Snowpiercer (2013)

Zuid-Korea / Tsjechië / Verenigde Staten / Frankrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Joon-ho Bong
met Chris Evans, Tilda Swinton en Kang-ho Song

Het is het jaar 2031 in een post-apocalyptisch tijdperk. Na een mislukt experiment om de opwarming van de aarde te stoppen zorgt een ijstijd ervoor dat alle mensen op aarde sterven, behalve de bewoners van de 'Snow Piercer'. Deze trein, aangedreven door een uit zichzelf bewegende motor die nooit stopt, reist de koude wereld rond met aan boord een groep overlevenden. De trein is opgedeeld in verschillende klassen wat ervoor zorgt dat er aan boord een revolutie ontstaat.

avatar van Willy Wartaal
Mood Indigo schreef:
kunstwerkje op sci-fi gebied.
deze film afkraken op z'n geloofwaardigheid en z'n zuid-koreaans karakter getuigd van
weinig 'diepgang" en inbeeldingskracht van bovenstaande recensisten .
filmpje wat voor mij blijft hangen, net zo als het verhaaltje van George Orwell.

Deze film zit gewoon vol met grote fouten en veel, veel onlogica, dat is een feit. Hier langs kunnen kijken is gewoon ontzettend moeilijk, en voor jou dus blijkbaar niet. Het is vermakelijk meer niet, de makers hebben naar mijn mening niet genoeg nagedacht over hoe ze naast simpel vermaak ook een intelligent verhaal in stand kunnen houden. Chris Evans hielp hier ook niet aan mee.

En zoals ik eerder al zei, al was de uitwerking anders geweest dan had ik wel wat meer door de onlogica heen kunnen kijken.

avatar van Noodless
Speciaal gevalletje !

De volle twee uur met deze trein is een dolle rit vol met weirde personages, knappe actiemomenten, sfeervolle beelden, absurde coupés en bizarre plotwendingen. Het verhaal is sowieso origineel en boeiend, maar de uitwerking soms wat minder. Vooral als men meer en meer van wagon naar wagon gaat, stapelen de foutjes en de ongeloofwaardigheden zich op. Soms is zelfs het gevoel van onzin en belachelijk niet ver weg. Jammer. Ook het langdradige filosofische slot werkt niet. Al bij al, toch een leuke film die een betere uitwerking had verdiend. 7/10

avatar van blurp194
Hardcore raar.

De gang van de ene coupe naar de andere lijkt een soort crossover tussen wat je zelf doet als je een plaatsje zoekt in een volle trein en het lezen van een boek van Jules Verne. Wat kwaadaardiger misschien wel. En misschien moet je daar dan ook nog iets van een diepgang van goed en kwaad, een beschouwing van de klassenmaatschappij, en iets met de zin van het leven bij nemen. Wat veel voor in een enkele film. Maar spannend blijft het daar wel door, als je tenminste niet afhaakt bij de nogal vaak langskomende losse draden in het verhaal.

Toch blijft het vooral een rariteitenkabinet. Tenminste, als er iets op een begrijpelijke manier als conclusie bij elkaar komt dan heb ik dat gemist. Niet dat dat erg is, maar daarom schiet me dat woord te binnen: rariteitenkabinet.

avatar van Artemis
apolicum schreef:
Waar sliepen alle mensen? Geen slaapkamer gezien (laat staan een bed)

Toch is er duidelijk een scene met allemaal individuele deuren/kamers.

avatar van mwoeb.
Lange tijd naar uitgekeken, ondertussen al vergeten dat ik 'm zag. Vermakelijker dan de meeste blockbusters die we voorgeschoteld krijgen maar absoluut geen afgewerkt product. Los zand waar af en toe een mooi kasteeltje uit werd opgebouwd. Om het vervolgens terug plat te stampen.

avatar van ikkegoemikke
They've got no bullets!

Deze film was nu eens een aangename verrassing. Niet wat het actiegedeelte betreft maar eerder de diepere betekenis die er in verwerkt is. De trein is eigenlijk een metafoor van de huidige wereld waarin wij leven. Een leven dat voor velen gewoon doordendert. De trein is eigenlijk een weerspiegeling van een micro-economie met een juist afgemeten verdeling in verschillende klassen. De armen die onderaan de maatschappij bengelen zitten in de laatste coupé in erbarmelijke omstandigheden. De gegoeden en vooraanstaanden nemen hun plaatsje vooraan in omringt door weelde en luxe. Daartussenin zit de middenklasse die zich niet de excessen kunnen permitteren zoals de hogere klasse, maar er toch aanzienlijk beter voorstaan dan de lagere klasse.

De hele film speelt zich af op de hoogtechnologische sneltrein “Snowpiercer” ontworpen door een zekere Meneer Wilford. De trein zit ingenieus in elkaar. Het bevat een ecosysteem om water te fabriceren uit het afgebroken ijs waar de trein zich doorheen boort en is eigenlijk een perpetuum mobile die zich eeuwig voortbeweegt op een mondiaal treinspoor van tienduizenden kilometers lang. Dit omdat de briljante wetenschappers op het lumineus idee kwamen om een bepaalde stof in de atmosfeer te spuiten om op deze manier de opwarming van de aarde terug op een normaal peil te krijgen. Dit mislukt jammerlijk genoeg, waardoor de aarde in een reusachtige frisco veranderde en leven hier onmogelijk werd. Enkele duizenden mensen hadden het geluk om aan boord te kunnen gaan van deze eeuwig rondrijdende trein en wachten hier dan geduldig af tot leven op aarde weer mogelijk zou zijn. Stoppen is uit den boze en wie het toch waagt om naar buiten te ontsnappen (Eerste vraag die ik me stelde was : "Hoe in godsnaam ?") verandert instant in een stalactiet (of -miet. Ligt eraan hoe je buiten terechtkomt)

Er heerst een strikt repressief en dictatoriaal regime om ervoor te zorgen dat de balans in deze maatschappij in evenwicht blijft. Er is een achterbakse samenwerking tussen het voorste en achterste gedeelte van de trein. Hierdoor worden er mijlpalen geënsceneerd zodanig dat de bevolkingsgroei onder controle wordt gehouden en de minderbedeelden een sprankeltje hoop blijven behouden om ooit het juk van zich af te werpen. Het enige contact dat deze sukkelaars hebben met het andere gedeelte is als er voedselbedelingen zijn bestaande uit een blokvormige geleiachtige substantie. Oproer wordt dadelijk in de kiem gesmoord en meestal volgt hierop een vlammende toespraak van Mason (schitterende vertolkt door Tilda Swinton) die een ziekelijk adoratie en verafgoding tentoonspreid voor Wilford. Ze is een soort “Effie Trinket” uit “The Hunger Games” , maar dan lelijker. De uiteindelijk boodschap is dan ook dat ze eigenlijk eeuwig dankbaar zouden moeten zijn en geprivilegieerd zijn om aan boord te zijn. “Know your position, keep your position, be the shoe.” Dat is de uiteindelijke boodschap. De schoen als metafoor om aan te duiden dat ze onderaan zitten en daar moeten blijven.

Deze postapocalyptische SF kon me uitermate boeien tot aan het moment dat ze de waterzuiveringsinstallatie bereiken. Tot daar was het een uitermate naargeestig beeld dat opgehangen werd. Een beeld waar we in onze geschiedenis al meermaals getuige van zijn geweest. Van de slavernij in de zuidelijke staten van Amerika tot Mao tse-toeng. Een verhaal van onderdrukking en slavernij. De beelden van in lompen geklede mensen die aanschuiven voor hun proteïnen en zonder daglicht bijeengepakt in de laatste wagons leven. De aanloop naar de revolutie en de uiteindelijke doorbraak zijn geslaagd te noemen. De revolutie breekt uit onder leiding van Curtis, een leider in spé die een nogal een dubieus verleden heeft op deze trein en zijn troepen naar voren laat stormen op weg naar de locomotief. Want wie de locomotief in handen heeft , is God ! Onderweg bevrijden ze nog Namgoong Minsu en diens dochter Yona. Deze aan “Kronol“ verslaafde gevangene schijnt veiligheidsspecialist te zijn en in staat zijn om alle elektronisch verzegelde schotten te openen. Het moment waarop het schot opengaat naar een volgende wagon en ze tegenover een leger met bijlen uitgeruste SM-meesters komen te staan, is indrukwekkend. Nog indrukwekkender als de veldslag die hierop volgt. Ik ben er bijna zeker van dat Tarantino van deze scene spontaan begint te kwijlen.

Wat hierna volgt is een hallucinante vertoning waarbij de rondleiding door Willy Wonka in zijn fabriek niks voorstelt. Achtereenvolgens een serre waar verse tomaten worden gekweekt, een aquarium waarin duivelsroggen rondzwemmen, een restaurant waar tweemaal per jaar sushi wordt geserveerd en een kleurrijke klas waar een soort Maria von Trapp geschiedenisles over het rijk van Wilford les geeft. Het lijkt wel soms een decor uit een Lynch film waarbij de scenarist op een bepaald moment zelf teveel “Kronol” heeft gesnoven. Er waren ook momenten dat ik een “Euh wat !” moment had. Zoals het moment dat er met een futuristisch uitziend geweer naar elkaar geschoten werd terwijl de trein een schijnbaar enorme oneindige bocht maakte. En de reden waarom de eerst fuivende en “Kronol” snuivende in bontmantels gehulde massa naderhand ineens kwamen opzetten als een bende bloeddorstige zombies, was me ook een raadsel. En eindigen deed het dan ook nog eens met een gewiekste verwijzing naar kinderarbeid.

Positiefste bijrol vond ik John Hurt als de raadgever van Curtis. Meest negatieve bijdrage was van Ed Harris in Chinese kamerjas. Totaal ongeloofwaardig.

Conclusie : een soms verwarrende gedrogeerde film met een diepliggende maatschappijkritische boodschap.

avatar van Pazmaster
Ook ik was aangenaam verrast. Een origineel verhaal met leuke actie dat blijft boeien en het acteerwerk is prima. Het einde is best oké maar had wel iets sterker gemogen. Voor nu toch een dikke 3½ ster voor deze film waar ik me prima mee heb vermaakt.

avatar van jippie2010
Volgens mij zou ik alleen maar in herhaling vallen als ik mijn mening ga geven.
Dus ik houd het kort: Een vernieuwend plot, vol spanning verfilmd,
maar een uitwerking vol fouten die de beleving behoorlijk verpest.
Uiteindelijk een krappe voldoende: *3.0

avatar van rdohigh2
vette film.
ik kreeg een beetje een mad max gevoel bij deze film.
sommige personages waren leuk irritant

avatar van Ramon K
Ik stel mij een schooldag voor daar in die trein; dan moet ik met mijn schooltasje uitkijken dat ik niet het zwembad inlazer, niet verdwaal in de mistige sauna, nog even door een party heenwaden, wat junks ontwijken, door de groentejungle heen, langs de sushi-bar af etc. En dan kom ik in die klas aan en dan moet ik na het derde lesuur toch echt pissen; dan moet ik toch uit het raam gaan pissen aangezien er geen toiletten zijn! En niet langer dan een minuut of 5 want dan ligt mijn leuter er toch echt af! En ik hoop ook dat ik geen straf krijg voor slapen in de klas want ik doe 's nachts natuurlijk geen oog dicht daar op de koude vloer bij de tandarts (??). Ja! Toffe science fiction film. Ik hoop toch echt dat die Joon-ho Bong dit niet door gaat zetten want dan haak ik snel af. Hij heeft talent genoeg.

Haha, geen idee of je chargeert maar het klinkt nogal belachelijk in elk geval.

Jeezes, sommigen nemen dergelijke SF films wel erg serieus zeg

Dus je zegt eigenlijk dat het verhaal bij SF per definitie niet serieus te nemen valt (en eigenlijk zelfs niet hoeft te kloppen)?

avatar van 3 2 1 cut
Origineel natuurlijk, maar het einde.... daar klopte natuurlijk niks van.. En er komen nog zoveel vragen naar boven, er zijn teveel onduidelijkheden.

1: wat was nu de bedoeling met die ijsbeer ?
2: hoe konden mensen sterven en weer opstaan ?
3: waar werden al die insecten voor de proteïne blokken gekweekt ? Sorry, domme vraag, maar...
4: eigenlijk een geheel onzinnig iets, zelfs voor een Apoc-sci-fi

Afgezien daarvan ontzettend leuk verzonnen, origineel, vele goede invloeden van andere films, een heerlijk schmierende Tilda Swinton en een 'prachtige' oplossing voor de Global Warming.

Zag pas vandaag hier dat hij morgen in premiere gaat. Wist dat niet eens. Had hem afgelopen weekend 'binnen gehaald' vanwege de bijzondere titel.

Aan ideeen in ieder geval geen gebrek in deze tamelijk bizarre science fiction...de hoeveelheid karakters, thema's en symboliek die in deze film voorbijkomen is behoorlijk indrukwekkend. Dit is zo'n film waar je uren over zou kunnen discussieren, als de uitwerking even goed was geweest als het achterliggende idee.

Helaas heeft het allemaal niet geleid tot een erg interessante of kijkbare film. Hoe interessant je boodschap ook, er moet ook nog iets van een samenhangende film omheen gebreid worden en dat is hier niet het geval. Zoals een eerdere reviewer al opmerkte is het vooral een rariteitenkabinet geworden, waarbij een aantal zaken (Alison Pill is hilarisch) wel werken, maar de overgrote meerderheid niet.

Goede SF-films (of allegorieen) creeeren een wereld die, hoewel er best plotgaten in mogen zitten (en ook altijd zullen zitten), voldoende samenhangend is en een verhaal dat je voldoende afleidt van deze plotgaten. HIer helaas niets van dat alles..het voelt allemaal behoorlijk willekeurig en slordig aan, en er gebeurt niet genoeg om de aandacht hiervan af te leiden. De ijsbeer op het einde spant de kroon

avatar van MovieMind
Een leuk bedacht aardig filmpje om eens gezien te hebben, maar erg bijzonder is het niet.
Je moet het natuurlijk niet altijd (te) serieus nemen zo'n film, maar een beetje logica en een vleugje realiteit kan ik dan weer wel waarderen, en dat ontbrak volledig in deze film.

Filmkriebel schreef:
Jeezes, sommigen nemen dergelijke SF films wel erg serieus zeg

Het gaat me natuurlijk om de (eigen) logica binnen zo'n film. Het basisidee voor de de film, de uitwerking daarvan, maar ook de plot zelf gaan echt nergens over. Zo onlogisch kom je ze zelden tegen.

mister blonde schreef:

Ik kan (voor mezelf dan) heel veel door de vingers zien in een SF film en alles nemen zoals het komt. Ramon K's reactie is niet helemaal onterecht hoor en het is nog grappig ook als je er bij stilstaat. Ik vind, dat een kijker soms de logica zelf moet maken en niet alles altijd voorgeschoteld hoeft te krijgen. Mijn reactie op Ramons uiteenzetting : je kan stellen dat de kinderen van die schoolwagon sowieso kinderen van de elite zijn die vooraan in de trein leven. Met enige begeleiding zie ik hen toch wel elke dag probleemloos na school terugwandelen naar de luxecoupés.

@Ramon K : Plot is niet meer dan een micro-revolutie om de locomotief in te nemen en de wereld is herleid tot deze trein; de maatschappelijke orde is er ook volledig naar gestructureerd.De term "orwelliaans" zal je toch niet vreemd zijn neem ik aan?

Ik vond de film tot de helft zeer goed te doen, maar voor mij was het de tweede helft een steeds zwaarder worden de dobber met een teleurstellend slot.

Een film die voor mij niet Bios waardig is, maar gelukkig ...smaken verschillen!

avatar van Ramon K

Waarom zit die schoolklascoupé ergens het einde van de trein (richting de verschoppelingen) en juist niet dichtbij de voorste perpetuum mobile wagon? En waarom zit de party/drugs-wagon juist wel zo dichtbij die locomotief? Slaat toch nergens op? Of dat de lessen doorgaan terwijl er een revolutie aan de gang is (en er vele bewapende gemaskerde mannen door de klas moeten heenrennen?) Of dat er gewoon een party gaande is terwijl de rebellen doorstomen? Kom op zeg.

Het zal weinig mensen ontgaan dat de film poogt een soort 1984 te zijn, alleen ontbreekt 't aan elke vorm van logica. Dat is natuurlijk mijn kritiek.

En over dat einde (dat ergens hierboven al benoemd wordt): er loopt een ijsbeer!? Wel een oneindige energiebron kunnen 'uitvinden', maar in 18 jaar nooit op het idee komen om de temperatuur buiten op te nemen.... trein legt lange afstanden af en doet dat al 18 jaar. Niemand die wil weten of de aarde weer bewoonbaar/leefbaar wordt?

Dat zijn joekels van plotholes/onwaarschijnlijkheden toch?

avatar van Ramon K
Of het feit dat Hurt ongezien via de telefoon een pact sluit met Harris om een revolutie op touw te zetten, omdat de bevolking gereduceerd moet worden tot 74 % 'voor het ecosysteem van de trein... Hurt moet zijn eigen mensen opofferen terwijl ie leeft op proteine-repen (en voorheen mensenvlees). Waarom zou ie meewerken? Maar belangrijker nog; waarom stuurt Harris niet enkele gewapende mannen naar achteren om zijn 'quotum' te halen? Zo'n ingewikkeld plan gaat toch nergens over?

avatar van Filmkriebel
De voorste coupés waren begrensd door die wagon met moordenaars met hakbijlen. Dus alles wat erna komt, zag ik als upper class, ook het schooltje. Die party wagon .. tja, het is een privilege van de rijken om tijd en middelen te hebben om te feesten met alles wat erbij hoort. Daar kon ik ook nog inkomen . Alles grenst wel aan het absurde en ja, het einde riep inderdaad veel meer vragen op, maar om andere redenen dan de door jou genoemde wel.

Ramon K schreef:

Ik denk dat Wilford dit bewust achterhield... het volk dom houden. De enige manier voor Wilford om alle macht en controle te behouden in zijn "wereld".

avatar van scumfrog
Persoonlijk vind ik de waardering voor deze film te hoog, het idee is dan misschien wel origineel, maar het acteerwerk bijzonder matig.

scumfrog schreef:

Niet geheel met je eens. Iedereen heeft andere percepties van wat goed is en wat niet. Dat noemen ze een 'eigen smaak' en een uniek voorrecht van elk mens. En daar mag jij natuurlijk weer, persoonlijk, iets van vinden.....

On topic: lijkt me errug moeilijk om dit topic te kunnen volgen met alle spoilers die er in zitten.. Dat is natuurlijk, imo, knap van het scenario..

Van dit originele, duistere, hysterische en komische sciencefiction verhaal, over een ontspoorde klassenmaatschappij in een trein (een goed idee), had een prachtige actiefilm gemaakt kunnen worden, maar helaas was er te weinig spanning en ontbrak vooral (dan helpen de behoorlijke brute en meedogenloze scènes niet) de ziel. Bovendien ging het gebodene teveel van de hak op de tak en werden de karakters van de verschillende personages nogal slordig neergezet, waardoor ik vanaf de start geen binding met ze kreeg.

avatar van Left4Dead
Ach Gauke, je bent tenslotte ook wel de dramaqueen van MM in mijn opzicht. Ik begrijp uit jouw reacties dat je aardig wat films hebt gezien en daardoor een kijk op films hebt ontwikkeld. Toch uit nieuwsgierigheid, ben je moeilijk tevreden te krijgen?, en die vraag is niet geuit op de reactie op deze film. Je bent vaak nogal hard in het beoordelen van een film en in mijn ogen vergeet je grote delen van een film daarin. Een film is niet alleen verhaal maar ook casting, orginaliteit, verhaal, script, kwaliteit geluid en beeld en regie om maar een paar voorbeelden te geven. Als je deze separaat gaat beoordelen denk ik dat je mening nog wel bijgesteld kan worden. Imo denk ik dat er nog wel veel in deze film zit ondanks dat er idd veel gebreken aanwezig zijn. Gelukkig is er in Snowpiercer een vangnet in de vorm van vermaak.

avatar van Brabants
Intrigerend schouwspel waarbij het centrale thema van de revolutie stelselmatig vorm krijgt. Sterk en boeiend in beeld gebracht hoe de mensheid uit overlevingsdrang rangen en orde innemen en verantwoordelijkheden de zienswijze kan veranderen. De film begint na een korte introductie van het mislukte experiment direct met het kop-staartverhaal en creëert het hierdoor schimmige typetjes. Bij sommige karakters pakt dit bijzonder goed uit en bij andere karakters wat minder. Veel van wat zich openbaart mag tot de verbeelding spreken en niet alles moet letterlijk als vraagstelling een antwoord verkrijgen. Dat de dogma's complete waanzin blijken te zijn geeft de film een mooi slot en is het geheel gezien erg fraai en een geslaagde film binnen het sciencefiction genre.

Left4Dead schreef:
Toch uit nieuwsgierigheid, ben je moeilijk tevreden te krijgen?

Rare persoonlijke aanval. Hij heeft veel meer stemmen dan jou, maar ook nog eens een hoger stemgemiddelde. Ben jij moeilijk tevreden te krijgen?

Verder erken je de gebreken, maar leg je niet uit wat dat veel is dat blijkbaar in deze film zit. Dan legt Gauke het beter uit...Als ik af zou moeten gaan op jouw stemmen, lijkt het er op dat cinema bijna uitsluitend een Amerikaanse aangelegenheid is en pas enkele tientallen jaren bestaat.

avatar van mwoeb.
Left4Dead schreef:
Ach Gauke [...] ben je moeilijk tevreden te krijgen?, en die vraag is niet geuit op de reactie op deze film. Je bent vaak nogal hard in het beoordelen van een film en in mijn ogen vergeet je grote delen van een film daarin. Een film is niet alleen verhaal maar ook casting, orginaliteit, verhaal, script, kwaliteit geluid en beeld en regie om maar een paar voorbeelden te geven. Als je deze separaat gaat beoordelen denk ik dat je mening nog wel bijgesteld kan worden.

Belachelijke opmerking. In mijn ogen ook de foute manier van stemmen, als er al van een correcte gesproken kan worden. Het is onmogelijk film in cijfer om te zetten. Welke criteria hanteer je dan en wat is je ijkpunt? Omdat iedereen een andere standaard heeft, zeggen stemmen op MoMe meer over de user dan over de prent zelf.
Nog fouter is het om een film te ontleden, zonder uit te gaan van de ervaring die deze als geheel biedt.

avatar van 3 2 1 cut
Yooo.. Kunnen we weer naar de film toe, Please !! Ga even verder met elkaar op je privé mail, alsjeblieft..

En mag dit bericht dan ook verwijderd worden, moderator a.