Snowpiercer (2013)

Zuid-Korea / Tsjechië / Verenigde Staten / Frankrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Joon-ho Bong
met Chris Evans, Tilda Swinton en Kang-ho Song

Het is het jaar 2031 in een post-apocalyptisch tijdperk. Na een mislukt experiment om de opwarming van de aarde te stoppen zorgt een ijstijd ervoor dat alle mensen op aarde sterven, behalve de bewoners van de 'Snow Piercer'. Deze trein, aangedreven door een uit zichzelf bewegende motor die nooit stopt, reist de koude wereld rond met aan boord een groep overlevenden. De trein is opgedeeld in verschillende klassen wat ervoor zorgt dat er aan boord een revolutie ontstaat.

Toch wel een van de vreemdste films die ik het afgelopen jaar heb gezien. In het begin valt het nog wel mee eigenlijk. Ik was zonder enige voorkennis aan de film begonnen en dan lijkt het erop dat ik naar een spannende overlevingsfilm in een trein ga zitten kijken. Al gauw kom je er achter dat de film wel meer dan dat te bieden heeft en neemt het absurdisme toe.

Toegegeven...ik vind het concept best cool en de settings mogen er wel wezen. En de opeenvolgende gebeurtenissen zijn vreemd genoeg dat ik toch niet teveel begon in te kakken, want dat lag soms wel op de loer. Er zijn dus wel wat positieve punten, maar als ik de balans opmaak moet ik hier toch een onvoldoende aan geven. Het totaalplaatje voelde ik gewoon niet echt. Ik vond de acteerprestaties niet al te best en de karakters die er werden neergezet...ik kon gewoonweg niet echt meeleven met een van hen. Dan stuitert het hele boeltje ook nog van actie naar humor naar drama. Iets meer lijn in de film was wel fijn geweest. Overdaad schaadt in dit geval zeker wat mij betreft. Heb wel hardop gelachen om die scene met die kinderklas. Voor nu 2 ster.

avatar van Leland Palmer
Vre-se-lijk. Niet eens een mini-serie ook, maar gewoon meerdere seizoenen. Daar ga je toch nooit aan beginnen, als je de film gezien hebt? Kan niet zo goed tegen (dit soort) remakes, ik sla over.

Ja mee eens hoor. Ik herzie Joon-ho Bong's Snowpiercer dan liever.

avatar van Captain Pervert
Het verschijnen van de voornoemde serie wekt opnieuw mijn interesse in deze film en opnieuw heb ik geen zin om er naar te kijken .
Ik snap niet hoe het geloofwaardig aan mij verkocht kan worden dat duizenden mensen op een trein zitten, die continu rijdt. Wat eten ze? Waar halen ze water en andere grondstoffen vandaan? Enzovoorts.