Gekijôban Furandaasu no Inu (1997)

Alternatieve titels: De Hond van Vlaanderen | The Dog of Flanders | フランダースの犬

Japan
Animatie / Drama

geregisseerd door Yoshio Kuroda
met de stemmen van Makoto Tsumura, Sakura Tange en Hikaru Ijûin

Een animatiefilm die zich afspeelt in België in de 19e eeuw. Nello is een arme weesjongen die bij zijn opa woont. Hij kan heel goed tekenen en gaat vaak naar de grote kerk om naar het werk van de beroemde schilder Rubens te kijken. Dan wordt er een wedstrijd uitgeschreven voor jonge kunstenaars. Nello, aangemoedigd door zijn vriendin Alois, wil hier graag aan meedoen. Vervolgens gaat de gezondheid van opa hard achteruit en er is een schuld bij de huisbaas. Kan Nello alle problemen de baas?

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
%%%%%% schreef:
Het verhaal lijkt wat op Suske en Wiske het dreigende dinges

Dat stripboek is dan ook gebaseerd op hetzelfde verhaal als deze film.

avatar van Mug
Mug
En datzelfde stripboek werd in 2005 op de Wereldtentoonstelling in Japan nu niet echt met open armen ontvangen.... Nog net geen Kuifje in Afrika proces perikelen...

Erg ontroerende film.
Het begin was wel erg kinderlijk, maar op een gegeven moment krijgt het verhaal gelukkig een wat serieuzere toon.
Gezien de leeftijd van de film ziet de animatie er nog zeer behoorlijk uit. Best wel mooi eigenlijk, met name de achtergronden.
De brand was bijzonder mooi geanimeerd.
Ik ben meer een kattenliefhebber, maar ik kon volledig meegaan in de liefde van Nello voor zijn hond.
Gelukkig wist ik vooraf niets over het einde en zat ik tot het laatste moment in spanning of ze het zouden overleven. De laatste minuten waren zo zielig!

avatar van MNV2
Doordat ik (net als vele anderen hier blijkbaar) het Suske & Wiske album 'Het Dreigende Dinges' jaren geleden al eens gelezen had wist ik wel waarover het verhaal ging en hoe het afliep, hield niet tegen dat ik toch nog met spanning aan het kijken was. Ik wist ook helemaal niet dat er een Japanse anime gemaakt was op het verhaal van Nello en Patrasch totdat de film vanboven in de tiplijst verscheen. Ik heb de film overigens Engels gedubd gezien, Vlamingen die Japans praten blijft me toch wat vreemd. De animaties zagen er dan niet altijd even goed uit, de achtergronden wisten toch nog veel goed te maken. Zeker in het begin waarin je het 19de eeuwse Antwerpen in luchtperspectief kunt bewonderen, maar vooral het einde met het Jezuskruis dat in de lucht hangt en de engels die rond vlogen was mooi gedaan.

4.0 sterren

avatar van LimeLou
De film stelde een beetje teleur.
Ik keek de engelse versie en het acteerwerk kost veel moeite om aan te wennen. het laatste half uur vond ik ook een beetje typisch: de o zo slechte vader ontdekt wat voor fouten hij heeft gemaakt en ik was al helemaal niet te spreken over het liedje op het einde met een de montage erbij.... Alsof ik niet opgelet had ofzo tijdens de film.
Ik ken al van jongs af aan het verhaal en vind het een prachtig en tragisch verhaal. Het 1e uur was ook heel sterk vind ik. De relatie tussen de jongen en het meisje is ontzettend lief en ik voelde erg mee met de oude man. Het scenario is simpel en kent af en toe wat -Grave of the Fireflies-trekjes, iets wat ik zeker kon waarderen.

3 ***

avatar van LimeLou
Weet iemand misschien hoe het komt dat als ik mijn stem plaats, het opeens weg gaat als ik naar een andere pagina ga? het is erg vervelend.

Komt omdat je hem in het Engels gekeken hebt, mag niet hé.

Onderhond schreef:
Komt omdat je hem in het Engels gekeken hebt, mag niet hé.

Oh, wacht ik wist niet dat je de originele versie gezien moest hebben Sorry dan.

avatar van Black Math
Eens in de zoveel tijd kom ik in Antwerpen, wat een mooie stad is met een mooie kathedraal, die dan natuurlijk ook bezocht moet worden. Tijdens één van deze bezoekjes werd ik plotseling opgeschrikt door een kudde Japanners die vol enthousiasme de kathedraal binnen kwam stormen. Overal flitslicht, ééntje presteerde het zelfs om met een handheld camera nog net niet krijsend de hele kathedraal door te rennen. Na vijf minuten waren ze weer weg en was de stilte teruggekeerd. Wellicht dat ze pas toen ze weer in Japan aangekomen waren op foto en video hebben gezien waar ze allemaal geweest zijn.

Japanners duiken overal op, maar dit verraste me toch enigszins: je hebt als Japanner voor zover ik weet nauwelijks vakantie, je besluit alle hoogtepunten van Europa te zien en ook al is Antwerpen een fijne stad, er zijn grotere steden waar meer te zien is. Ik begrijp nu dat het verhaal waar deze film op gebaseerd is in Japan zo populair is, dat men daarom zo graag naar Antwerpen komt.

Dit verhaal was naar mijn smaak te dramatisch. Veel vergelijkingen met Hotaru no Haka hierboven, maar ik heb het idee dat die minder zwart-wit is. Heeft er wellicht mee te maken dat Nello door zijn omgeving in het ongeluk gestort wordt, terwijl in Hotaru no Haka de oorlog de primaire oorzaak voor de ellende is, waarbij de mensen logisch handelen gezien de omstandigheden. In dit verhaal heb je minstens één fout persoon (Hans), de vader is behoorlijk dubieus in al zijn starheid en ondertussen is Nello de goedheid zelve. Het moment waarop iedereen beseft "wat hebben we die arme jongen aangedaan" en redding zo dichtbij is komt dan ook niet echt goed bij me aan. Een happy end was overigens helemaal misplaatst geweest, want er word wel degelijk de hele tijd naar een dramatische climax toegewerkt.

Het had dus niet de impact die Hotaru no Haka wel had. De animatie was redelijk met bijzondere achtergronden, maar de personages zijn nogal matig getekend. De muziek was behoorlijk dramatisch, en ik heb dat niet nodig om te weten dat het drama na drama na drama is. Misschien zit hier het grootste pijnpunt:en was het geheel wat beter op me overgekomen als men wat matiger met de muziek was omgesprongen. Al met al redelijk, maar niet super. 3,5*.

avatar van Nephilim
Niet zo goed als Grave Of The Fireflies maar ook deze deed de tranen over mijn gezicht rollen...

Heel erg mooi

De film was echt prachtig. Alleen het einde was echt te zielig, je kon je zelf niet droog houden. Aftiteling song was ook erg nice. Goede animatie. Erg mooi verhaal. Het heeft iedergeval wel een indruk achtergelaten hier:)

avatar van Metalfist
De liefde tussen een jongen en zijn hond

Volgens mij moet mijn eerste kennismaking met het verhaal van Nello en Patrasche via het Suske & Wiske stripverhaal 'Het Dreigende Dinges' zijn geweest. In een periode dat ik nog erg veel van de reeks las was het altijd al één van mijn favoriete albums (het hangt zelfs helemaal uiteen wegens te vaak gelezen) en volgens mij kan het die status vandaag de dag nog altijd waarmaken. Het was dan ook pas jaren later dat het me opviel dat het verhaal origineel niet van de hand van Willy Vandersteen was maar dat het gebaseerd was op een boek én dat er een Japanse verfilming van bestond. Die was echter niet zo gemakkelijk te vinden dus ik sprong eerlijk gezegd ook een gat in de lucht toen ik dit op VHS voor 25 cent op een rommelmarkt in een bak met andere films vond.

Al gaat het jammer genoeg wel om de in het Nederlands nagesynchroniseerde versie. Nu zou je denken dat dat op het eerste zicht niet zo erg is (menig Disney vind ik in het Nederlands geslaagd) maar met het verhaal van Nello & Patrasche hebben ze toch wat een misser begaan. Het begint al met het feit dat ze om de een of andere reden ervoor gekozen hebben om Nello te veranderen in Martijn en dat past werkelijk voor geen meter als je bekend bent met het verhaal. Alois wordt ook verandert naar Marieke maar daar kan ik op zich nog wel mee leven. Ook de stemmen op zich zijn niet altijd even geslaagd maar bon, ik ben eigenlijk al blij dat ik dit überhaupt op de kop heb kunnen tikken. Wanneer je bekend bent met het verhaal, dan weet je dat je je aan een serieuze tranentrekker kunt verwachten. Het verhaal van Nello (Martijn, hoe komen ze erbij!) & Patrasche is geen vrolijk verhaal maar langs de andere kant is er enorm veel schoonheid in te ontdekken waardoor het het allemaal waard is. Het unhappy end vind ik persoonlijk dan ook de perfecte afsluiter en ik ben blij dat ze dat hier tenminste hebben behouden want in Amerikaanse versies wordt er vaak voor een happy end gekozen.

Qua animatie is dit wel enorm geslaagd, al is het natuurlijk wel erg tof om je stad in een Japanse animatiefilm de hoofdrol te zien vertolken. Dat het sprookje ginder erg populair is was al af te leiden aan de meute Japanners die zowat elke dag aan het marmeren standbeeld aan de kathedraal staan. Diezelfde kathedraal wordt trouwens mooi in beeld gebracht maar dat geldt werkelijk voor praktisch de gehele film. De achtergronden zijn gedetailleerd, vloeiend en de brand van de molen is het hoogtepunt. Het is dan ook zonde dat er naar het einde toe gekozen is om de gewone tekenstijl te mengen met CGI. Hierdoor zien de engelen die op Nello & Patrasche neerdalen er vrij lelijk uit en verdwijnt de schoonheid van de scène. Wel grappig om af en toe die typische Japanse stijl te zien opduiken (onder andere tijdens de achtervolg tussen Nello en de ketellapper op de markt) maar het valt vooral op wat voor werk de Japanners in de Nederlandse staal hebben gestoken. Opschriften van winkels, de mededeling van de tekenwedstrijd, ... Allemaal in perfect Nederlands en dat is toch merkwaardig.

Ontzettend mooie film die het originele verhaal alle eer aandoet. Toch ben ik aan het twijfelen tussen een 3,5* of een 4*. Het is vanwege de Nederlandse dub dat ik toch niet volledig van de film kon genieten en volgens mij zit er een met een herziening in een andere taal (waar hopelijk wel de juiste namen gebruikt worden) wel een verhoging in. Toch vreemd dat dit bij ons amper gekend is terwijl het in Japan zo'n enorm populair verhaal is.

avatar van belchinees
Rjk2 schreef:
Ja deze film kan je hier in stad Antwerpen kopen:

Kapelstraat 3
2660 Antwerpen (Hoboken)

Hier staat een infowinkeltje waar je alles over deze film kan vinden.

Ter informatie: Ben eens gaan kijken daar, is nu een kapperszaak. Vermoed niet dat ze de DVD daar verkopen. Er staat wel nog een standbeeld van Nello en Patrasche op dat adres.

oup
Lang heb ik gezocht naar deze film. Uiteindelijk hier gevonden: Gekijôban Furandaasu no Inu. In het Japans uiteraard met Engelse ondertiteling.

Wat een pareltje is dit. Inmiddels heb ik aardig wat anime gekeken, maar deze hoort bij de mooiste die ik heb gezien. Absolute aanrader!

Toch wel fijne herziening.

Had er eerlijk gezegd toch wel wat schrik voor. Het was al best lang geleden en de art style was toen al best verouderd en da's er ook echt niet op verbeterd. Eerste half uur was ook een beetje doorbijten, maar eens gewend aan de simpele tekenstijl van de personages neemt de kracht van deze film toch de bovenhand.

Sowieso wordt het visuele nog wel een beetje gered door de mooie achtergronden en best slimme animatie. Niet weelderig geanimeerd, maar wel met veel gevoel. Verder is het vooral het bekende verhaal dat de film toch een mooi, emotioneel gedreven drama maakt.

Grappig is nog wel dat de film z'n eigen aanpak verdedigt in het plot zelf. Nello's schilderij in de schilderswedstrijd kan eigenlijk gewoon symbool staan voor deze film. Nog niet zo vaak gezien dat een film zichzelf expliciet verdedigt in het plot (Reconstruction misschien, Dead Leaves deed het ook wel).

Blijft in ieder geval een fijne en zeer effectieve film. Mag in het rijtje met Watership Down en Hotaru no Haka gaan staan. Wel een halfje eraf, want visueel is het toch nét iets te mager geworden.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film die zich kan meten tussen Hotaru no Haka en het verhaal Sans Famille (Remi alleen op de wereld). Een verhaal dat Vlamingen vooral kennen dankzij Willy Vandersteen met de versie van Suske & Wiske. Rond die periode begon ook de controverse in Antwerpen over de locatie. Het verhaal werd toegeëigend door het Antwerpse zuidelijke district Hoboken. De beschrijving is eerder een mengeling van wat de Engelse schrijfster Maria Louise Ramé zag tijdens haar rondtrip in Vlaanderen. Wel is Antwerpen zelf en de omstandigheden in het toenmalige Vlaanderen vrij accuraat.

En dat is meteen de kracht van de film. Waar de meeste (vooral Hollywoodversies) hun eigen interpretatie geven aan het verhaal met zelfs een ander einde, blijft deze animatiefilm zeer dicht bij het originele boek. En dan zie je meteen dat de kracht van de film duidelijk in het verhaal zit. De animatie zelf is vrij eenvoudig, maar dat komt het verhaal op zich wel goed. De muziek is ook wel mooi en brengt je meteen in de sfeer. Ik volg voor een stuk het vorige bericht van Onderhond over het visueel aspect. Wel met een dubbel gevoel, omdat die eenvoud voor een deel de kracht is. Al mag een film die Rubens en de schilderkunst eert, en die zich afspeelt in het prachtige Vlaanderen, toch wel dat ietsje meer geven om alles ook figuurlijk wat meer in de verf te zetten.

Dit verhaal mag zeker ooit nog extra erkenning krijgen. Feit dat het een Engels boek is en de controverse (die er toch nog wel wat deels bestaat) over Hoboken als locatie, houdt alles wat tegen. Antwerpen omarmt stilaan wel dit mooi verhaal, met recent een nieuw beeld voor de Antwerpse kathedraal ipv de zwarte steen van voordien.

avatar van John Milton
Onderhond schreef:
de art style was toen al best verouderd en da's er ook echt niet op verbeterd. Eerste half uur was ook een beetje doorbijten, maar eens gewend aan de simpele tekenstijl van de personages neemt de kracht van deze film toch de bovenhand. [..] Sowieso wordt het visuele nog wel een beetje gered door de mooie achtergronden en best slimme animatie. Niet weelderig geanimeerd, maar wel met veel gevoel, [...] visueel is het toch nét iets te mager geworden.

Met name dat was voor mij reden hem niet op de watchlist te zetten. Ik zag de trailer en Google afbeeldingen, en dat is dus precies de stijl die ik niet mooi vind, en oneerbiedig zou typeren als 'niveautje kindernet'.

Grave of the Fireflies is echter wel een van mijn absolute favorieten, en aangezien die vaak aangehaald wordt, moet ik me misschien toch even over die lelijke (of eenvoudige) animatie heenzetten?

avatar van Donkerwoud
Wil je ruzie joh? Pftoeh! Anime lelijk...

De animatie is niet lelijk, het gaat over de tekenstijl John Milton

avatar van Ramon K
Ik vind de gekozen tekenstijl hier uiterst functioneel. Door de eenvoudige stijl komt de nadruk op het verhaal en de personages te liggen en daardoor komt de emotionele kracht van de film enorm goed over. Bovendien is het ook nog een erg slim script (haast meta-cinema); er wordt in de verhaallijn een soort van defensie opgeworpen voor de keuze van Kuroda om dit verhaal via deze 'eenvoudige stijl' te vertellen. Dat is ook nog eens heel uniek. Als ik naar mijn eigen favorieten kijk dan zitten daar verschillende anime tussen met een vrij eenvoudige tekenstijl. Films als Barefoot Gen of Grave of the Fireflies werken voor mij ook gewoon beter omdat de stijl en de animatie niet zo overdonderend of flashy is dat het af gaat leiden. De verhalen raken daardoor niet ondergesneeuwd.

Juist bij de films van Shinkai bijvoorbeeld is de animatie en de stijl zo gedetailleerd, overdonderend, en 'clean' dat de verhalen en de personages een beetje langs me heengaan. Het raakt me daarom bijna niet (al vind ik het wel 'mooi').

Wil trouwens niet zeggen dat de tekenstijl in Dog of Flanders lelijk is enkel omdat het ooit zo simpel oogt. De landschappen, de hutten, het dorpje, de verschillende weersomstandigheden.... het geeft de film echt een sfeertje mee, een eigen karakter. Bovendien vind ik de beeldcompositie vaak erg mooi; iedereen die die film gezien heeft kan die rij hoge bomen voor de geest halen langs de weg waar Nello elke dag overheen loopt richting dorp. De plaatjes lijken ooit op oude schilderijen. Ik vind het erg mooi.

Het zou me ook verbazen, John Milton, als jij hier uiteindelijk niets mee zou kunnen. Ik denk dat de film je echt zal raken.

avatar van John Milton
Ik bedoel uiteraard de tekenstijl idd OH, ik lag al wat half te tukken toen ik dat typte. En Donkerwoud, je weet wel beter

Maar Ramon K's pleidooi klinkt desalniettemin aannemelijk. Ik zal het een eerlijke kans geven. De stijl bij Grave of the Fireflies heeft me uiteindelijk ook niet gestoord.

avatar van Filmkriebel
Mooie aangrijpende en soms droevige tot hartverscheurende film gebaseerd op een wat vergeten Engels klassiek literair werk. Een eenvoudige kroniek die het vooral heeft over de sociale miserie uit het midden van de 19de eeuw : armoede, schaarste, klassenverschillen. Maar ook dierenmishandeling, wat heel vooruitstrevend was in die periode. De tekenstijl is jaren 70-80 en dus vrij klassiek voor een anime uit 1997. Zo moest ik vaak aan de Japanse animereeks "Alleen op de wereld" denken (naar het boek van Hector Malot) die ik nog als kind zag, met een gelijkaardig verhaal over bittere armoede. De eenvoud van het grafisme maakt de film er echter niet minder emotioneel op. Ook de nostalgisch oproepende beelden van een ruraal en rustig Vlaanderen met zijn molens, grazige weiden, brugjes en boerendorpen is hartverwarmend om zien.