Ginga Tetsudô Three-Nine (1979)

Alternatieve titels: Galaxy Express | Galaxy Express 999 | Ginga Tetsudô 999

Japan
Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door Rintaro
met de stemmen van Masako Nozawa, Masako Ikeda en Makio Inoue

Nadat Tetsuro Hoshino wees is geworden door cyborgs, leeft hij in een krottenwijk aan de rand van een cyborg metropolis. Hij steelt een pasje voor de Galaxy Express 999 en besluit, met de hulp van een mysterieuze vrouw genaamd Maitre naar de kwade ster Andromeda te gaan, om de dood van zijn ouders te wreken.

avatar van Black Math
Ik ben deze film gaan kijken, omdat het verhaal de grote inspiratiebron zou zijn geweest van mijn favoriete anime-serie, Kino no Tabi.
Ik zie de link, maar ik moest misschien nog wel sterker denken aan de anime-serie Kaiba.
Het verhaal heeft zo z'n zwaktes, en komt nogal naïef over, maar ondertussen passeren er een hoop interessante en in mijn ogen diepzinnige gedachten. De animatie is sterk verouderd, maar ik heb me er niet aan kunnen storen. De muziek is vaak erg mooi of goed, maar ook soms storend. Dat kon bij mij de pret niet drukken, ik werd behoorlijk meegesleept. 4*1/2

Iemand trouwens die de serie Galaxy Express 999 heeft gezien? Ik ben wel benieuwd of die serie meer te bieden heeft dan deze film of juist langdradiger is door de grote omvang (113 episoden).

avatar van Mochizuki Rokuro
Samen met het vervolg recent op DVD verschenen bij Discotek Media/Eastern Star (R1).

avatar van Black Math
Bedankt, wellicht komt ik dan ooit tegen. Ben wel benieuwd, ik vrees dat deze film bij herziening toch wat lager gaat scoren (heb em tussentijds al verlaagd naar 4*).

avatar van Rico120
wat een film mooi echt en de regisseur laat efe zien hoe je een planeet moet naar de hell moet brengen
pracht werk

Best fijn.

Verwachtingen lagen ietwat lager, het is toch al een best oude anime en Rintaro is niet bepaald m'n favoriete anime regisseur. Maar op basis van deze film wordt wel duideljk waarom hij een fijne carriere heeft kunnen uitbouwen.

Nochthans was het begin een beetje taai. De animatie is redelijk crude en ondanks de leuke basis voor een spannend avonturenverhaal voelde het begin een beetje belegen aan. Maar eens de trein vertrokken sluipt er toch een hoop creativiteit in de film en weet het verhaaltje uiteindelijk toch op stoom te geraken.

Ook de tekenstijl lijkt te groeien doorheen de film, tel daarbij een bijna klassiek megalomaan einde bij en je hebt een waardige anime klassieker. Rintaro geeft met deze film een visitekaartje af, jammer genoeg heeft hij daarna nooit echt de nodige stappen voorwaarts kunnen maken.