• 10.604 nieuwsartikelen

Animatie / Sciencefiction | 91 minuten

Genre: Animatie / Sciencefiction

Alternatieve titels: Robot Carnival / ロボット・カーニバル

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Atsuko Fukushima, Hiroyuki Kitakubo, Katsuhiro Ôtomo, Yasuomi Umetsu, Hiroyuki Kitazume, Kôji Morimoto, Takashi Nakamura en Hidetoshi Omori

Met onder meer: Koji Moritsugu en Keiko Hanagata

Gesproken taal: Engels, Frans en Japans

Plot Robotto Kânibaru

"Nine Animators. One Vision."

Robot Carnival bestaat uit een reeks van 9 korte, met elkaar verbonden animatiefilmpjes getekend door verschillende toonaangevende Japanse animatoren. Alle filmpjes hebben als overeenkomst dat ze over robots gaan en dat er geen dialoog in voor komt.

Daughter / Small Robot (stemrol)

Fukusuke (stemrol)

Yayoi (stemrol)

The Main Character (stemrol)

Grandma (stemrol)

Daughter (child) (stemrol)

Grandchild (stemrol)

Man A (stemrol)

Colleague / Man B (stemrol)

Man C (stemrol)

avatar van Dopke

Dopke

Net als in het zelfde jaar uitgekomen Neo-Tokyo en de bekendere Memories (1996), is Robot Carnival als het ware een show-case van diverse toonaangevende regisseurs. In tegenstelling tot de andere twee titels, heeft Robot Carnival wel een overlappend thema; you guessed it, Robots.

Het is fascinerend om te zien hoe divers dit behandelt wordt in zowel script als ontwerp. In eerste instantie verwachtte ik dat er veel overlappingen van segmenten zouden zijn, maar ieder filmpje voelt origineel en verfrissend aan. Zo hebben we romantische kwesties (Starlight Angel, Deprive), surrealistische aanpak (Clouds, Nightmare) en de nodige humor in Franken's Gears en Tale of Two Robots. Maar ze verschillen te divers van elkaar om wezenlijk in deze hokjes gestopt te kunnen worden. Daarnaast is er nog de (hilarische) begin en aansluitende eindsequence van Otomo en Fukushima om toch nog enigzins het gevoel te geven een volledig product gezien te hebben.

Al met al een zeer geslaagde compilatie met voor iedereen wat wils. Fans van anime, maar ook animatieliefhebbers in het algemeen, zullen veel vinden om van te kunnen genieten.

Er zijn overigens wel enkele segmenten waarin gesproken wordt, in tegenstelling tot wat bij de beschrijving staat, al wordt het merendeel 'slechts' ondersteunt door een muzikale score.

• 11943 stemmen

Damn Dopke, leuk weekend zeker ?

Ook eentje die ik dringend nog eens opnieuw moet zien. Wel opvallend dat Koji Morimoto niet onder de regisseurs bijstaat.

Prensence is trouwens hier m'n favoriet segment, Starlight Angel een beetje de rotte appel.

avatar van pjotr

pjotr

Onderhond schreef:

Wel opvallend dat Koji Morimoto niet onder de regisseurs bijstaat.

Er kunnen namelijk maar zes regisseurtjes bij een film geplaatst worden hier...

Eh Dopke....heb je Meikyû Monogatari en Roboto Kânibauru van het net geplukt of heb je ze beiden op dvd weten te bemachtigen?

Als dat tweede het geval is dan ben ik reuze benieuwd waar je ze hebt aangeschaft....

• 11943 stemmen

1. Beiden zijn hier redelijk makkelijk te krijgen in A'pen (Manie Manie - VHS - officieel / Robot Carnival - DVD - Hong Kong).

2. De rechten van Manie Manie zijn trouwens opgekocht door ADV, dus spammen die eikels zodat ze er eindelijk eens wat mee doen, ipv de troep te promoten die ze nu uitbrengen.

3. Morimoto hoort er toch echt wel tussen, als anime grootheid

4. Waarom mag deze er wel op en The Animatrix niet ?

avatar van Jordy

Jordy

Ik ken deze film niet, en ik geef toe dat het onderscheid soms lastig te maken is, maar wanneer er door middel van verschillende filmpjes één verhaal wordt verteld vind ik dat 'ie wel op de site kan. Ik wil echter voorkomen dat elke keer wanneer er wat korte tekenfilmpjes op 1 band worden gegooid, dat een excuus is om de "film" op de site te zetten.

avatar van pascal83

pascal83

Jordy schreef:

En wanneer het korte films zijn? Zoals 11'09''01 - September 11, dat net als de Animatrix een centraal thema heeft (Matrix - 11 September)

• 11943 stemmen

De grens lijkt me te zijn of zo'n project van tevoren gepland is of niet. Wanneer voor één project verschillende kortfilm gemaakt en gebundeld worden, mag het wel vind ik.

Wanneer voor een DVD/- release enkele kortfilms bij elkaar geraapt worden niet. Da's meer een verzamelwerk.

avatar van Dopke

Dopke

pjotr schreef:

Ik kan je niet verder helpen vrees ik, heb ze idd gewoon gedownload ;o

• 11943 stemmen

Zoals Dopke al zei, erg interessante omnibus waar enkele bekende namen hun stempel achterlaten.

Allereerst zorgt Otomo voor zeer een zeer leuke intro en outro. Een wel erg explosief circus dat tevens ook dienst doet als titlescreen. Daarnaast zijn er nog twee erg lollige, mooi geanimeerde short. Rintaro's Nightmare doet denken aan een technologisch ontketende Fantasia, terwijl Tale of Two Robots een pak luchtiger is, met een bakstenen en houten mecha die een onderling duel uitvechten om de heerschappij over Japan te beslechten. Animatie is telkens af.

Jammer genoeg zijn er twee kortfilms die mij de aankoop van deze omnibus nog steeds doen uitstellen. Starlight Angel en Deprive zijn godsgruwelijke stukjes generieke anime, bomvol wansmakelijke kleuren en clichés. Interstella is er een meesterwerk tegen. Dit maar even om het negatieve achter de rug te hebben.

Gelukkig zijn er ook nog drie geniale shorts. Allereerst Morimoto's eerste werk van betekenis. Franken's Gear is een leuke take op het Frankenstein concept, waar buisjes, schroefjes en tonnen debris de hoofdrol spelen. Erg cool kortfilmpje. Clouds is een pak artistieker, en is een soort Koyaanis met wolken. Soms verschijnen er duidelijk beelden, soms zie je enkel wolken, soms meen je wat te zien maar twijfel je. Iedereen die ooit in een grasveld heeft gelegen op een zonnige maar licht bewolkte dag weet wat ik bedoel.

Topper is echter Presence. De animatie is ziekelijk delicaat, het verhaaltje zelf extreem ontroerend. Sterk dat deze man later films als Mezzo en Kita geregisseerd heeft, want dit is nog wel even van een ander niveau. Uitzonderlijke schoonheid.

Al bij al een dikke 4*. Soms een beetje dated, maar nog steeds regelmatig indrukwekkend. Jammer van die twee stevige missers, anders was ik zeker een pak hoger uitgekomen.

avatar van Menghini

Menghini

De eerste paar filmpjes gezien en ik ben erg benieuwd aar de rest. Ik ben het eens met Onderhond over presence: wat een geweldig(,) ontroerend verhaal(tje), zoveel halen uit weinig tijd vind ik geweldig. Nu de rest nog...

avatar van Menghini

Menghini

En nu ook de rest gezien. Presence blijft voor mij de beste, maar ook de intro en outro zijn erg grappig. Verder heb ik weer genoten van de kunst die anime heet... 4*

avatar van danuz

danuz

O o, wat was dit verschrikkelijk moeilijk doorheen te komen. Begon met een leuke intro, waarna je een filmpje a la Frankenstein krijgt, ook wel aardig, maar zeker niet boeiend genoeg. Daarna een of ander jaren ’80 machine animatietje. Verschrikkelijke muziek, althans, ik kon de lol er niet van inzien, gauw vergeten…..

Hierna kwam het toch wel aardige Precense, best wel mooi verhaal.

Daarna weer een of ander gedrocht Vervolgens het hoogtepunt pour moi, Clouds. Erg mooi en experimenteel filmpje die het kijken naar Robot Carnival bijna de moeite waard maakt, en het gemiddelde iets omhoog trekt.

De rest hoef ik het ook niet over te hebben, kon me voor geen meter boeien.

Jammer dat Clouds (en dan misschien Precense) niet alleen zijn uitgebracht, dan had hij nog wel op 3,5/4* gekomen, nu blijf ik bij een matige 2* hangen.

avatar van Roodkapje

Roodkapje

Het is lang geleden dat ik nog zo genoten heb van animatie. Ik kan eerlijk gezegd moeilijk geloven dat deze film stamt uit 87. Soms had ik echt het gevoel van "dit is met een computer gemaakt". Enorm detailrijk, prachtige mood. 4**

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Erg vermakelijke combinatie van filmpjes. Zeer afwisselend en daardoor zeer onderhoudend. Ook zeker van wisselvallig niveau, maar er valt genoeg te genieten. De opening- en creditsequentie zijn gewoon top. Ik had de regisseurs niet zo bestudeerd, maar met een redelijk ongeoefend oog kon ik hier ook wel Otomo in herkennen. Zeer vindingrijk in design en visuele grappen. Erg, erg leuk (en fijn dat je weet dat je aan het eind van de film ook nog zo'n leuk stukje krijgt).

De eerste 'echte' kortfilm met het Frankenstein thema was leuk, maar niet over de hele linie sterk. Het concept was leuker dan de uitwerking, hoewel de wisseling in stijlen het wel heel levendig maakte. Het opvolgende filmpje was helemaal niks, vooral de muziek was verschrikkelijk.

'Presence' is heel klassiek en hoewel het mannelijke karakter met zijn mega-rechte kaken niet zo mooi was, was de vrouwelijke robot zeer schoon en verleidelijk. De klassieke, gedoemde relatie werd fraai ondersteund. Niks opzienbarends, maar wel onderhoudend in zijn schoonheid. Daarna kwam weer een heel lelijk stukje met nog schreeuweriger muziek, iets met pubermeisjes. Lopende band ogende animatie a la Pokemon zeg maar (of waar je langszapt op Nickelodeon).

'Clouds' was inderdaad het buitenbeentje. In aan Michael Dudok de Wit herinnerende zwart/wit stijl een fraai verhaal met emotionele uitbarstingen in kleur. Heel mooi gedaan en naast de creditscenes het hoogtepunt. Kitakubo's humoristisch bedoelde bijdrage over de vechtende 'bots' vond ik niet leuk, maar wel aardig om te zien en het slot was dan weer een buitengewoon leuk stukje nachtmerrie met inventieve vondsten in een carrousel van ontmoetingen in duistere straten, stegen.

Onderhond schreef:

Rintaro's Nightmare doet denken aan een technologisch ontketende Fantasia, terwijl [...].

Was dat van Rintaro? Zijn Nakamura Takashi en hij gelieerd of heeft Rintaro een schrijf credit, of zo?

En tot slot weer die leuke aftiteling van Otomo. Zeer onderhoudend in tegenstelling dan wat danuz hieraan heeft beleefd. En op de Hong Kong DVD van uitstekende kwaliteit (beeld) met zeer matige subs.

avatar van Goldenskull

Goldenskull

Dooie boel.

Een paar fragmenten zijn nog wel te doen, maar bij Star Light Angel zakken we echt door het absolute nulpunt heen, niet alleen vanwege de kutmuziek, wat een drama. Vond het hier nog enigszins geroemde Presence ook erg matig.

Het filmpje met de gekke wetenschapper is zowaar mijn favoriet. Eigenlijk het enige filmpje wat een ruime voldoende krijgt, vooral omdat ie zichzelf totaal niet serieus neemt en ook nog gewoon erg grappig is.

De betere filmpjes staan helaas in de negatieve schaduw van de rotzooi. 90 lange minuten.

avatar van Black Math

Black Math

Na het geweldige Memories is het toch nog wel verbazend hoe lang het heeft geduurd voordat ik dan uiteindelijk Robot Carnival ben gaan kijken.

De opening is erg typisch Otomo, alleen al vanwege het karakterontwerp, en ik moest ook wel een beetje denken aan Steamboy met het grote gevaarte dat op het stadje uitkomt. Leuk, creatief en een perfect begin om in de mood te komen. 4*

Het volgende filmpje is Franken's Gears en is van Morimoto, die ik met een gerust hart mijn favoriete kortfilm-regisseur kan noemen en me hier ook zeker niet teleurstelt. Zoals de naam suggereert is het filmpje gebaseerd op het Frankenstein-thema en het tot leven komen van de robot is ook echt schitterend om te zien in alle gedetailleerdheid. De interactie tussen wetenschapper en robot is haast ontroerend. 4,5*.

Dan komt de eerste teleurstelling, Deprive. Verschrikkelijk clichématig, doet denken aan een slechte mecha-reeks. Om het nog erger te maken is de muziek afschuwelijk cheesy. 0,5*.

Presence maakt alles goed. Hoewel het thema al redelijk uitgekauwd is, als ik me alleen beperk tot anime kan ik al Chobits, Eve no Jikan en in mindere mate Ghost in the Shell noemen, is het nergens zo ontroerend gebracht als hier. Een mooie melancholieke sfeer, mede door de muziek, maar ook de shots als de houten haai die draait in de wind. Ik moet wel zeggen dat ik de wenkbrauwen van de man maar vies vind. Desondanks 5*.

Voor Star Light Angel gaat precies hetzelfde op als door. 0,5*.

Cloud biedt vooral veel statische beelden, maar het zijn wel allemaal mooie plaatjes en de dromerige muziek maakt er een aangename en rustgevende trip van. Wat het filmpje met het thema robots te maken heeft is me echter een raadsel, maar ach, boeiend. 4*.

A Tale of Two Robots is vooral grappig. Leuk dat het in het samuraitijdperk speelt en dat één van de robots ook wel wat wegheeft van een samurai. 3,5*.

Nightmare komt inderdaad een beetje als een nachtmerrie over, gezien de robots die zich als een soort van zombies gedragen. Met enige fantasie kan het filmpje ook gezien worden als kritiek op de techniek in de samenleving, maar dan ben ik wel vrij erop los aan het speculeren. Als filmpje kan het me niet geheel overtuigen, op een gegeven moment heb ik het wel gezien. 3*.

Het einde en de epiloog zijn weer van Otomo, en gaat verder waar het beginfilmpje is geëindigd. Een prima afsluiting van het project. 4*.

Over het algemeen een ontzettend creatief project, dat helaas ontsiert wordt door twee filmpjes die integraal gedropt hadden moeten worden. Daarom moet Robot Carnival het doen met 3,5*.

Mooi mooi mooi.

Het oogt erg 80s allemaal, maar gelukkig zijn er maar twee filmpjes die er écht als 80s anime uitzien. De rest is creatief en wild genoeg om daar bovenuit te stijgen. En dat doen ze ook, want buiten het tweede en vierde filmpje is alles dik de moeite.

Het begin van Otomo is leuk, de opener van Morimoto al geweldig en Umetsu's Presence blijft buiten categorie. Maar ook Clouds en Nightmare blijven hun waarde bewijzen. Het is door dit soort filmpjes dat ik anthologies zo'n warm hart toedraag.

Visueel blijft het allemaal erg indrukwekkend, ondanks dat het wat ouder oogt. Strakke animatie, lekker creatief en met een hoop talent in de regisseurstoel. Een anthologie zoals een anthologie hoort te zijn, dan zijn de iets mindere films snel vergeven.

4.0* en een uitgebreide review