Evangerion Shin Gekijôban: Ha (2009)

Alternatieve titel: Evangelion: 2.0 You Can (Not) Advance

Japan
Animatie / Sciencefiction
108 minuten / 112 minuten (uncut)

geregisseerd door Masayuki, Kazuya Tsurumaki en Hideaki Anno
met de stemmen van Megumi Hayashibara, Megumi Ogata en Maaya Sakamoto

De film gaat verder waar Evangelion 1.0 stopte: de paramilitaire organisatie NERV verdedigt de wereld tegen de terugkeer van de Angels, maar de voortdurende oorlog begint zijn tol te heffen. Shinji Ikari's relatief plezierige leventje krijgt een wending als een nieuwe groep Evangelion pilots, waarbij de roodharige Asuka Langley Shikinami, hem en Rei Ayanami komen bijstaan. Misato Katsuragi heeft ondertussen te kampen met oude vlam Ryoji Kaji, die aan NERV is toegevoegd met een speciale missie. Vanwege hun verschillende agenda ontstaan ook spanningen tussen NERV Commander Gendo Ikari en de mysterieuze organisatie SEELE.

Helemaal niks? Niemand?

Andere koek deze Evangelion, en dat doet de reeks écht goed. Het probleem blijft natuurlijk wel, wanneer het gejank en gezemel aandacht krijgt daalt het niveau meteen heel wat. De problemen van de personages zijn ook zo idioot vergezocht dat het geen twee scenes verdient, maar daar kan je uiteindelijk niet omheen met deze reeks.

Gelukkig heeft deze Evangelion een serieuze oppoetsbeurt gekregen. Visueel héél wat beter dan de serie en de bijgevijlde eerste film. En dan zijn het vooral de gevechten die erg positief opvallen. Op niveau van het betere Gainax werk, met sterk camerawerk en innovatieve effecten.

Lekker megalomaan einde ook. Zo episch als een Akira wordt het niet, maar kan er altijd wel van genieten, alle pseudo-onzin kan er op zo'n moment wel bij. Na deel 4 doet Anno er misschien een keertje goed aan Evangelion - The Action Bits uit te brengen, denk dat ik dan aan het hele gebeuren nog wel eens een viertje kwijtkan.

Doet hopen op een aardig derde deel. Gelukkig maar, want na de eerste film zag ik het redelijk somber in.