Evangerion Shin Gekijôban: Jo (2007)

Alternatieve titels: Evangelion: 1.0 You Are (Not) Alone | ヱヴァンゲリヲン新劇場版: 序

Japan
Animatie / Sciencefiction
98 minuten / 101 minuten (uncut)

geregisseerd door Masayuki, Kazuya Tsurumaki en Hideaki Anno
met de stemmen van Megumi Ogata, Megumi Hayashibara en Kotono Mitsuishi

Het plot volgt voor een groot deel de eerste zes afleveringen van de originele Evangelion serie. Shinji Ikari komt aan in Tokyo-3. Hij komt midden in een gevecht tussen de U.N. Army en de Fourth Angel (Thrid in de originele serie). Zijn vader Gendo, Surpreme Commander van NERV, wil dat hij Evangelion Unit-01 gaat besturen omdat de originele piloot te erg gewond is na zijn gevecht.

avatar van Roodkapje
In een sneltreinvaart gaan we door de eerste 6 afleveringen van evangelion. Men heeft die compleet hermaakt en de animatie is dan ook stukken beter dan de eerste serie. Dat is ook onmiddelijk het enige punt dat opvalt. Het tempo gaat te snel en het boeit dan ook minder.

avatar van Prudh
Vond de serie eigenlijk ook geen ruk aan. Ben na een paar afleveringen afgehaakt, te repetitief.

avatar van Roodkapje
Nu ja, ik vond dat de serie ook maar echt begon te exploderen naar het einde toe. De karakters worden dan verder uitgediept en het verhaal ontwikkeld zich. Het begint erg puberaal maar word volwassener en psychologischer in het tweede deel van de serie.

avatar van Miron
deze nog niet gezien maar de serie is een van mn favorieten

avatar van Yuffira_San
Leuke film. Heb de serie nog niet gezien en ben ook niet van plan ze te zien maar de film beviel me wel.
De acties volgen elkaar snel op maar daar had ik niets op tegen, en er werd nog net voldoende verteld over de personages.

avatar van nynkez
is er iemand die de film heeft gezien en niet de serie?
Hij draait namelijk 26 juni 2009 op het Yume Ichi Ya animefilmfestival.
Ik wil namelijk meerdere films zien in dit festival maar moet waarshcijnlijk keuzes gaan maken. Ga zeker naar 20th century boys de rest is nog niet bepaald....

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik weet ook niet wat het precies is tussen mij en die Evangelion-serie. Totaal zonder verwachting hierheen gegaan en (weer) overrompelt.

Hoewel het verhaal ditmaal uitstekend te volgen is (in tegenstelling tot de andere die ik zag - gewoon beter opletten blijkbaar) is het tempo weer dermate bizar hoog dat je gewoon zonder naar adem te happen dit over je heen moet laten komen. Het is met name het ritme door de continue afwisseling van (volkomen obligate 1000/dozijn-dialoog/verhaal over de EVA's en Angels) narratieve elementen en de sfeerelementen én de zeer uitgekiende muziekkeuze: VOLKOMEN EN TOTAAL meeslepend.

Het kleurgebruik is wellicht iets minder briljant in de technische sfeerdetails dan in de twee speelfilms "Death & Rebirth" en "End of Evangelion". Een plus was dan wel dat ik deze op het grote doek mocht zien. Weer helemaal top!

avatar van Mochizuki Rokuro
Hoewel er onder in deze poster wel iets te lezen lijkt als "Evangelion" vraag ik me werkelijk af of deze poster klopt, want dit beeld heeft helemaal niets, maar dan ook helemaal niets met de film van doen (o ja toch een klein beetje, een meisje met paars haar, maar niet in deze hoedanigheid). Dit geeft toch wel een ander beeld .

edit: op deze poster staat ook onderaan You Are (Not) Alone zie ik op de originele. Ongelofelijk wat een verschil in sfeer.

Dat verschil in sfeer is toch eigen aan Evangelion?

Pastichio Rocker
Heb je de serie nou al ondertussen gezien, Rokuro? Of is die stem weer op niets gebaseerd?

avatar van belchinees
Ik vond het een enorme kakfilm, maar dit terzijde...

Voor de fans of geïnteresseerden:
Zaterdag 13 maart 2010 om 20u, is het in Kinepolis Brussel Evangelion-avond. Zowel Eva (1.0) als Eva (2.0) komen aan bod.

Ik wil verder geen reclame maken, maar tickets zijn hier te koop.

avatar van Miron
Zag 'm laatst bij de fame liggen. Binnenkort even meenemen aangezien het een visueel meesterwerk schijnt te zijn.

Zal wel niet beter zijn dan de serie uit '96.

avatar van Miron
Visueel zeer fraai, maar daar houdt het dan ook bij op.

Evangelion 1.0 is eigenlijk niet meer dan een versnelde, bijna afgeraffelde versie van de eerste 7 afleveringen uit de legendarische televisieserie.

Leuke actiescènes en een erg mooi einde maar qua karakterontwikkeling is dit een grote achteruitgang in tegenstelling tot het o zo geniale Neon Genesis Evangelion.

Heb er nog altijd weinig mee.

Lang lang geleden de hele serie gezien, deze rehash beviel ongeveer even goed. Veel is er dan ook niet veranderd, de film loopt vlotjes doorheen de eerste 6 afleveringen, doet het alleen deze keer met wat verbeterde animatie.

Toch is de animatie nu ook al niet meer zo indrukwekkend en blijven de pijnpunten van de originele reeks gewoon hangen. Shinji is echt de grootste bleiter van het anime wereldje, elke scene waarin hij voorkomt trekt hij wel een pruillipje, als hij al niet oeverloos hard aan het wenen is. Een overdosis aan teen angst (of is het gewoon aanstelleritis?) doen deze serie de das om.

Vooral omdat de combinatie met het hele Eva/Angels gebeuren nergens op slaat. De ene moment is het een wat lompe maar vlotte actieanime, daarna een hoop gejank en jammer om niks.

Enige echte coole blijven de screams van de Angels en Evas, de animatie kon er verder ook wel meer door en het tempo is oké, maar wat de halve wereld heeft met deze serie zal ik denk ik nooit begrijpen.

Andere 2 delen ga ik trouwens nog wel bekijken, even wat Anno werk inhalen de komende weken.

avatar van Black Math
Andere 3 delen. Het vierde en laatste deel moet nog uitkomen. Daar wacht ik overigens op voordat ik de hele zooi aan me voorbij laat komen.

Beetje spreiding lijkt me niet verkeerd in dit geval ... zal het vierde deel wel meepikken wanneer het uitkomt. Wordt wel érg uitgemolken trouwens.

avatar van Black Math
Voor zover ik weet stond het al bij het uitkomen van dit deel vast dat het geheel uit vier delen zou bestaan. Wellicht kan deze hele remake-serie al gezien worden als melkkoe, maar dat oordeel laat ik achterwege tot ik aan deze films begonnen ben. Ik moet wel zeggen dat ik meer verwacht van de Berserk films dan van deze films.

avatar van Ataloona
Naja, ik mag deze remakes op zich wel. De eerste remake is haast identiek aan de serie, de tweede film verschilt al een stukje meer en het derde deel is echt compleet anders. Timeskipje en Shinji wordt nog erger gebasht dan anders

avatar van RuudC
Leuk om eens de originele Pacific Rim gezien te hebben, ook al is dit het eerste deel. Van de serie heb ik ooit wel eens een paar afleveringen gezien, dus het begin kwam me wel bekend voor. Flink in geknipt dus om deze films te maken, maar toch is het onbegrijpelijk dat de scene met de pinguin deze beeldenstorm overleefd heeft. Dit stukje luchtigheid voelt zo misplaatst aan. Evenals de seksuele toespelingen. Het haalt de vaart uit de film en dat is zonde. Voor mij betekent het toch wel een halve ster minder.

Wat wel prachtig is, is het verhaal, maar ook de animaties en de gevechten. Natuurlijk hebben dit soort apocalyptische drama's een streepje voor bij mij. Ik geniet dan ook met volle teugen van gigantische (ondergrondse) steden en wolkenkrabbers die met een druk op de knop van plaats veranderen. De animaties zijn vaak wat ouderwets, maar dat zet gelukkig ook een specifieke sfeer neer. Pacific Rim doet het net wat anders, omdat het daar om Kaiju gaat en hier om zogenaamde Engelen. Anyway, dit is een toffe serie. Zo jammer dat er niet wat meer uitgelegd wordt over de setting. Daar hebben we de serie dan mooi voor, maar het had de film veel beter kunnen maken als die klotepinguin eruit gelaten was.