Rôjin Z (1991)

Japan
Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door Hiroyuki Kitakubo
met de stemmen van Chisa Yokoyama, Shinji Ogawa en Kôji Tsujitani

In 2020 heeft het Ministerie van Gezondheid besloten dat de verzorging van bejaarden een te zware last voor staat en familieleden is geworden. Het antwoord is een robotbed met sanitaire voorzieningen, tv-schermen, aansluiting op databanken met literatuur en films. Het apparaat beschikt verder over gymnastische hulpmiddelen en kan geneeskundige bijstand als een hartmassage verlenen. De bedlegerige eenzame oude man Takizawa wordt door het ministerie opgepakt als proefkonijn voor een symbiose met het bed. Als dan ook nog blijkt dat het apparaat eigenlijk een proefversie is van een militaire vernietigingsmachine waarmee een duistere kliek een greep naar de macht wil doen, brandt de strijd los.

avatar van Pkunk
Heerlijke film. Weer zo'n lekker vaag japans verhaaltje en heel mooi getekend. Wel in het Japans kijken. 4*

Ik vond hem best tegenvallen, slecht getekend en het verhaal is niet echt boeiend. Er bestaan zoveel leukere animes...

Apart verhaaltje maar dat was ook wel alles... 1,5*

Grappige anime. Eigenlijk best ontroerend en een leuk einde. Ik vind het heel origineel. Jammer dat het zo snel afgelopen was... 4*

avatar van SuperSideSwipe
Elise schreef:

Hier kan ik me helemaal bij aansluiten. Was wel vrij zwaar teleurgesteld. Verhaal is ongeloofelijk vaag eigenlijk. Dit soort films zit er nou eenmaal tussen. Wel zonde als je ze niet kan huren, en moet kopen om te zien. Bij deze dus zonde van het geld.

Een heerlijke luchtige film met fijne animaties!
Uiteraard zijn er betere anime's voorhanden maar dit is gewoon een klassieker met veel (Japanse) humor!

Deze krijgt van mij 3,5 *

Pastichio Rocker
Leuke animatiefilm over een experiment van de overheid dat volledig in de soep loopt wanneer een oude knar, die proefkonijn is, zijn eigen willetje doordrukt. Het robotbed die hem van al zijn behoeftes zou moeten voorzien, slaat op hol en laat een spoor van vernielingen na. Ondertussen wordt opa achterna gezeten door een overijverig zustertje en haar vrienden, het leger, en een stel krasse knarren in het bejaardentehuis. Ik heb werkelijk dubbel gelegen om de onzin in deze film. De animatie is okay, de muziek prima en de oplopende chaos prima geensceneerd. Ook het einde is lekker cynisch. Uiteraard is de kaft uitermate misleidend, aangezien Otomo (de regisseur van Akira) alleen de mecha-designs heeft gedaan. 3,5*

avatar van Goldenskull
Mwah, ben het hier met de minder positieve mensen eens. Vooral mager qua animatie, verhaal is niet al te boeiend en te eentonig. Ook dat geschreeuw van Hakuro werd erg vervelend na een tijdje.

avatar van Lennert
Weet nog niet helemaal wat ik hiermee aan moet. Het verhaal zelf is een mooie maatschappijkritiek, terwijl ook de animaties er bij vlagen mogen zijn, maar uiteindelijk zijn veel personages vooral vervelend en zitten er een hoop typische scenes tussen die te melig zijn voor het serieuze concept van de film (bejaarde mannetjes die roepen dat ze een stijve hebben vind ik persoonlijk nooit grappig, helemaal niet in combinatie met jonge zustertjes).

Nee, Rôjin Z werkt het beste als de film serieus te werk gaat en die typische ongein achterwege laat. Helaas had ik iets meer serieuze sciencefiction verhaallijnen hopen te zien, het grootste gedeelte is toch voornamelijk bedoeld als satire/zwarte komedie. Uiteindelijk best leuk om een keer te zien, maar toch niet het soort anime wat ik doorgaans graag aan zet.

avatar van jeroentjuhhhhh
Wint zeker niet de schoonheidsprijs, maar is verder gelukkig dusdanig belachelijk en grappig, dat het niets meer uitmaakt. Heerlijk satirisch werkje met wat onbesuisde trekjes, oftewel vrij lomp en plat wanneer dat niet nodig is. Kabbelt het eerste kwartier rustig voort en daarna ontketend zich een sublieme achtbaanrit. Wint met de strakke voice acting een paar punten en weet zich met meerdere kleurrijke personages staande te houden. Complete chaos in dit (bijna) verloren pareltje.

Thanks FilmFreak!

Eigenwereld.nl - Review: Roujin Z

avatar van danuz
Soort Tetsuo, maar dan met een oud mannetje in een robotisch verzorgingsbed. Op de oppervlakkige vergelijking na hebben de films verder natuurlijk niks met elkaar van doen. Roujin Z is een maffe anime met een nogal uit de hand lopend plot. Wel erg rough around the edges. De animatie is subpar, de humor een beetje bedenkelijk en Hakuro's geschreeuw vrij vermoeiend. Maar er passeren wel vrij veel noemenswaardige personages de revue, vooral die hackende opaatjes. Misschien moet iemand als Satoshi Kon hem remaken, volgens mij zit er wel een klein meesterwerkje in verstopt namelijk!

avatar van McSavah
danuz schreef:
Misschien moet iemand als Satoshi Kon hem remaken

avatar van timmienoelie
ouch

avatar van danuz
Lol

Edit: en neem "remake" niet te serieus. Doelde op het feit dat Kon van een dergelijk concept waars iets fenomenaals kon maken. Zie de parade in Paprika, die me soms wat deed denken aan bepaalde scenes hier.

Of jullie moeten het over het feit hebben dat hij niet meer leeft. Tja ik spreek in whats ifs he, had het alleen wel wat onhandig neergepent toegegeven.