Suchîmubôi (2004)

Japan
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Katsuhiro Ôtomo
met de stemmen van Anne Suzuki, Kiyoshi Kodama en Katsuo Nakamura

Ergens in de 19e eeuw. Rei is een jonge uitvinder die in Engeland woont. Kort voor de allereerste Wereldtentoonstelling krijgt hij van zijn oom Roid uit Amerika een wonderbaarlijke uitvinding opgestuurd: de 'Steam Ball'. De rivaliserende Ohara Foundation hoort van de uitvinding en stuurt zijn beste mensen op pad om het ding in bezit te krijgen. De 'Steam Ball' herbergt namelijk een kracht die de Foundation voor haar eigen illegale praktijken wil gebruiken...

avatar van Montorsi
Geinig.

Een beetje een Japanse Kuifje variant, vond dat ventje er zelfs een beetje op lijken. Ook het avontuur-aspect doet er erg aan denken met achtervolgingen op treinen etc. Wat dat betreft was het geen al te hoogdravende film.

Paar dingen die er uitspringen. Natuurlijk de verbluffende animatie, met al zijn details en precisie. Ook het 'camerawerk' wat er in zat was behoorlijk inovatief. Daarnaast zijn de designs om van te smullen, paar prachtige ontwerpen gezien, zoals die soldaten met harnas..

Laatste stuk is een zeer langdurige actiecyclus, die wat te uitgebreid is en nogal doordraaft. Daarnaast werken een paar bijelementen niet zo (dat vervelende grietje/vader-zoon-kleinzoon twisten), maar voor de rest een vermakelijk geheel.

avatar van RuudC
Op aanraden de film gekeken met Engelse dubs. Dat pakte met de Britse setting eigenlijk ook heel goed uit. Wanneer de locatie neutraal is, ga ik gewoon voor de originele taal. Bij Japanse anime is dat toch doorgaans Japans.

Steamboy is overigens ook een stuk westerser dan wat er doorgaans uit Azië komt. Hier draait het meer om het spektakel dan het verhaal. Het tekenwerk is dan ook verbluffend. Echter, zo revolutionair als men ons wil doen geloven, vind ik het niet. Akira vind ik minstens zo mooi, al mag wel gezegd worden dat de gezichten hier duidelijk beter zijn. De vormgeving hier ziet er dus wel gewoon heel goed uit. Een fraai staaltje steampunk, waarbij veel mensen ongetwijfeld zullen moeten wennen aan de donkere beelden.

Het verhaal is vrij simpel. De kijker wordt niet echt aan het denken gezet. Wel valt de hoofdpersoon tussen twee kampen, maar echt moeilijk is het om te kiezen. Ôtomo maakt in elk geval subliem gebruik van een fenomeen als de (eerste) wereldtentoonstelling. Zoals het een goede Japanse actie anime betaamt, is ook hier de finale weer groots en prachtig. Steamboy is inhoudelijk minder interessant dan zijn directe tegenhangers, maar desondanks (gewoon) de moeite waard.

avatar van Hansjepansje
Gaaf. En ook wel: overweldigend.

Kritiek op het verhaal, mja. Snap het ergens wel, maar vind het toch vreemd. Ten eerste lijkt het me nu niet echt dat Ôtomo hier een prioriteit van heeft gemaakt, om er maar een understatement van jewelste in te gooien. Ten tweede, zelfs dan vond ik het allemaal nog wel meevallen. Er zitten wel wat clichés in, de opbouw is erg Hollywood en hier en daar komt er het moraliserende vingertje zich even mengen, maar er worden ook wel terechte en wat mij betreft ook wel interessante thema's aangehaald. De vraagstukken over de rol van wetenschap waren in ieder geval genoeg om het boeiend te houden.

Maar genoeg over onbelangrijke zaken zoals verhaal, want wat een detail zit in deze film. Kan best begrijpen dat hier negen jaar aan gewerkt is. Elk shot is rijk aan vele details, en telkens mooi afgewerkt. Gecombineerd met een sterk designteam geeft dat visueel vuurwerk. Je moet wel wat van steampunk houden, maar ik heb genoten van de zeppelins, de onderzeeërs, de torens en de draaimolens. Op het eind sleepte het misschien net wat te lang aan, maar dat is een beetje mierenneuken. Heb me geen moment verveeld. 4*

Wel aardig. Knap gemaakt, maar erg gelikt en zodoende eigenlijk niet erg mooi in de artistieke zin. Hooguit op een Avatar achtige wijze. Wel erg gedetailleerd etc. Verhaal moet een kapstok zijn voor een leuke avonturenfilm en slaagt daar deels in. Had wel erg veel moeite mijn aandacht erbij te houden. 2,5 sterren.

Uitzonderlijk.

Otomo knutselde 10 jaar aan deze film, wat leidde tot een onmogelijke berg van 180.000 tekeningen die samen een film van 126 minuten vormde. Bleek de mate van detail ook nog gestoord hoog te liggen. Als animatiefan ongezien in opzet en van voren tot achter om je vingers aan af te likken.

Visueel meesterlijk, mooie score die jammer genoeg niet sterk genoeg naar voren komt in de film, verder geweldig indrukwekkende actiescenes en genoeg rustpunten waar van het steampunk sfeertje genoten kan worden. Verhaaltje is wat simpel en wie niet zoveel met de setting heeft zal zich af en toe wat vervelen, maar als animatieliefhebber weet je niet waar eerst te kijken. Eén van de meest indrukwekkende animatiefilms die ik ken, jammer dat hij wat miskend is.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Doet me zin krijgen in een herziening. Ondertussen toch 2 jaar geleden dat ik hem gezien heb, en toen volgens mijn recensie gekozen voor de Engelstalige versie. Enkel omdat hij zich vooral in Engeland afspeelt. Ik veronderstel dat de Japanse versie beter zal zijn, maar doorheen de meningen hier twijfel ik nog altijd tussen de Japanse en de Engelse.

Wat zou ik het beste nemen?

Beetje vragen naar de bekende weg dit

avatar van RuudC
Nou... Ik vind hier de Engelse prettiger, omdat het ook in Engeland afspeelt.

In die zin wel gepaster, maar het niveau van de dub is echt zo laag dat het de sfeer stevig verpest. Ik zou gewoon voor de Japanse dub gaan.

Gewoon altijd het origineel kijken (dus hoe het bedoeld is).

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik ga bij de herziening dan voor de originele versie. Als de Engelse dub al voor 4* zorgde, kan dat alleen maar beter worden.

HALVE TAMME.
"Om door een ringetje te halen".

Stoer verhaal & prachtig geanimeerd, een must see!

Zelf zal ik dan ook totaal geen moeite hebben met
diverse herzieningen.

Kijk en oordeel zelf.

avatar van centurion81
Viel me een beetje tegen na Memorizu. Had iets meer verhaal en karakterontwikkeling verwacht denk ik. De beelden waren spectaculair, de beelden bij de aftiteling vond ik bijkans het mooiste aan de film, want ingetogener en minder "in your face". 3*

avatar van Gang_Star
Een vrij spectaculaire animatie die op gang komt als Rei een uitvinding ontvangt waarna een spannende reis volgt. Veel vaart, sterke actie momenten, ontploffingen, vernielingen en een dosis spanning volgen. De verwerkte techniek hierin is eveneens vermakelijk en enkele voertuigen zijn leuk in elkaar gezet. Zo vond ik die trein of wat het ook precies was tijdens die eerste achtervolging erg vermakelijk. Ondanks een relatief lange speelduur, zakt de film niet in en blijft het niveau hoog liggen.

avatar van Filmkriebel
Steampunk

Een anime die zich afspeelt tijdens de industriële revolutie in Engeland waarbij nieuwe technologie te pas en ten onpas wordt gebruikt. Opvallend is dat de film niet echt bad guys en good guys kent. De boosdoener is de technologie en wetenschap waar de mensen nog geen vat op hebben, wat leidt tot katastrofale gevolgen. Goed idee om ook Robert Stephenson in de film te steken (al was hij al overleden). Het idee is sterk, maar de film zelf viel me wat tegen door de vele zwak uitgewerkte personages, het geeky gedoe met die machines en een zwaar inzakkend middenstuk. Het schiet nogal wat tekort om een meesterwerk te zijn.