Jûbê Ninpûchô (1993)

Japan
Animatie / Actie

geregisseerd door Yoshiaki Kawajiri
met de stemmen van Toshihiko Seki, Emi Shinohara en Kôichi Yamadera

In het dorpje Shemoto heerst een epidemie waaraan alle inwoners sterven. In opdracht van clanleider Chamberlain gaat een aantal leden van de Koga Ninja Clan naar het dorp om te onderzoeken wat er aan de hand is. In de buurt van het getroffen dorp wordt de groep in het bos aangevallen en op gruwelijke wijze afgeslacht door een aantal merkwaardige en oersterke wezens. De enige die het er levend vanaf brengt is de geweldige vrouwelijke Ninja Kagero wiens kussen dodelijk zijn. Zij wordt door Tessaï, een demon die zijn huid in graniet kan veranderen, gevangen genomen.

avatar van SITH_LORD
Ik heb deze film al een keer of 10 gekeken (vanaf 1993 natuurlijk) en blijf het een vette manga animé vinden, goed bedacht verhaal met veel bloed, héél veel bloed en lekker over the top allemaal. Al met al een dikke 8

avatar van Montorsi
Vond dit toch niet helemaal geslaagd. Iets wat erg aan mijn vroegere vooroordelen over anime beantwoorde. Dwz erg overdreven, emoties worden overgebracht door trillende personages in close-ups, en actiescenes beginnen met een groot wit licht (begrijp nog steeds niet waar ze dat vandaan hebben gehaald). Maar gelukkig sta ik de laatste jaren wat meer open voor zulke animatie.

Alleen dit is toch vrij matig. Redelijk veel richting "het moet cool voor kiddo's zijn", kan me niet zo goed voorstellen dat je dit op volwassen leeftijd nog geweldig vind. Er zit echt geen sprankje relativering of humor in.
Vond het ondanks de vlotte stijl redelijk saai worden tegen het einde, de enige afwisselingen zaten hem in de kills en de opponenten. Van de personages kom je verder niks te weten, behalve dat ze tegen of met elkaar gaan vechten. De animatie zelf was ook redelijk ouderwets en ietwat goedkoop ogend.

avatar van goongumpa
Het betere hakwerk

Verhaal is gewoon een hoopje bijeengeraapte onzin, en compleet onbegrijpelijk. Wat deze film te bieden heeft, is bloederige, overdreven actiehorror, en veel gewelddadige seks. Je zou het eigenlijk ook als een voorlichtingsfilm over aids kunnen zien

Niet te serieus nemen, dit is gewoon vermakelijke onzin.

avatar van psycholamp
Een van de betere japanse tekenfilms. Ook omdat het nou eens fantasy is en geen SF.

Leuke actie en script, maar het typisch Japanse vrouwonvriendelijke karakter gaat me op den duur tegenstaan.

Uiteindelijk is het verhaal niet heel origineel, maar zowel de dialogen als de gebeurtenissen zijn behoorlijk interessant en de animatie is zeer goed. Lekker bloederige actie en soepele bewegingen bij de personages, die typische anime-clichés neem ik maar voor lief (iedereen kent nu in de tussentijd het inzoomen op trillende betraande ogen wel).

Uiteindelijk erger ik me toch heel erg aan het naakt in enkele scenes. Niks mis met wat erotiek in films, maar een personage de eigenschap geven om mensen die intiem met haar zijn/haar verkrachten te laten sterven door een gif in haar lichaam, levert hier helaas weer mogelijkheden op tot zinloze exploitatie van vrouwelijk naakt, iets wat me langzamerhand in dit soort films toch echt begint tegen te staan.

Alles bij elkaar toch zeker wel de moeite waard, al zou ik het leuk vinden om eens een film te zien waar relaties en seksualiteit wat minder eentonig/vrouw-onvriendelijk worden, dan zouden we echt een topper hebben.

avatar van LimeLou
Japanse vrouwonvriendelijke? Noem eens andere films dan?

avatar van Goldenskull
Net zo'n leuke uitspraak als 'die Fransen weten wel hoe ze vrouwen moeten martelen' (bij Martyrs ofzo was dat).

avatar van LimeLou
Ach, het is gewoon iets in de Japanse geschiedenis dat vrouwen vaak als lustobjecten werden gebruikt, maar dat is toch in elk land en gebied gebeurt? Dat is nu inmiddels al anders in Japan.

LimeLou schreef:

Dat vrouwen in bijna alle culturen als lustobjecten gezien worden ga ik niet ontkennen, maar er zitten hier alsnog gradaties binnen. Een animatiefilm als deze waar een van de badguys over zijn vingers kwijlt om deze vervolgens in de vagina van een vastgebonden vrouw te steken is in mijn optiek behoorlijk smakeloos en ongepast. Het zal ongetwijfeld wel iets cultureels zijn, maar het trekt mij gewoon niet hoe het naakt er zo overdreven gratuitous ingegooid wordt. Neem nu een personage als Kagero, heel interessant hoe zij meteen wraak kan nemen op verkrachters door het gif in haar lichaam, maar dat zorgt automatisch wel weer voor een verkrachtings-scene. Nodig? Wat mij betreft niet. Een Amerikaanse film als Heavy Metal heeft dit ook, daar erger ik me er op eenzelfde manier aan.

Misschien dat het ietwat kort door de bocht was om 'typische Japanse vrouwonvriendelijkheid' te noemen, maar gezien het grote aantal pornografische animatiesubgenres (iets wat ongetwijfeld door het feit dat er heel veel censuur is op erotiek in live-action films) als hentai (Legend Of The Overfiend komt hier naar boven, als heeft Ninja Scroll daar gelukkig niet heel veel van weg) en lolicon, leek het me ook weer niet compleet vreemd om te noemen.

Alles bij elkaar ben ik gewoon niet zo'n fan van verkrachtingen in cinema, helemaal als het zo gratuitous in films wordt gezet zoals hier.

avatar van louisvf
Super, ben blij dat ik deze heb ontdekt!
Wie mij nog zulke films kan aanraden is een held...!

avatar van FillumGek
Sword of the Stranger is nog veel beter

PublicEnemy
Wat kan ik nog vermelden over één van mijn meest favoriete animatiefilms?

Misschien zijn het wel de meer dan geweldige dialogen:

"Did you miss the flames of hell, Gemma, is that why you came here?!!"

avatar van Fza
Fza

Bedankt voor de aanrader, hij inderdaad top.

avatar van tattoobob
Vandaag deze film nog eens bekeken..........wat een topfilm blijft dit toch!!!

HALVE TAMME.
"Altijd geweldig ".

Dit is en blijft echt een super vette animated movie,met als gevolg dat ik
weer uitermate tevreden ben met wat ik voorbij zag komen op mijn tv.

Ninja Scroll (1993) zal ik nog vele malen blijven herzien in de toekomst.

Kijk en oordeel zelf .

Idd vette film.....echter Ninja scroll blijft beter

De film uit mijn collectie die ik waarschijnlijk het meeste heb gekeken. Ik hou hiervan. Actie en drama goed gedoseerd en een waardige verhaallijn. Vooral de verschillende duivels en het feit dat deze stuk voor stuk eigenlijk met geluk verslagen worden zonder dat het ongeloofwaardig is, vind ik prijzenswaardig. De held wekt bij mij veel sympatie op en zonder door te slaan in grappen en grollen is de oude man toch wel de 'comic relief'. De overdaad aan seks (al valt dit hartstikke mee) en geweld kan ik prima hebben. Ninja Scroll slaat niet door in geweld en expliciete scenes en bovendien is het over het algemeen niet nutteloos.

avatar van CorvisChristi
'Burn in your golden hell!!'

Ninja Scroll is een regelrechte anime-klassieker. Een pakkend en leuk verhaal, interessante personages, een geweldig gedoseerd tempo waarin actie-scenes en meer rustige scenes op een effectieve manier in balans zijn en ga zo maar door...

Ik geloof dat ik deze film nu al twintig keer heb gezien en nog blijft ie niet vervelen. Binnen het genre is het zeker weten één van de beteren en is dan ook zeker weten een aanrader.

Overigens is dit ook één van de weinige Japanse animatie-films die ik liever met de Engelse dialogen kijk, gezien deze zo verschrikkelijk vermakelijk zijn.

Topper!!

avatar van John Milton
Ik schaar me bij Montorsi in dit geval. Voor mijn gevoel komen onze ratings niet vaak overeen, maar hier ben ik het helemaal mee eens!

avatar van Kondoro0614
Jûbê Ninpûchô / Ninja Scroll

Ik heb bijna twee jaar geleden (echt te lang) twee animatie films gekregen van HALVE TAMME., dit was Sutorenjia: Mukô Hadan (2007) en Ninja scroll. Nu heb ik Sutorenjia: Mukô Hadan (2007) al twee jaar geleden gezien, mijn 1000ste stem notabene, dus een mooie film voor een mijlpaal. Nu is Ninja Scroll mijn 1000ste mening, beiden films als een mijlpaal voor mijn account op MovieMeter, toch een film ter beschikking aan een herinnering en een behaald iets op de site, zodat ik deze films niet vergeet en de achterliggende gedachten ervan!

Toch moet ik toegeven dat Ninja Scroll mij niet echt heeft vermaakt, ik vond in ieder geval Sutorenjia: Mukô Hadan (2007) wel wat leuker. Ik weet niet waar het aan ligt maar het zou maar zo kunnen zijn dat ik nog even wat meer in de animatie scene moet vallen en dan vooral de Aziatische anime ’s, dit is nog maar mijn derde film die ik uit die scene heb gezien.

Saai was Ninja Scroll zeker niet en, de film knalt er lekker rap door heen misschien soms wel iets te rap dat ik het niet altijd even goed heb weten te volgen. De film begon gelijk goed met een kleine actie scene en de introductie van onder andere Jubei Kibagami (volgens mij). Daarna is de plotomschrijving al snel in gang gezet, we komen bij een dorp aan waar een epidemie heerst en een aantal strijders komen rennen door de bossen. Alle strijders komen om behalve Kagoro die even lekker word meegenomen door de vijand waar we bijna bij de Hentai terecht komen, hij zat wel erg dicht bij met *zijn tong, hahahaha*. Het verhaal was niet echt speciaal, soms chaotisch daarentegen doet het lekkere hakwerk in deze film veel goed!

Ik kwam de 94 prima door alleen had ik, doormiddel van de lovende woorden van HT er misschien iets meer van verwacht dan daadwerkelijk is uitgekomen, iets als Sutorenjia: Mukô Hadan (2007) die ik tot nu toe nog leuker vond! Toch maar eens wat vaker overwegen films uit deze klasse te kijken en dan wellicht deze opnieuw te bekijken, misschien bevalt hij me dan echt anders, kan er nu nog niet echt een specifiek oordeel over geven aangezien ik niet uit dit genre gebied kom. Al om al, geslaagd tussendoortje.

PS. Dit is mijn 1000ste mening!