Sayônara, Ginga Tetsudô Surî-Nain: Andromeda Shûchakueki (1981)

Alternatieve titels: Adieu, Galaxy Express 999: Last Stop Andromeda | Adieu, Galaxy Express 999: The Signature Edition

Japan / Verenigde Staten
Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door Rintaro
met de stemmen van Masako Nozawa, Masako Ikeda en Yôko Asagami

Twee jaar na de gebeurtenissen in Galaxy Express 999, is de Aarde een gevechtszone geworden. Tetsuro, ouder en vechtend tegen de machines, besluit wederom om Maetel aan boord van de Galaxy Express 999 te vergezellen. Eenmaal aangekomen treft hij Maetel niet aan, maar de machine vrouw Metalmena.

avatar van zombie
Een vleugje Terminator & The Matrix avant la lettre. Het werk van Leiji Matsumoto & Rintaro is in mijn ogen tijdloos en blijft me boeien. Alleen jammer dat ze het niet zo nauw namen met de chronologie van alle series.