Crocodile Dundee (1986)

Australië

geregisseerd door Peter Faiman
met Paul Hogan, Linda Kozlowski en John Meillon

De Amerikaanse Reporter Sue Charlton (Kozlowski) gaat naar Australië om daar de legendarische Mick 'Crocodile' Dundee (Hogan) te interviewen, die een aanval van een krokodil overleefd schijnt te hebben. Ze vertelt hem over de stad en haalt hem over mee te gaan naar New York. Hier heeft Mick grote moeilijkheden om zich aan te passen aan de grote stad, wat tot hilarische situaties leidt.

Is en blijft een leuke film die ik na vele jaren dus eens heb terug gezien.
Goede rol van Paul Hogan en ook van Linda Kozlowski die hier haar debuut maakt.
En alleen al om haar te bewonderen zou je deze film opnieuw bekijken...
Net als zovele jaren terug heb ik opnieuw plezier aan deze film beleefd.

avatar van royals
Echt zo'n typische ' jaren '80-jeugdsentiment-13-in-een dozijn komedie film'. Je ziet de chemistry tussen Hogan en Linda wel en er komen een paar grappige momenten langs, maar de film komt nooit echt los. Ondanks dat wel iets beter dan het gemiddelde. En ook een mooi getekende filmposter

avatar van Vinokourov
Weinig komisch hoor zo'n film die de cultuurshock moet tonen die een Australische knar in de grote stad ondergaat. Daarvoor zijn de verschillen toch nèt te klein en alleen dat nuchtere karakter van hem kan de film echt niet veel beter maken. Er zit geen enkele pit in het verhaal en de romantische draai die de film maakt is uiteindelijk ook geforceerd.

avatar van Proeneke
Leuke film, nostalgie.

Hoewel de film een paar overdreven types wegzet, blijft hij toch zeer vermakelijk. De polariserende verschillen tussen de USA enerzijds en Australië anderzijds zijn sterk aangezet, maar zo dat je blijft glimlachen. Leuke film!

MaartenTuinstra
Best leuk.

Dundee in Manhattan levert een hoop leuke scènes op, al is het verhaal danig doorsnee dat Crocodile Dundee nooit echt goed wordt.

avatar van Filmkriebel
Zeer goede komedie, die over de hele lengte onderhoudend blijft. Was een grote hit destijds. De eerste helft trekt journaliste Sue rond met Mick Dundee in de Australische bush, de tweede helft vergezelt Dundee haar naar New York waar de clash tussen beide culturen niet lang op zich laat wachten. Er wordt veel moeite gedaan om de romantiek tussen beiden te doen werken en dat leidt tot een redelijk tenenkrommende finale in de metro. Maar er komen ondertussen leuke grappen langs (die cokesnuivende kerel op de party... "zit je neus verstopt?" waarna Dundee hem toont hoe je een verstopte neus verhelpt ) en Dundee die hardnekkig vasthoudt aan zijn vestimentaire gewoontes : zelfs wanneer hij in de chique villa van Sue's vader uitgenodigd is draagt hij nog steeds zijn krok-vestje en bushman's hat.

avatar van W.V.
Geweldige film, prachtig in beeld gebracht, goede muziek en een lekker verhaal met de nodige grappen. Maar de mooiste scene is die waarin Linda Koslowski bij het water bukt, toen ik die film zag was ik in de twintig, maar mijn adem stokte en nog steeds als ik de film zie kijk ik uit naar dat moment. De grappen van Hogan werken prima en hij behoud een beetje het mystieke van de natuurmens. Grootste pluspunt aan de film vind ik de muziek, helemaal treffend. Toen ik die destijds op elpee wilde halen in de platenzaak, moest die speciaal besteld worden en uiteindelijk uit Engeland worden geimporteerd want hier in Nederland was er geen belangstelling voor ondanks dat de film wel degelijk een hit was.

Een prachtfilm. Veel variatie, mooie opnames, natuur, muziek. Vrolijke leuke humor. Heerlijk voor een gezellige filmavond.

avatar van Alathir
Al een heel tijdje geleden gezien maar nu ik hem zag passeren in de updates dacht ik even te stemmen. Ik ben wel erg verbaasd hier van de lage waardering. Crocodile Dundee is een heerlijke komedie. Dit is ten minste een film waar ik mee kan lachen. Leuke grappen omdat hij bepaalde zaken niet herkend, ook dat gesprek met die zwarte parkeerwachter herinner ik me nog levendig waar Crocodile vroeg van welke stam hij afkomstig was of iets dergelijks . Binnenkort maar eens het tweede deel kijken want ik weet zelf niet waarom ik dat nog niet gedaan heb!

TMP
Best geinige film. Crocodile Dundee is een sympathiek personage en hij weet voor de nodige komische situaties te zorgen. Wel komt de film pas echt op gang vanaf het moment dat Crocodile Dundee in de Verenigde Staten arriveert. De romance met de journaliste had achterwege mogen blijven en de slotscène was dan ook iets te geforceerd.

avatar van AJK
AJK
Vanavond op 7.
Leuke film.
Geniet hier van.
Kan niet hoger geven dan 3.0
Maar amusement mischien wel 5.0
Leuke film.
Vooral de quote.Thats not a knife,,this is a knife.

avatar van Panta Rei
Zit nu te kijken. Vaak gezien dat deze film hier of elders werd aangekondigd op tv, maar nooit belangstelling voor gehad. Jammer want het blijkt een hele leuke film te zijn.