Gotti (1996)

Biografie / Misdaad

geregisseerd door Robert Harmon
met Armand Assante, William Forsythe en Richard Scott Sarafian

Maffialid John Gotti is opgegroeid met de ijzeren regel van de Cosa Nostra: verraad nooit je familie of je vrienden. Zijn trouw aan de 'familie' en zijn mentor Mr. Neil is zo groot dat hij zichzelf opoffert om een belangrijke operatie te redden. Als Gotti na jaren uit de gevangenis komt, moet hij met lede ogen zien hoe de Gambino famillie uit elkaar valt. Met zijn loyale vriend Sammy Gravano stelt hij meedogenloos orde op zaken. Als Gotti daarop van moord wordt beschuldigd, zet de openbaar aanklager Sammy Gravano onder grote druk. Zal de trouwe vazal zijn vriend en de 'familie' verraden?

avatar van Vdk_Movie
Zeer goede film dit. 3,5

avatar van missl
Mooi verhaal over het verraad binnen een maffia familie, je leert goed hoe de onderlinge verhoudingen liggen. Had van mij nog wel wat langer mogen duren, vond alleen het eind jammer.

avatar van regulator
fantastisch rol van Armand Assante , de speech in het begin en op het eind zijn top !!

Top film, heb m misschien wel 20x gezien, hij staat namelijk HD op youtube. vind wel dat assange wat meer ingetogen overkomt dan de daadwerkelijke teflon don. Veel Soprano acteurs komen voorbij wat ik als Sopranos fan te gek vind. goede film goed en waargebeurd verhaal ik zeg een dikke 4

avatar van hoffhaan
Goede film. 4.0

avatar van jermaineoneal7
Beste rol ooit van Armand Assante, wat speelt hij een goeie Gotti, beter dan Sizemore in Witness to the Mob.
Wat hebben die gasten een fetish voor goeie espresso.
Ook de rol van Anthony Quinn mocht er zeker zijn, mooie vader-zoon chemie tss. Assante en Quinn.
Vooral zie je hier hoe de Cosa Nostra in mekaar zit, de regels, de hiërarchie binnen de families en de daarbij horende loyaliteit of verraad.
William Forsythe vind ik altijd goed, alhoewel Torturro in Witness to the Mob ook een goeie Sammy The Bull Gravano speelt.
Heeft niet zo veel ophef gemaakt deze film omdat deze straight to DVD was of zo van HBO. TV-movie.
Heeft wel een aantal Golden Globe noms gekregen en 1 Emmy gewonnen. Zeer terecht.
Is een aanrader voor fans vh genre, volgt een beetje dezelfde lijn als Witness to the Mob maar dan met een Parental Advisory Explicit Lyrics label, en betere cast, zoals het hoort eigenlijk. 4 sterren!

avatar van Grindhouse62
Heb naar aanleiding van de remake deze verfilming gisteren gekeken. Een zeer goeie vertolking van Gotti door Armand Assante (ik vond hem ook goed als Mike Hammer in I the Jury uit 1982) en ijzersterke rol van Anthony Quinn. Vlotte verhaallijn. Ik heb mij prima vermaakt met deze film. Ik sla de remake over.

Het budget voor deze film zal stukken minder zijn dan de recentere versie uit 2018 (en Travolta acteert in de update zeer behoorlijk) maar om het feit dat Armand Assante, in mijn optiek, geknipt is voor de rol van John Gotti, blijft deze oudere versie toch beter. Ook William Forsythe als Sammy Gravano is, wat mij betreft, een stuk sterker als de vertolking van William DeMeo uit de film van 2018.

Meesterlijk goede film naar mijn mening. Erg underrated en dat maakt deze film misschien juist zo interessant. Ik ben erg fan van het maffia genre en dit is mijn persoonlijk favoriet. Leuk feitje is dat voormalig Colombo capo Michael Franzese in een recentlijk afgenomen interview deze film aanprijst als de meest accurate maffiafilm die hij ooit heeft gezien. Andersgezegd geeft deze film het echte leven in de maffia dus het beste weer. Alleen al om die reden is deze film een absolute aanrader.

Ik vind het sfeertje in deze film prachtig. Ik krijg er kippenvel van terwijl ik dit schrijf. Het eerste shot van Manhattan met de tekst 'New York City 1973' is al perfect. Vervolgens springt het shot over naar de social club van John Gotti met de rokerige straat, de oude auto's en de grijze grillige sfeer van New York in de jaren 70.

Armand Assante speelt John Gotti erg overtuigend. Persoonlijk vond ik William Forsythe in de rol van Sammy 'The Bull' Gravano een klein beetje tegenvallen. Iets met 'over acting'. Daarom geen 5 sterren, maar 4.5. Dat neemt niet weg dat dit een meesterlijk goede film is met een schitterend sfeertje. Kijken die film!

avatar van Brabants
Gotti is een prima film over het cosa nostra de criminele organisatie van de verschillende Siciliaanse maffiafamilies. Armand Assante acteert hier als een dijker alsmede de ondersteunende cast. Prima film dit.

Allesbehalve een slechte film maar ik had er vanwege de positieve reacties toch net iets meer van verwacht. De echte 'wow' factor ontbreekt voor me. Realistisch hoe het 'leventje' wordt neergezet en zoals door velen aangegeven goed acteerwerk. Assante acteert zelfs te goed; in de zin dat hij Gotti 'beter' neerzet dan dat hij was. Eigenlijk zoals Gotti voor een groot deel zelf gezien zou willen worden.

Gotti vertelt het verhaal van de opkomst en ondergang van The Dapper Don van de Gambino Family, John Gotti. Volgens voormalig Caporegime van de Colombo-family Michael Franzese is dit de beste maffiafilm ooit. Dat gaat mij ietwat ver want ik heb beter gemaakte maffiafilms gezien. Dit is wel de beste film over John Gotti ooit gemaakt. De meest recente uit 2018 heet ook Gotti maar die kon mij niet bekoren. Gotti wordt in deze film geportreteerd door Armand Assante en die zet de beste Gotti neer. Tony Denison in Getting Gotti deed het niet op zich slecht maar die film draaide meer om de DA en het proces dat ze tegen Gotti voerde dus zijn rol was minder groot. Tom Sizemore in Witness to the Mob zette hem voornamelijk neer als een brulkikker met een kort lontje, wat hij inderdaad ook kon zijn bij tijd en wijle maar Gotti was ook een flamboyante man die gekleed ging in dure Brionipakken en daardoor een stijicoon werd. Tom Sizemore heeft een louche kop waardoor een C&A pak bij hem al als een vlag op een strontschuit staat. Travolta die hem in de 2018 versie speelde heeft 'het' in mijn ogen niet. Met 'het' bedoel ik datgene wat nodig is om een maffiabaas te spelen. Assante heeft dat zeker wel. Hij weet Gotti neer te zetten als de charismatische en flamboyante figuur die hij vaak in de media was maar ook de berekende en meedogenloze gangster die hij in eigen kring was en de Brionipakken staan hem fantastisch. In bijrollen zie je verder bekende koppen als Anthony Quinn, William Forsythe en Sopranosacteurs Dominic Chianese, Tony Sirico, Frank Vincent en Vincent Pastore.

avatar van Left4Dead
Harmon, een regisseur die echt hele goede prenten heeft gemaakt maar ook middelmatige. Toch vreemd hoe groot dat verschil is tussen de prenten van hem. Deze had ik vreemd genoeg op 3** staan, een schandaal van mij natuurlijk. Want de prent verteld heel goed het verhaal van Gotti zijn Rise And Fall. Dit vooral belicht vanuit de nabijheid van Gotti zelf.

Een tijd terug dit hele gebeuren belicht gezien vanuit het oogpunt van de FBI die Gotti maar al te graag te pakken wilden nemen. En natuurlijk daarmee de gehele Gambino familie die teveel macht had via de vakbonden, bijna de gehele bouw en vuilophaal in handen had. Veel te veel kracht. Onder leiding van Rudolph William Louis Giuliani (juist..... de clown die nu Trump zo theatraal bijstaat) valt het doek voor de grote koppen binnen de maffia. Giuliani werd groot door zijn klopjacht en werd later zelf de burgermeester van de stad waar hij zijn strijd had geleverd.

Mooi verhaal dat goed in beeld is gebracht. Een mooie en goed acterende cast, prima soundtrack. Het verhaal is getrouw aan de geschiedenis en het script loopt heel goed en soepel. Een film die lekker wegkijkt en je zo door de twee uur heen loodst. Ik verhoog naar 3,5** een 7,5/10, prent leunt dicht tegen de 4**