Gotti (1996)

Biografie / Misdaad

geregisseerd door Robert Harmon
met Armand Assante, William Forsythe en Richard Scott Sarafian

Maffialid John Gotti is opgegroeid met de ijzeren regel van de Cosa Nostra: verraad nooit je familie of je vrienden. Zijn trouw aan de 'familie' en zijn mentor Mr. Neil is zo groot dat hij zichzelf opoffert om een belangrijke operatie te redden. Als Gotti na jaren uit de gevangenis komt, moet hij met lede ogen zien hoe de Gambino famillie uit elkaar valt. Met zijn loyale vriend Sammy Gravano stelt hij meedogenloos orde op zaken. Als Gotti daarop van moord wordt beschuldigd, zet de openbaar aanklager Sammy Gravano onder grote druk. Zal de trouwe vazal zijn vriend en de 'familie' verraden?

avatar van Vdk_Movie
Zeer goede film dit. 3,5

avatar van missl
Mooi verhaal over het verraad binnen een maffia familie, je leert goed hoe de onderlinge verhoudingen liggen. Had van mij nog wel wat langer mogen duren, vond alleen het eind jammer.

avatar van regulator
fantastisch rol van Armand Assante , de speech in het begin en op het eind zijn top !!

Top film, heb m misschien wel 20x gezien, hij staat namelijk HD op youtube. vind wel dat assange wat meer ingetogen overkomt dan de daadwerkelijke teflon don. Veel Soprano acteurs komen voorbij wat ik als Sopranos fan te gek vind. goede film goed en waargebeurd verhaal ik zeg een dikke 4

avatar van hoffhaan
Goede film. 4.0

avatar van jermaineoneal7
Beste rol ooit van Armand Assante, wat speelt hij een goeie Gotti, beter dan Sizemore in Witness to the Mob.
Wat hebben die gasten een fetish voor goeie espresso.
Ook de rol van Anthony Quinn mocht er zeker zijn, mooie vader-zoon chemie tss. Assante en Quinn.
Vooral zie je hier hoe de Cosa Nostra in mekaar zit, de regels, de hiërarchie binnen de families en de daarbij horende loyaliteit of verraad.
William Forsythe vind ik altijd goed, alhoewel Torturro in Witness to the Mob ook een goeie Sammy The Bull Gravano speelt.
Heeft niet zo veel ophef gemaakt deze film omdat deze straight to DVD was of zo van HBO. TV-movie.
Heeft wel een aantal Golden Globe noms gekregen en 1 Emmy gewonnen. Zeer terecht.
Is een aanrader voor fans vh genre, volgt een beetje dezelfde lijn als Witness to the Mob maar dan met een Parental Advisory Explicit Lyrics label, en betere cast, zoals het hoort eigenlijk. 4 sterren!

avatar van Grindhouse62
Heb naar aanleiding van de remake deze verfilming gisteren gekeken. Een zeer goeie vertolking van Gotti door Armand Assante (ik vond hem ook goed als Mike Hammer in I the Jury uit 1982) en ijzersterke rol van Anthony Quinn. Vlotte verhaallijn. Ik heb mij prima vermaakt met deze film. Ik sla de remake over.

Het budget voor deze film zal stukken minder zijn dan de recentere versie uit 2018 (en Travolta acteert in de update zeer behoorlijk) maar om het feit dat Armand Assante, in mijn optiek, geknipt is voor de rol van John Gotti, blijft deze oudere versie toch beter. Ook William Forsythe als Sammy Gravano is, wat mij betreft, een stuk sterker als de vertolking van William DeMeo uit de film van 2018.