Hoodlum (1997)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Bill Duke
met Laurence Fishburne, Tim Roth en Andy Garcia

Harlem, 1934. De Grote Depressie. De 'Queen' verdient haar geld met weddenschappen en loterijen. Als de blanke gangster Dutch Schultz inziet hoeveel geld hiermee te verdienen valt, probeert hij haar zaken over te nemen. Bumpy Johnson steekt hier een stokje voor, eerst als lijfwacht, later als haar grootste vertrouweling. Als de 'Queen' de gevangenis in moet, neemt Bumpy de zaken over. Zijn bewind krijgt Robin Hood-achtige faam als hij gedeeltes van het verdiende geld weer terug laat vloeien in de zakken van de arme zwarte bevolking. Al snel vindt hij Dutch Schultz weer op zijn weg. Terwijl het bloed steeds rijkelijker vloeit tussen de beide gangsters, probeert Lucky Luciano de partijen tot elkaar te brengen. Een dodelijke en gewelddadige bendeoorlog lijkt echter niet te vermijden.

neo (crew)
saaie boel.goed acteerwerk van tim roth maar daar houdt het dan ook mee op.

avatar van aburefan
ken me er nog amper wat van herinneren, dat zegt al genoeg denk ik.

"Take a flying fuck!!!"

vond hem wel vermakelijk, maar leek wel erg op alles dat in get gerne al is gedaan. (untouchables)

Mes-One
Yow,

dit is gewoon een meesterlijke film. Fishburne is aardig op dreef en Tim Roth is geweldig...

Wrede shit

avatar van Tha Flow
Raar dat hier zo weinig reacties op zijn geplaats. Ik kan me zeker nog herinneren dat ik het een meer dan aardige film vond. Tim Roth is absoluut heel goed en laat zien dat je niet groot en breed hoeft te zijn om stoer en hard over te komen (voor wie er nog aan twijfelde ). Daarnaast is het gewoon een vermakelijke gangsterfilm die soms wel enigzins indut maar zeker niet verveeld. 3 sterren

avatar van jassonn
Niks bijzonders deze film.Heb het al niet zo op Fishburne,ook in de matrix-trilogy vind ik hem de zwakste schakel. 2*

Lijkt deze film niet sterk op The Cotton Club?
Zie: http://www.moviemeter.nl/?film...

avatar van Filmkriebel
Spijtig dat de film onopgemerkt voorbijging, want het is duidelijk een film met aandacht en respect voor de historische getrouwheid. Dat komt in verschillende scènes naar voor : in het personage van Madame Queen, in de uitbeelding van Luciano, in de moord op Schultz, in de betrokkenheid van Dewey. De film gaat toch een stukje verder dan de doorsnee-gangsterprent Dit maakt van "Hoodlum" een authentieke film, meer dan het overhypte "The Untouchables" maar toch nog minder dan de geniale karakterstudie van Scorsese's "Goodfellas". Met sterke rollen van Tim Roth en Andy Garcia maar een zeer gemiddelde prestatie van Fishburne.

avatar van helleke
Had er een pak meer van verwacht.
Kwam niet echt overtuigend over.
2,5 sterren.

avatar van Leo1954
Gewoon een lekkere gansterfilm, Tim Roth als bijna altijd erg goed. Ook een mooi beeld van Harlem.

Het ligt me wel, een ietwat trage film vol intrige en mooie karakters. Alhoewel Garcia, Roth en Fishburn wel erg getyp-cast zijn, zijn de acteerprestaties uitstekend. Alleen Vanessa Williams vond ik (zoals altjd) minder.

Als minpuntjes zou ik willen noemen het niet zo heel boeiende "numbers" verhaal en de weinig bijzondere cinematografie.

Het blijft jammer dat veel mensen traag vaak verwarren met niet spannend. Ik heb in elk geval de volle 120 minuten gespannen en geboeid zitten kijken. Dikke *** 1/2

avatar van mnrk
Dit is nog steeds een goede film...

Het verhaal wordt op een prima manier gebracht, en de aankleding en setting in zorgen voor een prima sfeertje.

Maar het is acteerwerk wat de film maakt ( Laurence Fishburne, Andy Garcia en Tim Roth spelen allemaal heerlijk, en vooral Roth als Dutch is meesterlijk ).

Samallo7
Naar mijn mening een zeer goede gangster film met goed acteerwerk.

American gangster is eigenlijk ook het (onofficiele) vervolg op Hoodlum.

avatar van Humphrey
Leo1954 schreef:
Volledig mee akkoord. 4*.

Goeie film over een bendeoorlog over wie de weddenschappen en loterijen beheert. Het verloop en de personages kennen weinig verrassingen. Echter is dit toch een ouderwetse en solide gangsterfilm gesitueerd in Harlem tijdens de grote depressie. Onderhoudend en een cast met veel bekende namen die geen van allen teleur stelt.

avatar van Decec
Een redelijk drama/misdaadfilm...
Redelijk verhaal...
Prima acteerwerk...
Oudewetse opname (kostuums etc)...
Wel leuk bekende acteurs
Laurence Fishburne en, Andy Garcia...
Mooi HD kwaliteit (1997!)...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van oemoemenoe
Hele mooie old school gangsterfilm , voortreffelijk gemaakt.

Ik vind dat Tim Roth erg ongeloofwaardig is in deze film veel te overdreven ik begrijp niet waarom de meeste van jullie hem zo goed vinden.

Ik denk dat de meeste hier zo laag waarderen omdat ze niet weten dat het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, behalve de dood van dutch schulz, de echte dutch is vermoord om een andere reden, namelijk omdat ie tegen de wil van "the comission" iemand vermoorde, Lucky Luciano is wel de opdrachtgever van de moord dus dat klopt dan weer wel. Interessante geschiedenis, daarom een dikke 4

oemoemenoe schreef:
Hele mooie old school gangsterfilm , voortreffelijk gemaakt.

Een goede gemaakte sfeervolle, onstuimige, gewelddadige en bloedige gangsterfilm over de heftige bendeoorlog (zwart tegen wit) die speelde in Harlem tijdens de economische crisis van de jaren dertig, met de ingrediënten macht, verraad, hebzucht en racisme. De personages werden goed geschetst en veelal gezien door de ogen van de zwarten: zij werden, ook binnen de wereld van de misdaad, geen enkele kans op carrière gegund. De regisseur had oog voor detail en de cast speelde met overtuiging met voor mij als uitblinkers Tim Roth en Laurence Fishburne.

avatar van jermaineoneal7
1 van de beste Lucky Luciano vertolkingen door Andy Garcia, wat blijft dat lui oog toch cool, steelt hier samen met Roth de show. Bumpy Johnson's rise in Harlem geregisseerd door Bill Duke blijft 1 van mijn favoriete gangsterfilms. Ook een zeer kleine knipoog naar de originele crewleden van Luciano's Commission: Meyer Lansky, Vito Genovese en Frank Costello die aan de tafel zaten. Die misschien ook wel wat meer aan bod hadden mogen komen, maar die hebben elk hun eigen films.
Grappig detail dat in American Gangster Bumpy gespeeld word door 1 van de henchmannen van Dutch, Bub, nl. Clarence Thomas III.
4 sterren.