Notorious (2009)

Biografie / Muziek

geregisseerd door George Tillman Jr.
met Jamal Woolard, Derek Luke en Angela Bassett

Opgegroeid in Brooklyn, had Christopher Wallace geen eenvoudige jeugd. Zijn vader verliet zijn moeder toen Wallace twee jaar oud was en op twaalfjarige leeftijd ging Christopher drugs verkopen. Toen hij op zeventienjarige leeftijd definitief met school stopte, kwam hij terecht in een neergaande spiraal criminaliteit en drugs. De muziek bleek uiteindelijk zijn redding, maar later ook zijn ondergang. Als 'Unsigned Hype' wist hij uit te groeien tot een van de grote namen in de hip-hop muziek. Deze film volgt het veel bewogen leven van hip-hop zwaargewicht Christopher Wallace, beter bekend als 'The Notorious B.I.G.'.

jumpstylemovie schreef:

Meen je? Dat is geniaal.

Ik heb goed naar de aftiteling gekeken en dat is inderdaad zo

avatar van tattoobob
Wist ik niet....tof.

Een beetje too much nigga man......Afgehaakt, niet mijn wereld en ik hoef er ook niks van te weten.

avatar van fatshark
4.5 * sterren voor de muziek van Big Poppa en
3* sterren voor deze film.

Best aardig.

Zoals de meeste niet-hiphop fans ken ik B.I.G eigenlijk enkel post mortem. Een zware rapper groot gemaakt door Puff Daddy met een nummertje of drie na z'n dood, om daarna nooit meer gehoord te worden. Dus dan in een film als deze altijd wel leuk om het verhaal wat meer omvang te geven.

Van de relatie met Faith Evans heb ik nooit wat geweten, dat Lil Kim ook ergens in de mix zat was helemaal nieuw voor mij. In dat opzicht best grappig om de omkomst van B.I.G een keertje uitgesmeerd te krijgen, al blijft het gissen wat wél en niet aangedikt is in dit soort films.

Ook grappig dat deze muzikale helden niet zo geweldig held zijn. Dealen en gevangenschap, beetje rondneuken met links en rechts wat kinderen, z'n mam laten zitten wanneer ze hem vertelt dat ze kanker heeft. De film schept geen rooskleurig beeld van Wallace (en 2Pac trouwens), maar ergens is dat ook wel weer verfrissend. Die na-doodse ophemeling van artiesten in film vorm is anders zo saai en degelijk, al zal de realiteit misschien nog wel net iets minder geweest zijn dan producer Combs hier voorschotelt.

Fijn om een keertje te zien. Brengt wat meer inzicht in het hiphopwereldje van een jaar of 15 geleden voor mensen die er toen niet met hun neus opzaten. Verder ook aardig geacteerd (al is het wel raar al die bekende figuren te zien gespeeld door acteurs) en vlot in elkaar gestoken. Al blijft het wel een klassieke rise & fall biopic natuurlijk, ondanks wat scherpere randjes.

Goeie biopic over het leven van biggie.

avatar van Zwolle84
Zeer grote verrassing. Een van de betere muziekfilms die ik heb gezien en m'n waardering voor B.I.G. is nog verder gegroeid, wat een geweldenaar was het toch.

avatar van KevinBacon
East Side tegen West Side. Indrukwekkend. 3,5 ster.

"What kind of grown ass man calls himself Puffy?"