La Flûte à Six Schtroumpfs (1976)

Alternatieve titels: The Smurfs and the Magic Flute | De Fluit met Zes Smurfen | De Fluit met 6 Smurfen

Frankrijk / België
Animatie / Familie

geregisseerd door Peyo
met de stemmen van Michel Elias, Georges Atlas en Michel Modo

Een toverfluit, die de gave heeft om mensen spontaan te laten dansen en feestvieren, wordt gestolen. De snoodaard achter deze diefstal wil de fluit gebruiken om rijke mensen te beroven. De jonge ridder Johan en zijn vriendje Pierewiet moeten proberen om de fluit terug te krijgen, maar dat blijkt een zware klus te zijn. Ten einde raad roepen ze de hulp in van de Smurfen, een legendarisch kaboutervolk dat diep in het woud woont. De Smurfen blijken maar wat graag te willen helpen.

avatar van lars-pixar
De Fluit met de 6 smurfen, Voor mijn was deze film niet boeiend, ik vond het ook wel slapend verwekend, verhaal is goed en de combinatie van smurfen en johan pierewiet.Veder niet boeiend voor mij ik zat eigenlijk een beetje te kijken naar de film zelf of die goed is of slecht. NB NB=Niet Beoordeeld.

avatar van lars-pixar
Ik dacht het al die muziek die muziek klonk zo bekend.En nu kijk ik bij de Regie en zie ik dat Eddie Lateste 2 films heeft gemaakt waarvan Kuifje - De Zonnetempel daar komt bijna de zelfde muziek in voor.

avatar van TheLionKingFan
Ach,het gaat wel.

avatar van movie acteurs
Volgens mij ook op VHS gehad. Was op zich best leuke animatie film. De serie van de Smurfen vond ik sowieso erg leuk en dit was ook erg geinig. Daarom krijgt het van mij gewoon een 3,0.

avatar van 606
Best wel aardig voor die tijd, en verhaal was op zich ook nog wel te doen.

3 sterren

De eerste smurfen speelfilm ,,,best een aardige kinderfilm ,,,

Bezit hem zelf op 16 mm film,

En is sinds kort te koop op D.V.D.,,,

Gezien met kinder ogen.......3 sterren.

avatar van LhKsoft
geinig filmpje, typisch jaren '70 sfeer en aan alle critici die deze film slecht hebben beoordeeld, je moet de film bekijken met kinderogen. Voor een volwassene is die slaapverwekkend en vervelend, maar dat komt ook omdat we tegenwoordig dik zijn verwend door de evolutie die de animatie in de loop der jaren heeft ondergaan.
Als kind vond ik hem best leuk, en elk kind van onder de 7 zal deze film nog steeds leuk vinden. Ik geef hem een '3'.

Het duurde meer dan een half uur voordat de eerste smurf in beeld kwam! Ik vond de series vele malen leuker!

avatar van DragQueen
Deze tekenfilm had vroeger meer impact. Hetgeen ook begrijpelijk is. Met kinderogen beleef je zo'n tekenfilm toch anders. Desondanks zien de tekeningen er mooi verzorgd uit voor die tijd, en is het verhaal prima. 3 Sterren.

avatar van Metalfist
Nostalgie ten top

Ik heb vroeger wel wat van de Smurfen gezien. Ik was fan van de strips en ook de animatiereeks van Hanna & Barbera kon me zeker en vast bekoren. In de loop der jaren was die liefde wat, logischerwijs natuurlijk, gekoeld maar met de nieuwe live-action film werd het kleine Metalfistje in mij toch weer wakker. Ik wist niet dat er vroeger een animatiefilm was gemaakt maar toen bleek dat ze die via een actie bij een of andere gazet voor het eerst op DVD uitgebracht hadden, was ik er natuurlijk als de kippen bij. De DVD kwam sindsdien weer wat in de vergetelheid terecht maar gisteravond stootte ik er terug op en besloot ik om hem eindelijk eens op te zetten.

Net zoals ik vroeger de Smurfen strips had gelezen, had ik ook de hele reeks van Johan & Pirrewiet gelezen. Het was echter een reeks die ik voornamelijk via de bibliotheek las met als resultaat dat ik zelf maar vier strips in huis heb van het duo en dat zijn De Eed der Vikingen, Het Onzalige Land, De Hekserij van Bozerik en De Woestijnroos. Geen Fluit met Zes Smurfen dus en daarmee was dit een erg aangename zit want ik kon me in grote lijnen het verhaal nog wel voorstellen maar de 70 minuten waren een mengeling van herkenning en nieuwe gegevens. Erg leuk dus maar ik kan me voorstellen dat je dit alleen maar de moeite vind als je al fan was van het werk van Peyo. Geen idee trouwens of de film het verhaal van de strip mooi volgt, daar was het in ieder geval te lang voor geleden, maar wat Lateste en Peyo hier voorschotelen is leuk vermaak. Het verhaal heeft met zijn 70 minuten maar een vrij korte speelduur, langs de andere kant wel lang voor een gewone stripverfilming, maar vervelen doe je je niet. Als je dit enkel en alleen voor de Smurfen doet, dan kom je trouwens wel wat van een koude douche terug want we krijgen pas na zo'n 20 minuten een eerste beeld van de kleine blauwe wezentjes tegen en zelfs dan nog niet in vol ornaat.

Eigenlijk mogen we als Belg wel enorm trots zijn op hetgeen onze striptekenaars in de loop der jaren hebben voorgeschoteld. Met mensen zoals Hergé bereikten het kleine landje kinderen over heel de wereld maar ook het niveau van Peyo mag zeker niet vergeten worden. Met zijn creatie van de Smurfen heeft ook hij serieus succes geoogst. Het resultaat was dat de marketingmolen volle toeren begon te draaien en Peyo kon zijn creatie maar moeilijk loslaten en dit resulteerde in het feit dat hij zich met alles ging bemoeien wat met de Smurfen had te maken. Hiermee werd hij mederegisseur van deze tweede verfilming (er zijn ook zwartwit filmpjes te vinden) van zijn creatie. In mijn opzicht is dat goed want Peyo weet de sfeer van de strips perfect te vinden. Logisch natuurlijk maar het lijkt me niet makkelijk om zomaar van medium te switchen. De animatie voelt dan ook enorm vertrouwd aan en geeft net dat beetje extra nostalgie. Was ik trouwens de enige die af en toe aan die oude Asterix en Obelix films moest denken qua animatie? Soit, de film heeft enkel een Nederlandse audiotrack maar die is vrij degelijk in elkaar gestoken. De stemmen zijn jammer genoeg niet hetzelfde als uit de animatiereeks maar het kan er wel mee door. De oppoetsbeurt van de film is trouwens wel erg goed gelukt. Het zal er speciaal voor gedaan zijn maar het laatste fragment van de film voor de aftiteling is precies nog in zijn oude staat gelaten dus kun je het verschil erg duidelijk zien.

Ik zei het daarjuist al maar volgens mij moet je toch wel een connectie hebben gehad met de Smurfen of het werk van Peyo om hier ten volle van te kunnen genieten. De animatie is degelijk en ziet er verzorgd uit en het verhaal blijft de charme van weleer behouden. Jammer dat ze niet meer verhalen hebben verfilmd zoals met de Asterix en Obelix reeks.

3.5* Smurfen

avatar van alexspyforever
Nostalgie is de enige reden om deze film te kijken. Als kind keek ik vaak naar de tekenfilmserie van de Smurfen. Ik herinner me ook dat JOhan en Pirrewiet een eigen reeks hadden die best wel vermakelijk was. Als stripliefhebber heb ik een groot deel van de reeksen getekend door Peyo. De Smurfen maakten eigenlijk hun debuut in het album van Johan en Pirrewiet "De fluit met zes Smurfen" waarop deze tekenfilm is gebaseerd. Het is eigenlijk dankzij de populariteit van de Smurfen dat de verhalen van Johan en Pirrewiet beter werden. De Smurfen kregen al gauw hun eigen stripreeks en later ook tekenfilmserie. Johan en Pirrewiet verdwenen stilaan naar de achtergrond. Het verhaal in deze prent is wel aardig, maar het als het album niet hoogstaand. Het is leuk als collector's item maar niet meteen iets wat ik nog vaak zal herbekijken.

avatar van MovieMind
Hahaha dat ik deze nog eens tegenkom...in mijn kinderjaren meerdere malen gezien.
Puur vanuit jeugdsentiment een stevige 3 sterren.

avatar van rcuppen79
La Flute a Six Schtroumpfs is gebaseerd op het gelijknamige 9e album uit 1958 van de stripreeks “Johan en Pirrewiet”, geschreven en getekend door de Belgische striptekenaar Peyo. In die strip maakte de wereld destijds kennis met de Smurfen, een klein blauw kaboutervolkje met een vreemd taaltje.

De Smurfen waren destijds immens populair (en zijn dat op de dag van vandaag nog steeds) en het was wachten op een eerste tekenfilm rondom de Smurfen. Hoewel ze in de jaren ’60 hun eigen stripreeks kregen, werd ervoor gekozen om het album van Johan en Pirrewiet te verfilmen. Dit houdt in dat de Smurfen hier slechts een bijrol vertolken. De animatiestudio Belvision was in samenwerking met Peyo’s eigen animatiestudio verantwoordelijk voor de vormgeving van deze tekenfilm. Onder leiding van animator Eddie Lateste en onder de regie van Peyo en José Dutillieu ging de film op Kerstavond 1976 in première en was ze een groot succes.

De animatie ziet er voor die tijd vrij aardig uit. Het verhaal volgt grotendeels het script van het album, maar het moet gezegd worden dat het hier allemaal wat minder goed uit de verf komt. De humor uit de strip ontbreekt veelal. De muziek van de legendarische Franse componist Michel Legrand is vrij degelijk, maar de liedjes van Peyo & Yvan Delporte zijn niet om aan te horen.

Deze eerste tekenfilm rondom de Smurfen is misschien leuk voor kleine kinderen, maar voor volwassenen is ze ietwat kinderachtig. De Nederlandse stemmenregie is van de hand van Arnold Gelderman. Hierbij verzorgt Diederik Gelderman de stem van Johan, Olaf Wijnants de stem van Pirrewiet, Coen Flink de stem van Matthijs Voddezak, Lex Goudsmit de stem van de Koning en de stemmen van de Smurfen worden o.a. verzorgd door Ger Smit, Arnold Gelderman, Trudy Libosan en Bill van Dijk.

In de jaren ’80 verscheen er een tekenfilmserie rondom de Smurfen, geproduceerd door de Amerikaanse tekenfilmstudio Hanna Barbera. Die tekenfilmserie wordt tot op de dag van vandaag nog regelmatig herhaald op de Nederlandse televisie.