Ali (2001)

Biografie / Sport

geregisseerd door Michael Mann
met Will Smith, Jon Voight en Jamie Foxx

De film volgt het leven van de bokslegende Muhammad Ali. Geboren als Cassius Clay was Ali zowel binnen als buiten de boksring een fenomeen die de sportwereld in de jaren 60 op zijn kop zette. Uiteindelijk besloot hij zijn "slavennaam" te wijzigen in Muhammad Ali, en groeide hij uit tot een kampioen, een leider en een mediaster.

avatar van Jawaddedadde
Mooi.

Doch ietwat fragmentarisch (logisch) en soms wat langdradig (vervelend). Het leven Ali is wellicht moeilijk te vatten in een speelfilm, maar dit is wel een bijzonder aardige poging. Mooie fotografie, prachtige locaties en een uitmuntende Will Smith. Dat zijn de pluspunten.

Wat minder vond ik de wat overdreven aandacht voor Malcolm X. Vooral het eerste uur lijkt het meer over de zwarte militant te gaan dan over Ali zelf. Wel een uitstekende performance van Mario Van Peebles. Ook de fysieke gelijkenis is indrukwekkend.

Veel aandacht natuurlijk voor Ali's bewogen leven. De Nation of Islam neemt zoals gezegd een prominente plaats in, maar ook Ali's weigering om de legerdienst uit te voeren. Ook Ali's voorliefde voor mooie dames komt uitgebreid aan bod. Zijn eigenlijk boksmatchen worden slechts sporadisch getoond, wat op zich niet slecht is. Enkel het hele Rumble in the Jungle-segment wordt wel extensief belicht. Mijns insziens iets te lang zelf.

Slotsom: mooi maar wat langzaam.

avatar van david bohm
Een redelijk onderhoudende film over het leven van Mohammed Ali, gespeeld door Will Smith. Laatstgenoemde speelt zeker niet slecht, maar echt overtuigen kan hij me niet. Ik blijf toch de heer Smith zien. Naar mijn smaak duurt de film ook wat te lang.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ali heb ik jarenlang in de winkels zien liggen, maar nooit mee willen nemen. Waarom weet ik eigenlijk niet, maar het sprak me allemaal niet zo aan.

Vreemd eigenlijk, want Muhammed Ali is toch wel 1 van de meest tot de verbeelding sprekende sporters aller tijden. Zijn jaren als bokser waren ruim voor dat ik geboren was, maar net als bijna iedereen met een beetje historisch besef kende ik hem wel redelijk. Will Smith is daarnaast 1 van mijn favoriete acteurs. Ook in Ali maakt hij zijn status als topacteur weer helemaal waar. Erg knap hoe hij als begin twintiger zo'n indrukwekkende rol speelt. Hij draagt deze film van begin tot eind, want op de film zelf valt best wel het nodige aan te merken.

Zo vind ik de film met 2,5 uur aan de lange kant, omdat het op zich best een eentonige film is. Erg diep lijken de producenten zich niet in de mens Ali te hebben willen verdiepen. Zijn rol blijft in deze film daardoor een beetje oppervlakkig. Ook had ik het gevoel dat de film wel erg vaak een tijdsprong nam en van het ene naar het andere belangrijke moment vloog. Misschien is het wel een te grote klus geweest om de carrière van Ali in zijn topjaren in 1 film te kunnen verwerken. Daarnaast waren er vrij veel zij-plotten die wel erg belangrijk werden gemaakt, maar waardoor de focus wel erg vaak niet bij Ali lag, terwijl deze film toch echt zijn biografie is.

Ik klink overigens vrij negatief nu, maar dat is ook niet erg terecht, want de film bleef wel vrij onderhoudend, Smith was subliem, de gevechten zagen er overtuigend uit en de soundtrack was echt heerlijk met constant aanwezige muziek op de juiste momenten. De film krijgt dan ook zeker een ruime voldoende. Maar er had wel meer in kunnen zitten.

avatar van Vinokourov
Ik weet niet of het zo handig is om een biopic te maken over Mohammed Ali. De bokser spreekt natuurlijk tot de verbeelding, maar het is geen gemakkelijk persoon om hier een film omheen te bouwen. In het begin is hij ronduit arrogant en onuitstaanbaar (al die trashtalk ) en met het niet opwekken van sympathie kan zo'n film nog een lange en vervelende dobber worden. Lang is ie in ieder geval en dat komt door Michael Mann's regie die zoals gebruikelijk uitgebreid de tijd neemt voor sommige scenes. Bij boksscenes past het wel, maar heb altijd het gevoel bij zijn films dat ie wat overbodigheden eruit kan snijden.

Enfin, al met al valt het allemaal reuze mee, want deze film kon me toch behoorlijk boeien en dat komt mede door het beeld van de jaren '60 en '70 en de sfeer daarvan. Je krijgt goed mee in welke Ali toen leefde. Een stukje Malcolm X-geschiedenis krijg je ook mee, bizar interessant! Het lijkt er op dat Will Smith van te voren zich veel heeft ingelezen en gekeken naar archiefbeelden. Of zijn acteerwerk nou echt natuurgetrouw is, weet ik niet, maar het komt overtuigend over. Geslaagde en knappe poging dus om hier een biopic over te maken.

Ipman-66
"Ain't no Vietcong ever called me nigger." ... " !!!

Muhammad Ali !!! Emoji 'Ali' is een sterke speelfilm uit 2001 van regisseur
Michael Mann ('Heat') en volgt de biografie van Muhammad Ali.
Vandaag op 04-06-2016 kwam het tragische nieuws dat Muhammad Ali overleden
is, waardoor deze heropfrissing niet lang op zich kon wachten.
Muhammad Ali (bijnaam Cassius Clay) is een groots bokser geweest, misschien zelfs
de grootste bokser aller tijden. Wil Smith zet Ali op fenomenale wijze neer, zowel qua
dialogen als bewegingen in de ring. Het verhaal is opbouwend te noemen en geeft meer
details vrij wie uiteindelijk Ali als mens en bokser was. Deze boksfilm deed me een beetje
denken aan het rauwe van 'Raging Bull' ... die andere parel van jewelste.
De cast acteert zeer goed met o.a een uitmuntende Mario Van Peebles als Malcom X.
De sfeer en muziek waren absoluut een meerwaarde, net zoals het opvallende camerawerk.
De gevechten werden fraai in beeld gebracht, scènes dikwijls vanuit de ring gefilmd waardoor
de boksers elkaar recht in de ogen keken. Meesterwerk van een vandaag overleden legende !!!

avatar van Flavio
Degelijke biopic met prima Will Smith wil te veel vertellen en neemt met twee-en-half uur ook ruim de tijd, maar vertelt desondanks nauwelijks iets nieuws. Het begint met zijn eerste gevecht met Liston, zijn hele opkomst krijgen we dus niet mee. Daarna gaat de film snel voorbij zijn carriere, waarbij aandacht geschonken wordt aan de Nation of Islam, zijn dienstweigering en vooral the Rumble in the Jungle. Daarbij komen onderlinge relaties nauwelijks uit de verf- soms moet je bijna raden wie wie is. De moeizame relatie met zijn vader komt een minuutje aan bod, zijn innige relatie met zijn trainer eigenlijk nauwelijks, zijn vrouwen hebben iets meer te doen maar zoals zo vaak bij een biopic blijft het een opeenvolging van belangrijke gebeurtenissen die nauwelijks buiten de lijntjes kleurt. Reden waarom een biopic IMHO zelden een interessante film oplevert.

avatar van xgogax
Een van de beste films van Mann en ook een van de meest onderschatte films ooit !