• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.213 films
  • 12.223 series
  • 34.000 seizoenen
  • 647.385 acteurs
  • 199.064 gebruikers
  • 9.375.073 stemmen
Avatar
 
banner banner

Ali (2001)

Biografie / Sport | 156 minuten
3,16 1.460 stemmen

Genre: Biografie / Sport

Speelduur: 156 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Michael Mann

Met onder meer: Will Smith, Jon Voight en Jamie Foxx

IMDb beoordeling: 6,7 (109.669)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 7 maart 2002

Plot Ali

"Float like a butterfly and sting like a bee."

De film volgt het leven van de bokslegende Muhammad Ali. Geboren als Cassius Clay was Ali zowel binnen als buiten de boksring een fenomeen die de sportwereld in de jaren 60 op zijn kop zette. Uiteindelijk besloot hij zijn "slavennaam" te wijzigen in Muhammad Ali, en groeide hij uit tot een kampioen, een leider en een mediaster.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Muhammad Ali / Cassius Clay

Drew 'Bundini' Brown

Howard Cosell

Angelo Dundee

Howard Bingham

Belinda Ali

Veronica Porche

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van MarkFish

MarkFish

  • 1070 berichten
  • 1505 stemmen

xgogax schreef:

Overigens niet Muhammad Ali maar Joe Louis is "the Greatest".

Ook George Foreman vind ik beter, al heeft hij dat "The Rumble in the Jungle" gevecht verloren.

Dat kun jij wel vinden, maar Ali is wel verkozen tot Sportman van de Eeuw, en die andere twee boksers waren niet eens genomineerd. Maar goed, misschien ben jij wel een echte bokskenner en is het net zoiets als met de beste voetballer van brazilie....(ik vind Garrincha beter dan Pele).

Dit moeten jullie echt zien! Joe FRAZIER (versloeg ALI in "The Fight of the Century") wordt hier weggevaagd.

YouTube - George Foreman Crushes Joe Frazier


avatar van ghostman

ghostman

  • 5740 berichten
  • 5 stemmen

Als je een beetje oplettend naar ALI hebt gekeken, weet je dat Ali naast een groot atleet ook een groot mensrechten activist was. Hij was veelzijdig en was ook buiten de ring actief. Ik ben geen bokskenner. Ik kijk naar de statistieken en die liegen er niet om.

Over Joe Louis:

"...Number one on Ring Magazine's list of 100 greatest punchers of all time. Louis held the heavyweight title for over 106 months, more than anyone else before or after him, recording 25 successful defenses of the title. In 2005, Louis was named the greatest heavyweight of all time by the International Boxing Research Organization.[1] He participated in 27 heavyweight championship fights, a record which still stands."

69 Wins, 3 Losses

Joe Louis - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Hij verloor zijn laatste gevecht van niemand minder dan Rocky Marciano!

Ali was een goede bokser, maar niet 'the Greatest'. Zelfs Lennox Lewis (bokser van onze tijd) vind ik beter!


avatar van ghostman

ghostman

  • 5740 berichten
  • 5 stemmen

Terug naar de film. Dit is het zoveelste meesterwerk van Mann.

For Your Precious Love-scene is brilliant gemaakt. Overtreft Scorsese en/of De Palma echt op alle fronten. Moord op Malcolm X en wat erna komt tot aan het eerstvolgende gevecht is werkelijk fenomenaal gemaakt. A Change Is Gonna Come van Sam Cooke klinkt nergens zo mooi als hier. Wat een lading brengt het met zich mee. En dan die ontlading van Ali in dat gevecht. Wow, wat een emotie!

***** / *****


avatar van MarkFish

MarkFish

  • 1070 berichten
  • 1505 stemmen

xgogax schreef:

Als je een beetje oplettend naar ALI hebt gekeken, weet je dat Ali naast een groot atleet ook een groot mensrechten activist was. Hij was veelzijdig en was ook buiten de ring actief. Ik ben geen bokskenner. Ik kijk naar de statistieken en die liegen er niet om.

Als jij oplettend naar Ali hebt gekeken, weet je ook dat Ali in zijn beste jaren (wat was het ongeveer?22 t/m 26 jaar) niet heeft mogen boksen en dus kun je de statistieken niet vergelijken. Hij was daarvoor fantastisch, en zeer oppermachtig in al zijn partijen. Toen hij terugkeerde was hij al wat aan de oude kant.

Over Joe Louis:

"...Number one on Ring Magazine's list of 100 greatest punchers of all time. Louis held the heavyweight title for over 106 months, more than anyone else before or after him, recording 25 successful defenses of the title. In 2005, Louis was named the greatest heavyweight of all time by the International Boxing Research Organization.[1] He participated in 27 heavyweight championship fights, a record which still stands."

69 Wins, 3 Losses

Joe Louis - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

Hij verloor zijn laatste gevecht van niemand minder dan Rocky Marciano!

Ali was een goede bokser, maar niet 'the Greatest'. Zelfs Lennox Lewis (bokser van onze tijd) vind ik beter!


avatar van Timothyvdmeer

Timothyvdmeer

  • 1540 berichten
  • 2391 stemmen

Mooie film met een ijzersterke Smith. Vooral de tijd in Afrika is mooi gefilmd. En dan het eindgevecht is helemaal super!

Vond ook Foxx goed acteren. 4*.


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4896 stemmen

Will Smith doet het uitstekend als legende Muhammed Ali. Hij is dan ook het sterkste punt in deze film wat mij betreft. Van de gevechten had ik meer verwacht, vooral in het begin vielen deze zwaar tegen. Ik was ook erg benieuwd naar de score van Lisa Gerrard, omdat haar vocals het bij mij altijd wel goed doen. Hmm, viel dat even tegen in de film, want ik heb haar stem amper (eigenlijk helemaal niet) gehoord. Voor de rest is de score ook niet zo bijzonder, het ''Memory Gospel'' van Moby heb ik na Southland Tales al in stuk of drie films gehoord. Al blijft dat zeker een mooi stukje instrumentele muziek.

Voor de rest heb ik me toch zeker wel aardig vermaakt. Het gevecht op het eind is wel prima gedaan en er gebeuren genoeg dingen om het interessant te houden. Eigenlijk was die Ali gewoon een dikke eikel, maar tegelijkertijd ook iemand met een heel andere kant. Vond de scénes waneer hij niet naar Vietnam wil - en dit dus aanvecht (niet in de ring ) - erg mooi. De film kent een paar mooie kippenvel momenten, wat te verwachten viel, maar duurt toch een klein beetje te lang. Naast Smith doen ook Voight, maar zeker ook Foxx het erg goed en is dit als geheel toch een geslaagde film. Toch denk ik niet dat Michael Mann ooit het niveau van Heat weet te overstijgen, ook niet met het opkomende Public Enemies.


avatar van Semsoethot

Semsoethot

  • 285 berichten
  • 298 stemmen

Een goede, maar zeker geen grootse film. Als gewoonlijk speelt Will Smith weer de sterren van de hemel en ook de overige acteurs zijn in goede doen. Minpunten zijn m.i. de lengte van de film. Door enkele scenes zeer langdradig te laten doorsukkelen wordt veel vaart uit het verhaal genomen, terwijl er aan de andere kant soms met reuzeschreden doorheen wordt gejakkerd. Ook de cameravoering doet soms mijn maag draaien.


avatar van Sjoerdow

Sjoerdow

  • 1006 berichten
  • 1304 stemmen

Wat semsoethot hierboven een nadeel vind, vind ik juist een voordeel. De "trage" scenes voegen naar mijn idee echt iets toe aan het verhaal achter Cassius Clay.

Een bokser die voor het publiek een boegbeeld was, maar sukkelde met zijn privéleven.

Mooi dat beide aspecten getoond worden.

Ook mag gezegd worden dat ik Smith echt goed vind acteren. Die stem alleen al...geweldig gedaan!

Mijn meest memorabele moment in de film was toch wel: Het moment dat Ali hardloopt en de kinderen uit het afrikaanse dorp rennen achter hem aan. Prachtig gebruik van de muziek op dat moment!

4 sterren


avatar van DaZtorm

DaZtorm

  • 74 berichten
  • 0 stemmen

Mijn eerste reactie na de film was: hehe hij is eindelijk afgelopen. De film vond ik heel moeilijk te volgen en kwam heel warrig op mij over. Het leek wel of er scenes vergeten waren.

Soort gelijke voorbeeld: Persoon A ontmoet persoon B een scene later hebben deze twee personen een kind van 3 jaar en weer een scene later gaan deze twee personen scheiden. Ik heb de bruiloft en geboorte van het kind gemist.

Plot wendingen moeten invloed hebben, dat had het totaal niet. Voorbeeld: Hoofdpersoon is niet gelovig maar loopt een kerk in, dat doet de hoofdpersoon waarschijnlijk met een reden, welke reden? Wat heeft dat voor invloed voor het vervolg?

En zo kan ik nog wel veel meer voorbeelden opnoemen van dingen die niet kloppen. Ik denk dat de schrijvers van de film een tunnelvisie hadden. Was de film bekeken en besproken met iemand van onder de 25 dan was de film anders geweest. Want iemand onder de 25 heeft niet bewust Ali mee gemaakt.

Daarnaast wilde ik mijn motivatie afsluiten met: Vraag aan silvester stallone hoe je een boksfilm moet maken, maar dat is iets teveel van het goede. Laten we het erop houden dat het gewoon jammer is, want de film had zoveel beter gekund.

1* voor de moeite, waarom 1*?

- Veel overbodige scènes

- De gevechten waren zeer slecht gemaakt

- Camerawerk tijdens de gevechten is gewoon triest

- Tunnelvisie van de schrijvers

- Tijdlijn is niet te volgen (hij is eerst 22 en opeens 35)

- Actie-gevolg niet duidelijk (zie mijn kerk voorbeeld)


avatar van fappie

fappie

  • 2688 berichten
  • 2005 stemmen

Ik vond de film toch wel een beetje tegenvallen.. hij was niet echt slecht, maar ik had er iets meer van verwacht.. Will Smith speelt wel erg goed


avatar van Al DeNiro

Al DeNiro

  • 1664 berichten
  • 105 stemmen

Onderschatte film.

De cijfers op IMDB en Moviemeter vind ik dan ook veel te laag.

Het is een mooi potret van één van de grootste sportlegendes.

Acteerwerk, boksscenes, sfeer en muziek zitten goed in elkaar.

Mijn favoriete scenes zijn die in de metro en in Afrika.


avatar van sinterklaas

sinterklaas

  • 11816 berichten
  • 3317 stemmen

Eindelijk: Mijn 1000ste stem!

En ook nog geplaatst bij weer een hele goede film met Will Smith en geregiseert door Michael Mann. Toch weer eens iets anders dan Heat en Collateral.

Ali is een zeer mooie en uitgebreide biografie van de boxer Muhammed Ali alias Cassius Clay. Ook uitstekend vertolkt door Will Smith. Van Will Smith ben je eigenlijk meer de humoristische rollen gewend maar Ali is daarintegen een bloedserieuze rol. De film is prachtig opgezet. Vooral de decors uit de tijden waarin het zich afspeeld en ook de verdere schitterende rollen. Ook het sfeertje is meeslepend en de verhalen om de boxwedstrijden heen zijn ook erg mooi. Jamie Foxx deed het ook erg mooi als Brown die ook nog tijdens een toespraak word neergeschoten. En het is ook grappig om de B-acteur Mario van Peebles te zien als Malcolm X. De boxwedstrijden zien er ook erg verbluffend uit en is toch wel andere koek vergeleken met Rocky. Ook zal ik deze film wel een beetje kunnen vergelijken met Raging Bull. Aangezien er naast het boxleven van een boxer ook nog wel meer speelt bij zo'n gene. Ook de uitspraken van Ali waren prachtig en ook erg kritisch.

Verder waren die scenes in Afrika ook erg mooi en sfeervol. Die scene hoe Ali door de straten van Kingshasa rent en van alle kanten word toegesproken en bejuicht was ook erg mooi. En dan dat Afrikaanse muziekje der door heen en die boxwedstrijd dat volgde.

Gewoon een zeer mooie uitgebreide film en weer eens iets anders als je naar Will Smith en Michael Mann kijkt. (kwa stijl) Heb van begin tot eind geboeit zitten kijken. Je kan ook zien dat Will Smith het na al die humoristische rollen het aan de bloedserieuze kant ook uitstekend kan.

4,0*


avatar van Quintijn

Quintijn

  • 36 berichten
  • 254 stemmen

Viel een beetje tegen, en wist me ook niet alle 156 minuten uit te zitten, 20 minuten voor het einde gestopt en ook de behoefte niet meer gehad om verder te kijken.

3*


avatar van ghostman

ghostman

  • 5740 berichten
  • 5 stemmen

Dit wordt in het algemeen gezien als een 'overgangsfilm' van Mann. Je zag het ook al een beetje bij The Insider, maar pas na Ali werden de films van Mann veel energieker en "dynamischer", met als hoogtepunten Miami Vice en natuurlijk Public Enemies!


avatar van MarkFish

MarkFish

  • 1070 berichten
  • 1505 stemmen

Ik weet niet of dat per ce een voordeel is. Dat meer dynamische. Vind Heat nog altijd zijn beste film (ondanks het einde). En daarna The Insider en Last of the Mohicans.

Je gaat me toch niet vertellen dat je Miami Vice beter vindt dat Heat of The Insider, xgogax?


avatar van ghostman

ghostman

  • 5740 berichten
  • 5 stemmen

MarkFish schreef:

Ik weet niet of dat per ce een voordeel is. Dat meer dynamische. Vind Heat nog altijd zijn beste film (ondanks het einde). En daarna The Insider en Last of the Mohicans.

Je gaat me toch niet vertellen dat je Miami Vice beter vindt dat Heat of The Insider, xgogax?

Manhunter, The Insider, Ali, Miami Vice en Public Enemies zijn stuk voor stuk beter dan Heat

Ik ben niet zo'n liefhebber van zijn jaren '90 cinema. The Insider is wel zijn beste film van het afgelopen decennium.


avatar van Leno

Leno

  • 5921 berichten
  • 4407 stemmen

Wederom een teleurstellende film van Mann, al komt dat hoofdzakelijk door de scriptschrijvers hier. Het verhaal valt van de hak op de tak en komt niet echt goed tot leven. Bepaalde scenes zijn kort door de bocht en betekenisloos, zoals de rol van Van Peebles.

Verder wordt er te weinig aandacht besteed aan het boksen zelf en de scenes die zich wel in de ring afspelen stellen wat teleur.

De liefjes van Ali komen en gaan maar ze voegen niets toe en blijven leeg. Smith is oké in de rol, hij is echter duidelijk geen karakteracteur.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5740 berichten
  • 5 stemmen

Leno schreef:

... en de scenes die zich wel in de ring afspelen stellen wat teleur...

Wat een onzin! Heb je ooit een echte bokswedstrijd op tv gezien? Zo gaat dat ook in het echt!

Deze 10+ ! min. durende scène met Set Me Free op de achtergrond is de beste sportscène die ooit is gefilmd.

YouTube - Ali vs Liston- Best fight scene of the film

Deze scène is een ware KNOCK-OUT!


avatar van Leno

Leno

  • 5921 berichten
  • 4407 stemmen

ghostman schreef:

(quote)
Wat een onzin! Heb je ooit een echte bokswedstrijd op tv gezien? Zo gaat dat ook in het echt!

Deze 10+ ! min. durende scène met Set Me Free op de achtergrond is de beste sportscène die ooit is gefilmd.

YouTube - Ali vs Liston- Best fight scene of the film

Deze scène is een ware KNOCK-OUT!

Ik kijk nooit bokswedstrijd op tv want daar vind ik niks aan. Zo kijk ik ook nooit naar martelingen of baseball. Films daarover mag ik echter graag. Kortom: er is een duidelijk verschil tussen realiteit en film. Dat is nou ook het mooie van film! (helaas niet bij deze film, vandaar mijn kritiek).

De laatste boksscene is oké btw.


avatar van Rizz

Rizz

  • 302 berichten
  • 1779 stemmen

Als ie was ingekort was ie heel goed geweest. Nu was ie echt te langdradig en soms zelfs saai. Die gevechten zijn wel geweldig en die uitspraken van hem.. poeh, poeh, wat een kerel xD

Al met al wel een goede film.


avatar van jpbosch

jpbosch

  • 228 berichten
  • 589 stemmen

xgogax schreef:

Dit wordt in het algemeen gezien als een 'overgangsfilm' van Mann. met als hoogtepunten Miami Vice en natuurlijk Public Enemies!

Miami Vice??

Maar goed, ik vind dit een indrukwekkende film met goed acteerwerk van Smith en vond hem totaal niet saai, sterker nog heb em al een aantal keer gezien.

Vind de rol van jamie foxx ook grappig


avatar van lucdecoster

lucdecoster

  • 1644 berichten
  • 6323 stemmen

Fantastische, lange boksfilm over de beste dansende bokser aller tijden. Mooie boks-scènes vooral het einde maar wel iets te weinig anders werd het 5*. Het beste waren nog de hilarische uitspraken van Ali tegenover zijn tegenstanders zoals : "What's my name mother fucker". Muziek was zeer goed gekozen.
Spijtig dat ze in de film niets toonden over de hilarische strijd van Ali tegen onze Belg Coopman in 1976.
YouTube - Mohammed Ali Vs Jean-Pierre Coopman, 20.02.76


avatar van dragonmaster

dragonmaster

  • 335 berichten
  • 332 stemmen

saaie, langdradige film


avatar van gukker

gukker

  • 343 berichten
  • 819 stemmen

Vind de score van deze film vrij laag. Dit is een van de betere Mannfilms. Vond het acteerwerk briljant en ook het boksen was erg mooi. Wel jammer dat ze weinig hebben laten zien van de gevolgen van Ali's uitspraken.


avatar van ghostman

ghostman

  • 5740 berichten
  • 5 stemmen

Ook de montage van de eerste 9 min. is fenomenaal!

YouTube - Ali (2001) - opening montage


avatar van Al DeNiro

Al DeNiro

  • 1664 berichten
  • 105 stemmen

gukker schreef:

Vind de score van deze film vrij laag. Dit is een van de betere Mannfilms. Vond het acteerwerk briljant en ook het boksen was erg mooi. Wel jammer dat ze weinig hebben laten zien van de gevolgen van Ali's uitspraken.

Ik begrijp ook niet waarom de film zo laag gewaardeerd is, vooral op IMDB.


avatar van Sjoerdow

Sjoerdow

  • 1006 berichten
  • 1304 stemmen

Heb de film zojuist weer bekeken!

Ik vind hem zwaar ondergewaardeerd. De film ademt de sfeer van de jaren 60 bijzonder goed uit. Will smith zet Ali heel goed neer, en het einde is prachtig, de muziek, en de beelden.

Bovendien word het gevecht om de titel met zowel Joe frazier, als George Foreman geweldig goed in beeld gebracht. Beide partijen zijn identiek aan de echte partijen.

Ook het commentaar en de interviews om de wedstrijden heen zijn gewoon goed en bijtijds.

De hardloopscene waarbij hij gevolgd word door vele fans is ook heel mooi.

Ik kan maar weinig minpunten aan de film ontdekken. Daarom gewoon 4,5 ster


avatar van Kr!kke

Kr!kke

  • 5394 berichten
  • 2568 stemmen

dragonmaster schreef:

saaie, langdradige film

inderdaad, ik heb hem zelfs niet volledig uitgekeken (vandaar dat ik ook geen stem zal geven)


avatar van Thorak

Thorak

  • 6354 berichten
  • 1885 stemmen

ghostman schreef:

Als je een beetje oplettend naar ALI hebt gekeken, weet je dat Ali naast een groot atleet ook een groot mensrechten activist was. Hij was veelzijdig en was ook buiten de ring actief.

Dat vond ik dus juist helemáál niet terug te zien in deze film. Ik had altijdhet idee dat Ali een sympathiek persoon was maar in deze film word hij neergezet als een arrogant persoon. Zijn gevecten leek hij ook in te gaan met erg veel agressie, iets dat normaal een vechter geen goed doet omdat dat ten koste gaat van je techniek. De duur van de film vond ook ik te lang. De 'bijrollen' waren ook allemaal wel goed gespeeld en goed te genieten, zelfs beter dan de rol van de normaal erg goede Smith. Jon Voight was ook erg onherkenbaar met zijn toupetje

Al met al vond ik dat er te veel verhaal was blijven liggen in het script, er had meer in kunnen zitten met minder speelduur...


avatar van PascaL

PascaL

  • 203 berichten
  • 2282 stemmen

Film werd destijds neergezet als een actie/vechtfilm... dikke teleurstelling..