Six Degrees of Separation (1993)

Mystery / Komedie

geregisseerd door Fred Schepisi
met Will Smith, Donald Sutherland en Stockard Channing

Echtpaar Kittredge woont in een sjiek appartement aan Fifth Avenue en behoort daarmee tot de elite van New York. Als ze op een avond een Zuid-Afrikaanse miljonair te gast hebben, klopt een bloedende man op de deur, die beweert Paul, een studievriend van hun kinderen en de zoon van Sidney Poitier, te zijn. Het echtpaar en hun gast laten zich door Paul overtuigen en bieden hem zelfs een logeerbed aan. Paul vertelt fantastische verhalen en weet ze in de ban te houden. Maar wie is hij werkelijk?

Hij acteert echt heel sterk en de film is ook heel erg goed omdat je wil weten wie hij nou echt is. Maar ik denk niet dat tweede keer nog leuk is.

Jordy (admin)
met als leuke spin-off van deze film het spelletje "six degrees of Kevin Bacon":

neem een willekeurige film, en binnen 6 links (2 films met dezelfde acteur of regisseur oid) kom je op een Kevin Bacon film uit

maar dat even terzijde

neo (crew)
he jordy we kunnen dat spel op het forum beginnen.heb het al eens eerder gedaan en het is best geinig.afijn de dialogen zijn good en de rol van ian mckellen is ook great.
naarmate je tegen het eind aankomt wordt ie steeds leuker

Jordy (admin)
goed idee, ik zal even een nieuw topic starten

Jordy (admin)
ja mooi filmpje, sterke rol van Smith.. had ik helemaal niet van hem verwacht zo'n rol

moest trouwens wel ff lachen toen Smith Lord of the Rings af begon te zeiken tegen McKellen

Toevallig weer gekeken, toen ik ff wou kijken wat er op een videoband stond, vind 'm toch wel meer dan 3 sterren waard.

Toneelmatig maar indrukwekkend. (Will Smith liet in zijn contract zetten dat het homoseksuele personage dat hij speelde hoogstens hoefde te zoenen met een andere man wat enige controverse veroorzaakte maar niet veel want de critici waren over het algeheel bijzonder onder de indruk van zijn spel.)

Zapte er gisternacht toevallig langs en werd weer helemaal in de film gezogen, erg goede film.

avatar van TheRisingSun
Een beetje een aparte film,waar je wel even in moet komen. Maar als het verhaal je duidelijk wordt word de film leuker en leuker. Tel daarbij de briljante rol van Will Smith bij op en je hebt toch een zeer vermakelijke film. Wat moet Smith een lappen tekst onthouden zeg! En als je ze dan ook nog zo goed overbrengt is dat echt klasse. En dan ook nog te bedenken dat hij daar nog erg jong was.
Uiteindelijk toch meer dan alleen een leuke film!

3,5 ster

echt een saaie film. het verhaal was niet boeiend, meer slaapverwekkend daarom 0,5 ster

avatar van SuperSideSwipe
Een van de vervelendste film ervaringen uit mijn vroegere jaren. Ik kan me terugdenkend niet voorstellen dat dit gekomen kon zijn doordat ik toen nog niet aan zulke films toe was.

Smith in die rol was gewoon een leidensweg om te aanschouwen.

avatar van De GeuS
Erg aangename film, waar ik pas na een half uur echt werd ingezogen. Goede acteerprestatie van Channing.

kArIzMa_TuRk
niet zo'n populaire film van Will Smith maar, wel een redelijke leuke film
* * *

Erg bizare film. Achteraf bekeken is er ook erg weinig gebeurd. Toch zuigt de film je mee. Goed maar niet fantastisch, 3 sterren.

avatar van xenne
het oorspronkelijke toneelstuk was gebaseerd op een bestaand persoon die ondertussen overleden is.

interessante film die stof geeft tot nadenken, zeer sterke cast

orbit
Boeiende film eigenlijk dit, Will Smith laat voor het eerst zien dat hij wel wat meer kan dan gekke bekken trekken en het thema is interessant. De uitwerking laat wat te wensen over, maar toch prima te kijken dit.

avatar van Boenga
Veel van m'n DVD-aankopen zijn gebaseerd op de stemmen en berichten op Moviemeter. Dat in gedachten is dit de grootste miskoop die ik ooit deed, 1 van de zeer zeldzame keren dat ik een film niet kon uitkijken (uitgezet na 45 min), en meteen ook 1 van de zeer zeldzame keren dat ik een DVD weer verkoop.
Had het woord 'oersaai' 1993 nog niet in het woordenboek vermeld geweest, dan had men het er na het zien van deze film zeker wel aan toegevoegd...
Bovendien: diegene die verantwoordelijk is voor het feit dat op de hoes vermeld staat 'hilarische komedie'... castreren, die kerel...!

avatar van Denveen
Film staat dus niet onder het televisie overzicht, maar wordt dus wel vertoond. Vanavond 5 voor half 9 op RTL8!

Rustig, intelligent en ongrijpbaar, met veel symboliek en een fantastische rol van Smith. Wie is hij echt? Heeft hij psychische problemen of is hij pas net op aarde gezet? Waar was hij al die jaren? Hij is nog zo kneedbaar als een kind, heeft geen gevoel van realiteit.. hecht zich aan iedereen en weet iedereen aan zich te hechten. Een paar uur met hem is volgens vrouw Kittredge meer dan wat hun kinderen in alle jaren voor hen gedaan hebben.. Waar hechten mensen waarde aan? Film roept veel verschillende gevoelens en levensvragen op. Maar genoeg geneuzel. 4,5 * (Niet perfect, paar kleine filmische en acteersteekjes laat het hier en daar vallen, maar verder echt prachtig)

avatar van Maximilian
Eerste film van het nieuwe jaar voor mij.

Begon matig, en dan doel ik op dat filosofische raaskallen van Smith dat maar niet leek óp te houden. Nadat hij wordt betrapt tijdens z'n homoseksuele escapade wordt de film gelukkig een stuk interessanter en laten Smith en Channing zien dat ze oude rotten Sutherland en McKellen prima aankunnen, en er zelfs uit spelen.

Einde kwam helaas wat afgeraffeld op me over; had (hoewel ik daar normaal gesproken jeuk van krijg) allemaal een stuk sentimenteler gemogen, dat Channing doorging in haar emotionele betoog en niet dat o zo vervelende tevreden-naar-de-hemel-kijken gedoe; er was namelijk niets om tevreden over te zijn, imho.

3*/5

Misschien wel één van de beste rollen die Smith ooit heeft vertolkt.
Sutherland doet niets anders in deze film dan in al zijn andere werk uit de late jaren tachtig en vroege jaren negentig, en dat is lichtelijk geniaal zijn........

De film zelf vind ik zeer goed en begrijpelijk opgebouwd (iets dat veel moeilijker is dan het lijkt) en vanwege de (in deze film wel) goed gebrachte flash backs kun je de karakters en hun leven bijna voelen.

Kortom, 4 dik verdiende sterren.

avatar van predator
Boeiende film met een mooie rol van Smith. Is overigens gebaseerd op een waar gebeurd verhaal, namelijk van David Hampton.

avatar van Donkerwoud
Mooie film over een dakloze man die de levens van mensen in zijn omgeving ontwricht. Een van de meest gevoelige rollen van Will Smith tot op heden.

avatar van Miron
Zijn speech over The Catcher in the Rye

avatar van chiel
Er wordt helaas af en toe wel erg overdreven geacteerd, bijv. door de kinderen van de hoofdrolspelers.

avatar van chameau 1
goede acteerprestatie van Will.Heb de film net bekeken en er van genoten

avatar van Decec
Een matige komedie/drama/mysteriefilm...
Komedie is mijn genre niet...
Matige verhaal, langdradige verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Wel leuk jonge bekende acteurs Will Smith, Donald Sutherland,
Bruce Davison en Ian McKellen...
Oudewetse klassieke muziek (Dolby Digital)...
Geen breedbeeld, alleen 4:3 (geen HD aanwezig)...
Geen moeite waard...

Film die je inpalmt, overmeestert en meesleept.
Ingenieuze intrige, schitterende dialogen en acteurs (Naast Will Smith overtuigde Stockard Channing mij het meest), meesters in hun vak.
Bijzonder in zijn geheel, plezierig en spannend.

Uitstekende film waarin een rijk koppel uit New York bezoek krijgt van een jongeman die beweert een klasgenoot van hun kinderen te zijn. Een slimme montage waarbij de scenes door elkaar zijn gemonteerd, maar toch één vloeiend geheel vormen. Duidelijk gebaseerd op een toneelstuk met goeie dialogen en monologen. Ook de cast levert een prima prestatie.

avatar van StevenMighty
Een apart filmpje.
De vertellingen van Flan en Ouisa aan hun rijke vrienden vond ik het meest meevallen.
De rare gebeurtenissen en het duizelingwekkend, eindeloos gebrabbel van Paul was niet mijn ding.
Wat meer duidelijkheid op het einde had ook fijn geweest.

Zeer goed geacteerd, daar niet van, maar iets te toneelachtig allemaal... en ik heb een hekel aan toneel.

2,5 sterren