The Spanish Prisoner (1997)

Thriller / Mystery

geregisseerd door David Mamet
met Campbell Scott, Steve Martin en Rebecca Pidgeon

In The Spanish Prisoner heeft Joe Ross (Campbell Scott) een nieuw proces voor het bedrijf waar hij werkt bedacht dat heel veel geld voor het bedrijf zal betekenen. Joe wil er zeker van zijn dat hij zal meedelen in de winst. Iedereen in zijn omgeving biedt hem aan te zullen helpen. Maar wie kan hij vertrouwen?

neo (crew)
deze film verrraste me wel een beetje.eindelijk weer eens een beetje een goeie film met steve martin.3.5 sterren

Ik vond het een goede film, het was misschien wel een beetje traag maar hij bleef me boeien. Het script was ook redelijk orgineel en er werd goed geacteerd dus gewoon een leuke film.

FisherKing
DVD lag voor 6 euro bij V&D dus vandaag maar eens herzien. Blijft interessante film met goede rollen van Scott Campbell en Steve Martin. Het scenario is briljant maar helaas de regie niet helemaal. Zitten vooral in het begin wat foutjes. Gesprek in het donker en daarna in vol daglicht. ( Zware fout overigens ) maar 4 sterren, zeer onderhoudend met leuke plotwisselingen.

Wel grappig om deze film precies 1 dag na The Sting te bekijken. In The Spanish Prisoner zijn de rollen nl. precies omgedraaid en kijken we niet mee met de oplichters maar met hun slachtoffer. Qua stijl is dit Hitchcock op z'n so(m)berst: veel onderhuidse spanning, veel lange scènes zonder dialogen, zo'n sfeertje. Jammer dat de plot zo tergend langzaam op gang komt.
***

Mza
Het plot was zo ingewikkeld dat ik me afvroeg of de daders hun doelen niet wat makkelijker hadden kunnen bereiken. Ik vond het een beetje te overdreven al die plotwijzegingen. En na een tijdje let je er zo goed op dat je ze allemaal ruim van te voren ziet aankomen. Toch was het een vermakelijke film met goede rollen. 3*

Mza schreef:

Viel toch mee, wel hier en daar gapende plotholes, maar toch wel een goede film ...

avatar van Wolkenmeter
Nog eens bekeken, en maar opgewaardeerd naar vier sterren. Wat ik zo knap vind aan de film, is dat er de hele speelduur schijnbaar erg weinig gebeurd. Dat trage tempo zou in andere films slaapverwekkend kunnen genoemd worden, maar hier wordt de spanning alleen maar verhoogd. De traagheid strookt ook helemaal niet met wat er feitelijk aan de hand is, waardoor de absurditeit van het gegeven meer op de voorgrond komt, en de film nog leuker wordt om naar te kijken.
Het was ook erg grappig om in een film van Mamet, die toch beroemd is omwille van zijn dialogen, oop te merken dat de meeste gesprekken gewoon ophouden omdat één van de personages gewoon niet meer weet wat te zeggen. Volgens mij heeft Mamet zich alleszins uitstekend geamuseerd bij het schrijven ervan.

Erg goede film waarin het acteerwerk, de dialogen en het intigrerende verhaal top zijn. Tegen het einde vond ik het allemaal wat minder worden, vooral gezien de vele twists. Vooral het eerste uur was erg interessant, en Steve Martin moet meer serieuze rollen spelen want hij was uitmuntend. 4*

avatar van bioscoopzaal
Erg leuke misdaadfilm met een paar goede twists en een erg sterk scenario, maar helaas laten de acteerprestaties nogal wat te wensen over. Vooral in het begin acteert de hele cast (met uitzondering van Steve Martin) zo stroef dat het lijkt alsof ze helemaal niet weten wat ze eigenlijk aan het doen zijn. Gelukkig zijn de dialogen sterk genoeg om dit minpuntje nog enigszins te verdoezelen. Maar met een verzorgdere acteursregie had dit nog een veel betere film kunnen zijn.

3.5 sterren.

avatar van chiel
Mooie quote:
We must never forget that we are human, and as humans we dream, and when we dream we dream of money.

avatar van Norma
Vlot vertelde thriller die er, op een beetje rommelig begin na (de introductie van de hoofdpersoon en de waarde van “het proces” verloopt wat onduidelijk) een lekker verteltempo op na houdt en wat leuke plotwendingen kent. Echt heel spannend wordt het desondanks niet, waar met name de muziek- die verrassend relaxed op spannende momenten is- debet aan is. Ook helpt het niet echt mee dat Campbell Scott net zoveel flair heeft als een zak hooi en ik bij Steve Martin ieder moment verwacht dat hij grappig uit de hoek gaat komen. Slecht doen ze het zeker niet, maar bijzonder goed gecast vind ik ze ook niet.

avatar van K. V.
'k vond dit nog een goeie film. Een mysterieuze film, waar niemand is wie hij beweerd. Ook eens een verrassende rol voor Steve Martin, die de serieuze toer opgaat.
Omdat het een mysterieus verhaal is, weet het ook wel te boeien tot het einde, ondanks dat er in het eerste uur eigenlijk niet zoveel gebeurt.
Voor de rest was het een puike film.

avatar van wiehoe
De film na jaren weer bekeken. Het blijft een mooie sfeervolle film. Enige wat ik jammer vind is het einde. Iets wat te eenvoudige wending door een verder goed doordacht verhaal.

De eerste helft van de film is nogal traag en wat saai, maar het betert wel in de tweede helft als alle stukjes van de puzzel in elkaar vallen.
Het verhaal is dus redelijk, maar de vertolkingen konden beter.
Steve Martin is in deze film te zien in een van zijn niet komische rollen, dat is wel effe wennen.

avatar van Bacchero
Leuke film, af en toe wat langdradige momenten maar het plot zit wel goed in elkaar. Steven Martin speelt hier een niet komische rol maar dat gaat hem wel af. Geen superfilm maar het bekijken van de film zal je avond zeker niet verpesten.