Tian Bian Yi Duo Yun (2005)

Alternatieve titel: The Wayward Cloud

Taiwan / Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Ming-liang Tsai
met Shiang-chyi Chen, Kang-sheng Lee en Yi-Ching Lu

Het is een warme periode in Taiwan. Er zijn grote tekorten aan water. Shiang-Chyi komt na een verblijf in Frankrijk terug in Taipei en ontdekt dat de plek waar ze altijd de horlogeverkoper Hsiao-Kang ontmoette er niet meer is. Ze is de eerste tijd na haar terugkeer erg eenzaam. Totdat ze Hsiao-Kang bij toeval in een park tegen het lijf loopt. Hij blijkt nu een acteur in pornofilms te zijn die zelfs in het appartement naast dat van haar opgenomen worden.

avatar van Black Math
Goeie vraag van dat voer. Ben ik eigenlijk ook wel erg nieuwsgierig naar.

wei
dat is (vrij vertaald) gefrituurde chinese vermicelli (dongfen), lekker met de juiste toppings

avatar van Black Math
Dank je wel!

avatar van Ferdydurke
Making porn: how hard can it be?

Het zou de lollige titel van een handleiding voor beginners in de adult entertainment-industrie kunnen zijn, maar Tsai laat in The Wayward Cloud ‘porn’ samenvallen met ‘love’, en danst gaandeweg onbekommerd langs alle dubbelzinnigheden richting een duizelingwekkende climax. De koffer van Pandora gaat eindelijk open, zogezegd.

Die eindsequentie is er één die ik niet licht zal vergeten. Een verbijsterende apotheose, waarin verschillende tegengestelde perspectieven verenigd worden in één beeld: de koude registratie van de film crew, de rol van de zwoegende porno-acteur die overgaat in die van de zichzelf tot extase brengende -consument, en de blik vol walging van de vrouw, die transformeert tot... ja wat? Overgave? Maar dat is dan óók een porno-fantasie eens te meer.

En daarmee zijn we aangekomen bij de kijker, die bij deze schokkende vereniging van tegenstellingen, die Tsai tot dan toe in een afwisselend broeierige, droogkomische en bovenal zéér ‘lichamelijke’ sfeer gezellig om elkaar heen liet draaien, overvallen wordt door navenant tegenstrijdige gevoelens van afschuw en opwinding, verontwaardiging en ontroering.

Dit lijkt me geen obligate ‘aanklacht’ tegen de porno-industrie; misschien wel een in vraag stellen van de porno-fantasie, maar die fantasie is natuurlijk niet meer dan één van de uitdrukkingen van het menselijke verlangen, verscheurd tussen geest en vlees. En met de uitbeelding van dat verlangen hier heeft Tsai een zeldzaam sterke film afgeleverd.