Genre: Komedie / Drama
Speelduur: 112 minuten
Alternatieve titels: The Wayward Cloud / 天邊一朵雲
Oorsprong:
Taiwan / Frankrijk
Geregisseerd door: Ming-liang Tsai
Met onder meer: Kang-sheng Lee, Shiang-chyi Chen en Lu Yi-Ching
IMDb beoordeling: 6,5 (5.617)
Gesproken taal: Mandarijn
Releasedatum: 8 juni 2006
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Tian Bian Yi Duo Yun
"A fruity, juicy and spicy."
Het is een warme periode in Taiwan. Er zijn grote tekorten aan water. Shiang-Chyi komt na een verblijf in Frankrijk terug in Taipei en ontdekt dat de plek waar ze altijd de horlogeverkoper Hsiao-Kang ontmoette er niet meer is. Ze is de eerste tijd na haar terugkeer erg eenzaam. Totdat ze Hsiao-Kang bij toeval in een park tegen het lijf loopt. Hij blijkt nu een acteur in pornofilms te zijn die zelfs in het appartement naast dat van haar opgenomen worden.
Externe links
Acteurs en actrices
Hsiao-Kang
Shiang-chyi
Japanese Porn Star
Mother
Taiwanese Porn Actress
Video's en trailers
Reviews & comments
kos
-
- 46075 berichten
- 8459 stemmen
Bwah, Tsai's humor is toch ook weer duidelijk aanwezig.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Zoals doorheen heel de film. Al is het dit keer ook wat explicieter, zoals het meisje met het verloren dopje.
Beetje te droog voor sommige mensen vrees ik.
Linn
-
- 3289 berichten
- 3798 stemmen
Met welke films van Miike vergelijk je de film dan?
Ik kan me namelijk helemaal vinden in je waardering voor deze film, maar niet zo goed in de vergelijking met Miike - met de (handvol) films die ik van hem zag dan toch. Bij Miike heb ik haast altijd het gevoel dat hij een lolbroek of kwajongen uithangt. De films van Tsai vind ik oprechter en roepen iets teders bij mij op, ook in de humoristische scenes, wat ik bij Miike nog niet terug heb kunnen zien.
Het verschil is bij mij zelfs zo groot dat ik de hoop op een Miike-film die ik mooi vind, heb opgegeven (uitgezonderd Audition), terwijl Tsai me nog nooit heeft teleurgesteld.
Om maar even een paar voorbeelden te noemen: Happiness of the Katakuri's , Visitor Q, Gozu. Er zitten wat elementen in die voor mij op de zelfde manier overkomen. Maar dat is humor die niet altijd iedereen ook als humor ziet.
Koekebakker
-
- 2540 berichten
- 3981 stemmen
Ja, misschien zijn de gebeurtenissen vergelijkbaar maar de sfeer is zo verschillend dat ik geen parallel had gezien. En ze zelf ook niet op 1 lijn zou plaatsen, maar dat is wellicht een kwestie van smaak. (kijk maar eens naar het verschil in mijn sterretjeswaardering voor Visitor Q en een willekeurige Tsai-film)
Linn
-
- 3289 berichten
- 3798 stemmen
Ik bedoelde dus dat het een gelijksoortige humor is in mijn ogen. Niet dat de scenes veel overeenkomen
Linn
-
- 3289 berichten
- 3798 stemmen
Ja, dat heb je wel eens als je met zoveel mensen op een site zit ..
Reinbo
-
- 70661 berichten
- 0 stemmen
Ja, misschien zijn de gebeurtenissen vergelijkbaar maar de sfeer is zo verschillend dat ik geen parallel had gezien. En ze zelf ook niet op 1 lijn zou plaatsen, maar dat is wellicht een kwestie van smaak. (kijk maar eens naar het verschil in mijn sterretjeswaardering voor Visitor Q en een willekeurige Tsai-film)
Moet je Q toch hoognodig eens herwaarderen....
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Dit is de enige film van Tsai die ik niet kon waarderen. Waar Dong/The Hole nog uitblonk in de combinatie van spetterende musical en de zoektocht van twee mensen werkte dat hier voor mij niet.
Terwijl in al zijn vorige films de personages met liefde en al hun dagelijkse beslommeringen, rare tics en tekortkomingen met liefde en vol humor werden neergezet was dat hier helemaal verdwenen. In het begin werkte het nog wel (want de watermeloen zal nooit meer het zelfde zijn!), maar later begon het me te irriteren.
Tsai gebruikt zijn personages/karakters hier te veel om te shockeren of ik weet niet waarvoor maar ik hield er een vieze smaak aan over. Een beetje de reden waarom ik ook niet altijd dol ben op films van bijvoorbeeld Lars von Trier of Pedro Costa: De regisseur is de grote, manipulerende baas die zijn personages als marionetten laat doen wat hij wil met als doel het publiek te laten zien "kijk mij nou eens". Niet om te ontroeren, te verontrusten of anderzins aan het denken te zetten.
Dat was ik niet van Tsai gewend en zo heb ik deze film wel ervaren. Ben een beetje huiverig geworden of dit een permanente verandering is, ook al zijn de recensies over zijn nieuwe film lovend. Die ga ik toch ook zeker nog proberen.
In dat kader kan ik de discussie hier over Bijita Q/Visitor Q wel begrijpen. Miike is ook niet helemaal mijn ding, omdat ik hem te bot vind. Visitor Q is binnen zijn oeuvre relatief dan nog wel mijn ding, omdat die mij bij vlagen wel wat deed (echte mensen!). Ook al vond ik de botte bijl methode nog te veel de overhand hebben.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik ook. Ik heb geen idee wat Tsai met deze film wil overbrengen. Seksueel expliciet zijn (en ik vind het in beeld brengen van klaarkomen op het gezicht en dat laatste pik in de mond-shot dus wel expliciet) is in principe niet erg mits functioneel qua plot of emotie. Die laatste scene was ook verre van hilarisch. Bloedserieus juist; het meisje huilde tranen met tuiten, maar waarom dat zo was werd me eigenlijk niet duidelijk. Een ander minpunt vind ik de muzikale intermezzos; een paar heel mooi (vooral bij dat standbeeld), anderen waren juist erg irritant (de hoofdpersoon als pik). Toch kom ik niet uit op een lage score...
Want tussen de mindere scenes in is Tsai weer op zijn allermooist: het teder en uniek in beeld brengen van personages en relaties met een fijne scheut humor. de krabben, het uiteenzettende eten, het voetroken, de liefdesscene in de pornovideotheek, het dansen op die brug bij avond.... prachtige, geinige en/of tedere juweeltjes van scenes waardoor ik uiteindelijk toch nog op een 3,5* uitkom. Toch hoop ik dat Tsai in zijn volgende film een andere (oudere) koers zal volgen.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Toch hoop ik dat Tsai in zijn volgende film een andere (oudere) koers zal volgen.
Dat doet hij. Ben trouwens niet verbaasd. Ik denk dat deze film in je Tsai-lijstje het laagst gaat eindigen.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
ik ken iemand, ook een liefhebber van Tsai films, die het zo heeft geinterpreteerd dat ze deze eindscene zelfs niet overleefd!
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Nou! Voor mij gaat die verklaring een beetje ver.
Al moet ik wel zeggen dat de armen van het meisje (tijdens het uitzoomen) nogal levenloos langs haar lichaam gaan hangen, maar dat leek mij eerder berusting of vermoeidheid.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Is het vreemd om te zeggen dat ik er een zekere (onderdanige ?) verliefdheid in terugzag ? Ze "accepteert" hem wel, op een niet eens zo buitenzinnige manier (even de context buiten beschouwing gelaten).
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Niet vreemd. Ik heb zelf ook met die gedachte gespeeld. Misschien past die verklaring zelfs beter.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
The Wayward Cloud wordt zowaar de eerste Tsai met een Nederlandse DVD-release. Wanneer precies weet ik nog niet (ik denk mei/juni), maar gaat er komen (via Filmfreak/Contact film).
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
Erg leuke film met enkele hilarische scenes. De musicalstukjes waren niet echt goed getimed en vond ik op degene met de paraplu's na ook niet speciaal. Maar voor de rest Is het een goed verzorgde film. Het eind is er één om te onthouden en ik heb nooit meer zin in een watermeloen gehad.
4*
neo
-
- 15405 berichten
- 9542 stemmen
Eens wat betreft de intermezzo's. Had anders met gemak 4.5 geworden.
gmx
-
- 1028 berichten
- 764 stemmen
Dit vond ik echt 3x niks. Een aantal mensen beschrijven hierboven hoe grappig ze diverse scenes vonden, laten we 't maar op verschillend gevoel voor humor houden, heb echt geen enkele keer gelachen. Weinig dialoog zoals typisch voor veel Aziatische films, echter vond ik het hier in een aantal gevallen storend. Verder, de traagheid. Zoals in deze thread ook iemand zei, dat kan prachtig werken maar hiet sloeg het de plank compleet mis. Verder een aantal provocerende pornografische scenes waarvan ik het nut niet van inzag, zoals dat lange close up shot van dat druipende kwakje sperma op de muur/spiegel. Die intermezzo's vond ik ronduit irritant. Cinematografisch vond ik 't magertjes en inhoudelijk ging 't allemaal ook nergens over.
Zonde van die twee uur van m'n leven die ik nooit meer terug ga krijgen.
2 *
NKyou
-
- 3081 berichten
- 747 stemmen
Eerste Tsai die bevredigd
Heerlijk gelachten en genoten van dit zeer expliciete filmpje. Had er expres niets over gelezen om verrast te blijven en dat pakte goed uit. De musicalinterludes waren geweldig en zo ook de komische situaties tussendoor. Buiten dit was het drama-aspect ook nog eens goed uitgewerkt en heb ik er echt van kunnen genieten.
Echter bevat de film net iets te veel expliciete scenes die hem van de 5 afhouden, een dikke 4,5.
kappeuter (crew films)
-
- 72625 berichten
- 5779 stemmen
Is dit een beetje een Oosterse versie van Taxidermia?
NKyou
-
- 3081 berichten
- 747 stemmen
Nee, al zitten er wel een aantal absurde en schokkende scenes in. Dit maakt de film echter tot wat het is. Het ligt er een beetje aan hoe snel je iets schokkend vind.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Ah mooi. Geen raar doen om het raar doen film?
Je smaak een beetje kennende denk ik dat jij het wellicht wèl zo zal ervaren.
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Die kans bestaat inderdaad. Deze film is ook iets "makkelijker" met het eerdere werk van Tsai achter de kiezen. Deze film is een soort van samenloop van elementen die eerder op zichzelf al terugkwamen in z'n films. Alles meteen op één boterham kan misschien de indruk geven dat het nogal random is.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Ah mooi. Geen raar doen om het raar doen film?
Je smaak een beetje kennende denk ik dat jij het wellicht wèl zo zal ervaren.
Geloof dat het misschien niet zo op jouw smaak past inderdaad. Maar het is goed om te proberen en je eigen grenzen te verkennen. Als je dol bent op watermeloen is dat wellicht een pré als je de film wilt zien (of niet en eet je ze nooit meer)
Alles meteen op één boterham kan misschien de indruk geven dat het nogal random is.
????
Onderhond
-
- 87215 berichten
- 11971 stemmen
Ik bedoel, én de humor, én de tergend trage scenes, én de vreemde acties van personages, én de mjuziekintermezzos ... zo kan het wel lijken als het weird is om weird te doen.
Als je de eerdere Tsai films kijkt zie je die elementen al eerder terugkomen, maakt deze film ook wat makkelijker om te plaatsen vind ik.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Ik bedoel, én de humor, én de tergend trage scenes, én de vreemde acties van personages, én de mjuziekintermezzos ... zo kan het wel lijken als het weird is om weird te doen.
Als je de eerdere Tsai films kijkt zie je die elementen al eerder terugkomen, maakt deze film ook wat makkelijker om te plaatsen vind ik.
Klopt helemaal, maar snapte de associatie met de boterham niet, dus ik dacht even dat ik een van de vele eet- en voedselscenes de boterhammen had gemist...
Het laatste nieuws
Nieuw 'Euphoria'-seizoen: problemen rondom de ontwikkeling blijken stukken groter dan gedacht
De tien best beoordeelde films van de jarige Brendan Gleeson (69)
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Bekijk ook
Ai no Mukidashi
Drama / Komedie, 2008
93 reacties
Fehérlófia
Animatie / Avontuur, 1981
7 reacties
Ghost Dog: The Way of the Samurai
Misdaad / Komedie, 1999
313 reacties
The Piano
Drama / Romantiek, 1993
139 reacties
Waking Life
Drama / Animatie, 2001
67 reacties
Sud Pralad
Komedie / Drama, 2004
41 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.