Sud Pralad (2004)

Thailand / Frankrijk / Duitsland / Italië
Drama / Komedie

geregisseerd door Apichatpong Weerasethakul
met Banlop Lomnoi, Sakda Kaewbuadee en Sirivech Jareonchon

Er hangt magie in de lucht. Het zijn gelukkige tijden en liefde is eenvoudig voor de jonge soldaat Keng en de plattelandsjongen Tong. Gezellige avonden bij Tongs familie, nachten vol zang in de stad... Tot dit leventje plots overhoop gegooid wordt door een verdwijning. En één of ander wild beest koeien afslacht. Plaatselijke legendes beweren dat de mens op de één of andere manier kan omgevormd worden tot een ander wezen... En dan begint het verhaal van een soldaat die alleen diep de jungle intrekt, waar mythe vaak realiteit blijkt te zijn...

Een soort combinatie van legende, mythe en religie, ogenschijnlijk opgesplitst in twee delen over depressief makende dagdromen of een homoseksuele zoektocht naar liefde en ijlende koorts veroorzaakt door malaria, opgediend (hap en snap wijze) met vluchtige scènes, losgeweekte beelden en mensen die het prettig lijken te vinden in een camera te staren. Wat de regisseur bedoelt is me niet geheel duidelijk: dat liefde en verlangen onmogelijke wensen zijn en dat de mensheid slechts angst en honger rest? Zeker is dat twee uur kijken naar dergelijke beelden voor mij teveel van het goede is.

twee maal een gegeven dat een film waard is; twee delen die tot een geheel zouden moeten afgerond. Mij is de samenhang tussen de twee delen vreemd; te vreemd om weerkelijk geïntrigeerd te raken; al ben ik zeker geïnteresseerd. Het voelt als voer voor psychoanalytici.

avatar van wendyvortex
Eerste deel gaat over de langzaam tot bloei komende liefde tussen 2 Thaise mannen. Tweede deel over een soldaat die jaagt op een mytische sjamaan/shapeshifter in de jungle.
Hoop mensen vallen over de vraag wat de twee delen met elkaar gemeen hebben en regisseur
Apichatpong Weerasethakul zegt zelf al dat de film op een hoop persoonlijke dingen slaat die een buitenstaander niet zal begrijpen.
Is dat ook echt van belang om alle betekenis te begrijpen? Nee, en los van elkaar bekeken zijn beide delen prima te volgen, mooi van sfeer en langzaam van tempo.
Cinema mag ook gewoon magie en sfeer zijn.
Eerste deel bloeit wat sneller op dan het tweede, maar die heeft dan weer de mooiste scene.

avatar van Knisper
Aparte ervaring. Beide delen zijn qua tempo en sfeer zeer aangenaam, maar dit is toch wel een bevestiging dat Weerasethakul niet helemaal mijn regisseur is. Het eerste deel sluit qua sfeer sterk bij andere Aziatische films aan en is best interessant. Het tweede suste me in slaap, maar niet helemaal op een positieve, meditatieve manier. Ik had ook niet de behoefte om de verhalen te verbinden en ook niet om ze afzonderlijk te analyseren.

avatar van Vinokourov
Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden, maar ik denk dat ik het toch een okee oordeel ga geven. Na Sud Sanaeha is dit de tweede film van de Thaise regisseur Weerasethakul zie en zijn manier van filmen vind ik best aangenaam. Hij neemt rustig de tijd voor de scenes en in deze film weet hij ook het land Thailand prima te promoten met mooie plaatjes.

Verhaaltechnisch vond ik Sud Pralad helaas wat matig. Het eerste deel is meer een registratie van ondermeer een romance tussen twee jonge mannen. Het tweede deel staat compleet los van het eerste deel. Het is een mythisch-achtig verhaal met een soldaat die op zoek gaat naar een in een tijger veranderende shamaan. Dit sprak wel meer tot de verbeelding. Sommige beelden (zeker tegen het eind) zagen er ook verbluffend uit. Al met al is het niet super, maar wel de moeite om eens te zien .

avatar van Spetie
Sud Sanaeha was me erg goed bevallen, daarom had ik wel weer zin in een film van Weerasethakul. Tropical Malady is aan ene kant vergelijkbaar, maar aan de andere kant toch ook weer erg anders. Het is duidelijk een film met twee gezichten.

Het eerste gedeelte is mooi gefilmd en behoorlijk romantisch getint, met een liefde tussen twee mannen, die naarmate de tijd verstrijkt steeds meer vorm krijgt. Verhaaltechnisch gebeurt er niet zo heel veel, maar sfeertje is lekker ontspannen en luchtig. Niet bepaald vervelend om naar te kijken.

Het tweede gedeelte is totaal iets anders. Wat me gelijk al opviel, was dat het dezelfde mannen zijn, maar de toon en tijdssetting is heel anders. De ontspannen sfeer is verdwenen en wordt ingewisseld voor een klein beetje spanning. Het tempo is wederom loom, maar ik was best benieuwd waar de soldaat nu achteraan zat. Erg mooi hier zijn ook de constante achtergrond geluiden van de Thaise jungle, die bijdrage aan het mysterieuze sfeertje.

Achteraf vraag je je wel af, waarna je hebt zitten kijken. Afgezien van de acteurs, kon ik verder weinig samenhang tussen de verhalen ontdekken, al is dat ook weer niet zo heel belangrijk. Wel moet ik constateren dat het wel fijn wegkeek, heerlijk ontspannend was en ik me geen seconde verveeld heb.

avatar van eRCee
De eerste helft van Sud Pralad vond ik nogal taai: het is rommelig verteld, weinig enerverend in z'n drama, maar heeft wel een soort ongepolijste schoonheid in de cinematografie zitten. Het gedeelte in de jungle kapselde me daarentegen in, langzamerhand weliswaar, en tegen de tijd dat de ontknoping zich voordoet zat ik als betoverd naar het beeld te staren. Geweldig geluid ook. Het mythische in de vertelling is wat mij betreft niet zo interessant maar de beelden hebben een bezwerende kracht. Bijzonder.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Na Blissfully Yours de tweede Weerasethakul die ik zag, en deze vond ik toch beduidend minder. Ook nu valt de film in twee delen uiteen, die niet bepaald naadloos in elkaar overgaan. Beide delen vond ik los van elkaar op zich best boeiend, maar het gebrek aan samenhang maakte dat ik er uiteindelijk weinig mee kon, en nadat de film was afgelopen was ik nauwelijks wijzer. Wel grappig de (onbedoelde?) verwijzing naar Uncle Boonmee.