Kimi no Na Wa. (2016)

Japan
Animatie / Romantiek

geregisseerd door Makoto Shinkai
met de stemmen van Ryûnosuke Kamiki en Mone Kamishiraishi

Mitsuha is de dochter van de burgemeester van een klein bergdorpje. Ze is een studente die samen met haar zus bij haar grootmoeder woont. Ze is erg ongeïnteresseerd in de shinto-rituelen en heeft geen zin om haar vader te helpen met de verkiezingsstrijd. Ze droomt ervan om het saaie dorpje te verlaten en haar geluk te proberen in Tokio. Taki is een student in Tokio die parttime werkt in een Italiaans restaurant. Elke nacht heeft hij een vreemde droom waarin hij verandert in een meisje dat in een bergdorpje woont.

avatar van D'naarige
Slecht idee! Blijft van Kimi no Na Wa af. Live-action remakes werken niet bij Japanse (of Aziatische stijl) anime's. Dragonball Evolution en The Last Airbender bijvoorbeeld zijn vreselijke films. Aangezien de film toch al in de pijpleiding zit. De hele cast moeten echte Japanners zijn, de film moet Japans gesproken zijn en de locaties in Tokyo moeten ook gefilmd worden op de echt bestaande locaties, anders is de film gedoemd te mislukken.

avatar van Macmanus
Fijn.

Mijn eerste Makoto Shinkai. En deze smaakt zeker naar meer.

Allereerst ziet het er geweldig mooi uit. De stijl is prachtig, met als duidelijke uitspringer de scene bij de shrine als hij op zijn hoofd valt. Wat Shinkai ook sterk doet is hoe hij het verhaal brengt. Het begint een beetje als een Freaky Friday achtige film. Maar de shift is even verassend als belangrijk om deze film naar een hoger niveau te tillen. De liefde, het anonieme van de stad Tokyo vs het benauwende van een klein dorp, de liefde van je leven vinden. Dit is een tiener film gemaakt door iemand die tieners begrijpt en ook niet als achterlijk ziet. Heb dan ook weinig hoop in zo een Amerikaanse remake. Dit is ondanks hij vrij toegankelijk is voor het westerse publiek wel een Japanse cultuur film. Wil mij na 1 vakantie niet de grootste kenner ever noemen. Maar believe you me, die cultuur is totaal anders dan de westerse. Ik ben dan ook bang dat ze het veel meer Freaky Friday maken in de US, wat dit uiteindelijk nou juist niet is.

Maar goed genoeg over die remake. Dit was heel sterk. J-Pop is niet echt mijn ding. Maar zoals je toch altijd ziet, gebruik je het goed in je film dan kun je mij zo goed als alle muziek toedienen. (Behalve Spinvis dat is altijd kut)

4 sterren!

avatar van JacoBaco
Net gezien in de sneak preview. Ik had hier echt nog nooit van gehoord. Toen de film begon deden veel mensen nogal (uit)lacherig. En de meeste hadden denk ik gehoopt op Geostorm (2017) (ik trouwens ook). Hoewel er zeker wel een stuk of 15 mensen binnen een half uur zijn weggegaan gaf ik de film uiteraard een kans. En ja, het is weer is wat anders en het is mij goed bevallen. Niet zo goed zoals de meeste hier, maar in elk geval goed!

avatar van micromize
Ha joolstein, dankjewel voor de spoiler...

Eind oktober maar eens checken op het grote scherm.

avatar van mjk87
Vue Apeldoorn gaat deze gewoon draaien

Best zonde eigenlijk dat ik dit in februari heb gezien op een klein schermpje in het vliegtuig van Tokyo naar Amsterdam. Misschien nog maar eens een kans geven op een groter scherm. Viel me wel op dat dit voornamelijk door Japanse reizigers tijdens de vlucht veelvuldig werd bekeken.

avatar van sinterklaas
Lijkt me zeker wel wat...

avatar van Jazzthieve
D'naarige schreef:

Dus zolang uiterlijke kenmerken kloppen dan komt alles goed? Ik zou meer de prioriteit geven aan gelijklopende thema's, plot, verhaal, symboliek. Het maakt in wezen eigenlijk helemaal niets uit welke taal gesproken wordt en hoe de acteurs er uit zien. Locatie lijkt mij ook niet de centrale drijfveer van het verhaal te zijn dus dat is ook niet zo zeer van primordiaal belang. Mits een goede uitvoering, rekening houdend met de kern van het verhaal, is er geen reden dat een buitenlandse remake kan slagen. The Ring in vergelijking met Ringu is zo'n voorbeeld. Andere locatie, andere taal, niet-japanse acteurs en kijk het was een geslaagde verfilming.

avatar van sinterklaas
Vond Ghost in the Shell dan daarentegen een van de betere remakes uit Amerika.

De liefste film ooit.

De tekenstijl is verbluffend. Het plot is ingenieus, magisch, bevredigend sluitend en superzoet. Bepaalde momenten horen tot de mooiste die ik zag. En bovenal zó líef! :*)

Betoverend en bedwelmend.

Één van de beste films die ik ooit gezien heb, het is een prachtig plaatje om naar te kijken en alles komt perfect samen.

Ik hoop dat het algemeen publiek van Nederland deze film net zo veel kan waarderen als ik. Hopelijk komen er meer van dit soort films naar Nederland, want daar ga ik dan zonder twijfel heen, even als Shinkai z'n volgende film wat het dan ook mag zijn.

avatar van durange
Voor de tweede keer gezien vandaag. Nog steeds prachtig.

avatar van clubsport
is dit een handgetekende film of een computeranimatie ?
Volgens mij handgetekend als ik de trailer zo zie , ziet er wel mooi uit zo .

Volgens mij een combi maar hand heeft duidelijk de overhand. Oogstrelend, tot verbazingwekkend.

avatar van mjk87
Erg mooie film. Ontroerend vooral en het zijn vooral de kleine momentjes waar Shinkai excelleert, naast dat hij de tienerwereld enorm invoelbaar weet te brengen en precies de juiste snaar raakt. In ieder geval krijg je het idee dat hij ze goed doorgrond heeft en ze met veel respect behandelt zoals ze zijn. Ik ben in ieder geval blij dat de film, met een heerlijke pacing, de volle speelduur boeide. Die andere lange film van Shinkai viel me op verhalend niveau enorm tegen en daar was ik even bang voor maar die angst is voor niets gebleken.

Ik weet alleen nog niet helemaal wat ik van het fantasy-deel moest vinden. Dat wisselen van lichaam, daar kon ik goed in meegaan. Maar toen eenmaal bleek dat de één al drie jaar dood was, daar hield het op voor mij. Jammer, want dat haalde wel een stukje van de kracht van de film weg. Allicht met een herziening ben ik erop voorbereid en kan ik dat anders zien.

Visueel schitterend natuurlijk al ben ik meer fan van de stad dan de natuur. Niettemin enorm veel sfeer, detailrijk en schitterend belicht (om het maar zo te noemen). Ook knap hoe mensen en achtergronden als één geheel aanvoelden, anders dan veel Disney-films waarin daar duidelijk een verschil in te zien is. Wel opvallend is dat de achtergronden als vanzelfsprekend werden gezien, zonder er nadruk op te leggen. Af en toe had er best meer rust in de montage gemogen zodat ik even kon genieten van de beeldenpracht, iets dat in Garden of Words en 5 Centimeters veel beter lukte. 4,0*.

avatar van Ste*
Wat een prachtige films zijn dit toch (ik zag van deze regisseur ook Byôsoku 5 Senchimêtoru en Koto no Ha no Niwa). Bijna elk frame is er eentje om in te lijsten, vooral shots met regen en sneeuw zijn adembenemend (maar daar moeten we wel een hele film lang op wachten helaas).

Daarnaast vind ik het mooi en bijzonder dat dit soort Japanse animaties (ook een aantal Ghibli's die ik deze week gezien heb) benaderd worden als live action. In principe had dit, qua shots en hoe de film dingen laat zien, zo een live action kunnen zijn. Zoals bijvoorbeeld die shots van schuifdeuren die dicht gaan, en het gedetailleerde laten zien van dagelijkse taferelen zoals de metro. Ik ken eigenlijk geen andere animaties die hun stijl op die manier benaderen, maar het heeft voor mij iets enorm aantrekkelijks.

Wat het verhaal betreft; het gedaantewisseling stuk in het begin was op zich wel grappig (hoewel wat chaotisch uitgewerkt) maar ik heb helaas verder niet zo heel veel met dingen als 'huh maar ze is al x jaar dood', 'alles was een droom', 'oh, nu ben ik haar/hem ineens weer, en nu zijn we elkaar weer kwijt'. Op een gegeven moment vond ik dat de film dat een beetje te ver doortrok, en was ik daar wel klaar mee. Jammer, want verder is het dus een prachtige film, waar ik qua inhoud graag helemaal in mee was gegaan. Lukte me nu niet helemaal. De laatste 5 minuten in het heden en het allerlaatste stuk vond ik ergens misschien wel de mooiste van de hele film, maar had ik nog mooier kunnen vinden als alles ervoor niet zo nodeloos vaag (bij gebrek aan een beter woord) was geweest.

Wil er toch 4* voor geven. Ik ga de Shinkai's die ik nog moet zien ook eens kijken.

avatar van Ste*
John Milton schreef:
Het MovieMeter taalcliché 'ieder frame kun je zo ingelijst aan de muur hangen'

Oeps

avatar van mrklm
Animé roept bij mij altijd herinneringen op aan jeugdseries als 'De Familie Robinson' en 'Candy, Candy' en in dat opzicht stelt 'Your Name' niet teleur: de animatie van de karakters ontstijgt nauwelijks het niveau van Pikachu en kornuiten, al is er wel duidelijk veel zorg besteedt aan de achtergronden. Het bodyswap-gegeven is sowieso niet bijster origineel en in het eerste half uur valt dan ook weinig nieuws te bespeuren, al is het even slikken om te zien dat ook deze Animé, al is het in relatief beperkte mate, de traditie van seksualisering van Japanse meisjes in stand houdt in de vorm van de geobsedeerdheid met de borsten van Mitsuha, inclusief een shot waarin ze naakt voor de spiegel staat. Het middelste deel, waarin het dromerige plattelandsmeisje Mitsuha en de verlegen stadsjongen Taki proberen elkaars leven in de juiste richting te sturen, is een stuk interessanter en bevat de leukste momenten uit de film. De film zakt wat in wanneer het toewerkt naar de melodramatische finale die eigenlijk geen verrassingen kent. Onevenwichtig van toon en een goed bewijs voor het standpunt dat mooie plaatjes niet automatisch leiden tot een mooie film.

mrklm schreef:

Richardus schreef:
De liefste film ooit.

Betoverend en bedwelmend.

Hoewel ik mjk87 en Ste grotendeels wel volg in hun kanttekeningen bij het plot, deel ik ook jouw lofuitingen. Het was in ieder geval voor iemand als ik - die verder geen anime kijkt - een prettige verrassing zo op de zondagavond. Ik houd zelf vooral ook van de sequenties waarbij met popmuziek de belevenissen 'samengevat' worden. Had er zelfs wel iets meer in gemogen.

1 opvallend puntje, weet niet zeker of het door de spoiler-selectie heenkomt: lag het aan mij, of was dit echt een bizar lange aftiteling?

avatar van N00dles
Mja, erg mooi gemaakt allemaal, maar qua verhaal te zweverig - en met name in het begin te chaotisch - waardoor ik een beetje mijn interesse verloor. Je kan ook teveel symboliek in een film stoppen (en dat overladen met Japanse popmuziek) waardoor alles maar voortduurt en halverwege aan waarde inboet. De film bewandelt teveel zijpaden door eerst te beginnen met een soort komisch Trading Places-plot dat later verwordt tot een soort tijdreis/kosmische-ramp/droom/herinneringen-verhaal. Sorry hoor, maar dan raak je me kwijt.

Maar die plaatjes van Tokyo, de sneeuw, het verkeer, de regen en timelapses zijn een lust voor het oog. Minder zweverige onzin eromheen en het was een perfecte film geweest.

avatar van Animefan5699
Your Name - LUX Nijmegen - lux-nijmegen.nl

Wtf? Deze film wordt ineens in Nijmegen vertoond. Enkele mensen hier kennen hem vast wel, ik bedoel, het is een heel goede film, die wereldwijd aardig bekendheid heeft verworven, maar toch. Het is een Japanse anime-film en vergeleken met andere Europese landen (bijvoorbeeld Spanje en Italië) is anime in Nederland zeer impopulair. Nederland is geobserdeerd door Amerika en films als The Avengers en Star Wars. Tenslotte is Your Name (oftewel Kimi no Na Wa) al iets meer dan een jaar oud. Oh filmindustrie. Wat ben je toch soms vreemd. Ach, beter laat dan nooit. Liefhebbers gaan dus maar naar Lux Nijmegen. Ikzelf heb de film al lang geleden gezien.

"Ik bedoel, het is een heel goede film"

Zegt iemand die het 0.5 sterren geeft

Wat is verder precies je punt? Veel films komen hier pas veel later, dat is niks nieuws geloof ik.

avatar van -fal
Bovendien draait ie echt niet alleen in Nijmegen.

D'naarige schreef:

Is het niet juist het idee van een remake om het allemaal op z'n Amerikaans te doen? Als ze het Japans willen, kunnen ze beter überhaupt geen remake maken, lijkt me.

avatar van Walter S.
Ja hoor, het ziet er prachtig uit, veel oog voor detail, mooi gemaakt. Het verhaal vond ik dan weer wat minder bijzonder. De hoge waarderingen hier hadden voor hoge verwachtingen gezorgd, die werden bij mij niet ingelost. Blijft over een leuke film die er mooi uitziet. Ik denk dat als ik deze film op tv gezien had ipv in de bioscoop nog iets lager uit was gekomen qua waardering.

Mooi. Ziet er wonderschoon uit en het verhaal verrast op de juiste momenten. Hier en daar wat traag, maar dat zal vooral door de trekkende soundtrack komen.

Bélon
Niet zo mijn ding, kreeg tijdens het kijken Nils Holgersson vibes*: het is mij te braaf, saaiig en kinderachtig. Het verhaal pakte mij niet.

* en verdomd wat ik (vroeger ook) niet wist: Nils H. is gewoon Japans -> ニルスのふしぎな旅, Nirusu no Fushigi na Tabi

Animaties waren goed tot zeer goed en de finale was wel weer OK en daarom wel een voldoende waard.

De hype zie ik niet zo maar zoals eerder gezegd het is niet zo mijn ding, dan zie ik liever films als Tenshi no Tamago (1985) of Vals im Bashir (2008)

avatar van predator
Errug mooi gedaan, de beelden en details zijn prachtig, en het verhaal blijft gelukkig ook genoeg boeien. Alleen de liedjes hoeven voor mij niet zo.

avatar van predator

Ik vond de opmerking over seksualisering ook wel sterk gevonden.