Geostorm (2017)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Dean Devlin
met Gerard Butler, Abbie Cornish en Jim Sturgess

Wanneer de klimaatverandering het voortbestaan van de aarde bedreigt, verenigen regeringen wereldwijd zich in de creatie van de Dutch Boy Program. Dit programma beslaat een mondiaal netwerk van satellieten, gewapend met technologieën om natuurrampen af te wenden. Na twee jaar succesvolle bescherming gaat er iets mis waardoor twee vervreemde broers belast worden met het herstel van de storing vooraleer een wereldwijde Geostorm de planeet overspoelt.

avatar van M!tch
Ik had écht zin in deze film, maar na het zien van de aftiteling was ik toch wat teleurgesteld. Geostorm probeert een typische Hollywood "blockbuster" te zijn, maar heeft simpelweg te weinig van alle benodigde ingrediënten. Matig acteerwerk, matig verhaal, matig plot, matige sfx. Alles is matig. De film wordt nooit echt spannend of boeiend. Zelfs Butler heeft deze draak van een prent niet kunnen redden.

avatar van huppelepup
Er is via satellieten een compleet netwerk rondom de aarde gemaakt, waarmee het weer op aarde controleerbaar geworden is. Gemaakt om extreme weersverschijnselen te voorkomen, maar natuurlijk wordt op gegeven moment deze constructie misbruikt als wapen voor eigen gewin.
Met deze kennis en zonder verdere verwachtingen naar gekeken en heb me zeker niet verveeld. Wat teveel Amerikaans patriottisme en heldendom misschien, aan de andere kant m.i. best mooie 'natuurrampen'.
Het hele verhaal is technisch en natuurkundig onmogelijk, maar het is dan ook sci-fi. met de nadruk of 'fi'.
Jammer van het oversentimentele einde, maar dat hoort er schijnbaar nu eenmaal bij.

avatar van IH88
“How did you do that?”
“Because I'm the goddamn President of the United States!”

Geostorm is een belachelijke en voorspelbare rampenfilm, maar het is zeker geen slechte film en de acteurs ogen zelfs geïnspireerd. Dat is knap, maar Garcia, Sturgess, Harris, Butler en Cornish zijn dan ook vaklui die precies weten hoe ze met dit soort materiaal moeten omgaan. Gelukkig neemt de film zich niet al te serieus en door de humor valt er tenminste nog wat te lachen om zoveel onzin. Dit soort rampenfilms kan ik meestal wel waarderen, maar Geostorm maakt het wel heel erg bont.

Prima wegkijk film. Geen topper, maar ook niet te ingewikkeld om te volgen, gewoon wat vermaak.
A hoewel ik me tegen het einde van de film wel steeds meer begon te ergeren aan het hoofd van Gerard Butler, alsof ie continue een dot katoen of zo in zijn mond heeft, zeer storend.

avatar van Diederik58
Blijkbaar hebben Andy Garcia en Ed Harris geld nodig hebben om op te treden in een hele matige rampen/scifi film. Deze cast moest de matige voorspelbare film oppoetsen.
Het idee om ons klimaat dan maar helemaal te beïnvloeden met technologie is leuk bedacht. Belachelijk is de uitvoering. Ach, dat hoort nu in eenmaal bij dit genre films. Je kunt er natuurlijk op wachten dat een stelletje bad guys de techniek willen overnemen.
Leuk om te zien. Een film die mij niet zal bijblijven. Mooie effecten en beelden. Maar het irriteert dat het allemaal wat te gladjes loopt voor de hoofdrolspelers.

avatar van Captain Pervert
Je krijgt wat je verwacht - en dat is niet zoveel. Toch een aardige blockbuster die lekker wegkijkt, ondanks de voorspelbaarheid (typecasting probleempje voor de badguy) en de stompzinnigheid.

Als Jake Lawson (Butler) orde op zaken moet stellen in het ruimtestation, wordt hij door het samenraapsel van aanwezigen niet herkend. Alsof dat niet raar genoeg is - ER STAAT J. LAWSON OP ZIJN JUMPSUIT!
Dit gebeurt vrij ver aan het begin van de film, dus daarmee wordt de toon wel een beetje gezet.

2,5 sterren.

avatar van aspers
Nou, ik was dus juist écht voorbereid op het slechtste aller tijden! En met die instelling is deze film eigenlijk best OK! Avondje verstand op nul, en gaan met die banaan. Ook lekker dat vleugje thriller ‘who done it’ in de film. Dat maakt het net wat interessanter dan de zoveelste ‘end of the world’ film.

Laat ik het zo zeggen: ik kon dit veel beter hebben dan die emmerich ramp 2012!

avatar van robinbeckers
De film zelf vond ik erg tegenvallen. Komt waarschijnlijk omdat ik meer van de 'rampen' had verwacht.. meer beelden, meer speeltijd enz.
Gewoon leuk om eens gezien te hebben, special effects dik in orde en that's it.

avatar van keimpeS
Aardige rampen film, maar het verhaal speelt zich meer af op het ruimtestation. Ik had ook heel veel van de weerrampen verwacht, viel een beetje tegen maar wat je zag was visueel erg goed. Het einde is dan weer erg jammer omdat het dan wel weer erg standaard en herkenbaar wordt met andere films die we kennen.

avatar van Norman Mailer
De keuze voor die Gerard Butler als briljant wetenschapper deed mij al redelijk bespottelijk aan, maar dat bleek slechts een voorbode voor nóg meer mateloze infantiliteit. Eenmaal in de lach geschoten, ben ik niet meer opgehouden.

Het scenario is voor verbetering vatbaar, en de hoofdrol van Gerard Butler had men beter aan iemand anders over gelaten, want hij is niet geschikt voor deze rol.
Maar als je de speciale effecten bekijkt, dan is dit wel een rampenfilm om van te smullen, al hadden er wel nog meer scènes mogen inzitten.
Maar al met al een film die lekker weg kijkt, en met een paar namen die ik toch graag bezig zie, al zijn ze dan niet zoveel in beeld, Andy Garcia bv.

avatar van mnrk
Why would you build a self destruct on this space station?....In case this space station fell back to Earth.

Dit was gewoon een lekkere vermakelijke popcorn film van Dean Devlin...

Het verhaal is lekker voorspelbaar, maar door de leuke actie en special effect's kijkt het allemaal goed weg en verveelt het geen moment...

Ook de cast is gewoon in orde en past bij deze film...

avatar van jmadejoode2008
Een filmgemaakt op het verkeerde moment. Enkele jaren geleden had deze lekker mee kunnen gaan in de reeks apocalyptische actie films maar nu valt deze helemaal in het niet. We zijn te verwend. Het is allemaal ook al eerder en vooral beter gemaakt. Ook door Devlin zelf.

avatar van MovieHolic
De eerste helft was prima en vermakelijk, alles wat er daarna gebeurde raakte kant noch wal.

avatar van macrobody
De film op zich had natuurlijk niet veel om het lijf maar dat was ook niet echt de verwachting. Het thema daarentegen was wel interessant. Hoe wij als mensen de natuur om zeep helpen en pas op het moment dat het echt niet anders kan pas in actie komen. Dat is aardig dicht bij de huidige situatie ook al willen we het graag allemaal ontkennen dat de verdwijning van gletsjers, afbreken van ijsschotsen ter grote van hele landen en de ontdooiing van de permafrost allemaal de gewoonste zaak van de wereld is. Dan komen we als wereld bijeen om het probleem wat we zelf hebben gecreëerd op te lossen is ook zeer tekenend en dat dan iemand hoog in de boom de boel saboteert is uit het leven gegrepen. Het enige wat in de echte wereld ontbreekt zal waarschijnlijk die ene held zijn die de wereld gaat redden.
Al met al een vermakelijke film al had ik graag de geostorm zelf wel in actie willen zien, in de film dan, niet in het echt.

avatar van umbra
Niet echt mn ding, vond hem nogal saai en bluuh die oohzo voorspelbare eindes bij dergelijke films.

M!tch schreef:

Een matig verhaal, een matig plot; OK maar matig acteerwerk (uitzonderingen daargelaten), matige SFX en zeggen dat alles matig is? Een mening is een mening maar deze mening vliegt meer uit de bocht dan de film (soms) doet.

Wat mij betreft is deze film een typische Hollywood-Blockbuster maar ik heb mij desondanks goed vermaakt. Ik vraag me wel af waarom dit soort films altijd vol gaan voor clichés en nauwelijks uitdagende wendingen bevatten. Teveel voor zekerheid gaan en te weinig verrassen roept logischerwijze ook de nodige afkeuring op zich af en dat lijkt mij terecht. Iemand een suggestie voor een soortgelijke film waarin wel verrassende wendingen voorkomen?

Helemaal mee eens! Geen slechte film maar had meer van de rampen verwacht!
Had hoge verwachtingen maar vind achteraf 2012 en San Andreas toch beter!

avatar van BlueJudaskiss
Dacht ik een megalomane science fiction flop á la Battlefield Earth te krijgen, word ik verrast door een enorm vrolijk pretentieloze actiefilm! Ongeloofwaardig, bombastisch? Klopt, en dat was ook precies mijn hoop. Het is in elk geval niet van die geforceerde langdradige rommel geworden als - zeg - Independence Day 2 waar geen eind aan lijkt te komen.

Geostorm komt snel ter zake (oh ja, en Gerard Butler kan bij mij mij nooit iets fout doen), waarna je héél even door wat sentimentele familiezaken moet bijten - waar er trouwens verder verrassend weinig van in zit - en barst dan los met mooi in beeld gebrachte scenes waarin de wereld maar weer eens wordt vernietigd. Die eieren die worden gebakken op de straten van HongKong vond ik sowieso al een leuke vondst. Het Americana patriottisme viel me trouwens ook erg mee.

Nee, erg jammer dat dit geflopt is. Mooi in beeld gebrachte flauwekul die meer waardering verdient dan de film nu krijgt.

avatar van Shadowed
Tja.

Rampenfilms zijn wel een favoriet van me, en daarom ging deze film er voor mij best makkelijk in. Het idee had ook wel wat beter uitgewerkt kunnen worden met Butler die wel zo'n typische actieheld neerzet die hij eigenlijk altijd is.

Qua effecten is het prima, spektakel genoeg, zeker in het tweede deel. Jammer dat alles weer zo rampenfilm cliche moet zijn. Het eerste deel is ook wat saaier en zit je te wachten op het eindspektakel waarbij je eigenlijk wel kan raden wat er verder gebeurd.

Een vermakelijke film die veel te voorspelbaar en cliche is. Jammer, want met het idee had veel gedaan kunnen worden, en Dean Devlin is geen slecht iemand in de filmwereld.

avatar van LhKsoft
Aanvankelijk had ik er minder van verwacht. De zoveelste B-film op een rij. Maar ik ben aangenaam verrast. Het leek veel op de film "2012". Veel special effects, en de vaart bleef in de film. De plot is magertjes, maar de hele film bleef ik spannend volgen. Uiteindelijk werden de slechterikken gedood of gevangen genomen, en de goeden wonnen. Een heerlijke film.
Ik heb ervan genoten.