Insyriated (2017)

Alternatieve titel: In Syria

België

geregisseerd door Philippe Van Leeuw
met Mohsen Abbas, Diamand Bou Abboud en Juliette Navis

Het verhaal speelt zich af in het hedendaagse Syrië. De energieke Oum Yazan is wanhopig op zoek naar een middel om haar gezinsleven bij elkaar te houden, terwijl er buiten een oorlog woedt. De familie zit samen rond een grote tafel in de middag en iedereen probeert om zichzelf boven de kanonnade van bommen en machinegeweervuur te horen. Er is nauwelijks water en wanneer ze een stap buiten zetten loert het gevaar vanwege de sluipschutters op de daken. Terwijl de grootvader met zijn kleinkind speelt, flirt de oudste dochter met haar vriend in haar kamer. In de kamer ernaast logeert een jong stel met een baby. Ze zijn van plan te ontsnappen. Dan weerklinken er dreigende geluiden. Wie klopt er op de deur?

kappeuter (moderator)
Vanaf 19 oktober in de bioscoop (Amstelfilm)

Openingsfilm op het komende filmfestival van Gent.

avatar van mrklm
Hiam Abbass en Diamand Bou Abboud geven monumentale vertolkingen in een foutloos geacteerde, zeer meeslepende, onvergetelijke thriller die zich volledig afspeelt in een appartement waar drie families proberen te overleven te midden van de constante dreiging van bombardementen, schietpartijen, maar bovenal van sluipschutters en plunderaars die nergens voor terug schrikken om te krijgen wat ze willen. Philippe van Leeuw slaagt erin om je als kijker te laten voelen hoe het is om op deze manier te moeten overleven. De onzekerheden, het voortdurende gevaar, de angst en de onderlinge spanningen die overheersen in deze woning. Maar het is de menselijkheid, die vanaf het begin voelbaar is en die vooral na één van de meest ondraaglijke scènes van de laatste jaren op geloofwaardige en indrukwekkende wijze naar boven komen die deze film tot een waar meesterwerk maken. Husam Chadat zet een werkelijk weerzinwekkende profiteur neer in deze emotionele achtbaan die een onuitwisbare indruk achterlaat. Kort, maar zeer krachtig, de beste film van het jaar met nog één maand te gaan.

Realistische, claustrofobische film over een familie, die omringd door oorlogsgeweld, het hoofd boven water probeert te houden. De film richt zich vooral op de overlevingsdrang van de moeder. Regisseur van Leeuw weet naast de wanhoop ook de gespannen verhoudingen binnen het appartement prima over het voetlicht te brengen. De heftige verkrachtingsscène is moeilijk te verteren. Zonder twijfel een van de betere drama’s uit 2017, mede dankzij het sublieme acteerwerk van Hiam Abbass en Diamand Bou Abboud.

avatar van John Milton
Naar. Het is alweer even geleden dat ik bij een film zoveel woede en haat voor 2 andere mensen voelde. De mentale verwensingen vloeiden rijkelijk.

Van Leeuw maakt er echter wel een indrukwekkende en beklemmende film van, gedragen door de sterke rollen van Hiam Abbass en Diamand Bou Abboud, zoals Bbarbie hierboven al aangeeft. Aboud zag ik toevallig afgelopen weekend nog in L’insulte. Dan is Insyriated toch wel de betere film, die zeker een plekje verdient in de lijst met beste single location films.

Als companion pieces moet ik Last Men in Aleppo en City of Ghosts ook maar zien, denk ik.

Aangrijpend beeld van een van zijn vrijheden beroofde Syriaanse familie, midden het oorlogsgeweld.
Zelden werden het leed, de angsten, de twijfels expressiever vertoond. De close-up van de opa op het einde is een prachtig voorbeeld van het verdriet dat in een mens kan schuilen.
De wandaden van mensen (het zijn eerder beesten) die niets ontziend van de toestand profiteren om mensen nog meer pijn te doen - het komt helaas in elke oorlogstoestand voor - is schrijnend voorgesteld.
Tenslotte veel lof voor de manier waarop acteurs hun rol waarnemen, Hiam Abbass die het gewicht van het gebeuren draagt, Diamand Abou Abboud als de meest getroffen vrouw en ook Juliette Navis als de doodsbange hulp.

avatar van K. V.
Deze Belgische film eens bekeken en vond het toch wel een boeiende kijk in het dagelijkse leven van een Syrische familie.
Er werd overtuigend geacteerd en door de relatief korte speelduur zaten er geen dooie momenten in.
Het kwam realistisch over en vond het wel de moeite waard om gezien te hebben.