Backstabbing for Beginners (2018)

Verenigde Staten / Denemarken / Canada
Thriller

geregisseerd door Per Fly
met Theo James, Ben Kingsley en Jacqueline Bisset

Als de jonge en idealistische Michael zijn droombaan bij de Verenigde Naties krijgt, komt hij al snel met het olie-voor-voedselprogramma in aanraking. Hij leert de fijne kneepjes van Pasha, een doorgewinterde diplomaat met een groot ego. Als er een VN-functionaris wordt gedood in Irak, heeft Pasha behoefte aan een nieuw gezicht om verslag uit te brengen over het succes van het programma bij de VN-veiligheidsraad. Michael is de perfecte kandidaat. Maar als hij ontdekt dat het programma zeer corrupt is, beseft hij ook snel dat hij een belangrijke rol speelt in het ondersteunen van Saddam Hussein.

avatar van Pazmaster
Op zich best nog een redelijk verhaal, helaas maakt de cast niet veel indruk. Van Kingsley had ik al geen hoge pet op maar de rest doet het niet veel beter. Desondanks is het verhaal, dat losjes gebaseerd is op waargebeurde feiten, interessant genoeg om te blijven kijken. Een krappe voldoende.

Kon me niet in vervoering brengen. Soort politieke thriller, bloedserieus en gortdroog, gelinkt aan de realiteit, maar met een matig uitgewerkte intrige, weinig actie en spanning, warrig verteld. Fly is ook geen goede verhalenverteller, maakt soms kinderlijke fouten zoals Michael en Pasha die in een restaurant zitten, op gepaste afstand van elkaar. Pasha krijgt telefoon en Michael is blijkbaar telepathisch begaafd, want zonder een woord met elkaar te wisselen begrijpt hij dat er een ernstig ongeval is gebeurd en rent ontdaan naar de auto om de plaats des onheils op te zoeken......Yeah, right. Acteerwerk is ook zonder enig charisma. Hoofdrolspeler Theo James is even onbenullig als zijn naam klinkt, Kingsley levert feitelijk een gemiddelde prestatie maar door het gebrek aan talent om hem heen lijkt het beter dan het is, en leuk dat voormalige diva Bisset hier opduikt in een bijrol maar veel om het lijf heeft het niet. Niet goed dus, overigens duurt de film tot overmaat van ramp ook een stukje langer dan hier thans in de synopsis staat vermeld: 108 minuten in plaat van 90, het is maar dat u het weet .

Confusie
Rare poster.

Kingsley met haar.

Dacht ik heel even.

avatar van Donkerwoud
Haha...inderdaad!

avatar van schumacher
Man zeg, saaie boel, kon mij totaal niet boeien ook.

avatar van macrobody
Gebaseerd op gebeurtenissen in het verleden maar verder weinig met de realiteit te maken. Het gaat hier om het olie-voor-voedsel programma. Een programma verzonnen door bureaucraten dus gedoemd te mislukken, maar in mijn optiek is dat ook precies de bedoeling. In de tussentijd kunnen ze hun zakken vullen. Er wordt een soort verhaal gecreëerd dat een nieuwe medewerker bij de United Nations ervoor gezorgd zou hebben dat het hele corruptieschandaal aan het licht is gekomen. Tuurlijk jongen!
Voor een avondje vermaak kan je deze film wel kijken maar als fictie alsjeblieft.

Wat er wel is gebeurd is het volgende (en alles in het kader om de olie veilig te stellen): In 1953 wordt de democratisch verkozen Prime Minister Mohammad Mosaddegh verstoten door een puppet van de Amerikanen, de Shah. (operation Ajax). In 1979 krijgen de Iraniërs eindelijk hun land weer in handen door Ayatollah Khomeini. De Amerikanen zijn hier redelijk verbolgen over (verliezen zo de controle over de olie) dus zij steunen Saddam Hoessein in het buurland Irak en surprise, surprise, in de jaren '80 breekt er een oorlog uit tussen die twee landen. Saddam krijgt alle hulp van de Amerikanen en natuurlijk "Ali Chemicali". De gifgassen die worden gebruikt zijn geleverd door, jawel, de Amerikanen. Miljoenen doden later en beide landen zijn weer voor een tijdje verzwakt. Altijd goed voor Israël.
De olieboorders in Kuwait denken wel via slimme truukjes de olie op te zuigen onder Iraaks grondgebied. Saddam informeert bij zijn vrienden de Amerikanen of hij hier wat tegen mag doen en die geven groen licht voor een invasie door Irak in Kuwait. De nog betere vrienden van de Amerikanen, de Saoedi Arabiers worden ongerust en de Amerikanen zien weer kans voor een oorlog. Altijd goed voor de wapenhandel en het verkwanselen van belastinggeld. Die oorlog was wel heel snel voorbij dus de Amerikanen, de meesters van de propaganda, roepen Saddam uit tot dictator van de eeuw die gigantische hoeveelheden WMD heeft, oftewel de massavernietigingswapens. Het hele land is in puin door de Amerikanen dus die laten de toppers van de UN een plan bedenken om het land maar vooral niet Saddam weer op de been te helpen. Uiteraard werkt dit plan precies zoals het is bedacht. De mensen worden er niets beter op, Saddam vult zijn zakken met miljarden en de hele top en ondertop steekt ook miljoenen in de zak. Er komt een zogenaamd onderzoek maar levert niets op. Iedereen wordt geadviseerd om zijn bankrekening in Zwitserland onder te brengen en zich verder gedeisd te houden tot het overwaait of er misschien een nieuwe gebeurtenis zich voordoet dat de aandacht zal afleiden zoals een 9/11 of zo.
Zo, dit verhaal zouden ze moeten verfilmen met de oorlogscriminelen vader en zoon Bush in de hoofdrol. Stuk realistischer dan wat we te zien krijgen in deze film.