12 Strong (2018)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Nicolai Fuglsig
met Chris Hemsworth, Michael Shannon en Michael Peña

'12 Strong' vertelt het waargebeurde verhaal van een Special Forces-team met een onbeproefde kapitein in Afghanistan. Het team is vlak na de aanslagen op 11 september naar Afghanistan gestuurd om de Taliban te bestrijden. In samenwerking met een krijgsheer van de Noordelijke Alliantie proberen ze hun doel te bewerkstelligen.

avatar van james_cameron
Middelmatig aktiewerkje, gebaseerd op ware gebeurtenissen. Genoeg aktie en spektakel, vakkundig in beeld gebracht (alhoewel je de rode verfwolkjes bij iedere kogelinslag snel zat bent), maar het overdreven patriottisme, de vlakke personages en de hol klinkende dialogen doen het geheel geen goed. Had met een beter script zeker meer ingezeten.

America is great and their soldiers are even greater. Een film met onverholen vaderlandsliefde. Vol met nobele, dappere strijders die op het beslissende moment allen hun huilend vrouwtje gewetensvol doch beslist achter zich laten ten einde de grotere doelen in hun militaire leven te verwezenlijken. Wie de eerste drie kwartier heelhuids doorkomt(knarsetanden is onvermijdelijk en dus toegestaan), krijgt nochtans een redelijke actiefilm met sterke gevechtsscènes, en aangezien dit gebaseerd is op ware gebeurtenissen zou je met enige goede wil ook nog kunnen zeggen dat dit een leerzaam geschiedenislesje is. Levende spierbundel Thor Hemsworth lijkt geboren voor dit soort rollen, Shannon ditmaal als ultieme good guy doet wat vreemd aan. Wel grappig dat hij samen met Peña ook al in het sterk gelinieerde World Trade Center zat. Toen ik de filmposter van 12 strong voor het eerst zag dacht ik dan ook met een vervolg op WTC van doen te hebben, maar dat is zeker niet zo. Al met al een gemiddelde oorlogsfilm, vol met valse romantiek. Persoonlijk kijk ik liever nog een keer naar The Dirty Dozen: rauwer, puurder en veel beter, maar wie ben ik?

avatar van knusse stoel
Ik heb deze film in 2 delen gezien vanwege de lengte en werkweek, s'avonds niet te laat en heb dit als een van de betere oorlogsfilms beoordeeld van de afgelopen tijd. Het verhaal loopt zonder haperen en ook waren er een paar van mijn favoriete acteurs in de film zoals Michael Shannon en William Fichtner (die vaak schittert in bijrollen). En gelukkig ben ik in tegenstelling tot "Coumi" hiervoor, zonder tandenknarsen de eerste drie kwartier doorgekomen. Misschien let ik niet zo op het vaderlandsgedoe van de Amerikanen. Het gaat om de film en ach....een beetje overdrijven voor jouw eigen land, prik ik doorheen . Een aardige film zoals gezegd en waardering is een 7,5.

avatar van Alathir
Beetje standaard relaas over een zeer succesvolle missie van het Amerikaanse leger tegen de Taliban in Afghanistan. De opbouw is goed, tamelijk cliché dat wel en vervolgens wordt het even wat saai wanneer ze in Afghanistan aankomen en de details krijgen over hun missie. Het wordt allemaal wel eenvoudig uitgelegd en het is dus duidelijk hoe de vork in de steel zit en wat het doel van de missie is. Qua cast is het natuurlijk genieten al vind ik Michael Shannon en Pena geen acteurs om aan het front te vechten. Pena brengt natuurlijk wat humor al is het niet veel, toch hadden zij evengoed vervangen kunnen worden door minder bekende namen. De man van de film is uiteraard Chris Hemsworth die de zoveelste heldenrol voor de kiezen krijgt. Dat gaat hem goed af, maar het ligt er in de aanvalsfase op het einde nogal heel dik op. Ook het einde cliché maar best genietbaar. 3.5 afgerond naar boven*

avatar van Kondoro0614
En dan ben ik toch bij de film uitgekomen waarna ik toch er naar uitkeek, en dat was ’12 strong’. Er bestond een kans dat ik deze film in de bioscoop wou gaan bekijken maar achteraf ben ik toch wat blij dat ik deze keuze niet gemaakt heb, want ’12 strong’ was een mooi voorbeeld van een taaie film waar je bijna niet door kon komen en dan word een film best snel saai kan ik je zeggen. De film is me toch wel tegengevallen als ik er zo op terug kijk, en dat is spijtig.

De film begint goed, met een paar informatie scénes over de aanslagen op elf september waarbij de ‘Twin Towers’ sneuvelden waarop de film veelal op gebaseerd was. We volgen namelijk een ‘Special Forcers’ team ook wel de "Green Berets" genoemd die op een missie zijn gestuurd in Afghanistan naar de aanslagen van elf september om hier hoge leiders van Al Qaida te executeren. Ze sturen de onervaren kapitein Mitch Nelson (Chris Hemsworth) er op af met een team waarna we een heuse film krijgen waarbij strategisch veel informatie vrij gegeven word.

En dan bevat ’12 strong’ toch een aardig leuke cast waarmee ik me prima vermaakt heb, de ‘ster’ uit de film is natuurlijk, (en je raad het al) Chris Hemsworth die met een leuke hoofdrol toch de film langzamerhand bij je weg weet te kapen. Michael Shannon, Michael Peña en Trevante Rhodes (en natuurlijk nog wat andere namen) vullen zo het team een beetje op, voor mij niet altijd even bekende gezichten (ik ken alleen Peña en Shannon van gezicht) maar dat doelt er niet echt bij deze film op want de film blijft redelijk, en vaak is het beter om dan wat onbekende gezichten te gebruiken en de film word er natuurlijk wat ‘spannender’ door omdat je gewoon weg niet weet wat je moet verwachten van bepaalde prestaties. Navid Negahban deed het goed als General Dostum die samen met Mitch de aanval plant en uitvoerd op de Al Qaida. Voor de rest zijn er genoeg bij rollen en dat soort zaken maar word de film nergens echt interessant qua acteurs.

“The most important thing you take into battle, is the reason why.”

De actie in deze film is soms best ver te zoeken, en daarmee doel ik toch vooral erop dat het eerste uur best saai was om naar te kijken, het werd langdradig en eentonig waarbij de spanning er wat meer in had mogen zitten. Nu snap ik wel dat je een ‘waargebeurd’ verhaal niet om kan toveren tot legendarische vechtscenes die de waarheid van het concept er af haalt maar om er naar te kijken vond ik het soms best tegen vallen, en dan ben ik toch blij dat ik deze film niet in de bioscoop heb gezien. Toch bouwt de film de spanning en actie geleidelijk op wat fijn is, en dan vooral de aanval op de generaal die men moest hebben om te executeren. Volgens mij was dit de commandant Ahmed Lal die ze moesten hebben, al ben ik hier niet meer vrij zeker van aangezien deze film al een paar dagen terug gezien heb.

Het verhaal was nog wel leuk om te volgen, de Verenigde Staten zijn aangevallen door terroristen en Osama Bin Laden (Al Qaida) word hiervoor aansprakelijk gesteld, ik denk dat iedereen dat stukje geschiedenis wel kent. Amerika besluit een tegenaanval uit te voeren en de nogal onervaren kapitein Mitch Nelson word met een team die kant op gestuurd om een doelwit te executeren met een leger van Al Qaida er bij. Na de dropping komen ze in een kamp terecht waarna we generaal Dostum ontmoeten die Mitch met zijn jongens mee neemt richting het doelwit, rijdend door het Afghaanse landschap moeten ze door dorpen heen wat ze niet vertrouwen, ook hier hebben ze een terugval basis om zo hun plan uit te plannen en klaar te maken. Ze gaan langzamerhand richting het doelwit en komen in steeds gevaarlijker terrein terecht. Eenmaal aangekomen worden er harde gevechten, gevochten maar Mitch en zijn team kunnen het doel executeren en de missie is hierna snel afgesloten.

Toch bevatte de film dan zo op het eind best sterke actie scénes waar Nicolai Fuglsig zeker niet bang is om te laten zien dat de ledematen van mensen in het rond kunnen vliegen, en na wat bom aanslagen zie je dit ook veel gebeuren. Toch vond ik de CGI er perfect uit zien en onder andere de bomaanvallen met het grote vliegtuig zag er nog best goed uit en daar was ik wel het meest van onder de indruk.

En dan komt mijn besluit snel er op uit dat ik ’12 strong’ een lastige zit vond, die niet altijd even goed wist uit te pakken. Toch heeft het eind veel gered en hoewel ik nog moet geloven dat dit team zo heldhaftig op paarden door de vijandelijke linies durfden te rijden was het zeker entertainment om naar te kijken, en daar gaat het al gauw om.

Suffige patriottische war propaganda.

avatar van Brabants
Typisch Amerikaans filmpje met alles wat je daarbij kunt bedenken. Als je dat buiten beschouwing houdt dan is het best interessant om te zien hoe die missie ongeveer heeft plaatsgevonden. Het acteerwerk is moeilijk te beoordelen, daar de personages nogal oppervlakkig neer worden gezet. Enige vorm van serieuze karakterontwikkeling had de film zeker ten goede gekomen.

avatar van ehgeahrev
Film op niveau van zijn Amerikaans publiek. Patriottisch niemendalletje gebracht door acteurs nog leger dan mijn pint bier die ik mijzelf uitschonk een kwartiertje geleden. Hoe sterf ik zo zinloos en vooral zo dom mogelijk in een instructievideo van 130 minuten. Er wacht jou een grote toekomst in de filmindustrie, Nicolai Fuglsig.

avatar van Gerlof1378
Deze oorlogsfilm gaat over een Special Forces team die als 1st na de aanslagen naar Afghanistan reist om een Taliban leider te doden. Dit gaat niet zonder slag of stoot en ik zeg kijk de film zelf maar daar zegt hij genoeg mee. Ik vond hem zelf wel aardig, de cast met o.a. Chris Hemsworth en Michael Shannon spelen goed. Hou je dus van dit soort films dan raad ik je hem graag aan. Wil je betere films zien wat gebaseerd is op ware feiten dan raad ik je Lone Survivor uit 2013 en 13 Hours uit 2016 aan enjoy

avatar van Onceuponanytime
De veldslagen worden goed in beeld gebracht, maar de Amerikaanse fierheid, komt te veel tot uiting en brengt het acteerwerk niet tot zijn recht. Er is geen sprake van een greintje angst, wat mijn wenkbrauwen doet fronsen...

Wel straf om weten hoe het Special Forces-team dit voor elkaar kreeg.

avatar van Pim1993
Bewonderenswaardige missie. Eigenlijk een volslagen idiote missie. Dat terzijde, het cijfer is vooral te danken aan het feit dat dit een interessant waargebeurd affiche is. Prima vermaakt.

avatar van IH88
12 Strong

Aardige oorlogsfilm. 12 Strong duurt te lang en heeft momenten waar het allemaal aardig inkakt, maar het verhaal over een stel militairen, die gelijk na 9/11 naar Afghanistan worden gestuurd om terug te slaan, is indrukwekkend. De acteurs, met Hemsworth en Shannon voorop, zijn ook sterk, alhoewel alleen deze twee (en Negahban) echt de tijd krijgen om hun karakters iets uit te diepen. Dit blijft een oorlogsfilm, en vooral op het laatst gaat het los. Spannend en goed gefilmd, zoals het hoort in dit soort films.

Prima en actierijke oorlogsfilm.
De gevecht scenes zijn fraai in beeld gebracht.
Hetzelfde geld ook voor de plaatjes in Afghanistan.
Mooi gefilmd.
Dat de gemiddelde Afghaanse strijder erg gemakkelijk engels praat en het euforische amerikaanse gevoel heb ik voor lief genomen.
"12 Strong" kijk je vooral om de actie, dan zit je gebeiteld een kleine 2 uur lang.

avatar van MovieHolic
Redelijk, genoeg actie echter was het patriottisme sausje iets te riant aanwezig. Het feit dat het op waarheid gebaseerd was redde de film.

middelmatig waargebeurd filmpje. Niet echt bijzonder

Matige film waarin een groep Amerikaanse militairen de taliban bestrijden in Afghanistan. Een waargebeurd verhaal over het Amerikaanse antwoord op 9/11 levert een weinig originele oorlogsfilm op met clichématige personages. Het ziet er allemaal goed uit en alhoewel de actie ook goed in beeld is gebracht, wordt het nergens spannend. Vervelend wordt het niet, maar 3.0 sterren zou net te veel zijn.

avatar van Anne22
Prachtige film! Heldhaftige bankzitters zullen het middelmatig vinden, maar vele hangzakken doen het deze kerels niet na.

avatar van Banjo
Overdreven heldhaftig en zeker patriottisch..
Maar ik heb er zeker van genoten..

3 1/2 ster

avatar van ikkegoemikke
This is Afghanistan.
Graveyard of many empires.
Today you are our friend, tomorrow you are our enemy.
It won’t be any different for you.
Soon America will become just another tribe here.
You will be cowards if you leave.
And you will be our enemies if you stay.

Ik stelde me maar één vraag na het zien van “12 Strong”. Waarom hebben de Amerikaanse autoriteiten niet 1200 van die goed getrainde, ervaren soldaten gestuurd in plaats van dit beperkte groepje van 12 ? Dan hadden ze met één armbeweging de hele Taliban en het schorriemorrie dat erbij hoort, uit Afghanistan weggeveegd. Nu na meer dan 15 jaar zitten de Amerikaanse troepen daar nog steeds en zijn de levensomstandigheden en politieke situatie er niet op verbeterd. Dat deze 12 elitesoldaten voor een doorbraak hebben gezorgd in de bestrijding van de Taliban aldaar, kan ik nog geloven. Dat de gehele film gebaseerd is op waargebeurde feiten, wil ik ook nog wel geloven. Maar ik denk dat het gebeuren tussen het droppen van deze soldaten en hun thuiskomst, met een enorme korrel zout moet bekeken worden. Het leek net een superhelden film op bepaalde momenten en de film is het schoolvoorbeeld voor het etaleren van het Amerikaans patriottisme.

Enig idee hoeveel Taliban strijders deze 12 super elitesoldaten in het vizier hebben gekregen en met een welgemikt schot naar het hiernamaals gestuurd hebben alwaar hun een harem maagden staat op te wachten? Ik was de tel kwijt na een tijdje. Ik ben er zeker van dat de Amerikaanse soldaten hun automatisch geweer uitgerust was met een auto-aim functie, want het aantal headshots is schrikbarend hoog. Ik veronderstel ook dat de Taliban strijders uitgerust waren met verouderd Sovjet en uit andere werelddelen afkomstig wapentuig, want hun schietkunsten liet toch te wensen over. Ofwel hadden ze woestijnzand in de ogen. Of de Amerikaanse soldaten kozen een perfect tijdstip uit, zodanig dat deze moslimstrijders telkens overvallen werden net op het moment dat ze hun Perzisch tapijtje uitrolden en zich al biddend richting Mekka neerknielden. Een andere verklaring heb ik niet. Ofwel zijn het gewoonweg erbarmelijk slechte schutters.

Ik had wel bewondering voor de elitesoldaten, daar ze zich door dit land moesten verplaatsen te paard. Niets speciaals zou je zeggen. Maar wel als je weet dat er slechts één iemand ervaring had in deze discipline. Dat er niemand van een Afghaanse bergkam is gedonderd, verwonderde me dus wel. Ze hadden ook nog eens een bijkomend obstakel. Niet alleen hadden de lokale krijgsheren zoals Dostum (David Negahban) een grondige hekel aan het Taliban regime. Er was ook de onderlinge rivaliteit tussen de verschillende Afghaanse krijgsheren. Afghanen hebben blijkbaar allemaal een kort lontje (stresserend voor zelfmoordterroristen). Ik begrijp echter niet hoe ze op een bepaald moment wisten op wie ze nu moeten schieten, want die moslimstrijders zien er allemaal identiek uit. “12 Strong” is een oorlogsfilm zoals zoveel anderen. Behalve dat men ditmaal ten strijde trekt te paard tegen een overmacht voorzien van een hypermodern wapenarsenaal. Het levert soms indrukwekkende maar tegelijkertijd twijfelachtige beelden op. Het leek wel “The Magnificent Seven” gemixt met “Hacksaw Ridge” op een bepaald moment.

De eer om de aanvoerder van deze elitetroepen te zijn, kreeg Chris Hemsworth, die dit met bravoure en overtuiging klaarspeelde. Mitch Nelson is een officier zonder oorlogservaring maar met een charisma en intellect dat ervoor zorgt dat deze onmogelijke operatie ten volle slaagde. Hij weet een generaal te overtuigen, nadat hij deze meermaals in zijn betoog onderbrak (iets wat blijkbaar totaal uit den boze is in het Amerikaans leger). En hij weet op een doortastende wijze een Afghaanse krijgsheer zover te krijgen dat die een jarenlange vete eventjes vergeet om vervolgens het strijdbijl kortstondig te begraven. “12 Strong” is zeker spannend te noemen, bevat een hele resem actierijke scènes en toont op een overduidelijke manier hoe chaotisch de politieke situatie in dat land is. Mijn persoonlijke mening over heel deze problematiek is van een heel andere strekking, waar velen niet mee eens zullen zijn. Laat me het zo stellen. Ik ben ervan overtuigd dat zolang er pakken geld te verdienen valt aan deze triestige situaties ,waar meestal doodgewone en onschuldige mensen het slachtoffer van zijn, er nooit iets zal veranderen aan deze intrieste situaties.

avatar van cor1946
Goede film niks mis mee ondanks al dat gebral hieronder. Goed spel en acties. 4 sterren.

avatar van Diederik58
Je weet van te voren dat je naar een patriottische film gaat kijken. Daar is niets mis mee.
Het is een spannende film. Een inkijkje hoe de Amerikanen met precisiebombardementen de vijand uitschakelen (de missers tellen we even niet mee). De Afghaanse stammenoorlog in een internationaal conflict werd nog even meegenomen.
De vechtscenes waren soms Westernachtige taferelen. En die waren goed in beeld gebracht.
Al met al vermakelijke kost.