12 Strong (2018)

Drama / Oorlog

geregisseerd door Nicolai Fuglsig
met Chris Hemsworth, Michael Shannon en Michael Peña

'12 Strong' vertelt het waargebeurde verhaal van een Special Forces-team met een onbeproefde kapitein in Afghanistan. Het team is vlak na de aanslagen op 11 september naar Afghanistan gestuurd om de Taliban te bestrijden. In samenwerking met een krijgsheer van de Noordelijke Alliantie proberen ze hun doel te bewerkstelligen.

avatar van Boneka
Heerlijke film en bepaalt geen standaard film geworden. Ik snap dan ook niet van al deze negatieve reacties. Special Force op 6 paarden waar vindt je zoiets. Nooit eerder vertoond. Zodoende werd het meer een avontuurlijke film die in grote delen op waarheid berust. Wie de extra's heeft gezien ziet ook de echte Special Force aan het woord. Er is weinig gefantaseerd aan deze film. Strategisch klopt ie helemaal. Het eind is misschien een beetje overdone maar voor een film als deze prima. Vond de acties omgeving opgenomen in New Mexico schitterend gemaakt. De speciale grotten in lagen waar de zon doorheen schijnt. Prachtig. Ook het thuis gebeuren in de kelder vrouw en kinderen. Het klopt allemaal. Patriottisch? Geen problemen mee. Zouden wij eens wat meer moeten zijn. We durven geen vlag meer te tonen of we zijn al nationalistisch. Kom op zeg!

Film 4.0
Beeld 4,5
Geluid 4,5
Extra's 3,5

Anne22 schreef:
Prachtige film! Heldhaftige bankzitters zullen het middelmatig vinden, maar vele hangzakken doen het deze kerels niet na.

ja, en het is ook "echt waargebeurd" en helemaal niet geromantiseerd. Rambo is nog echter gebeurd volgens mij.

avatar van Lovelyboy
Redelijk op zijn best, bijna een verplicht aanvoelend nummertje, die het vooral van zijn cinematografische shots qua natuurschoon en grote actie en schietscenes moet hebben.

Redelijk tenenkrommend is het gedoe met de familie die niet echt heel realistisch in het geheel lijkt te staan wat man- of vaderlief voor werk doet. Uiteraard heb ik oog voor de realiteit, maar die geld tevens dat een 'operative' ieder moment opgeroepen kan worden. Wellicht dat Spencer inderdaad zo vertrok, ik denk dat het een poging van de regie is iets extra spanning en emotie te brengen met de onsympathieke reactie van moeder en kind. Ik vind het allemaal maar dom.

Wat verder op valt is dat er verder niet enorm de diepte ingegaan wordt met karakters, de film het ook niet perse van grote acteerprestaties moet hebben en op dat vlak redelijk tegenvalt. De film moet het wel hebben van goed in beeld gebrachte actie, behoorlijk gevechten, hele aardige shots van omgeving en natuur en de nodige soldatenhumor. Tevens krijgen we een redelijk beeld mee van Afghanistan zelf, de gebruiken, de verdeeldheid en het volk.

De voors en tegens tegen elkaar afgewogen blijft een redelijk actie vol oorlogsverhaal over die maar ten dele boeit maar wel weer als pluspunt heeft dat het meeste aan het verhaal toch behoorlijk klopt. Aardig voor een keer, maar heel snel zal ik deze krappe voldoende er niet weer in doen.

leuke film. Goed in beeld gebracht. Toch wel spannend.
Maar teveel cliché, overdreven Amerikaans patriotisme, de superheld, ... Dit kost in de beoordeling voor mij een half punt.

avatar van mjk87
Niet helemaal geweldig. Wat de film nekt is dat deze simpelweg weinig bijzonder is. Het verhaal is is wel oké maar niet verrassend en ook de locatie is nogal saai, veelal grijs rotsen en meer niet. Het sfeertje is wel prima, Hemsworth is aardig maar mist net dat beetje om een film te dragen en de plaatjes van helikopters zijn mooi. Maar zeker de laatste akte in de film is er één te veel en vergleed langzaam de aandacht van mij. 2,5*.

Redelijke film. Vooral goed in beeld gebracht. Maar hier had meer ingezeten...

avatar van umbra
Bluuh saaie film. Blijkbaar geen fan van die Chris Hemsworth, vond z'n recente "actiefilmpje" op Netflix ook niet wow, middelmatig acteurtje. Hij haalt zulke films juist nr beneden. Blijkbaar die van Thor, ook al flutfilm.

avatar van Ajax&Litmanen1
Vermakelijk reboot van Rambo 3. Meer is het natuurlijk ook niet, een (te lang durende) actiefilm met een eliteteam dat alles en iedereen aan gort knalt. Maar na een wat stroeve start komt de film zeker in het tweede uur wel echt heel goed los. Ja, je moet het allemaal met een korrel zout nemen en ik geloof er weinig van dat dit verhaal destijds zo is afgelopen met een heel team Amerikanen dat veilig thuis komt na zulk geweld, maar als je dat gevoel los kan laten is dit wel gewoon leuk popcornvermaak in een hoop tempo. Als je op het einde al die raketten ziet en de enorme shoot outs, dan maakt dit visueel best indruk. Jammer dat ik deze niet in de bios heb gezien, maar gelukkig heeft Netflix 'm nu wel. Chris Hemsworth speelt eigenlijk in de recente film Extraction een soortgelijke rol. Het past wel steeds beter bij hem, prima acteur.

avatar van hader
Vond het een boeiend verhaal.12 special forces mannen krijgen de opdracht om samen met de noordelijke alliantie de Taliban te verdrijven. Dit verborgen verhaal aan het begin van de Afghaanse oorlog is lang onder de pet gebleven om overduidelijke redenen. Niets eraan wordt onderbelicht of overbelicht. De rol van Kapt. Mitch door Chris Hemsworth was uitstekend. Hij wil duidelijk van zijn Avenger image af, en dat gaat hem goed af. We zullen hem meer gaan zien. Een acteur in de lift. De cast rondom hem heen was perfect gekozen. De stoïcijnse Michael Shannon en de grappenmaker Michael Peña die echt aanwezig waren toen het moest. Vond het een goede representatie wat ze toen deden.

Opzich een prima film, wel weer uiteraard de overdreven onrealistische hollywood rambo actie.

Dit is echt mijn soort film. Spannend, een goed einde en ook nog eens waargebeurd. Had ook nog nooit gehoord van deze missie.

Jongens , jongens...waarom die hoge waarderingen?? Ik ben nu bij minuut 50 en er is geen donder gebeurd..gaaaaap....boring...Op een knol naar de Taliban met zijn 12....1 G.I. Joe tegen 5000 Taliban......Typisch zo'n patriottisch filmpje, met een hoog "We suck each other dick gehalte" Ik krijg er geen harde van, de zoveelste film in dit genre. Ik zal hem uitkijken, vanwege corona verveling. En die Chris Hamworst kan het bij mij niet maken.

mjk87 schreef:

"""De locatie is saai, grijs en veel rotsen"...Sorry hoor maar wat een d.mheid, Afghanistan is niet anders. Wil jij dan weilanden, overdadige bomengroei, strand met palmen.?? .Kom op zeg, dat is het zelfde als je ergeren aan sneeuw en ijs over een film die zich afspeelt op de Noordpool.

ASroma schreef:

Aan de kant van die 12 is nog geen dode gevallen...knap hoor.

avatar van Arri
Rommelig. Actie is maar moeilijk te plaatsen en te volgen.

De Simon van Colums van moviemeter gaan weer los hoor. Dikdoenerij alom met mooie woorden. Lol.

Een echte Amerikaanse film. Patriotisme ten top. Ik kijk er graag naar. Deze geschiedenis kende ik niet. Zoals de meeste missies. Best redelijk geacteerd. Een beetje gevoel van overdreven onschendbaarheid. Maar goed op basis van ‘waar gebeurd’ gemaakt. Ik geloof het (niet?). Bereid je voor op veel vuurwerk.