World Trade Center (2006)

Drama / Historisch

geregisseerd door Oliver Stone
met Nicolas Cage, Michael Peña en Maria Bello

11 september 2001. Een groep Port Authority agenten gaat de Twin Towers in om mensen te redden, wanneer plots de torens ineenstorten. Twee overlevende agenten zitten vast in de ruïnes van het World Trade Center. Dit is het verhaal van de grote reddingsactie die volgde na de aanslagen van 11 september.

avatar van erpunited
matige film. Had er meer van verwacht en gehoopt. Ook nicolas cage vond ik tegenvallen. Had iets meer van de ramp willen zien. Hoe de mensen het beleefden. Voor mijn gevoel zat er meer in

Een prima rampenfilm. In het begin leek het een tv film, maar al snel komen grootse effecten erin. Opvallend veel gebruik van dicht op de huid filmen waardoor alles wat intiemer en meer realistisch overkomt. Fraaie beelden en een goede score.
Ik vond het wel een aardige verslaglegging en dan gefocust op enkele leden van hulpdiensten, die bezig waren met redding van personen en zelf getroffen werden. Ook wordt de beleving van familieleden in de film verwerkt. Het hele gevoel van wat een ramp kan betekenen voor alle betrokkenen komt goed over.
Het is dat er al voldoende rampenfilms zijn en ook in ongeveer dezelfde uitvoering, anders had deze misschien hoger gescoord. Het liggen onder het puin is dan weer een andere invalshoek.

avatar van jumpstylemovie
Erg matige film over 9/11. Halverwege de film mochten die twee wat mij betreft wel sterven. Af en toe was het overdreven sentimenteel en al met al is het ook een langdradige film. Nu ik weet hoe het afloopt hoef ik hem ook niet nog een keer te zien. Nicolas Cage had wel een coole snor.

O, deze heb ik verkeerd aangeklikt in de sterretjes zie ik, ik wilde 3.5* geven.

avatar van swenbos
Het begin kwam wat amateuristisch over met slechte GFX en weinig kennismaking over de hoofdpersonen, dat werd in het laatste gedeelte wel wat goed gemaakt met knappe acteerprestaties. Het gedeelte dat ze in puin vastzaten was wel goed uitgevoerd. 3*

avatar van NathanMandjes
Ik vond het een prachtige film en in tegenstelling tot het typische Nicolas Cage-gebash, vond ik hem in deze film ontzettend goed acteren. Michael Peña daarentegen was wat minder. Tuurlijk erg Amerikaans en over the top muziek, maar ik zat er echt in. De emotie en sfeer tijdens het neerstorten van de drie torens en de ontlading van het gered worden waren niet mis. Daarnaast vind ik het ook goed dat er niet te lang wordt stilgestaan bij het moment dat de torens geraakt worden. Een schaduw en een blik naar boven zegt al genoeg.

3,5 ster, vanwege het realisme en het goede acteerwerk van minster Cage. (Dat ik dat nog een keer zou zeggen).

Tarkus schreef:
Het zinken van de Titanic, de brand van de Hindenburg, de aanval op Pearl Harbor, de Moord op President Kennedy, de moord op Bob Kennedy, en ga zo maar door... allemaal gebeurtenissen uit de geschiedenis die de ganse wereld schokten en die ook allemaal werden verfilmd, al dan niet waarheidsgetrouw of met een liefdesverhaal er rond(Respectievelijk: 'Titanic', 'Hindenburg', 'Pearl Harbor', 'JFK' en 'Bobby').
Dus kon ook 11 september 2001 niet ontbreken, en meer bepaald de aanslagen op het World Trade Center.
De film is bijzonder goed gemaakt en handeld niet echt over de gebeurtenissen van de aanslag zelf, maar wel wat de gewone burgers na de aanslag beleven en vooral de mensen die in het puin zijn bedolven en hun families, die lange tijd zonder enige nieuws blijven.
Anders dan in vele andere filmen over zulke thema's, wordt hier geen extra liefdesverhaal rond het hoofdthema geconstrueerd, maar toont men de harde werkelijkheid.
De menselijke gevoelens worden zeer duidelijk getoond, het ongeloof, het onbegrip en op het einde zelfs een beetje de wraakgevoelens. Maar vooral ook de solidariteit tussen de vele mensen.
Deze film is een mooi eerbetoon aan de vele slachtoffers en ook aan de vrijwilligers die op die dag klaar stonden om hun medemensen te helpen.
Niemand zal wel ooit 11 september 2001 vergeten, ook zonder deze film niet. Maar het is altijd goed om er nog eens bij stil te staan en hopen dat zulke dingen nooit meer weer gebeuren.
Nicolas Cage en Michael Pena spelen hier prachtig, alsook de andere voornaamste acteurs in deze film hun rol spelen met de nodige sereniteit.
De film is geen typische Oliver Stone film, van hem zijn we gewend dat hij achter elke gebeurtenis van dit formaat een complot zoekt en dit ook in beeld brengt, maar dat is deze film zeker niet, alleen een eerbetoon aan de mensen die het verdienen.
Als je niet zeker was dat dit echt is gebeurt zou je zulk een film wellicht science fiction noemen, maar helaas... het is een waar gebeurt feit dat de wereld heeft veranderd....

Na meer dan 6 jaar deze film nog eens bekeken, en een beter dag als deze kan dus niet om dat te doen, 11 september namelijk.
Het is en blijft een prachtige, maar wel tragische, film.
Ik heb dus helemaal niets of weinig toe te voegen aan mijn eerdere commentaar behalve dit, een van de betere Oliver Stone films en Nicolas Cage in goede doen, wat nadien nog maar zelden is gebeurd.

Goede film, iets dat politiemensen en brandweer mensen echt is overkomen tijdens de 11/09 tragedie.

avatar van FILM!BOY!
Hoe kan je in godsnaam zo'n slechte film maken over zo'n vreselijke ramp?!?! Het gaat in het begin al mis: je ziet de schaduw van het vliegtuig op een gebouw, maar je ziet hem niet de toren invliegen, terwijl daar ik weet niet hoeveel beelden van zijn. De gedachten dat een gebouw van meer dan 100 verdiepingen boven op je valt en dat je het nog overleeft ook: te onrealistisch voor woorden. Wanneer ze gered worden, dacht ik: "Hij is bijna afgelopen. Gelukkig!" waardeloze film die ik echt te onrespectvol voor woorden vind voor de duizenden doden die die dag vielen. 1,5

Vrij zwak!hier was veel meer uit te halen!

Matige film. Begin en einde zijn indrukwekkend, maar het middenstuk is veel en veel te traag.

Ik vindt een hele indruk wekkende film! Echt heftig dat mensen dit echt mee hebben moeten maken geen woorden!!

Ik vind het toch wel een behoorlijke film hoor. Deze heeft tenminste niet dat macho toontje wat veel Amerikaanse rampenfilms hebben, en dan ook vaak met zo'n patriottistisch muziekje eronder.
In het begin zie je brandweermannen en agenten wat zenuwachtig klungelig overkomen, tja dat is misschien wel werkelijker in zo'n situatie dan weer zo'n onaantastbare helden die met stalen gezicht precies weten wat ze doen......

avatar van tommykonijn
Films rondom de aanslagen op 11 september 2001 in New York zijn eigenlijk altijd wel interessant. De docu 9/11 is daar nog altijd het beste van als ik het me goed herinner. Ondanks dat ik niets van de ramp heb meegekregen (ik was 4), hebben de beelden die ik later zag altijd wel een behoorlijke indruk achtergelaten. Ik herinner me ook een docu waarin voicemailberichten van mensen uit het WTC naar huis werden afgespeeld. Erg aangrijpend.

Deze film had al langere tijd mijn interesse, maar het duurde desondanks lang eer ik hem daadwerkelijk gezien heb. Met Oliver Stone in de regiestoel (ik moet JFK echt eens herzien!) en Nicolas Cage in de hoofdrol had ik er alle vertrouwen in dat dit een alleraardigste film ging worden. Het begint op zich prima. Oké, misschien had het wat meer indruk gemaakt wanneer men ervoor gekozen had om beelden van de ramp te laten zien, maar ik vond het weergeven van slechts een schaduw van het vliegtuig op een ander gebouw ook niet verkeerd. De sfeer van de chaos wordt goed overgebracht en ook het instorten van de toren ziet er indrukwekkend uit en voelde beklemmend aan.

Kort door de bocht kun je de film daarna eigenlijk wel afzetten. Wat volgt is namelijk het kijken naar twee man die onder het puin liggen en wachten tot er hulp komt; iets dat in het begin nog wel enigszins interessant is, maar steeds saaier wordt. De film ontkomt zelfs niet aan ongeloofwaardigheid door het aantal momenten waarop het lijkt alsof één van de twee definitief de pijp uit gaat, maar op wonderbaarlijke wijze zich toch weer weet te herstellen. Ik snap ook dat de situatie voor de heren steeds slechter wordt en dat ze dus af en toe lijken weg te vallen, maar zo’n moment waarop die Will een soort visioen van een engel(?) (ik heb geen idee wat het moest voorstellen en als het genoemd werd kan ik het me niet meer herinneren) krijgt en vervolgens nog blijkt te leven hoeft van mij niet. Door die ongeloofwaardigheid valt dan nog wel heen te prikken, mits de rest interessant is, maar dat dit niet het geval is, is nu juist het grootste probleem van de film. De vele overschakelingen naar de thuissituatie wisten me ook op een gegeven moment ook niet meer te boeien. Naarmate de film het einde nadert wordt het bovendien ook steeds sentimenteler.

De cast, aangevoerd door Nicolas Cage met snor, deed het prima. Ik denk dat men er op zich verder ook wel alles uit heeft gehaald, maar dat een dergelijk verhaaltje het gewoon niet toelaat. Volgens mij is het behoorlijk lastig om een conversatie tussen deze twee mensen over zo’n lang speelduur interessant te houden en dat is wat mij betreft ook niet gelukt. De film blijft niet voldoende hangen, waardoor het geen echte indruk heeft gemaakt. Het eindresultaat is dus matig, terwijl het begin dat niet doet vermoeden.

avatar van knusse stoel
Vooruit, een 6 is de film wel waard maar in zijn geheel, geheel naar Amerikaanse gevoelens en idealen gemaakt. Toch? Ik bedoel dat men de film opbouwt, we maken op een summiere wijze kennis met de hoofdrolspelers en de eerste 40 minuten zijn leuk en aardig om te bekijken. Dan gaat het los en onze mannen komen onder het puin en de familieleden worden angstig, ongerust en verdrietig. En wat ik ook vreemd vond is dat de derde persoon die aanwezig is (aanwezig?) wordt niet meer meegenomen in de hele afloop.
In het kort; 'opbouw en kennismaking, melding en actie, afwachten en mogelijk sterven?, opluchting en gevoelens en tot slot de herinnering van en de verwijzing naar de gestorven en gewonde medelanders!

Maar toch, voor een keer is wel te doen en je leert ook nog dat de liftschachten het sterkste zijn gebouwt in hoge gebouwen zoals de "Twin Towers".

Oei nee, dit is het helemaal niet. Van een man met een dijk van een reputatie als Stone verwacht ik zoveel meer.

Nicholas Cage ziet eruit als een tweederangs pornoacteur met die snor, en zijn grootste taak leek me vooral "zo Amerikaans mogelijk overkomen", maar hij brengt verder niets bij aan het verhaal. Met die verschrikkelijk over-the-top "ruuuun" in slow motion wanneer het gebouw neervalt als absoluut filmisch dieptepunt.

Verder vind ik het een gruwelijke verspilling van geweldig bronmateriaal: rond die aanslagen is zoveel te doen, en driekwart van de film draait rond twee mannen die niets doen buiten onder het puin liggen en met elkaar praten; en obligatoire sentimentele scenes rond hun familie. De film vervalt bijzonder snel in melodramatisch gezwets. En dan vooral die flashbacks, totaal niet op zijn plaats in een film als deze. Ik vond het trouwens ook vreemd dat ze niet eens gemerkt hadden dat er in de tweede toren nog een vliegtuig was ingevlogen, als je ziet hoe de eerste inslag al voor schokken tot in het politiekantoor zorgde.

Ik verwacht hier geen Michael Bay-achtige toestanden, maar met die flashbacks en die tranen zonder einde had ik het idee dat ik naar een romantisch drama keek in plaats van naar een film over de meest ingrijpende wereldgebeurtenis van de laatste decennia. Er straalde geen "sense of urgency" van de film: voor sommige agenten (Cage niet in het minst) leek het net "another day at the office" te zijn. En het einde is het toppunt van sentimentaliteit: de twee agenten zijn gered en alles lijkt weer in orde met de wereld

Heel Amerikaans, heel sentimenteel, heel flauw. Doe mij dan maar de documentaire achtige stijl van United 93...

WTC.

Vanuit historisch perspectief een film waar bedenkelijke keuzes wel een begrijpelijke uitleg hebben. 5 jaar na de aanslagen was dit de eerste film die de gebeurtenissen in de cinema bracht, Stone maakte vooral iets wat moest dienen als bron van kracht, steun en eerbetoon. Da's leuk en aardig, maar in 2016, als niet-Amerikaan, is die context maar weinigzeggend.

Wat is rest is 130 minuten rampenfilm, "based on a true story". En dan zit er toch wel een hoop meligheid in waar je je als kijker moet doorheenworstelen. Wat onnodige flashbacks, de angst van het thuisfront, iedereen is held en klap op de vuurpijl natuurlijk de "keuken"scene. Wie dat ooit een goed idee vond ...

Tussendoor zit er gelukkig nog wel een redelijk spannende rampenfilm, met vooral op het einde wat claustrofobische scenes. Ook in het begin, terwijl de eigenlijke aanslag zich voltrekt, serveert Stone ook voldoende spectaculair beeldmateriaal. 't Zijn toch die momenten waar de film het dan van moet hebben.

Op zich wel eens oké om te zien, vooral dan voor een select aantal scenes, maar qua dramatiek slaat deze film compleet de plank mis. Zoals gezegd mag Stone wel een excuus inroepen, maar daar heeft niemand wat aan (buiten Amerika anno 2006).

avatar van mrklm
Oliver Stones eerbetoon aan de leden van de brandweer in New York die hun leven op het spel zetten (en in een flink aantal gevallen ook verloren) in hun poging om mensen te redden uit het World Trade Center op 11 september 2001. De centrale karakters zijn John McLoughlin [Nicholas Cage], een sergeant en zijn teamlid Will Jimeno [Michael Peña] die als eersten op Ground Zero zijn. Zij weten op dat moment niet beter dan dat er een vliegtuig is ingevlogen op Tower 1 en dat ze de mensen in dat gebouw moeten evacueren. Wanneer het gebouw instort, komen de meeste leden van Johns team om maar weten John en Will zich net op tijd in een liftschacht te verschuilen, waardoor ze weliswaar niet worden verpletterd maar wel vast komen te zitten tussen het puin. Ze zijn beiden zwaargewond en beseffen zich dat ze zullen sterven als ze niet wakker blijven. "World Trade Center" toont hoe de mannen elkaar wakker proberen te houden door te praten over hun ervaringen, over hun familie. We zien ook hoe hun echtgenoten Donna [Maria Bello] en Allison [Maggie Gyllenhaal] lange tijd in onzekerheid blijven over het lot van hun echtgenoten. Een cruciale rol is ook weggelegd voor Michael Shannon als Dave Karnes, een strenggelovige ex-marinier die naar eigen zeggen een roeping van God volgt, op eigen houtje naar New York afreist en met een aantal andere mannen die weigeren de zoektocht te staken vanwege duisternis en degene is die John en Will lokaliseert en daarmee hun leven redt..
Een goed gemaakte, prima geacteerde film met een ingetogen, effectieve score van Craig Armstrong. Een respectvol eerbetoon aan de betrokkenen, maar de karakters zijn iets te goed om waar te zijn. Het is nog net geen heiligverklaring, maar Stone doet een aardig stap in die richtinig.

avatar van IH88
“We prepared for everything. Not for this. Not for something this size. There's no plan.”

Gemengde gevoelens. Oliver Stone heeft er een geslaagd eerbetoon van gemaakt voor de hulpverleners en iedereen die is overleden op 9/11. Maar puur als rampenfilm is het teleurstellend, en World Trade Center focust zich op de verkeerde dingen.

Van de aanslag zelf zie je weinig en het is zo voorbij. Het gedeelte erna met Cage en Peña, die onder het puin liggen, is sterk maar ook te lang en de scènes met hun twee vrouwen (wel goed gespeeld door Gyllenhaal en Bello) nemen te veel schermtijd in beslag. Shannon heeft dan wel weer een lekkere rol als godsdienstige militair die uiteindelijk Cage en Pena vindt. De film is wel overdreven religieus, en van iemand als Stone had ik wat meer focus op de aanslag zelf verwacht. Het einde is sentimenteel en Amerikaans, maar ook wel weer mooi.

avatar van Tiany
Zeer ernstig en indrukwekkend gebeuren, maar wat een saaie film. Vooral in het begin krijg je helemaal niet de ware sfeer van het echte gebeuren.