9/11 (2002)

Verenigde Staten / Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door James Hanlon, Gédéon Naudet, Jules Naudet en Rob Klug
met James Hanlon, Tony Benatatos en Steve Buscemi

Op 11 september 2001 zijn de Franse broers en filmmakers Gédéon Naudet en Jules Naudet bezig om een documentaire te maken over de brandweer van New York, en waren net bezig met het interviewen van een brandweerman, toen zij een vliegtuig zagen overvliegen. Dat vliegtuig zou het WTC raken. De broers en de brandweerman haasten zich naar het WTC, en ze beginnen te filmen vanuit het perspectief van de brandweerman. Ze filmen ook van binnenuit de Twin Towers, en deze documentaire bevat de enige beelden van binnenuit de torens.

avatar van Perfectly clear
herder schreef:

Hoezo op die dag veranderd dan?

Daarvoor hebben we onder andere al vele oorlogen, terroristische aanslagen (onder andere van Amerika), genocide, kruistochten en de verkrachtingen van Vietnamese meiden door Amerikaanse soldaten gehad.

Dus veel is er niet veranderd, tenzij je het alleen erg vindt wanneer de Amerikanen pijn worden gedaan en niet andersom...

Je ziet het verkeerd als je de bovengenoemde voorbeelden er bij betrekt, see the big picture

De 9 / 11 aanval veranderde de wereld in twee fundamentele manieren.
In de eerste plaats bevestigd zonder enige twijfel de dodelijke schaal van de wereldwijde campagne Al-Qaida's en epische intentie van Osama bin Laden om een ​​oorlog tussen beschavingen te bereiken.

Vergeet niet, het was Bin Laden, die drie jaar eerder, een fatwa waarin wordt opgeroepen tot moord op een Amerikaanse overal op aarde als de "individuele plicht voor elke moslim die het kan doen".
De frontlinie in deze oorlog is de burgerbevolking.
Dit werd de letterlijke betekenis van 9 / 11.

De tweede fundamentele verandering was de Bush Doctrine.
Geïnspireerd door het geloof in de macht van Amerika en alarm bij de islamitische bedreiging, Bush omarmde een quasi-revolutionaire houding.
Hij nam het idee van preventieve oorlog, het verwijderen van regimes en de verspreiding van de democratie met militaire middelen.

herder
Met andere woorden; niets veranderd wat betreft de hypocritische houdingen van de machtige bazen. Ook toen dachten ze het beter te weten en ook vandaag denken ze alles beter te weten.
Regels aanpassen wanneer het slecht uitkomt of regels negeren wanneer het goed uitkomt.

Overigens heb jij het in je tekst over de 'Islamitische bedreiging', dat klopt natuurlijk niet. Islamitische bedreiging bestaat niet, dat zit in je hoofd of je hebt de verkeerde kranten gelezen of racistische sites bezocht. Het onderwerp is en blijft terrorisme. Door wie en waarom? Tjah, dat weten we wat 9/11 betreft nog steeds niet.
Maar de jonge lezers onder ons moeten geen verkeerde indruk krijgen en denken dat het een oorlog over geloof is. Geloof is er voor vrede. Dat mensen het verkeerd interpreteren is een ander probleem.

avatar van wibro
herder schreef:

Hoezo op die dag veranderd dan?

De kunst is deze documentaire te beoordelen zonder je te laten leiden door anti-amerikaanse- of anti-islam gevoelens.
Voor Amerika veranderde de wereld sinds 9/11 met een enorme dreun, letterlijk en figuurlijk. Zij werden voor het eerst sinds ruim 200 jaar op het vasteland - Hawai dus niet meegerekend - door een vreemde mogendheid aangevallen, Amerika achtte zich sinds de ineenstorting van de Sowjet Unie onaantastbaar en zag zich als de enigste grote mogendheid in de wereld. Ja, hoogmoed komt voor de val.
Ook voor Europa veranderde het een en ander. De tolerantie voor niet westerse, vooral islamitische medeburgers nam sterk af, vooral in Nederland! De dreun in Europa kwam echter lang niet zo hard aan als in Amerika; wij waren in Europa toch wel het een en ander gewend.

avatar van Perfectly clear
herder schreef:

Dat zijn niet mijn woorden en/of mijn mening, dat waren ondermeer beweegredenen van de regering Bush om the war on terrorism te beginnen.

LoTroPan
Ik heb nergens Die acteurs gezien hoor ???

avatar van Uzza_Sparta
LoTroPan schreef:
Ik heb nergens Die acteurs gezien hoor ???

welke acteurs?

Als je Steve Buscemi bedoelt, hij was een reservist bij de brandweer (hij zat bij de brandweer voordat hij acteur was), en kwam op die dag ook meehelpen.

avatar van MovieMind
"Unieke docu"

avatar van royals
Zeker de beste documentaire over 9/11 samen met The Falling Man. Omdat je echt meevoelt en het
soms lijkt alsof je er live bij bent. Indrukwekkend.