The Butler (2013)

Alternatieve titel: Lee Daniels' The Butler

Drama / Biografie

geregisseerd door Lee Daniels
met Forest Whitaker, Oprah Winfrey en David Oyelowo

‘The Butler’ vertelt het waargebeurde verhaal van Eugene Allen (Forest Whitaker), een kamerheer die meer dan drie decennia actief is geweest in het Witte Huis. Hij was in dienst van acht verschillende presidenten. Zijn carrière begon in 1952 toen Harry Truman de regerende president was en eindigde uiteindelijk in 1986, ten tijde dat Ronald Reagan president van Amerika was.

avatar van Boneka
Decec schreef:
Een uitstekend drama/biopic verhaal...
Een waargebeurd verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Veel bekende acteurs...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Uitstekend camerabeweging...

De HD vond ik juist een stuk minder. 3,5 ster voor het beeld. Was wel scherp maar te donker door teveel gebruik te maken van onnodige filters.

avatar van baspls
"America has always turned a blind eye to what we done to our own. We look out to the world and judge. We hear about the concentration camps but these camps went on for two hundred years right here in America."

Deze film was me aangeraden en stond op Netflix dus heb ik hem gisteravond maar eens bekeken.

The Butler gaat over Cecil Gaines, die opgroeide op een katoenplantage in The South. Op jonge leeftijd werd zijn vader gedood en werd hij uit medelijden opgeleid tot 'huis-neger'. Cecil krijgt uiteindelijk de kans om te werken voor een chic hotel en krijgt dan ineens aangeboden om voor het Witte Huis te gaan werken. Als Butler maakt Cecil maar liefst 8 presidenten mee...

Forest Whitaker (Platoon) speelt een goede hoofdrol als de Butler. Verder zijn er nog een hoop andere bekende acteurs. Zo speelt Robin Williams Dwight D. Eisenhower, John Cusack Richard Nixon en spelen Alan Rickman en Jane Fonda Ronald en Nancy Reagan.

Hoewel ik meestal niet zo van de 'activisten-films' ( van die films met een heel duidelijk statement) ben, vond ik The Butler een erg goede film. Het zelfde thema werd in Driving Miss Daisy al eerder behandelt, maar dan wat minder zwaar, wat subtieler en op minder grote schaal.

Ik vind het maar een raar idee hoeveel ongelijkheid er zo kort geleden in de VS was. Het idee dat er in 2008 nog mensen leefden die de slavernij hebben meegemaakt - of in ieder geval werden uitgebuit op een plantage in de South - is gewoon onvoorstelbaar. Ik ben persoonlijk niet echt zo'n gelijkheids-vechter die overal drama van maakt, maar als mensen zo neerbuigend lopen te doen dat vind ik echt misselijk.

Toch vind ik dat het statement er net wat te dik oplicht. Het verhaal van de butler licht uiteindelijk teveel op de achtergrond en het is niet helemaal duidelijk wat de film nou precies wilt. Het einde vond ik wel weer erg sterk.

De film is goed opgenomen. Geen rare computertrucjes, gewoon straight-forward opname, wat de film een voor deze tijd bijna ongekende tijdloze uitstraling geeft. Ook het gebruik van klassieke muziek is erg mooi gedaan, de openingsscène bijvoorbeeld. Al met al een goede film.

Aanrader.

avatar van HarmJanStegenga
Van Daniels zag ik alleen 'The Paper Boy' nog maar - dat was best een fijne verrassing die film. 'Precious' komt eraan, maar eerst was deze 'Butler' aan de beurt. Wat ik had verwacht is aardig uitgekomen.

Een stuk vakwerk dit, goed gemaakt, maar met wel érg veel bekende namen (soms wat onnodig). Het verhaal sleept je redelijk mee, is bij vlagen indrukwekkend (het begin in het katoenveld bijv.) en het ziet er gewoon mooi en sfeervol uit. Het is niet niks, het zijn van zo'n butler. Het leven van Eugene is natuurlijk fantastisch om door Hollywood verfilmd te worden. Typisch Oscarmateriaal deze film.

Ik moet zeggen dat ik me prima vermaakt heb. Een degelijke verfilming van een indrukwekkend en bewogen leven. Weinig mis met deze prent. Whitaker en Winfrey zijn goed bezig. Makkelijke voldoende.

avatar van Ste*
Zo'n typisch degelijke film, waarbij je weet wat je krijgt, je kan er weleens zin in hebben. En door deze film werd ik op mijn wenken bediend. Degelijk gemaakt, goed geacteerd, en met een onderwerp dat gewoon erg filmgeniek is, zeker vanuit deze invalshoek.

Voor de film komt het natuurlijk heel mooi uit dat Obama president geworden is, want dat geeft het echt een heel mooi en betekenisvol einde.

Verder ook echt zo'n film waarbij je even diep zucht aan het einde, en waar verder niet zoveel woorden aan vuil te maken zijn.

avatar van panax
prachtig epos over een stuk "zwarte" geschiedenis van de verenigde staten
met het levensverhaal verweven van de butler
prachtig vertolkt door de geweldige acteur forester whitaker
verschillende presidenten neergezet door o.a robin williams eisenhower en alan rickman ronald reagan,beide geweldige acteurs zijn al overleden.
prachtige film !!

avatar van Roger Thornhill
Een misschien niet opzienbarende of vernieuwende maar wel sluwe en handige invalshoek, om de gedienstigheid van de butler in het centrum van de macht te contrasteren met het activisme van zijn zoon die vanaf de basis de samenleving probeert te veranderen. Mooi ook hoe enerzijds wordt gesteld dat elke "nobele neger" helpt om het beeld dat blanken van zwarten hebben positief bij te stellen, terwijl anderzijds de zoon uiteindelijk eveneens in de hogere regionen van de Amerikaanse politiek terecht komt – dat houdt de film toch genuanceerder en gelaagder dan je zou kunnen vrezen. Prachtige rollen van Whitaker en Winfrey, iets teveel bekende gezichten (begrijpelijke hulptroepen om de film commercieel te houden, maar die extreem kleine rolletjes van bijvoorbeeld Alex Pettyfer, Mariah Carey, Vanessa Redgrave en Jane Fonda leiden eigenlijk alleen maar af), een erg grappige scène wanneer Cecil voor de tweede maal om loonsverhoging komt vragen, en een ontroerend slot.

avatar van AJK
AJK
Allemaal bijna hoge waardering en hier op moviemeter voor deze film.
Vanavond maareens kijken ben benieuwd.

avatar van Confusie
Echt zo'n film die ik niet hoef te zien.

Fijn.

Ondanks dat deze film is geïnspireerd door het leven van Eugene Allen, is het echt niet te beschrijven als een biografie. Veel aspecten zijn verdraaid of verzonnen om de film interessanter te maken. Zo heeft Eugene Allen maar één zoon gehad die in Vietnam heeft gediend, maar daar niet is overleden. De andere zoon die zich bij de verzetsgroep heeft aangesloten, is volledig verzonnen. Het is allemaal prima te verantwoorden, maar kan wel misleidend zijn.

Het verhaal van Cecil Gaines is daarmee een stuk sentimenteler dan dat van Eugene Allen. Ik vond de tegenstelling van enerzijds Cecile als 'huisneger' tegenover anderzijds zijn zoon als activist voor gelijke rechten van donkere mensen, erg mooi weergegeven. Daar ligt dan ook de focus op, in plaats van op het leven van een butler in het Witte Huis.

Whitaker is een uitstekende acteur om de rol van de butler te vertolken. Oprah Winfrey vond ik daarentegen maar vervelend, maar dat kan ook komen doordat ik haar in het algemeen een irritante vrouw vind.

Audiovisueel is het ook een pareltje. Voornamelijk de cinematografie is subliem.

avatar van Mr_Mephisto
Klassiek opgebouwd drama rond een klassiek thema met klassieke acteerprestaties. Dat maakt er echter nog geen (moderne) klassieker van. Het outsiderperspectief van de butler op Amerika's civiele geschiedenis is origineel, maar de uitwerking en de moraal zijn dat niet. Puur cinematografisch spat de film evenmin van het scherm.

Whitaker & Winfrey spelen degelijk, Cusack was wellicht nog het meest op dreef. Alan Rickman lijkt overigens akelig hard op Reagan, hoewel hij zichtbaar moeite had om z'n Engelse accent te onderdrukken.