ad

Drama / Biografie | 132 minuten

Genre: Drama / Biografie

Alternatieve titel: Lee Daniels' The Butler

Geregisseerd door: Lee Daniels

Met onder meer: Forest Whitaker, David Banner en Michael Rainey Jr.

Releasedatum: 16 augustus 2013

Over The Butler

"One quiet voice can ignite a revolution."

‘The Butler’ vertelt het waargebeurde verhaal van Eugene Allen (Forest Whitaker), een kamerheer die meer dan drie decennia actief is geweest in het Witte Huis. Hij was in dienst van acht verschillende presidenten. Zijn carrière begon in 1952 toen Harry Truman de regerende president was en eindigde uiteindelijk in 1986, ten tijde dat Ronald Reagan president van Amerika was.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Leo1954

Leo1954

• 2071 berichten

Forest Whitaker is een puike acteur, maar hij kon de film natuurlijk ook niet redden. Bekende geschiedenis op zijn Hollywoods. Film duurt eindeloos.

avatar van möök

möök

Deze film zit te vol. Aardig historisch materiaal, dat wel maar toch liep ik ietwat misselijk naar buiten.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Biografische butler.

Verguisd en bejubeld en voorzien van een sterrencast waar je u tegen zegt. Nu zullen mensen als Jane Fonda in de rij hebben gestaan voor deze productie - succes was op voorhand vrijwel verzekerd - maar toch. Vrijwel, want niets is zeker uiteraard. Opnieuw: maar toch. Alleen al de onmetelijke schare fans van Oprah Winfrey kan bepalend zijn voor een kassucces. Van netwerken gesproken. De film verdiende zichzelf terug in het eerste weekend. Met de Afro-Amerikaanse geschiedenis in een notendop als rode draad, volgens degelijk formulewerk continu de tranen trekkend, en met de immer puike Forest Whitaker als hoofdrolspeler was het succes onvermijdelijk. 'En ook nog biografisch!' likkebaardden de producers.

Neen. Van dikker Oscarhout ziet men ze niet vaak voorbijkomen. En dat hoeft ook niet, want als ze dat doen zijn ze meestal potsierlijk. Van zielloos zinkende schepen tot aan blauwe eko-CGI. Zo niet hier. Hier voelt het drama beter aan. Hier word geraakt. Alles aangedikt. Maar toch in het kwadraat. Natuurlijk is het gans onmogelijk om enkele decennia - vanaf de slavernij tot aan president Obama - in 132 minuten te stoppen, maar het lukt aardig. In vogelvlucht wordt de kijker meegenomen op de schouder van Amerika's meest beroemde butler. Daar zit hem ook wel een beetje de kracht van de film, hoe vreemd de plank soms ook wordt misgeslagen: het tempo ligt hoog en toch blijft de aandacht moeiteloos onverdeeld.

Forest Whitaker weet te ontroeren, Winfrey hangt er eigenlijk een beetje bij, Cuba Gooding zorgt voor een vrolijke noot en de rest van de sterrenparade weet de aandacht gelukkig weinig af te leiden van het verhaal. Het zal vast een feest zijn geweest op de set, toch klinkt de serieuze ondertoon amper vals. Een hele prestatie voor zoveel feitjes en plotjes. Het moge helder zijn dat dit op en top Amerikaans is en dat niemand echt verrast zal worden, feit is dat de emoties worden geroerd. Zelfs de zuurpruim zal uiteindelijk een traantje wegpinken. En eigenlijk is het natuurlijk ook gewoon een prachtverhaal. Perfect om een film van te maken. Geen meesterwerk, fragmentarisch, glad en al wat dies meer zij. Maar toch, maar toch..

Zeer goed.

Met dank aan Entertainment One voor het recensie-exemplaar.

avatar van Kind.of.human

Kind.of.human

Ben door de titel op het verkeerde spoor gezet. Ik kende het verhaal nog niet, en dacht een film te zien over de persoonlijke belevenissen van een butler die 7 presidenten heeft meegemaakt. Maar het is een film over de geschiedenis van de rassenstrijd in Amerika, de pers. belevenissen spelen eigenlijk geen enkele rol van betekenis. Oprah W. speelt een niet onbelangrijke rol, en speelt goed. Ik begin een beetje uitgekeken te raken op dat eeuwige 'geslagen hond'-gezicht van Forest W., die hier bepaald niet zijn sterkste rol neerzet. Een 2,5 voor de inspanning.

avatar van BJJ1976

BJJ1976

Indrukwekkende film.

Tarkus

Prachtige film, met een prachtige cast.

Het verhaal is meer dan alleen het verhaal van een butler die onder verschillende presidenten heeft gediend, ook het verhaal van de rassenscheiding in de V.S. in de loop van de vorige eeuw wordt verteld.

De twee verhalen zijn met elkaar verbonden door de levensgeschiedenis van de butler (Een alweer sublieme Forest Whitaker) zijn verleden en zijn kinderen.

De cast is er eentje om U tegen te zeggen, de film bast van de grote namen, zij het allemaal wel in kleinere rollen naast de hoofdrolspeler, de reeds genoemde Forest Whitaker als de butler en in de rol van zijn vrouw Oprah Winfrey.

Gebaseerd op ware gebeurtenissen, mijn favoriete filmgenre, een film die je niet mag missen, die ondanks zijn lange duur van meer dan 2 uur, geen seconde verveelt!!!

avatar van drepelsteel

drepelsteel

Een prachtige film die vel indruk heeft gemaakt

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Mooie film. Een soort wandeling door de geschiedenis van de zwarten in Amerika aan de hand van een butler subliem gespeeld door Whitaker. Wat kan die man toch ontzettend goed acteren. Ook Winfrey zet een perfecte rol neer, wat zal die een lol hebben gehad met al die leuke kledij en dergelijke. Dat vond ik ook een ster waard: de aankleding van de film. Alles klopt, de auto's, de kleding, de afros. Helemaal geweldig. Ik vond hem een goede 4 * waard!

avatar van Waku

Waku

Sterk drama met een keur aan grote namen.

de verloop van jaren en tijzones worden sfeervol in beeld gebracht.

Van Kennedy tot aan Obama.

Uitstekend acteerwerk van Forest Whitaker.

Had wel het idee dat men beter een serie had kunnen maken van "The Butler" van eenaantal afleveringen. Nu wordt wel heel veel ellende in in een dikke twee uur tergelijkertijd naar binnen gepropt. De moord op Kennedy, Martin Luther King en nog wat persoonlijk leed, het is wel erg veel om in een kort tijdbestek door te slikken. Maar indrukwekkend is "The Butler" wel.

avatar van Rodger

Rodger

Zonder meer een goeie film, maar na alle ophef over dat deze zo goed moest zijn... Had ik er toch maar van verwacht.

Maar een prima drama, met een goeie cast.

3.5 ,.. ***

avatar van Lee92

Lee92

Er zit niet veel actie in, maar Forest Whitaker zet een prachtig karakter neer in deze film.

Eindelijk weer eens een Amerikaanse film die een goede waardering verdient.

Echt heerlijk om naar te kijken.

avatar van John Barry

John Barry

The Butler is een interessante film.

In deze film zie je dat Cecil Gaines een butler is in het witte huis onder verschillende presidenten. Ondertussen is zijn zoon rebelse dingen aan het doen om op te komen voor de positie van de zwarten in Amerika. Cecil is niet heel erg blij met wat zijn zoon allemaal doet en het contact tussen die twee word steeds slechter. In deze film gaat het niet alleen over de werkzaamheden van Cecil in het witte huis , maar ook over de daden van zijn zoon in de vrijheid strijd voor de zwarten. Aan de hand van deze twee dingen komen veel dingen uit de geschiedenis van Amerika voorbij.

Interessant aan deze film is dan ook dat we in ongeveer 2 uur de geschiedenis van Amerika doorlopen van de afgelopen tientallen jaren . De film zoomt vooral in op de positie van de zwarten in Amerika. De film begint bij een katoenplantage. De film eindigt met de verkiezing van Obama als president. Tussendoor komen verschillende dingen aan bod. Zoals Martin Luther King en zijn dood. Eerste zwarten op een universiteit, Of de dood van JFK. Dit en nog meer komt in deze film aanbod.

Maar ik moet wel zeggen dat ondanks dat ik deze film heel interessant vind . Dat ik vind dat deze film wat te lang duurt. De film had wel wat korter mogen duren. De film voelt wat uitgerekt aan. De film is af en toe wat langdradig.

Het acteerwerk in deze film is erg goed. Forest Whitaker acteert subliem als Cecil Gaines . Heel erg goed werk van die man. Hij weet de emoties van zijn personage goed te vertolken. Ook heel erg goed vond ik dat de filmmakers Cecil zo overtuigend ouder lieten worden in deze film. Ook de rest van de cast acteert goed. Tevens is de muzikale begeleiding in deze film ook goed.

Al met al vond ik The Butler, ondanks dat die wat langdradig is , een interessante film.

4 sterren voor deze film.

avatar van LPereboom

LPereboom

Een goed verhaal maar toch iets te langdradig, de acteer prestaties zijn goed maar kunnen deze film niet redden van het trage ritme.

avatar van Movsin

Movsin

Veel meer dan het verhaal van een butler in dienst van meerdere Amerikaanse presidenten is dit een overzicht van de rassendiscriminatie in de US over een periode van nagenoeg een halve eeuw.

Eigenlijk verwonderlijk dat de film, ondanks een indrukwekkende cast en het aanhalen van enkele dramatische en intense momenten, weinig of niet raakt.

Bovendien valt hij toch al te lang uit en vermits de kijker de opeenvolging van geschiedkundige gebeurtenissen wel kent, is hij ook niet altijd boeiend.

Wel een pluim voor de make-up wat merkwaardige gelijkenissen oplevert.

Theunissen

Eerlijk gezegd vond ik deze film wel misleidend want de film draait eigenlijk niet alleen om butler Eugene Allen in het Witte Huis en wat hij daar allemaal meemaakt en te horen krijgt, maar vooral om rassendiscriminatie en burgerrechten.

Het verhaal is opzicht wel interessant en het is ook leuk om de vele verschillende Amerikaanse presidenten de revue te zien passeren (de meeste gespeeld door bekende acteurs). Hoewel er het nodige gebeurt (zeker qua politiek en dan met name gericht op het zwarte ras) is de film ook behoorlijk langdradig en regelmatig wat saai. Het laatste gedeelte (zeg maar vanaf de Ronald Reagan periode) en het einde vond ik persoonlijk nog het beste (was zelfs nog een beetje ontroerend).

Forest Whitaker als butler Eugene Allen doet het overigens voortreffelijk en hij is er ook vooral verantwoordelijk voor dat ik deze film nog een nipte voldoende geef. De rol van Oprah Winfrey was trouwens ook wel aardig.

avatar van qwatje

qwatje

Een film die wat tegenviel. Zeker gezien de vele vooraf gehoorde positieve verhalen. Kwam wat mij betreft vooral doordat alle verhaallijnen redelijk oppervlakkig blijven. Het is een grote race door ruim 50 jaar Amerikaanse geschiedenis, over de rassenstrijd. Het meest interessante verhaal was eigenlijk nog van de butler's zoon. Maar dat wordt zo af en toe maar wat aangestipt en ook superoppervlakkig verteld. Al met al een beetje sentimentele film, over een man waarvan sommige zouden zeggen; wie is die man die zondag's het vlees snijd. Een man die getrouwd is met zijn werk. En omdat het werk toevallig het Witte Huis betreft in eens een interressant verhaal zou hebben.

Al met al de film uitgezeten, veel "o ja, dat was toen" momenten. Aardige muziek en redelijke acteerprestaties in een overal oppervlakkig gebleven verhaal. Een magere 3*

scorsese

Goeie film over een gekleurde butler die voor acht presidenten heeft gewerkt in het Witte Huis. Een mooi verhaal waarbij een flink aantal belangrijke Amerikaanse gebeurtenissen in een sneltreinvaart voorbij komen. Dit levert een onderhoudende en mooie film op, maar ook niet veel meer dan dat. Een cast met aardig wat bekende namen in kleinere rollen. Een nipte 3.5 sterren.

Theunissen

scorsese schreef:

Goeie film over een gekleurde butler

avatar van K. V.

K. V.

'k had wel iets anders verwacht bij deze film. De film focust vooral op het racisme in Amerika. Op zich was het wel eens interessant om te zien hoe het is geëvolueerd.

Veel bekend volk passeerde de revue in deze film en deden het zeker niet slecht.

Zeker geen slechte film en de moeite om eens gezien te hebben.

avatar van Decec

Decec

Een uitstekend drama/biopic verhaal...

Een waargebeurd verhaal...

Uitstekend acteerwerk...

Veel bekende acteurs...

Perfect achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital)...

Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Uitstekend camerabeweging...

avatar van LOTR-lover

LOTR-lover

Deze film geeft het bizarre verhaal weer van een man die van werker op een katoenplantage naar butler in het Witte Huis ging. Forest Whitaker speelt de hoofdrol met verve en vertolkt zijn personage glansrijk. Let wel, ondanks het feit dat de film The Butler heet gaat het met name over de ontwikkeling in Amerika van de rassenscheiding en gelijke rechten.

Vond het zeer meeslepend om te zien hoe de zwarte bevolking werd gediscrimineerd en aangepakt, zelfs nog in het toch vrij recente verleden van de jaren '60 en '70. Had eigenlijk helemaal geen moeite met de lange speelduur, vond het verhaal pakkend genoeg om deze film met interesse te kijken. Ontroerend einde ook!

8/10 (IMDB)

avatar van chiel1971

chiel1971

• 2009 stemmen

Prima tijdsbeeld, prima geacteerd door een prima cast

avatar van tbouwh

tbouwh

Uitstekend tijdsbeeld met een briljante Forest Whittaker in de hoofdrol. Het begint al goed, met een indrukwekkende introductie van Whittaker´s personage op de plantage. Het zet de toon voor een reis door de Amerikaanse geschiedenis van de 2e helft van de 20e eeuw, waarbij de grootste rol is weggelegd voor de ontwikkeling van de Civil Rights Movement.

De rol van Louis geeft interessante inzichten in de Black Panther-beweging, en ook de Vietnamoorlog komt kort ter sprake.

De behandelde periode is lang, waardoor er nooit erg lang op onderwerpen ingegaan wordt ( behalve natuurlijk op de burgerrechten-kwestie ).

Dit vond ik soms wel ten koste gaan van de diepgang, maar dan alleen bij andere onderwerpen.

De strijd voor de burgerrechten wordt namelijk wel indrukwekkend weergegeven, en het einde is ontroerend.

Wel vond ik het eerste uur interessanter dan het 2e ( muv het einde ).

De presidentvertolkers vond ik lang niet allemaal even treffend, maar dat is ook lastig; doe het maar eens, met zoveel presidenten in een film.

Dit is een film waarvoor enige interesse in de geschiedenis vereist is; anders zou het nog wel eens een zware kluif kunnen worden.

Voor mij is dit zonder meer een mooie kijkervaring geweest.

Verzorgde film en geloofwaardig geacteerd.

Zijn levensloop,zijn carriere,de evolutie van het racistisch Amerika vanaf Johnsson tot aan Obama..

Mooi !

avatar van ZMuller

ZMuller

Boeiend chronologisch en herkenbaar verhaal. Leuke personages en Witte Huis scenes. Er wordt wel een beetje een karikatuur gemaakt van de blanken, maarja het is film.

avatar van Rainfall

Rainfall

Één van de beste films die ik in tijden heb gezien. Een absolute must see voor iedereen

avatar van missl

missl

Zowat de hele Amerikaanse geschiedenis vanaf de jaren 50 tot nu en dat in iets meer dan 2 uur. Ik vond het wel een mooi verhaal maar het riekt naar Oscars. Wat een heerlijke acteur is Whitaker toch.

avatar van Moviegirl200

Moviegirl200

ZMuller schreef:

Een uiterst mooie film die het verhaal vertelt over de rassenscheiding in Amerika, het leed wat daaraan verbonden is en de contradicties die plaats vinden tussen onder andere vader en zoon. Heel erg interessant om te zien hoe beiden die tijden beleefd hebben de reden daarachter. Erg sterke cast die meer dan hun best hebben gedaan om het verhaal over te brengen.

Ter aanvulling op ZMuller: ik snap wel dat het 'typisch' lijkt dat de blanken de bad guys lijken, maar ik denk dat je dan mist dat wordt uitgelicht hoe de blanke Kennedy familie juist een hommage in de film krijgen voor het feit dat zij zo enorm gestreden hebben voor de gelijkheid tussen blanke en zwarte mensen ondanks dat president Kennedy dit zelfs met de dood heeft moeten bekopen.

Probeer dus ook in deze film de diepere betekenis te achterhalen en helaas waren er nogal wat slechte blanke mensen in die tijd. Net als dat de volgelingen van Hitler of Mugabe ook slecht zijn.

Daarom is het belangrijk om een eigen mening te hebben in plaats van te volgen. Deze film levert hieraan in mijn opinie dan ook een perfecte bijdrage.

avatar van AC1

AC1

The Butler begint goed en houdt het best lang vol maar tijdens het laatste uur verzandt de film in een haastige, fragmentarische opsomming van hoogtepunten uit de 'recente' Amerikaanse geschiedenis. 6/10

avatar van Boneka

Boneka

Heb me prima vermaakt met deze film die vooral gaat over gelijke rechten voor donkergekleurde mensen. We gaan in de tijd met een aantal presidenten die er over het algemeen heel behoorlijk uitzien. We missen alleen de echte Obama op het eind. Had ik wel een leuk einde gevonden, maar dat is vast te lastig geweest. Vond trouwens dat Nancy hoewel kort leuk haar rol speelde. Eerlijk gezegd was ik wel blij dat we voornamelijk de achtergronden zagen van onze butler. Dit boeit meer dan het Witte Huis al was het zeker niet vervelend om te kijken. De meeste rollen vond ik wel geslaagd op die van John Cusack na.

De film kakt wel een beetje in na zo'n 1.20 uur. Daar hadden ze wel meer in mogen gooien. De film duurt daarom iets te lang voor hetgeen we zagen. En met zo'n decennia had dat best gekund. Gemiste kans om hem hoger te waarderen.

Geluid en soundtrack zijn prima verzorgd op deze blu ray. Het beeld vond ik minder. Te donker, teveel gebruik gemaakt van filters (sepia) waardoor donkere scenes wel erg donker wordt. Die grote fout hebben ze herhaald in Selma (in deze film nog even aangehaald). Verder is het jammer dat er geen extra's bijzitten.

Toch een ruime voldoende en ik ga hem zeker nog een keer terugkijken!