Green Zone (2010)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Frankrijk / Spanje
Oorlog / Thriller

geregisseerd door Paul Greengrass
met Matt Damon, Greg Kinnear en Brendan Gleeson

Enkele Amerikaanse militairen onder leiding van Roy Miller (Matt Damon) gaan in de Iraakse woestijn op zoek naar massavernietigingswapens nadat een CIA-agent hem een intrige onthult. Terwijl ze van het ene gevaar in het andere tuimelen, komt er heel wat geheime informatie aan het licht over de totstandkoming van de oorlog. Miller bekijkt de situatie nu vanuit een ander oogpunt en beseft dat het doel van de missie op de helling staat.

avatar van Pitakaas
Zeer interessante film die wat meer duidelijkheid probeert te scheppen over het doel waarom de USA in 2003 Irak is binnengevallen. Helemaal interessant omdat het publiek dit eigenlijk nooit te weten is gekomen, wat toch wel een van de grootste mysteries kan zijn van het afgelopen decennium. Het is dan ook te prijzen dat de makers de film neerzetten als kritiek tegen de oorlog, maar anderzijds is het weer jammer dat ze daar een deels fictief plot voor hebben geschreven. Maar ach, het is en blijft een film en geen documentaire. Zolang de kijkers maar de boodschap snappen.

Eigenlijk is Green Zone ook helemaal geen oorlogsfilm. Ik wist niet wat ik moest verwachten, dus rekende op een simpel actiefilm, maar kwam toch ‘bedrogen’ uit. Green Zone is veel meer een thriller die zich afspeelt in Irak, en dat is een combinatie die erg prettig werkt. Ook al weet je hoe de vork in de steel zit, is het toch interessant om te kijken hoe het verhaal zich ontvouwt. Misschien is het fictieve plot in dat opzicht toch wel een bonus.

Ook ben ik blij dat de film verder rechtoe rechtaan is. Geen verschrikkelijk liefdesplotje ertussendoor, geen overdreven Amerikaans einde en standaard cliché’s (OK, een paar dan, zoals de vrouwelijke journaliste). Nee, het is gewoon een prima film. Camera vond ik zelf wel prima werken, slechts bij een paar scenes vond ik het shaken te overdreven, maar verder was het prima in lijn met de film.
Leuk voor tussendoor!

Driello
mister blonde schreef:
Alle ingredienten van een standaard politieke thriller zitten er in. Heel draaiboekachtig. De man die ontdekt dat er iets niet klopt (die vergeef ik Greengrass nog), de journaliste (natuurlijk een vrouw) met een geweten, de gehele rol van Kinnear met zijn gekonkel, Freddy (sowieso een rol die wel erg nadrukkelijk emoties bij de kijkers moest gaan halen) die toch roet in het eten gooit door de generaal uit onverwachte hoek neer te knallen (dat was zo voorspelbaar en das knap want het sloeg werkelijk nergens op),de hele rol van de cia agent die Damon in vertrouwen neemt (hoe heet die acteur ook al weer), het einde met de confrontatie die uiteindelijk niets verandert (kan ook niet anders), Damon die toch zijn gram haalt als klokkenluider met zijn mail aan alle grote nieuwsbrengers. Het enige waar Greengrass (of de schrijvers) wat mij betreft een streepje voor verdienen is het feit dat hier duidelijk een standpunt in genomen wordt (in plaats van alles in het midden te laten).

Ja, hier sluit ik me met gemak bij aan. Een behoorlijke uitwerking van een wat slap scenario. Dat zegt het voor mij wel ongeveer.

avatar van Leo1954
Vervelend filmpje. Het gegeven is nog wel aardig, maar de actie is erg slecht gedaan. Scenes van 3 secondes, dat moet dan snelheid voorstellen. Vermoeiend, niet spannend en het duurde eindeloos. Zelfs Matt Damon kan er weinig aan redden. Sterretjes gaan naar hem en het gegeven, jammer het had zoveel meer kunnen zijn.

avatar van ikkegoemikke
Elke film die aantoont dat de The U.S of A niet het beloofde land is en een beerput hebben waar het met de jaren moeilijker wordt om een deksel te fabriceren om het nog af te dekken, heeft bij mij al een streepje voor. Zet die Amerikanen te kakken en ik zorg ervoor dat ik op de eerste rij zit om me te verkneukelen hierover. (Ben dan ook een fan van Michael Moore) Bij deze films heb je dan ook de garantie dat het geen super patriotistische film is waar het Amerikaans leger de hemel in geprezen wordt en dat de "We will prevail" en de "God blesh America"'s kwistig worden rondgestrooid.

Dat de inval in Irak gestoeld was op onwaarheden en valse/verkeerde info, zal een eeuwig geheim blijven. Dat het voor sommigen daar overzee een lucratieve ingreep was, twijfel ik zeker niet aan.
Ik was nieuwsgierig hoe de Amerikanen dit in beeld zouden brengen op een Holywoodiaanse manier. Ik verwachte een open einde waarbij je eigenlijk toch nog zou kunnen twijfelen of het wel zo is gegaan. Uiteindelijk hebben ze naar eer en geweten een realistische film gemaakt, waar de uitkomst als boodschap meegeeft "O.K. we hebben een beetje gelogen, maar uiteindelijk hebben we toch het land gered". Hiep hiep hoera.

Het was een snelle, actierijke oorlogsfilm met een uitstekende Damon in de hoofdrol, doorspekt met politieke/diplomatieke blahblah er tussendoor en dan gooien ze er nog een journaliste en het pentagon mannetje Poundstone in de ring, waarvan de eerste wroeging krijgt van haar verhaal over Magellan zonder haar verhaal te checken , en de tweede op geen enkel vlak wroeging krijgt. Verschrikkelijk cliche.

Dat de Irakees die zich , hoe kom je erop, Freddy laat noemen , de gezochte generaal Al Rawi uiteindelijk zou omver knallen , zag je van kilometers ver aankomen.

Al bij al een mooi uitgewerkte CNN-documentaire ...

John Church
Voor de actie krijgt de film al twee sterren, want persoonlijk vond ik die erg explosief voor een thriller, had het niet verwacht! Vooral het einde was een lange actie-scene, vooral voor een thriller.

Wat mij een beetje stoort is het verhaal, dat mij schijnheilig overkomt. Ik bedoel, is dit wat ze hier vertellen dan wel wat er gebeurd is? De film doet wel alsof dat zo is. Volgens mij komen we echter nooit achter de echte waarheid van Irak en daarom stoorde ik me een beetje aan dit over-linkse (terwijl ik zelf midden-links ben stoorde ik me hier toch aan) verhaal tegen de oorlog, een beetje objectiviteit had de film geen kwaad gedaan. Daarbij komt nog dat ik niet echt een fan van Matt Damon ben.

2.5* voor dit schijnheilige actiespektakel.

avatar van ILDIB
Oke een tikkie teveel heldenrol voor damon, maar toch vaak mooie en spannende scenes ala black hawk down.

floriaan97
Mijn eerste Matt Damon film.
Ik ben geen fan van zijn hele arrogante imago maar was wel benieuwd naar zijn acteertalent.
Ik vind het veel interessanter om een underdog te volgen in de oorlog in plaats van de warhero die Matt Damon speelt, hij hoeft geen grote obstakels te overwinnen, ik vond hem prima acteren maar meer niet.
Het Freddy personage sprak me wel heel erg aan, waarschijnlijk het grootste pluspunt van de hele film.
De film heeft meer thriller aspecten als oorlog en dat respecteerde ik wel, het is geen standaard film maar ook geen bijzondere.

Melvin Udall
De leugen rond de WMD vertalend, rennen Damon en Greengrass handheld Jason Bourne style door de straten van Baghdad. Misschien niet altijd even realistisch, vooral het personage Freddy die zomaar uit de lucht komt vallen en vervolgens in alles betrokken wordt is wellicht iets aan de heroïsche kant maar al met al ruim een prima bovengemiddelde actiefilm met een montage die sneller is dan het geluid!

avatar van VforVictor
Goeie film, met weeres een andere kijk op de oorlog in Irak.

avatar van TM Scarface
Spannend filmpje, waarbij het tempo er steeds lekker in blijft.
Sfeer en hectiek is goed verfilmd. Een boeiend, goed en deels waargebeurd verhaal.
Gebeurt genoeg (oorlogs) actie, in tegenstelling tot wat sommigen hier beweren.
Het is geen Expendables actie film ofzo, dit is de US army. Hooah

avatar van blurp194
These weapons of mass destruction cannot be found

Aardig filmpje over wat de hele wereld natuurlijk allang wist maar ervoor koos om dat maar even te negeren. Wat je ook denkt van het hele gebeuren rondom de WMD, dat ze er niet waren is zo langzamerhand wel onontkoombaar, en dat de Amerikaanse inlichtingendiensten nogal aan het blunderen waren ook.

De film is daarbij onderhoudend, echt spannend wordt het niet - want vanuit de moraal is natuurlijk allang duidelijk welke kant het opgaat. Verder ook nergens iets bijzonders, de acteurs zijn voldoende maar blinken nergens uit, met als kopstuk de wat ongeïnteresseerd overkomende Damon.

avatar van jippie2010
Zeker een goede thriller, en een dappere benadering,
maar mij ook net even iets te zoet-sappig. *3,5

avatar van Jan W
Prima film maar de kwaliteit van het filmmateriaal zelf is van soms schrikbarend niveau. Ik heb mijn DVD vervangen voor een Bluray in de hoop dat de beeldruis van de nachtscenes verdwenen zou zijn. Helaas zijn ook de nachtelijke scenes op de Bluray vergeven van witte ruis wat het soms bijna onmogelijk maakt om goed te zien wat er gebeurt. Jammer want dit doet veel afbreuk aan de kijkbeleving.

avatar van knusse stoel
Wij sluiten ons aan bij de meerderheid van positieve berichten, originele film met een "nieuwe oorlogsgeschiedenis" als je dit vergelijkt met Vietnam of de 2e wereldoorlog. Boeide gelijk en het mooie is dat er ook nog waarheden naar boven worden gehaald!!!

Spannende film, hoewel het onwaarschijnlijk is dat een officier op eigen initiatief zo zou handelen.

Het dan ook fictie. Zie wikipedia over "Imperial Life in the Emerald City": The nonfiction book has been adapted into a fictional thriller ...

Overigens waren er voor de start van de oorlog ernstige twijfels over het bestaan van de WMD's. Niet in het minst via de VN inspecteurs die niets vonden en claimden nog slechts enkele maanden nodig te hebben voor onderzoek. Overigens zeiden zij ook dat Irak niet helemaal loyaal leek mee te werken. (Buiten dat is natuurlijk het zeer moeilijk om aan te tonen dat er geen WMD's meer waren, waardoor de politiek de twijfels alleen maar hoefde aan te wakkeren.)

De film geeft om deze redenen dus geen nieuwe inzichten over de oorlog in Irak.

avatar van K. V.
'k heb al een aantal films van Greengrass gezien en die lagen me wel dus deze ook maar eens geprobeerd. Het was niet mis, maar vind z'n andere films toch beter. Misschien mocht de film ietsje korter geweest zijn.
De cast deed het wel prima en visueel lag de film in de lijn van z'n andere films.
Het is zeker geen traditionele oorlogsfilm, maar voor mij mocht hij iets korter.

avatar van nadrin
Goed geacteerde onderhoudende film

avatar van JJ_D
Serieus? Serieus. ‘Green zone’ – amai.

De "green zone" als artificiële oase van rust in het hart van een gewapend conflict. Een president die de Irakese oorlog gewonnen verklaart terwijl de gevechten in Bagdad nog niet eens met volle kracht begonnen zijn. En bovendien: de “green zone” van een legitiem excuus om een land binnen te vallen, een tot mislukken gedoemd project ingegeven door economische motieven, omlijst, wat zeg ik(?), gecamoufleerd(!) door een web van leugens.

Amai.

Om dat alles in beeld te brengen, heb je Paul Greengrass’ handheld-cameravoering nodig. Een soort hyperkinetische cinema die je als toeschouwer tot in het hart van de ellende sleurt. En o ja, daar komt nogal wat modder boven drijven. Want achter het bommengordijn en de kogelregens buitenshuis, verschuilt zich binnenskamers evengoed een strijd. Een belangenoorlog tussen Washington en de CIA, tussen special forces en militairen, tussen hebzucht en moraal.

Amai.

Om dan uiteindelijk met het dilemma geconfronteerd te worden hoe de ideale oplossingen voor dit zelfgecreëerde probleem er had moeten uitzien. De knappe koppen van de Intelligence Agency hun gang laten gaan, of toch het volk een stem geven, bijvoorbeeld een stem die weergalmt in de loop van een revolver? Moeilijk. O zo moeilijk. En ja, we zien er vandaag nog de sporen van. Het Midden Oosten is een puinhoop, en de blikschade heeft zich inmiddels ook naar onze samenleving verplaatst.

Amai.

Om al bovenstaande redenen: opzienbarend. En, verdorie, nog spannend ook.
Ik herhaal: amai.
Roger that.

Actievolle oorlogsfilm met meerdere gevechtsscènes en een puike vertolking van Matt Damon.
Film die aanvoert dat de inval in Irak steunde op onjuiste bevindingen en er mogelijks andere elementen meespeelden.(slotscène).

avatar van IH88
Green Zone

Prima oorlogsfilm met een intrigerend uitgangspunt. Green Zone gaat over Miller (Damon), die er langzaam achter komt dat er heel veel niet klopt aan het verhaal over massavernietigingswapen in Irak. Interessante materie dat Greengrass met wisselend succes verwekt in een actievolle oorlogsfilm.

De acteurs zijn goed en het is allemaal uitermate sfeervol. Allerlei verschillende belangen komen in conflict met elkaar wat een interessant, maar soms ook rommelig verhaal oplevert. De actiescènes zijn verschrikkelijk gefilmd en nagenoeg onnavolgbaar. Vooral op het laatst weet je bijna niet waar je naar aan het kijken bent. Gelukkig word er een mooie, bijna paranoïde sfeer gecreëerd en zijn de acteurs uitstekend.

avatar van Fisico
Green Zone is een degelijke oorlogsfilm met een boeiend onderwerp. Geen Hans Blix te bespeuren hier, dus moet Captain Miller er zelf maar zien uit te komen. Het is een film waar de twijfel stilaan rijst of er nu massavernietingswapens aanwezig zijn in Irak of niet.
Soms neemt de film een loopje met zichzelf, maar de verschillende plottheorieën zijn legio. Je kan niemand vertrouwen, zelfs niet wanneer je onder dezelfde vlag werkt. Vermoedelijk zal ik dit filmpje gauw vergeten zijn. Ik heb het nu al moeilijk om me een week na de film gezien te hebben me wat deftig te kunnen herinneren om hier iets op mijn pc te krijgen. De acteerprestaties vielen mee, maar niet om een wow-gevoel van te krijgen.

Damon als klokkenluider, Freddy die de generaal neerknalt, ... Neen, nogal veel clichés in één film gepropt. Wel geen Damon gezien die het bed deelde met een journaliste (of ik heb iets gemist of ik verwar dit met de twee andere Damons die ik zag deze week).

avatar van TornadoEF5
Zelden zo een goede actiethriller gezien. Er werd zeer waarheidsgetrouw te werk gegaan, en er was oog voor detail en realisme. Deze film bewijst dat je een zeer spannende film kan maken die nergens opgeblazen hoeft te worden, en tegelijkertijd nergens ook verveelt. De film gaat ook dieper in op wat ik nog altijd één van de grootste oorlogsmisdaden vind sinds de tweede wereldoorlog, en dat rechtstreeks door de "verdediger van de democratie". De acteurs spelen, de beelden zijn erg goed, en het geheel zit prima in elkaar, en daar dien je dan ook beloond voor te worden. Prima regisseur die verder duidelijk zijn stempel op een film kan drukken en goed weet wat de don'ts zijn. Ik begin ook stilaan fan te worden van Matt Damon. Hij kiest er vaak de goede films uit.

Blijkbaar was de samenwerking tussen regisseur Paul Greengrass en Matt Damon in de 3e Bourne film enkele jaren eerder goed bevallen omdat ze in deze Green Zone opnieuw samen een film hebben neergezet, en wat voor eentje.

Niet alleen een zeer solide en goed opgebouwde actiefilm die je van begin tot eind vast houdt, maar ook een van de betere films over de beide Irak oorlogen zo niet de beste over de 2e oorlog na 11 september 2001. Ook is deze film mooi gebalanceerd opgezet met diverse verhaallijnen of invalshoeken zowel vanuit het politieke krachtenveld, diverse inlichtingsdiensten die mekaar vaak tegenspreken of tegenwerken als vanuit de gewone soldaat en zelfs de Iraakse legertop.

Irak, met name de 2e, was een vuile oorlog die op basis van leugens begonnen is en dat zet deze film mooi neer. Hoewel niet gebaseerd op ware feiten is het WMD-thema wel een hot item geweest in die oorlog.

Wel is het zo dat je moet houden van Greengrass zijn filmstijl. Zijn uit de losse polse geschoten scenes komen niet altijd optimaal tot zijn recht, met name in de vecht/aktiescenes. Maar echt storend was dat zeker niet.

De bijrollen zoals de CIA man (Brendan Gleeson) en de Iraakse generaal waren erg goed gecast. Heb die laatste eens opgezocht omdat ik hem vaker gezien had, blijkt een Israelische acteur te zijn (Igal Naor) met Iraakse voorouders te zijn. Erg mooie performance van die man. Schijnt wel vaker ook voor Saddam zelf te hebben gespeeld. Eerdere rollen had ie in Rendition (2007) en Spielberg's Munich (2005), in beide een wat foute 'Arab' rol'. Verder was Khalid Abdalla (de tolk) eveneens een bekende van Greengrass, aangezien hij in United93 een van de kapers vertolkde.

Zeer goede film met bijna de topscore wat mij betreft. Ik moet nog een Irak gerelateerde film zien die hier overheen gaat.

Voor de tweede keer gezien na al die jaren, en het blijft een behoorlijke oorlogsfilm. Zeker de moeite waard, maar wel minder goed dan vooraf gehoopt. Grote kracht is dat Greengrass ons, net als bij zijn eerder United 93, met zijn dicht op de huid camera echt het verhaal in sleept. Daardoor krijgen vooral de actiescènes een bepaalde meerwaarde, en wordt tegelijkertijd verhuld dat de intrige wat teleurstelt. Immers, al voordat deze oorlog begon was al duidelijk dat er geen massa vernietigingswapens in Irak aanwezig waren, dat deze zogenaamde onthulling dient als kapstok voor dit filmverhaal doet wat merkwaardig en achterhaald aan. Verder zijn de personages die hier aan ons voorbijtrekken nogal cliché en volgens het schijnbaar verplichte boekje, waardoor Green Zone nooit de echte klapper wordt die er met iets meer durf en originaliteit uit had kunnen rollen. De plichtsgetrouwe, oprechte Miller, de geheimzinnige CIA agent, de journaliste schijnbaar op jacht naar de waarheid en als klap op de vuurpijl de onbetrouwbare regeringsambtenaar(vanaf het eerste moment dat Kinnaer in beeld komt weet je dat dit een foute gast is)……..het zijn allemaal ontwikkelingen die je vooraf kunt uittekenen en waardoor deze film minder goed aanvoelt dan mogelijk was geweest. Behoort voor mij niet tot de top vijf van deze regisseur, maar ook een wat mindere Greengrass is nog altijd het aanzien best waard.

avatar van Lovelyboy
Hele aardige thriller/oorlogsfilm die eigenlijk vanaf het begin al van af het scherm spat. De karakters krijgen weinig introductie en snel vliegen de kogels in het rond maar dat deert gelukkig niet. Het gaat echter allemaal wel erg snel en hoewel dat niet ten koste van de film gaat heb ik wel een beetje moeite de draad te volgen. Om het verhaal in dat geval helemaal op waarde te kunnen schatten moet ik hem binnenkort nog maar eens zien.

Maar verder een dikke voldoende voor de actie, de sfeer, de muziek en vooral ook Damon, die vroeger vooral op mijn lachspieren werkte, maar in deze rol best wel aardig uit de verf komt en dan mede door zijn wat gritty voice.