Green Zone (2010)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Frankrijk / Spanje
Oorlog / Thriller

geregisseerd door Paul Greengrass
met Matt Damon, Greg Kinnear en Brendan Gleeson

Enkele Amerikaanse militairen onder leiding van Roy Miller (Matt Damon) gaan in de Iraakse woestijn op zoek naar massavernietigingswapens nadat een CIA-agent hem een intrige onthult. Terwijl ze van het ene gevaar in het andere tuimelen, komt er heel wat geheime informatie aan het licht over de totstandkoming van de oorlog. Miller bekijkt de situatie nu vanuit een ander oogpunt en beseft dat het doel van de missie op de helling staat.

avatar van Decec
Ik vond een goede actie/oorlog film...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteur Matt Damon speelt zeer goed...
Prima verhaal...
Zeker mooi uitgewerkt...
Zeker aanrader!

avatar van wess16
Zwaar irritant die bibberende camera! Kunnen ze daar eens mee kappen?

avatar van Erick1985
Vond het een goede film, vanochtend op BluRay gekocht en net gekeken. Fantastisch camera-werk ook. Zeker wanneer die Al Rawi achtervolgd wordt 'savonds in het donker. Het verhaal vond ik ietwat slap, maar toch een zeer goed plot, vanavond nog een keertje kijken. 3*

avatar van sinterklaas
Is die 3 dan niet te weinig?

avatar van Humphrey
Alweer de zoveelste film in de Irak affaire. Toch vond ik het een geslaagde film met een prima acterende Matt Damon. 3,5*.

avatar van The One Ring
Had hier toch wel iets van verwacht. Greengrass leek me wel de juiste regisseur voor een oorlogsthriller, zeker een waarin vele intriges een rol spelen. Helaas is de film opgebouwd als een mysterie die uiteindelijk met een briljante onthulling tevoorschijn wil komen, ondanks dat iedereen intussen die onthulling al weer een tijdje kent: er waren geen massavernietigingswapen in Irak. Om zo lang daarnaar op te bouwen werkt natuurlijk niet, zeker niet als de film verder weinig te bieden heeft. Natuurlijk weet Greengrass wel hoe hij een actiescène moet schieten, maar erg origineel zijn deze momenten ook niet en het wil nergens echt meeslepend of spannend worden. De wat uitgekauwde dialogen die de intrige met te heldere woorden voor een politieke thriller uitleggen helpen ook niet mee. Vrij goed gemaakt, redelijk vermakelijk, maar nergens bijzonder en verre van de film die het had kunnen zijn.

avatar van aburex
Goed verhaal, goed in beeld gebracht. Matt Damon speelt zijn rol uitstekend als de rechtvaardige US soldaat. Zeker een aanrader

avatar van Kr!kke
Schitterende film!

Ondanks dat je natuurlijk op voorhand weet waar de film naartoe gaat (er waren geen massavernietigingswapens in Irak), is de film toch enorm boeiend. Dit is in de eerste plaats te danken aan de sterke opbouw en het feit dat de film snel op gang komt. Je komt van de ene intrige in de andere terecht, waardoor je als kijker mee gaat nadenken over bepaalde gebeurtenissen en personages in de film. Voeg hierbij een Matt Damon die goed op dreef is en een amusante actiescène op het einde van de film (die erg sterk in beeld wordt gebracht); en je krijgt een enorm goede film!

avatar van sinterklaas
wess16 schreef:
Zwaar irritant die bibberende camera! Kunnen ze daar eens mee kappen?

Moet je even aan Greengrass vragen dan.

avatar van Sjoerdow
Zeer goed camerawerk, zoals het hoort in een film als deze. Van een "bibberende" camera was absoluut geen sprake, je merkte alleen dat ze nauwelijks gebruik maakten van die neppe steadycams (die in dit genre niet thuishoren vind ik). Ik had nu het idee mee te galopperen met de militairen en dat vind ik gaaf.

Bovendien ben ik niet echt het type dat hoofdpijn krijgt van een onorthodoxe manier van camerawerk.

Langzamerhand word ik een fan van Matt Damon. Wat een goede acteur is dat toch! Verder bevat de film de nodige dosis spanning.

Het einde vond ik een beetje voor de hand liggend, maar de achtervolgingen bieden genoeg vermaak om te eindigen op een ruime voldoende voor deze Greengrass.

avatar van Sjoerdow
BTW: een shaky-cam vind ik wat anders dan "bibberend" camerawerk.

avatar van krizziz
redelijke film over de Irak-oorlog

avatar van notsub
Wow, een oorlogsfilm met adrenaline. Ik herinner me The Hurt Locker, maar dit is echt andere koek. De vaart zit er goed in en het verhaal achter de oorlog in Irak wordt sterk in beeld gebracht. Politiek, media en het bloedvergieten zitten allemaal in elkaar verweven. De actie scenes komen chaotisch in beeld, maar in een oorlogsfilm als deze draagt dat bij aan de beleving. De bevlogenheid bij Matt Damon geeft de film extra glans, hij zet een zeer overtuigende rol neer.

avatar van martijn011
Oorlogsfilm die het tempo lekker hoog houdt en zo de aandacht van de kijker geen moment laat verslappen.

Nu eens geen oorlogsfilm over WOII maar één die kritisch naar de oorlog in Irak durft te kijken. We volgen Miller, in de persoon van Matt Damon, die op zoek gaat naar massavernietigingswapens. Gaandeweg ontdekt hij een vies spelletje in allerlei regimenten van het Amerikaanse leger en zelfs regering.

De film boeit van begin tot eind. Damon is prima op z'n plek als militair en acteert vol overgave zijn rol die hem op het lijf geschreven lijkt te zijn. De actiescenes zien er erg goed uit, evenals het camerawerk. Vond dat laatste misschien nog wel het grootste pluspunt, want alles wordt met een razend tempo in beeld gebracht zonder dat je misselijk wordt van de grote snelheid waarmee alles gepaard gaat.

'Green Zone' verdiend een dikke voldoende, ook omdat de regisseur geen blad voor de mond neemt door z'n twijfels te hebben over de manier waarop de VS de oorlog in Irak is begonnen.
Ja, sterke film!

avatar van Jessen0wnt
Prima oorlogfilmpje, maar was voor mij te weinig speciaal of uitdagend. Vooral de aanpak hoe de dialogen in zo'n schreeuwig-oorlog-taaltje werden uitgevoerd kwam een beetje oppervlakkig over. Ik kan me niet voorstellen dat de interactie er zo ook echt aan toe gaat. En zeker bij deze handheld-stijl, verwacht je streven naar wat realisme. Verhaal en heel complot ging daarom ook een beetje langs me heen. Visueel best een goed ding, maar verreweg van bijzonder en op sommige momenten zelfs een beetje saai. 2 sterren

avatar van oemoemenoe
Ik vond dit echt een goeie film.
Matt Damon acteerde overtuigend in mijn opinie en de actie zat er ook aardig goed in. Ik vond de set mooi en de effecten mochten er ook zeker zijn. Op het begin word je goed ingeleid in deze film en later barst hij los. Ik vond de scene met de man die een bom aan het maken echt schitterend. Verder vond ik het verhaal sterk en zat de snelheid er goed in. Het wilde camerawerk gaf een realistisch oorlogsbeeld weer wat tijdens de actie,s de spanning hoog hield.

Uitstekende film waarin het Amerikaanse leger op zoek is naar massavernietigingswapens in Irak. Het besluit van het hoofdpersonage om dit op eigen houtje te gaan doen is wat ongeloofwaardig. Maar het verhaal is spannend en levert een aantal spannende actie-scenes op. Ook oogt de film realistisch o.a. door het snelle camerawerk. De film verveeld in ieder geval geen seconde. Dik verdiende 3.5 sterren.

avatar van Crook
Niets speciaals, leuk voor tussendoor.

avatar van pieterTk
Crook schreef:
Niets speciaals, leuk voor tussendoor.

Dit zegt het helemaal.

Pff, wat jammer dat Greengrass aan de slag is gegaan met zo'n futloos scenario. Jammer dat ie zelf niet gewoon het screenplay schreef zoals in zijn beste films. Alle ingredienten van een standaard politieke thriller zitten er in. Heel draaiboekachtig. De man die ontdekt dat er iets niet klopt (die vergeef ik Greengrass nog), de journaliste (natuurlijk een vrouw) met een geweten, de gehele rol van Kinnear met zijn gekonkel, Freddy (sowieso een rol die wel erg nadrukkelijk emoties bij de kijkers moest gaan halen) die toch roet in het eten gooit door de generaal uit onverwachte hoek neer te knallen (dat was zo voorspelbaar en das knap want het sloeg werkelijk nergens op),de hele rol van de cia agent die Damon in vertrouwen neemt (hoe heet die acteur ook al weer), het einde met de confrontatie die uiteindelijk niets verandert (kan ook niet anders), Damon die toch zijn gram haalt als klokkenluider met zijn mail aan alle grote nieuwsbrengers. Het enige waar Greengrass (of de schrijvers) wat mij betreft een streepje voor verdienen is het feit dat hier duidelijk een standpunt in genomen wordt (in plaats van alles in het midden te laten).

Door dat clichematige is het realisme dat zo sterk is in films als United 93, Bloody Sunday en zelfs in de beide Bourne films (geloofwaardigheid heb ik het dan over), niet aanwezig waardoor het onmogelijk is mee te leven met de karakters en hele situatie daar in Irak. Dat de film dan bij momenten technisch ontzettend knap is, is slechts een troost. Het is nu slechts een middel om het flauwe scenario op gang te houden. Erg jammer 2 sterren.

avatar van Arneaux
Wat ik verwachtte was een opgepompte Amerikaanse legerfilm. Dus glorie voor de US Army, stoere mannen die dapper iedereen neerknallen. Echt een film waar ik helemaal niks mee heb dus.

Het bleek echter een actiefilm te zijn die meer aanvoelde als een drama. Dit omdat ik een jaar geleden vol verbazing en verontwaardiging de documentaire "No end in sight" heb gezien over de achterlijke beslissingen die het Amerikaanse bestuur nam.
Ik denk dat een aantal gebeurtenissen uit de film nog realistischer overkomt als je deze documentaire hebt gezien..

De actie en het acteren zijn verder dik in orde, alleen met name op het eind vlogen de vergezochte situaties toch flink uit de bocht.

jeanleeke
goeie film 4

avatar van Illum Sphere
Ik vind het meer dan een degelijke film over een oorlog waar iedereen hun twijfels over had en nog heeft. En dan vooral over de rol van de Verenigde Staten in een land dat ze zelfs naar de kloten hebben geholpen ten tijde van 'de Westerse invasie' in Midden-Oosten. Dat de Amerikaanse regering zelf een reden hebben uitgevonden om Irak binnen te vallen wisten we al langer, maar dat was dan ook niet echt het primaire doel van deze film. Het mag dan wel politiek beladen zijn, het is vooral de actie die de boventoon voert en dat doet de actie goed in combinatie met het politieke aspect.
Het is vooral door de 'shaky camera' methode dat de film enorm realistisch is en dat het soms is alsof je naar live uitzendingen aan het kijken bent. Het heeft ook af en toe wat af gekeken naar de Bourne trilogie, of toch de laatste twee 'echte' delen, maar dat is helemaal niet nefast voor de film. Matt Damon toont wederom waarom hij de beste keuze is om kwaliteit in de film te plaatsen.

Knap gemaakte reportage/documentaire achtige film,die 10 keer beter is dan Fair Game over het zelfde gegeven,maar ondanks het goede camerawerk,de sfeer.de actie niet echt weet te boeien, omdat het verhaal net niet interessant is..( en overbekend). Na een uur wilde ik er mee stoppen maar toch uitgekeken. Gaaap.

avatar van FunkStarr
Aardig tussendoortje maar nergens echt bijzonder, een typische 3 sterren film.

Goede film, geloofwaardig...zou me niets verbazen als deze film op de waarheid is gebaseerd!

Niet slecht, niet echt heel erg apart of aansprekend. Ook niet helemaal mijn genre. Vind 3* eerlijk.

Nieksnut
Onverwacht sterke film. Natuurlijk was het voorspelbaar, nogal wiedes als het op feitelijk nieuws gebaseerd wordt. Waar ik gewoon van houd zijn film die ter zake zijn, geen domme vragen, geen onnodige romances, gewoon een topic pakken en daar een spannend verhaal omheen bouwen. Hoewel ik wel moet zeggen dat de slotscène me wat te lang duurde en opeens wel wat Hollywood-achtig was: ik kan het vergeven.
De hopeloosheid van zo'n politieke situatie in Irak wordt heel goed neergezet (en de arrogante bemoeizucht van het westen ook). Bovendien vond ik het camerawerk bijzonder strak.

Geweldige film , punt.

avatar van Captain Pervert
Mja.

Degelijk gemaakt, goed geacteerd, actie, intrige, toffe achtbaanrit. Alleen het scenario is niet zo sterk. Het is alsof ze Titanic hebben gemaakt voor een publiek dat nog niet weet dat de boot gaat zinken.
Het is niet zo heel leuk om te kijken naar een film over een kerel die een plot ontrafelt waarvan je de uitkomst al weet. Daardoor wordt de film ook nergens echt spannend.

Zoals iemand hierboven al schreef moet je de makers credit geven dat ze een keer een standpunt innemen. De meeste films over het Midden-oosten laten dit wat in het midden. Daar kan je tegenover stellen dat het wel het meest populaire standpunt is (de Irak-oorlog was verkeerd). Je kunt daar ook anders tegenaan kijken, maar dat is meer een politieke discussie.

De trailer doet trouwens vermoeden dat de hoofdpersoon, zoals in vele andere films, aan de andere kant komt te staan en opgejaagd wordt door zijn eigen mensen. Dat blijkt dus niet - helemaal - het geval.

3 sterren