The Professor (2018)

Alternatieve titel: Richard Says Goodbye

Komedie / Drama

geregisseerd door Wayne Roberts
met Johnny Depp, Zoey Deutch en Danny Huston

Richard is een hoogleraar die het leven niet meer ziet zitten, nadat hij gediagnosticeerd wordt met iets dat zijn leven totaal ondersteboven zet. Hij besluit alles opzij te schuiven en zijn bestaan zo brutaal en onbezorgd door te brengen. Met een apart gevoel voor humor en een roekeloze manier van doen en laten, pakt hij alles aan wat hij eerder niet deed, waaronder drinken, roken, seks en het klakkeloos uitschelden van voorbijgangers die hem irriteren. Het zal hem meer plezier geven dan hij in jaren had.

Vanaf 25 juli in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van John Milton
Mnee. Ik geloof het wel

Ik zie Zoey Deutch graag, maar dit heb ik er niet voor over, autopilot Depp en een goedbedoelde-doch-cheesy-as-hell-message-movie.

avatar van zoutzak
Voor een film over een professor en mortaliteit is de film weinig hoogstaand. Maar dat gegeven wordt voldoende gecompenseerd door de aanwezigheid van Johnny Depp, die andermaal de show steelt.

avatar van Iron Maiden
John Milton schreef:
Mnee. Ik geloof het wel

Ik heb de film zojuist gezien en moet eerlijk zeggen dat ik aangenaam verrast ben. De trailer geeft een zoetsappig beeld van The Professor, maar de film is juist alles behalve zoetsappig en heeft heerlijk botte en scherpe humor. Daarnaast weet Depp voor het eerst sinds jaren weer eens iets van een rol te maken, en hoe. Ik was eerlijk gezegd vergeten wat voor sterk acteur het is, want van een vrij simpele film als dit weet hij toch meer te maken en ik heb geregeld met een glimlach op mijn gezicht gezeten vanwege zijn komische timing. De film had net iets korter mogen duren, maar het einde weet wel enigszins impact te maken, waardoor ik op een krappe 3,5 uitkom. Geen film die je gezien moet hebben, maar allerminst vermakelijk.

avatar van John Milton
Iron Maiden schreef:
Geen film die je gezien moet hebben, maar allerminst vermakelijk.
De trailer vertekent inderdaad vaak, maar dat die niet per se representatief is, is alvast is een positieve verrassing.

Een krap zeventje is natuurlijk nog geen ringing endorsement wanneer je kijklijst uitpuilt, maar het is alvast een iets bemoedigender geluid

avatar van macrobody
Ik had me ingesteld op een beetje boring geheel en misschien daardoor was ik aangenaam verrast. Het is een zwaar thema en wie kent er niet iemand in zijn omgeving met deze ziekte.
De dialogen zijn goed en er is genoeg te lachen. Boeiend.

avatar van montemesa
Een juweeltje van een film, ontroerend en komisch. Maakt van een beladen onderwerp toch een zeer genietbare film. Wederom een genot om naar Johnny Depp te kijken wat een talent.

avatar van Jeepee61
Vandaag gezien en aangenaam verrast. Depp is en blijft een acteur die een film alleen kan dragen. Thema is natuurlijk van alle tijden en iedereen heeft wel iemand aan deze vreselijke ziekte verloren. Boodschap is geniet van het leven en neem het leven vooral niet te serieus

avatar van schumacher
Niet mijn genre en toch vond ik deze film zeker niet slecht, paar grappige momenten in de film, Depp speelt zijn rol goed en draagt de hele film waardoor je met gemak de film uitkijkt.
Vermakelijk filmpje.

avatar van Brabants
The Professor is een film die eigenlijk nergens in uitblinkt maar in zijn geheel toch erg vermakelijk is. Johnny Depp is absoluut de sleutel binnen dit geheel. Zonder zijn deelname zou de film wellicht niet het niveau halen waar het naar op zoek was.

Toch wel een aangenaam filmpje, voornamelijk voor de 40 plus generatie die zo nu en dan over hun eigen sterfelijkheid gaat nadenken en dan heimelijk zal wensen dit dan net zo nuchter te kunnen benaderen als professor Richard in deze film. Had makkelijk een sentimentele, zwaarmoedige draak kunnen worden, maar door de evenwichtige regie en de goed doordachte rol van Depp werkt het wonderwel. Depp is bepaald niet mijn favoriete acteur, zijn maniertjes en neiging tot overdrijving in zijn latere films staan me zeer tegen, maar hier laat hij met zijn ingetogen doch krachtige vertolking zien wat voor een klasbak hij eigenlijk kan zijn. Hij draagt deze film bijkans in zijn eentje. Jammer dat de film verder wat subtiliteit mist, anders was dit een pareltje geweest in plaats van uitsluitend een redelijk film. Enkele nevenfiguren worden wel erg eendimensionaal neergezet, en dat eindshot waar de professor letterlijk op een kruispunt van wegen staat en er voor kiest om rechtdoor over de nog niet platgereden paden te rijden had iemand van 11 jaar ook kunnen bedenken, maar dat mag het merkwaardige plezier dat je voelt bij een film over doodgaan niet bederven.

avatar van Pomodorini
Aangename film. Niks bijzonders maar een vermakelijke film met leuke komische momenten en toch een boodschap. Prima geacteerd en ook verrassend goed door Depp.

Aanrader 3.5*

avatar van nathaniel177
Samen met Pomodorini naar de sneak preview geweest in de cinecitta. We wisten niet wat het ging worden en we hoopten op Once upon a time in hollywood of midsommar. Aan de opening was al te zien dat het geen van beide was. Alsnog was de film de moeite waard. Depp vertolkt zijn rol uitstekend. Grappige scènes worden afgewisseld met serieuze scènes. De korte speelduur doet de film ten goede en het einde is ook mooi. Je krijgt door het geweldige acteerwerk van Depp echt sympathie en medelijden met meneer Richard.

avatar van de grunt
Ik mis de 'ouwe' Johnny

avatar van mrklm
Het gebrek aan karakterisering en een onevenwichtige toon liggen mede ten grondslag aan een weinig memorabele vertolking van Johnny Depp in de rol van Richard, een leraar die te horen krijgt dat hij niet lang meer te leven heeft. Hij besluit ter plekke dat hij zich niet laat behandelen en besluit in de laatste 6 maanden van zijn leven de zaken eens heel anders aan te pakken. De zelfingenomen Richard zwelgt vooral in zelfmedelijden waardoor zijn inspirerend bedoelde gedrag eerder pathetisch overkomt. Het gebrek aan emotionele diepgang zorgt ervoor dat de film, net als zijn centrale personage, kil en afstandelijk overkomt. Het feit dat het scenario van regisseur Wayne Roberts zwalkt tussen (zwarte) komedie en drama. Veruit het beste werk komt van Danny Huston die als Richard beste vriend Peter als enige toont over de talenten te beschikken om het middelmatige scenario te ontstijgen.

avatar van Gastel
Prima film. Depp is weer goed op dreef, hij mag weer eens een variatie op zijn dronken dwaas shtick doen. Ondanks het niet bijster originele thema maakt hij het dat deze film geen moment verveelt.
Het gebrek aan diepgang wat hier boven al wordt benoemd vind ik in dit geval dus ook niet zo erg, de grappen zijn goed en de karakters zijn voldoende uitgewerkt om met ze mee te leven.

Het einde daarentegen had wat mij betreft echter wel wat beter uitgewerkt mogen worden.

avatar van Ste*
Ik dacht dat Johnny Depp nogal over the hill was qua uiterlijk, maar tot mijn verrassing ziet hij er eigenlijk nog steeds heerlijk uit. Of in ieder geval is hij nog steeds erg prettig om 90 minuten op beeld te hebben.

De film vond ik erg veelbelovend beginnen, een leuke toon, best leuke humor, in een (wat leek) eigenzinnig stijltje.
Helaas is daar vanaf ongeveer de helft nog maar weinig van over en verzandt het in een nogal nikserig, veel te serieus en eigenlijk bijna saai geheel. Hier had toch echt veel meer ingezeten gezien het thema, en gezien wat er in het begin neergezet wordt met bijvoorbeeld dat klasje. Plak er wat speelduur aan vast, doe iets meer met de personages, laat nog wat dingen gebeuren (met een beetje meer humor graag) en je hebt een film die in de buurt komt van het potentieel.

Er komen hier en daar nog wat aardige teksten en gevoelige dingen voorbij, maar eigenlijk komt dat ook op niet meer neer dan 'leef je leven zo goed mogelijk' (en blijkbaar hoort daar een hoop drank en drugs bij, heeft hij verder echt iets interessants gedaan?).

Heel jammer, deze film had op een of andere manier echt de gunfactor voor me, en ik zat heel de tijd te hopen dat het nog heel leuk ging worden maar helaas. Zelfs het afscheid op het eind van zijn dochter deed me nagenoeg niets.

3*, maar had heel graag meer willen geven.

Film die een loodzwaar thema toch op sommige momenten luchtig weet te benaderen via bijtende en vlijmscherpe komisch getinte dialogen. De acteer kwaliteiten van Depp komen in deze film veel meer tot zijn recht dan in de "Pirates" reeks waar hij een nichterige piraat neer zet. Al zal deze serie films uiteraard financieel aantrekkelijker zijn voor Johnny Depp. Hoe dan ook dankzij de aanwezigheid en vertolking van Depp als doodzieke leraar engels is deze "The Professor" een aparte maar fraaie film geworden die weet te raken. De slot scene vond ik enkel wat minder goed gekozen en laat een wat onbevredigend gevoel achter.

avatar van wibro
Deze film kende behalve een mooie doses humor ook enkele zeer fraaie scènes zoals bij voorbeeld Richard die afscheid neemt van zijn dochter en het nogal vreemde einde. Zeer vermakelijk ook al die fratsen die de professor uithaalde met zijn studenten, zijn vrouw en de rector magnificus. Best wel grappig dus wat je in deze film allemaal voorgeschoteld kreeg maar waar het mij toch vooral om ging is toch wel het zware thema in deze film die gaat over een professor die te horen krijgt dat hij kanker heeft en niet lang meer te leven heeft.. Tja, wat zou jij doen als er bij jou dezelfde diagnose werd gesteld als bij Richard? Je leven met allerlei behandelingen een jaar of langer laten verlengen met als gevolg dat je daardoor zo ziek wordt dat het leven geen kwaliteit meer heeft of je doet net als Richard en weigert alle behandelingen met als gevolg dat je nog maar een half jaar te leven heeft maar dat je in die tijd nog iets van het leven kunt maken. Ik voor mijzelf hoop het laatste maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. Zodoende is het thema in deze film wel iets om over na te denken.

avatar van pierre18
De zwarte humor met de nodige grappen en het spel van enkelen houden deze film overeind. Het thema is veel vaker langsgekomen en is niet opzienbarend meer. Een vlotte vergelijking met bijvoorbeeld Meet Joe Black laat zien dat het thema daar toch iets zorgvuldiger en sterker is uitgewerkt.
Zijn koele houding in zijn huwelijk tegenover zijn worsteling met zijn aanstaand overlijden is overbodig. Ik denk zelf dat het tegenovergestelde, een goed huwelijk een beter resultaat had gegeven. Zijn relatie met zijn dochter is een het pluspunt zo ook de vriendschap met Peter. Helaas is het einde regelrecht teleurstellend.

Na 1 minuut dacht ik al: wat is dít slecht. Slechte humor, slecht en ongeloofwaardig verhaal en ook nog een slecht einde. Ben er ook erachter gekomen dat die Johnny Depp helemaal niet (meer) kan acteren. Wat een verschrikkelijk slechte film was dit.

Goeie film over een leraar Engels op een universiteit die te horen krijgt dat hij nog maar een half jaar te leven heeft. Wellicht niet overal even geloofwaardig en ook het einde is wat te sentimenteel (vooral in vergelijking met de rest van de film). Echter wel een heerlijk hoofdpersonage die nergens iets meer om geeft en dit levert genoeg grappige en ook wel scherpe scenes op. Bovendien weet de cast het allemaal prima te brengen.

Ik ben nooit een grote fan van Johnny Depp geweest. Ik moet echter wel zeggen dat hij in deze film bijzonder goed voor d’n dag komt. Het is sowieso een mooie film, waarin de relaties tussen de professor en zijn vrouw, resp. zijn dochter subtiel zijn uitgewerkt. Best een treurig en ontroerend verhaal zonder te ontsporen.

Als je in deze donkere dagen zoekt naar goed amusement en eens goed wil lachen, dan is deze film de keuze bij uitstek.

avatar van ikkegoemikke
What kind of cancer is it?
It's, uh, it's lung cancer.
You don't smoke.
No. I can now.

Laat ik met een brutale en denigrerende toon beginnen. Je neemt Jack Sparrow, promoveert hem tot een welbespraakt universiteitsprofessor in de literatuur en vertelt hem dat hij terminaal ziek is. Als je de film “The Professor” (met als originele filmtitel “Richard says goodbye”) bekijkt met een laatdunkende houding, zou je zo’n uitspraak kunnen verwachten. Goed. Johnny Depp heeft misschien wel de neiging om de immer dronken piraat naar boven te laten komen. Maar verder heeft deze onderhoudende tragikomedie niet veel punten van overeenkomst met het Caraïbisch zeerovers-spektakel. Ook als is de film doordrenkt met gitzwarte humor, dan toch valt er een diep tragisch onderwerp te ontdekken. Een boodschap over aanvaarding en berusting. Richard’s (Johnny Depp) manier van aanvaarding en berusting is wel erg rigoureus te noemen.

In plaats van een zware behandeling tegen de voortwoekerende kwaal, besluit Richard om het op zijn beloop te laten en het roer van zijn leven volledig om te gooien (Tja, de subtiele Sparrow verwijzingen komen spontaan in me op). Dat betekent dus volop genieten van het leven. Kortom, de levenswijsheid “Carpe Diem” extreem uitbuiten. Richard drinkt zich te pletter, lurkt op regelmatige basis eens aan een hasjsigaret en waagt zich aan ongegeneerde vrije seks. Met beide seksen en met goedkeuring van zijn eega die zelf een buitenechtelijke relatie met Richard's baas heeft bekend. Je mag dus wel stellen dat het slechte nieuws dat hem ter ore kwam voor een grensverleggende ommezwaai zorgt in zijn persoonlijk leven. Voor de omstaanders lijkt het echter alsof hij compleet krankzinnig is geworden.

Zonder twijfel is dit één van de meest geslaagde vertolkingen van Depp sinds jaren. Hier toont deze energetische acteur dat hij wel degelijk kan acteren. Ik begrijp maar al te best dat hij deze rol toegeschoven kreeg, want het rebelse karakter van de egocentrische figuur Richard past moeiteloos bij een figuur als Johnny Depp. Misschien zorgde zijn persoonlijke privétoestand voor de gepaste gemoedstoestand om deze tot onverschilligheid bekeerde intellectualist te spelen. Zijn sarcastische kijk op het leven levert amusante taferelen op. De roekeloosheid waarmee hij zich in avontuurtjes stort, doet menig bijstander het voorhoofd fronsen. Als kijker begrijp je deze ommekeer natuurlijk beter. Het resultaat zijn redelijk bizarre situaties waar zijn vrouw Veronica (Rosemarie DeWitt), dochter Olivia (Odessa Young) en beste vriend Peter (Danny Huston) bij betrokken zijn. Overigens vond ik de acteerprestaties van deze laatsten ook niet zo slecht. Buiten de theatrale dramatiek van Danny Huston.

The Professor” zal niet echt in de smaak vallen bij een jonger publiek. Het is dan ook niet echt een film om vrolijk van te worden. Dat geldt trouwens voor alle films die over deze vreselijke ziekte handelen. Toch slaagde “The Professor” erin om dit tragisch gegeven te transformeren naar iets humoristisch. Dat het einde emotioneler zou worden (zelfs naar het melige neigend) was natuurlijk onvermijdelijk. Serieuze films waarbij je geconfronteerd wordt met het gegeven eindigheid en sterven, doet een mens wel eens iets. Het zet je aan het denken over de zin van het leven en wat je bereikt hebt. En ik beaam dat met ouder worden mijn gedachten daar wel eens naar afdwalen. Na het zien van deze film, denk ik dat ik mijn standpunt drastisch ga herzien en ook net als Richard een “je mon fou” houding aannemen en voluit ga genieten van alles in de tijd die me rest. Dat lijkt me een aangenamere manier om mijn aards avontuur mee te beëindigen.

avatar van Rickazio
Wat een dun en armzalig script is dit joh... De persoon die de teksten geschreven heeft voor deze film zouden ze per direct moeten ontslaan of uitsluitend nog laten schrijven voor Sesamstraat.

En Johnny Depp speelt gewoon net zoals Jack Sparow... Hij heeft zichzelf absoluut gedegradeerd met deze film als acteur zijnde.

Iedereen die het nodig vond een voldoende te geven voor deze film: bedankt voor het afpakken van mijn avond. Ga lekker American Pie films kijken.