The Professor (2018)

Alternatieve titel: Richard Says Goodbye

Komedie / Drama

geregisseerd door Wayne Roberts
met Johnny Depp, Zoey Deutch en Danny Huston

Richard is een hoogleraar die het leven niet meer ziet zitten, nadat hij gediagnosticeerd wordt met iets dat zijn leven totaal ondersteboven zet. Hij besluit alles opzij te schuiven en zijn bestaan zo brutaal en onbezorgd door te brengen. Met een apart gevoel voor humor en een roekeloze manier van doen en laten, pakt hij alles aan wat hij eerder niet deed, waaronder drinken, roken, seks en het klakkeloos uitschelden van voorbijgangers die hem irriteren. Het zal hem meer plezier geven dan hij in jaren had.

Johnny007 schreef:
Pareltje van een film. Depp still got it, maar ook zijn tegenspelers. Prachtig acteerwerk van het hoogste niveau. In het bijzondere vond ik de scènes van Depp en
Rosemarie DeWitt die zijn vrouwspeelt fantastisch.
De vreemdgaan scène aan de eettafel van beide is zo goed geacteerd. Prachtig klein en intens gespeeld. Deze film heeft mij van het begin tot het einde geboeid.

avatar van Flat Eric
Luchtige zwaarmoedigheid.

Door een vreselijke ziekte pas pas gaan nadenken wat je eigenlijk met je leven had willen doen. Het zou niet zo moeten zijn , maar zal in de regel wel vaak zo gaan. Daar gaat de film over.
De weg die de prof bewandelt wordt tragikomisch gebracht en doet qua stijl inderdaad voor een heel kort moment denken aan het briljante American Beauty. Dat niveau wordt bij lange na niet gehaald, mede door de vlakke personages die me niet veel deden.
Maar laat dat de boodschap van de film niet verpesten: geniet nu van het leven!

avatar van huiguh
Gewoon een leuke komedie, oke... triest thema....
Depp is natuurlijk perfetct gecast voor de rol van Richard.

avatar van Grindhouse62
scorsese schreef:
Goeie film over een leraar Engels op een universiteit die te horen krijgt dat hij nog maar een half jaar te leven heeft. Wellicht niet overal even geloofwaardig en ook het einde is wat te sentimenteel (vooral in vergelijking met de rest van de film). Echter wel een heerlijk hoofdpersonage die nergens iets meer om geeft en dit levert genoeg grappige en ook wel scherpe scenes op. Bovendien weet de cast het allemaal prima te brengen.
Prima omschreven. Ik heb deze film zojuist gezien en heb mij er ook prima mee vermaakt. Een 3.0

Alleen één scene die ik er echt niet in vond passen. Die gay student die Richard vraagt of hij ooit sex met een man heeft gehad, zoiets. Met alle gevolgen van dien. Ik had echt zoiets van... Really?

avatar van rep_robert
Richard Says Goodbye werkt vooral door het aanstekelijke spel van Depp en de dikke fuck you naar het leven op het moment dat hij te horen krijgt dat hij niet meer lang te leven heeft. De ongemakkelijke situaties aan de dinertafel, op school en andere openbare plekken zijn af en toe hilarisch. Tegelijkertijd heeft de film ook een hart en weet het bij vlagen te ontroeren. Dat verder een aantal bijrollen niet helemaal goed uit de verf komen en overbodig zijn is maar een klein smetje op de film.

3 5*

avatar van richette
fantastische film met geweldig acteerwerk van johnny depp.
Op de een of andere manier begrijp je hem op vele punten en heb je gelijk een band met hem.
Sterk verhaal en zeer goed gebracht.
Ik vond het echt een topper!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Vooral het eerste uur is erg vermakelijk en wonderbaarlijk luchtig gebracht voor een zwaar onderwerp als dit, wat mij betreft een voortreffelijke rol van Depp ook trouwens! Het laatste half uur is meer drama, wat op zich niet heel slecht uitpakte maar na dat heerlijke eerste uur had ik bijna zoiets van zet alsjeblieft door op dit tempo en in deze style, het einde had gewoon hetzelfde kunnen blijven

Heel dicht tegen een 4 aan, maar net een 3,5. Zeker een aanrader.

avatar van Mark de Jong
Een leuke film, een uur lang, om vervolgens in te storten

Matige film. Oppervlakkige uitwerking van het onderwerp sterfelijkheid.

MosquitoSmasher schreef:
interessant dat je juist die scene eruit haalde

avatar van Roy Rogers
Juweeltje!

avatar van deridder
Natuurlijk is het goed om zo nu en dan aan de dood te denken. Maar ik moet eerlijk zeggen dat Richard’s dood mij weinig deed. Daargelaten dat ik niet denk dat Richard’s hedonisme nu zo veel zeggend of betekenisvol was

hankdigger schreef:
interessant dat je juist die scene eruit haalde

Ik vond de scène totaal niet erin passen, heel erg out of place zullen we maar zeggen. Geen idee wat daar interessant aan is, maar ok.

avatar van Daan258
Goede drama met hier en daar wat humor, sterk acteerwerk van Depp en een mooie boodschap!

Geen slechte film.