Ben Is Back (2018)

geregisseerd door Peter Hedges
met Julia Roberts, Lucas Hedges en Kathryn Newton

Aan de vooravond van kerst verschijnt Ben Burns onaangekondigd bij het huis van zijn moeder en zijn stiefvader. Naar eigen zeggen heeft zijn sponsor het goedgekeurd dat Ben, die na een opname in een afkickkliniek twee maanden clean is, de kerst doorbrengt bij zijn familie. Moeder Holly is verrukt, maar haar echtgenoot en haar oudste dochter herinneren haar eraan dat een junkie niet te vertrouwen is, temeer omdat het in voorgaande jaren ook verkeerd afliep. Na enige twijfel mag Ben één dag thuis doorbrengen, onder streng toezicht. Maar het gebrek aan vertrouwen maakt het voor Holly bijzonder moeilijk om alles in goede banen te leiden.

• vanaf 23 mei te koop op dvd en blu-ray

Vanaf 10 januari 2019 in de bioscoop (The Searchers)

avatar van mrklm
Een afschuwelijke titel voor een intelligent, meeslepend en goed gemaakt verslavingsdrama dat op een knappe manier het verhaal van het onverwachte bezoek van junkie Ben, [Lucas Hedges], die net een paar maanden clean is, aan zijn familie vertelt vanuit twee perspectieven: die van Ben zelf en die van zijn moeder Holly [Julia Roberts]. Beide rollen zijn erg goed geschreven door regisseur/scenarist Peter Hedges. Holly is constant verscheurd tussen haar moederlijke gevoelens en haar rationele besef dat ze haar zoon niet (of nauwelijks) kan vertrouwen. Ben worstelt met het feit dat hij weet dat hij niet te vertrouwen is ('You can never trust a junkie', zegt hij zelf!) en het gevolg daarvan, namelijk dat zijn moeder hem niet durft te vertrouwen. Het fraaie spel van Robert en Hedges maakt op treffende wijze tastbaar hoezeer verslaving de relatie tussen ouders en kinderen voorgoed verstoort, maar ook hoe moeilijk het is voor een verslaafde om de draad op te pakken. Rachel Bay Jones maakt indruk in haar twee scènes als moeder die, mede door toedoen van Ben, haar dochter verloor aan drugs. Wel jammer van het abrupte, onbevredigende einde.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
mrklm schreef:
Een afschuwelijke titel voor een intelligent, meeslepend en goed gemaakt verslavingsdrama.
Morgen eens meepakken, ben benieuwd!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Ben is Back is zeker een film die de moeite waard is geworden, het acteerniveau is gelukkig al op een hoog niveau met namen zoals Julia Roberts maar ook zeker de jongere Lucas Hedges is dat eigenlijk wel iets wat je mag verwachten.
Voor mij persoonlijk was de grootste verrassing Kathryn Newton, niet alleen een prachtige meid om naar te mogen kijken maar ze acteert in het geval van deze film ook erg naturel en echt. De personages voelen realistisch en dat werkt alleen maar in het voordeel van Ben is Back.

Het verhaal zelf is wel tamelijk voorspelbaar en vrij simpel maar gelukkig wordt hier creatief mee omgesprongen en de nachtelijke scènes zijn erg sfeervol.
Het einde was zoals eerder aangegeven door mrklm nogal abrupt, dat hij weer ging ademen voor dat de aftiteling kwam was natuurlijk wel erg voorspelbaar en bijna veilig te noemen.

Wat mij betreft geen meesterwerk, maar wel een drama film die gezien mag worden en zeker niet zonde van de tijd is.

avatar van Bikkels
Ik heb deze film recentelijk gezien maar het casten van Lucas Hedges voor deze rol vond/vind ik totaal ongeloofwaardig! Film vond/vind ik ook niet realistisch. En toch ergens ook weer een patronaatsfilm met in dit geval de moeder, Julia Roberts in de hoofdrol, als de vrouwelijke heldin.
De rating mag in mijn optiek naar een 6.3.

avatar van MiekiePou
Geen actie film , al waren sommige stukjes best spannend. Wel drama van begin tot eind, ik had niets gelezen, geen trailer gezien, dus ik stond voor alles open, zelfs dat Ben eventueel zou sterven. Dus ik heb echt elke minuut genoten en meegeleefd met de moeder , en het gezin. Verslaving is een ziekte die het hele gezin meezuigt, dus dat deel werd goed weergegeven, gebrek aan vertrouwen , hoop, angst , zeer goed drama, wat weer eens heel iets anders was dan wat ik normaal kijk. Dus een 3,5 tot 4 sterren... wie weet kijk ik hem nog eens en stellen bij naar 4 , want je houd ervan of niet, dit genre, en ik vond het zeer overtuigend en nergens goedkoop of onwerkelijk . Wel had ik na een half uur even iets van , duurt de film te lang misschien ? Maar nee, ik bleef kijken en kijken en de tijdsduur was achteraf prima, niet langer gemogen , want je leeft toch mee tijdens een dag en dan val je misschien wel in te langdradige conversaties , en dit was een prima tempo. Top film dus ! - mijn mening

avatar van macrobody
Ik dacht even dat dit een slap aftreksel zou worden van Beautiful Boy maar dat viel reuze mee. Julia is zeker niet mijn favoriete actrice maar het was allemaal prima gedaan. Beetje jammer van het einde.

avatar van schumacher
Heel goeie drama, goed verhaal, goede acteurs/actrices, goed geacteerd en ja heel eventjes had ik ook zoiets van het zal mss te lang duren maar ook hier gewoon rustig blijven kijken en het was oke.
Het einde was kortaf maar wel heel duidelijk hoe het afgelopen is.

Sterke drama met een heel goeie cast en Julia Roberts die blijft gewoon top.

avatar van knusse stoel
"Ben is back" begint enigszins gewoontjes, een rustig kabelend verhaal om zich na verloop van tijd, explosief te ontwikkelen.
Voor veel kijkers zal dat waarschijnlijk een andere richting zijn dan ze van tevoren hadden ingeschat.
Het kan een confronterende film zijn voor sommigen onder ons die gelijkwaardige situaties hebben meegemaakt. Vaak wordt er een dramatische richting in een film ingeslagen die soms "kant noch wal" raakt. In dit geval kan ik mij voorstellen dat het werkelijk zo zou kunnen gaan als men in deze film voorspiegelt!
Een prima film met uitstekend geacteerde personages, een prachtige setting en voldoende ontwikkeling om de kijker(s) vast te houden tot aan het einde! Lucas Hedges die "de verloren zoon" speelt is een zoon trouwens van de regisseur.
En dan het einde.
Daar ging het in mijn ogen mis!
Het einde is niet zoals ik graag zie als ik afscheid neem van een verhaal!
FOEI regisseur Peter Hedges! U had de schrijver hiermee nog niet naar huis mogen sturen!
Ondanks dat, een 8!

Verslaving staat centraal in deze film.
Prima Julia Roberts in een degelijke moeder rol.
Haar loyaliteit maar ook twijfel over haar verslaafde zoon die ineens weer voor de deur staat is prima vertolkt. Overigens zet de gehele cast een overtuigende rol neer in deze "Ben is Back".
Richting het einde wordt het zelfs nog beetje spannend.
Het einde had ik liever anders gezien .

avatar van Brabants
Ben is Back is een uitgevoerde film zoals je op voorhand verwacht. Er is niets mis mee maar het is allemaal zo voorspelbaar en derhalve vrij saai. Het acteerwerk daar heb ik zo ook wel mijn vraagtekens bij. Het was allemaal niet slecht maar het was het eigenlijk allemaal net niet. Toch krijgt de film van mij een voldoende want ik twijfel hierin enorm maar dan rond ik het toch af naar boven.