Ben Is Back (2018)

geregisseerd door Peter Hedges
met Julia Roberts, Lucas Hedges en Kathryn Newton

Aan de vooravond van kerst verschijnt Ben Burns onaangekondigd bij het huis van zijn moeder en zijn stiefvader. Naar eigen zeggen heeft zijn sponsor het goedgekeurd dat Ben, die na een opname in een afkickkliniek twee maanden clean is, de kerst doorbrengt bij zijn familie. Moeder Holly is verrukt, maar haar echtgenoot en haar oudste dochter herinneren haar eraan dat een junkie niet te vertrouwen is, temeer omdat het in voorgaande jaren ook verkeerd afliep. Na enige twijfel mag Ben één dag thuis doorbrengen, onder streng toezicht. Maar het gebrek aan vertrouwen maakt het voor Holly bijzonder moeilijk om alles in goede banen te leiden.

• Vanaf 10 januari in de bioscoop

Vanaf 10 januari 2019 in de bioscoop (The Searchers)

avatar van mrklm
Een afschuwelijke titel voor een intelligent, meeslepend en goed gemaakt verslavingsdrama dat op een knappe manier het verhaal van het onverwachte bezoek van junkie Ben, [Lucas Hedges], die net een paar maanden clean is, aan zijn familie vertelt vanuit twee perspectieven: die van Ben zelf en die van zijn moeder Holly [Julia Roberts]. Beide rollen zijn erg goed geschreven door regisseur/scenarist Peter Hedges. Holly is constant verscheurd tussen haar moederlijke gevoelens en haar rationele besef dat ze haar zoon niet (of nauwelijks) kan vertrouwen. Ben worstelt met het feit dat hij weet dat hij niet te vertrouwen is ('You can never trust a junkie', zegt hij zelf!) en het gevolg daarvan, namelijk dat zijn moeder hem niet durft te vertrouwen. Het fraaie spel van Robert en Hedges maakt op treffende wijze tastbaar hoezeer verslaving de relatie tussen ouders en kinderen voorgoed verstoort, maar ook hoe moeilijk het is voor een verslaafde om de draad op te pakken. Rachel Bay Jones maakt indruk in haar twee scènes als moeder die, mede door toedoen van Ben, haar dochter verloor aan drugs. Wel jammer van het abrupte, onbevredigende einde.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
mrklm schreef:
Een afschuwelijke titel voor een intelligent, meeslepend en goed gemaakt verslavingsdrama.
Morgen eens meepakken, ben benieuwd!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Ben is Back is zeker een film die de moeite waard is geworden, het acteerniveau is gelukkig al op een hoog niveau met namen zoals Julia Roberts maar ook zeker de jongere Lucas Hedges is dat eigenlijk wel iets wat je mag verwachten.
Voor mij persoonlijk was de grootste verrassing Kathryn Newton, niet alleen een prachtige meid om naar te mogen kijken maar ze acteert in het geval van deze film ook erg naturel en echt. De personages voelen realistisch en dat werkt alleen maar in het voordeel van Ben is Back.

Het verhaal zelf is wel tamelijk voorspelbaar en vrij simpel maar gelukkig wordt hier creatief mee omgesprongen en de nachtelijke scènes zijn erg sfeervol.
Het einde was zoals eerder aangegeven door mrklm nogal abrupt, dat hij weer ging ademen voor dat de aftiteling kwam was natuurlijk wel erg voorspelbaar en bijna veilig te noemen.

Wat mij betreft geen meesterwerk, maar wel een drama film die gezien mag worden en zeker niet zonde van de tijd is.