Red Joan (2018)

Verenigd Koninkrijk
Biografie / Drama

geregisseerd door Trevor Nunn
met Sophie Cookson, Judi Dench en Tom Hughes

De in Engeland geboren Joan Stanley is een Sovjet en sympathisant van de communistische partij. Ze wordt ingelijfd als ambtenaar en wordt in de jaren 30 gerekruteerd door de KGB. Ze slaagt erin geheimen omtrent de kernbommen door te spelen aan de Sovjet-Unie en weet ruim een halve eeuw haar identiteit als spion verborgen te houden.

Vanaf 9 mei in de bioscoop (Cinéart Nederland)

Vast en zeker ook te zien op IFFR, in het themaprogramma The Spying Thing.

Prachtige film ook. Verfrissend om eens een spionageverhaal te vernemen vanuit het vrouwelijk perspectief. Dat de film op waargebeurde feiten is gebaseerd, wordt gespeeld door twee fantastische actrices en heerlijk Brits is maakte deze film een van de fijnste films die wij in 2018 zagen!

avatar van Kippie.
Gezien tijdens een bezoek in het buitenland. Waar Judi Dench indruk maakt in de weinige tijd die haar gegeven is, blijft Cookson aan de oppervlakte zweven en weet ze niet te overtuigen. Dit komt niet per definitie door haar acteerwerk, maar wel door het tenenkrommende script die elke kans tot spanning en intrige laat lopen. Ook wordt de vaart enorm uit de film gehaald door het irritante romantische subplot, dat - onterecht - meer podium krijgt dan het intrigerende spionageverhaal. Erg jammer.

avatar van mrklm
Deze film is gebaseerd op het verhaal van Melita Norwood die 87 was toen de KGB in 1999 bekend maakte dat zij betrokken was bij een spionageschandaal waarover de meningen tot op de dag van vandaag verdeeld zijn. De hoofdpersoon in deze film heet Joan Stanley [Judi Dench] en die wordt op hoge leeftijd opgepakt op verdenking van landverraad en door MI5 wordt onderworpen aan een diepgaande ondervraging. In flashback zien we hoe de jonge Joan [Sophie Cookson] eind jaren '30 in contact komt met leden van een communistische groepering. Joan is een briljante natuurkundige en krijgt een baan als assistent van wetenschapper Max Davis [Stephen Campbell Moore], met wie ze in het uiterste geheim werkt aan de ontwikkeling van een massavernietigingswapen dat tot doel moet hebben landen ervan te weerhouden elkaar aan te vallen.

Judi Dench heeft nauwelijks iets te doen in dit boeiende verhaal dat echter is bewerkt tot iets dat maar niet lijkt te willen besluiten of het een romantisch drama is of een spionagethriller en dus tussen de wal en het schip valt. Cookson is charmant als de jonge Joan en doet haar best, maar ook zij zit opgezadeld met een warrig script dat weliswaar enkele goede momenten heeft, maar dat hadden er veel meer kunnen (en moeten) zijn.

avatar van macrobody
mrklm schreef:

Helemaal mee eens. Ik bekijk het alleen vanuit een andere invalshoek. Blijkbaar wilde men dichtbij wat er bekend is blijven zonder er een pure spionage thriller of romantisch drama van te maken dat had afbreuk gedaan aan het verhaal zoals het bekend is. Het is eigenlijk meer een verfilming van het verhaal van Melita Norwood. En als zij er werkelijk voor heeft gezorgd dat de russen ook kernwapens (versneld) konden verkrijgen dan petje af. We hadden anders al lang een ww3 gehad.

Aardige film waarin een Britse natuurkundige meewerkt aan een project om de atoombom te creëren. Een goed verhaal, maar wel allemaal iets te veilig en hiermee ook voorspelbaar uitgewerkt. Degelijkheid alom en ook het acteerwerk is prima. De beste momenten zijn bewaard voor het laatste gedeelte. Met gemak 3.0 sterren.

Interessant verhaal dat ik niet kende. Dacht altijd dat de Russen de atoombom te danken hadden aan het echtpaar Rosenberg in de VS. Mooie rol van Judi Dench (wat is dat toch een indrukwekkende actrice), die als oudere Joan Stanley vast houdt aan haar overtuiging dat ze destijds de mensheid voor een vernietigingsoorlog heeft behoed. Maar even zo goed ook worstelde met haar twijfels en haar geweten.
Die tweestrijd laat Sophie Cookson als de jonge Joan wel zien, maar toch minder overtuigend. Ben het wel met scorsese eens dat het allemaal iets te veilig en voorspelbaar wordt uitgewerkt.

Interessante film met een waar gebeurd verhaal.
Joan wordt beschuldigd van spionage tijdens en kort na de Tweede Wereldoorlog.
Maar de beschuldiging komt wel erg laat, Joan is al in de 80..
Verrassend is het verhaal wel te noemen, ga niets verklappen anders is de verrassing helemaal weg.
Goede rol van Judi Dench al is hij wat klein, de jonge Joan wordt vertolkt door Sophie Cookson en ook die doet het goed.
Had echter wat meer spanning verwacht in deze film en daar bleef ik wel wat op mijn honger zitten, maar slecht is hij in geen geval!!