Red Joan (2018)

Verenigd Koninkrijk
Biografie / Drama

geregisseerd door Trevor Nunn
met Sophie Cookson, Stephen Campbell Moore en Tom Hughes

De in Engeland geboren Joan Stanley is een Sovjet en sympathisant van de communistische partij. Ze wordt ingelijfd als ambtenaar en wordt in de jaren 30 gerekruteerd door de KGB. Ze slaagt erin geheimen omtrent de kernbommen door te spelen aan de Sovjet-Unie en weet ruim een halve eeuw haar identiteit als spion verborgen te houden.

• Vanaf 9 mei in de bioscoop

Vanaf 9 mei in de bioscoop (Cinéart Nederland)

Vast en zeker ook te zien op IFFR, in het themaprogramma The Spying Thing.

Prachtige film ook. Verfrissend om eens een spionageverhaal te vernemen vanuit het vrouwelijk perspectief. Dat de film op waargebeurde feiten is gebaseerd, wordt gespeeld door twee fantastische actrices en heerlijk Brits is maakte deze film een van de fijnste films die wij in 2018 zagen!

avatar van Kippie.
Gezien tijdens een bezoek in het buitenland. Waar Judi Dench indruk maakt in de weinige tijd die haar gegeven is, blijft Cookson aan de oppervlakte zweven en weet ze niet te overtuigen. Dit komt niet per definitie door haar acteerwerk, maar wel door het tenenkrommende script die elke kans tot spanning en intrige laat lopen. Ook wordt de vaart enorm uit de film gehaald door het irritante romantische subplot, dat - onterecht - meer podium krijgt dan het intrigerende spionageverhaal. Erg jammer.

avatar van mrklm
Deze film is gebaseerd op het verhaal van Melita Norwood die 87 was toen de KGB in 1999 bekend maakte dat zij betrokken was bij een spionageschandaal waarover de meningen tot op de dag van vandaag verdeeld zijn. De hoofdpersoon in deze film heet Joan Stanley [Judi Dench] en die wordt op hoge leeftijd opgepakt op verdenking van landverraad en door MI5 wordt onderworpen aan een diepgaande ondervraging. In flashback zien we hoe de jonge Joan [Sophie Cookson] eind jaren '30 in contact komt met leden van een communistische groepering. Joan is een briljante natuurkundige en krijgt een baan als assistent van wetenschapper Max Davis [Stephen Campbell Moore], met wie ze in het uiterste geheim werkt aan de ontwikkeling van een massavernietigingswapen dat tot doel moet hebben landen ervan te weerhouden elkaar aan te vallen.

Judi Dench heeft nauwelijks iets te doen in dit boeiende verhaal dat echter is bewerkt tot iets dat maar niet lijkt te willen besluiten of het een romantisch drama is of een spionagethriller en dus tussen de wal en het schip valt. Cookson is charmant als de jonge Joan en doet haar best, maar ook zij zit opgezadeld met een warrig script dat weliswaar enkele goede momenten heeft, maar dat hadden er veel meer kunnen (en moeten) zijn.