Le Fidèle (2017)

België / Nederland / Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Michaël R. Roskam
met Matthias Schoenaerts, Adèle Exarchopoulos en Charley Pasteleurs

Het is liefde op het eerste gezicht tussen de raadselachtige Gino “Gigi” Vanoirbeek en de beloftevolle racepilote Bénédicte “Bibi” Delhany. Maar Gigi draagt een geheim met zich mee. Hoe meer hij dit probeert te verbergen, hoe dieper hij in de problemen verzeild raakt en hoe zwaarder hun liefde op de proef wordt gesteld. Gigi zal moeten kiezen. En Bibi ook. Maar hoe lang kan je vechten voor iets dat misschien al lang verloren is?

avatar van McSavah
Maar ik voelde juist geen chemie tussen Bibi en Gigi, en daar staat of valt een film als deze toch wel bij. Karakatsanis is gelukkig wel weer in vorm, waardoor het gammele scenario niet al te veel stoort.

avatar van de grunt
Deze fantastische film van Roskam zindert nog na! Wat kan die man een sfeer neerzetten.....

avatar van hartfield
Goede film in over een klassiek thema, de liefde en wat dat met je doet. Twee verschillen de milieus smelten samen en dat geeft conflicten. Ontknoping is iets te romantisch voor mij.

(Gezien op 27/10/17)
Men zegt dat de cineast te veel dingen heeft willen stoppen in 1 film. Ieder hoofdstuk is dan ook niet even sterk.
Zich overgeven aan een 'gekke' liefde zonder echt te weten wie je tegenover je hebt. Is riskant. Gigi en Bibi ondergaan het en nemen de consequenties.
Er zijn prachtige scènes. Roskam is blijkbaar een voorstander van het vertellen van een verhaal.
Daar hou ik van. De beide hoofdrolspelers laten je 'genieten' van hun chemie.
Begrijp dat niet iedereen houdt van de ontknoping, maar ik zat op het randje van mijn cinemastoel (zetel).

Nachtje over geslapen, maar uiteindelijk vind ik de fouten, als ik die zo mag noemen, in het scenario onvergeeflijk. Een plottwist of twee te veel terwijl andere zaken onvoldoende zijn uitgewerkt, dat kan toch niet als je op het niveau van Roskam speelt.
Het zit er meteen boenk op tussen Gigi en Bibi, wat wel een grappige dialoog oplevert ('Ok, tot over twee weken dan?' - 'Moet je eerst nog scheiden of zo?'), maar de chemie tussen de twee topacteurs niet ten goede komt. Misschien werkt het voor mij net niet omdat ze allebei belachelijk knap zijn, wie zal het zeggen.
Een krappe 3*, minder krijg ik ook niet over m'n hart voor zo'n mooie Vlaamse productie. Zeker minder dan The Drop en Rundskop.

Gohhh geen enkele onvoldoende hier...Dat is dan echt een uitzondering. Moet ik maar gaan zien Tnx Moviemeters

En is die Schoenaerts de zoon van DE Schoenaerts????

avatar van JDSsmetje
Le Fidèle had een uitstekende, strak geregisseerde misdaadthriller kunnen zijn, maar Roskam prefereerde in deze een romantisch melodrama en dat komt minder uit de verf. De chemie tussen de twee lovers in trouble is nauwelijks voelbaar en de emotionele band met de personages verdwijnt naargelang de film vordert. Qua filmstijl slaagt Roskam er wel in de Vlaamse cinema een internationaal appeal te geven en bij wijlen bemerk je vonken van de zijn klasse, maar Le Fidèle werkte simpelweg niet immersief genoeg. De metaforen (woef woef) lagen er bovendien erg dik op en in het tweede deel van de film begint het scenario wat te rammelen. Roskam verklaarde op de Vlaamse televisie dat hij de kwaliteit van de Vlaamse film wil opkrikken, maar dat hier niet altijd het budget voor is. Eén dingetje: geld had hier weinig mee te maken. De cast valt bovendien weinig te verwijten. Maar laat ons hopen dat 'wonder boy' Michael R. - Rundskop - Roskam zélf bij de volgende release opnieuw alles uit de kast trekt.

avatar van Zandkuiken
Eerste uur vond ik erg sterk (ondanks dat ook Le Fidèle niet ontsnapt aan de clichés van het gangster-genre), de tweede helft vond ik net iets minder. Maar wat een wéérgaloze slotscène zeg. Zeker voor wie Brussel een beetje kent (ikzelf heb daar ook wel eens bij het ochtendgloren gereden, na een avondje uit weliswaar).

avatar van Boneka
De film begint best wel aardig. Goed opgebouwd met een redelijk standaard verhaal (voorspelbaar), maar zeker niet slecht. Maar het laatste half uur slaat de film door. Het gaat ineens alle kanten op. vrouw krijgt kanker gaat dood en heeft nog een laatste wens Tja dat had voor mij allemaal niet gehoeven. Zonde want hij begon zo lekker. Ook technisch vond ik hem op bepaalde punten niet mooi gemaakt. Vooral de snelweg beroving (begon goed) maar daarna ziet het er bijzonder slecht uit. In volle vaart staat die auto ineens bijna stil terwijl je een gigantische klap verwacht. Wat je daarna ziet was ook bijzonder slecht geacteerd. Sloeg nergens op. Het gekke is dat je niemand ziet alleen de schietende gangsters. Vond het trouwens bijzonder irritant dat het Vlaams niet Nederlands werd ondertiteld zodat je delen niet verstaat. Slecht gedaan door DFW?

Afijn omdat ie zo aardig begon een krappe voldoende. Het laatste half uur verpest de film compleet; jammer!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
frans123 schreef:
En is die Schoenaerts de zoon van DE Schoenaerts????

Wat laat, maar inderdaad! Matthias mag dan wel een topacteur zijn in binnen- en buitenland. Z'n vader Julien werd en wordt beschouwd als één van de grootste Vlaamse acteurs.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film die al lang op het lijstjes stond. De films van Michaël R. Roskam zijn voor mij niet de grote topfilms, maar anderzijds zijn ze nooit slecht. En met een cast waarin zowel Matthias Schoenaerts als Adèle Exarchopoulos spelen is mijn nieuwsgierigheid zeker aangewakkerd. De film toont dan ook 2 boeiende en levendige personages die sowieso de film al omhoog tillen. Ook het verhaal is interessant genoeg en de cinematografie van Nicolas Karakatsanis levert mooie beelden op. Net als de vorige films van Roskam is dit zeer degelijk gemaakt, maar mist het net altijd dat beetje meer om echt te overweldigen.

Film Pegasus schreef:

Ja ik kan hem nog wel herinneren...Ook zijn uiterlijk...Geweldige acteur. Zette echt iets neer, waar je niet om heen kon Maar internationaal nooit doorgebroken dacht ik....Ja, toen was de wereld wat kleiner.

Net zoals met "Rundskop" en "The Drop" neemt Roskamp veel hooi op de vork maar zet tevens een film neer die aan de ribben houdt maar helaas is het tweede gedeelte van "Le Fidèle" na de gevangenneming zeker niet trouw aan het eerste. Onwaarschijnlijkheden en melo nemen de bovenhand, daar waar vooraf van een aanvaardbaar scenario, met een vlotte, afwisselende opbouw te genieten viel.
Schoenaerts zet toch een goede act neer.

avatar van K. V.
Deze ook eens geprobeerd en vond hem niet mis, maar mocht wel wat korter geweest zijn. De film wist me vooral in het begin wel goed te boeien, maar naar het einde toe vond ik het wel wat minder.
De cast deed het niet slecht en verder zag hij er prima uit.

Prima film. Roskam gaat back to basics en laat ons net als in Rundskop zien dat misdadigers niet per se slechte mensen hoeven te zijn en dat de scheidslijn tussen goed en kwaad eigenlijk erg klein is. Andere setting en een iets andere uitwerking dus dan in zijn eerste succesfilm, maar de thematiek is hetzelfde en met de talentvolle Schoenaerts in de hoofdrol ook weer dezelfde leading actor. Aan de acteurs zal het dus niet liggen, want ook de voor mij onbekende Exarchopoulos levert puik werk als de krachtige love interest van de anti held. In het tweede gedeelte probeert Roskam dan toch nog iets anders dan de reeds belopen paden nogmaals te hanteren door extra dramatiek en emotionele diepgang toe te voegen maar persoonlijk vond ik dat niet het sterkste gedeelte van Le Fidèle. Verhaallijnen over een miskraam en kankerpatiënten voelden wat ongemakkelijk aan, en leken op één of andere manier ook niet thuis te horen in dit misdaadverhaal. De storyline met die honden was dan weer wel erg sterk bedacht en gefilmd, niet te missen. Al met al zeer geslaagd deze herhalingsoefening, op naar de volgende variant van hetzelfde.

Le Fidèle heeft zes Vlaamse filmprijzen ( Ensors ) in ontvangst mogen nemen afgelopen weekend tijdens het FFO 2018.

avatar van Alathir
Le Fidele en Tabula Rasa zijn de twee beste Vlaamse producties die ik het afgelopen jaar gezien heb dus dat verbaasde me niet.

Goeie film over een professionele crimineel die verliefd wordt op een vrouw die niet weet wat hij doet. Een misdaadfilm en liefdesdrama in één. Verhaaltechnisch zijn er wel wat hiaten en gaat het in het tweede gedeelte wat te ver, maar de verhouding tussen de twee hoofdpersonages is wel boeiend uitgewerkt. En dit wordt versterkt door het uitstekende acteerwerk van Matthias Schoenaerts en Adèle Exarchopoulos.

Dit had ik niet verwacht... zo'n mooie film.
Echt een pareltje van de Belgische regisseur Michaël R. Roskam.
Matthias Schoenaerts is hier echt wel goed alsook zijn tegenspeelster, met de onuitspreekbare familienaam, Adèle Exarchopoulos, een nobele onbekende trouwens.
Ook met het verhaal zit het snor, ik heb op deze film echt niets aan te merken.
Kan hem iedereen warm aanbevelen, is het waard om bekeken te worden !!!

Prachtige film, goed verhaal en goed acteerwerk van de beide hoofdpersonen Matthias Schoenaerts en Adèle Exarchopoulos.