Mektoub, My Love: Canto Uno (2017)

Alternatieve titel: Mektoub, My Love

Frankrijk / Italië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Abdellatif Kechiche
met Shain Boumedine, Ophélie Bau en Salim Kechiouche

Het is 1994. Amin hoopt als scenarioschrijver een bestaan op te kunnen bouwen in Parijs. Maar in de zomer keert hij terug naar Sète in het zuiden van Frankrijk om vakantie te vieren met zijn familie en jeugdvrienden. In het gezelschap van zijn neef Tony en beste vriendin Ophélie slijten ze de dagen in het Tunesische restaurant van de familie, de kroegen in de buurt en op het strand waar de vakantievierende meisjes te vinden zijn. Vakantieliefdes, drank en hormonen stuwen de dagen voort. Amin is gefascineerd door de verliefdheid en het bedrog van zijn vrienden en observeert de passie van een zomer waarin hij zijn eigen bestemming nog niet vindt. Zijn zoektocht is echter begonnen...

Hallo wibro, ik ben ook een film- én vrouwenliefhebber die over een paar maanden zeventig jaar wordt. Maar als ik een film zie, wil ik geraakt worden, iets nieuws zien, aan het denken gezet worden, interessante personages (mensen) tegenkomen. En die mogen best plezier hebben. Dat alles miste ik in deze film. De oppervlakkigheid van die mensen spatte van het doek af. Is dat wat Abdellatif Kechiche ons wil laten zien? Die boodschap is niet aan mij besteed.

avatar van mjk87
Mensen klagen hier over oppervlakkigheid, maar wat is hier oppervlakkig aan? Dit is toch uit het leven gegrepen? Hoe je eigen leven en vooral je eigen vakanties zijn? Ik vind de film daarom juist enorm diep gaan omdat die het ware leven toont.

avatar van Baboesjka
Wat ik leuk vind aan deze film is dat het zo realistisch overkomt. Het acteerwerk, de gebeurtenissen. Ik ben een heel ander persoon dan de mensen in deze film en ik heb me nooit in zulke situaties bevonden. Uitgaan in clubs en met vrienden vakantie vieren zijn mij bijvoorbeeld onbekend. Ik vind niet dat ik dezelfde ervaringen en interesses als de personages moet hebben om een film goed te vinden, maar dit stond wel heel ver van mij af. De gesprekken, vaak geroddel, vond ik bovendien niet bijster interessant. Ik voelde bewondering voor Ophélie. Zij lijkt zo goed in haar lichaam te zitten en trots te zijn op haar rondingen. Ze heeft zo'n zelfverzekerde uitstraling en haar kundigheid met de schapen vind ik charmant. Als dierenliefhebber vind ik het sowieso leuk dat de dieren ook een rol spelen in de film. Drie uur is lang. Gelukkig heb ik 'm op dvd van de bieb geleend en heb ik 'm in delen kunnen kijken. Ik vind die lange speelduur er wel bij passen. Het is mijns inziens een film waarin je meegesleept moet worden om 'm te beleven zoals ie bedoelt is. Ik vind het niet geweldig, maar zeker wel een voldoende waard. 3*

avatar van tbouwh
Op het vorige filmfestival van Venetië (2017) leken sommige filmjournalisten zich haast al te hebben voorgenomen om de nieuwe film van Abdellatif Kechiche (La Vie d'Adèle) met de grond gelijk te maken. Het regende reacties waarin het eerste luik van Mektoub, My Love omgedoopt werd tot de nieuwe Male gaze: de film. Inderdaad – hoofdpersoon Amin (Shaïn Boudemine) kijkt en aanschouwt, en de camera kijkt mee. Maar diezelfde hoofdpersoon trekt zich middenin de zomervakantie terug om in het aardedonker van zijn slaapkamer naar Dovzhenko’s Arsenal (1929) te kijken, en als een overduidelijk geïnteresseerde dame hem meevraagt naar het strand blijft hij liever in een stal achter om de lyrische geboorte van een lammetje mee te maken.

Iedere getoonde blik toont ook weer het potentieel van een groot bevragen, waarin voyeurisme geen verwerpelijk goed is maar een spiegel. De film is een hyperrealistische karakterstudie, ze moét subjectief zijn om te werken. Dat gegeven wordt nog het best bespeeld en beschreven in dit essay dat ik vond op de site van Kinoautomat. De reflexieve houding van de schrijfster getuigt van een intelligent, waar nodig kritisch perspectief dat een verademing is ten aanzien van de fulminerende critici die blijmoedig meegaan met de politiek-moreel correcte massa – hun potentiële gelijk sneuvelt onder een volledige onbereidheid om tussen de (film)regels door te lezen.

avatar van Ebenezer Scrooge
Mag toch hopen dat dit niet de cinema van morgen wordt, het echte leven is al saai genoeg. Als ook nog eens de films op de werkelijkheid gaan lijken, dan wordt het wel heel erg een sleur. Het is inderdaad wat Hitchcock ooit zei en hier al werd aangehaald: 'Drama is life with the dull bits cut out.' Tien minuten lang naar het gezever van een stel praatzieke oude wijven luisteren die op het strand de laatste roddels uit het dorp met elkaar bespreken, ik zie er de lol niet van in. Ergerde me daarnaast ook suf aan dat blonde meisje dat voortdurend haar haar zat goed te doen, zo mooi is dat haar nou ook weer niet. Wel een fraaie seksscène aan het begin.

mjk87 schreef:

Daar ben ik het wel mee eens.

Aan de andere kant vroeg ik me ook geregeld wel een beetje af wat Kechiche precies wil met al die bijna overdreven wulpsheid. Ik kijk er graag naar hoor, maar soms lag het er wel zo dik op dat ik me afvroeg wat hij nou wilde zeggen.

Die Ophelie is wel echt goddelijk trouwens.

Deel 2 mag wel komen.

avatar van eRCee
kos schreef:

Hij volgt de (enigszins gekwelde) blik van Amin.

Terzijde: het lijkt erop dat deze film mijn woonplaats helemaal overslaat. Jammer, ik hoopte hem opnieuw in de bioscoop mee te kunnen pakken.

avatar van Zwolle84
Mocht iemand een blu-ray met Engelse of Nederlandse ondertiteling tegenkomen, hoor ik het graag. Ik kan alleen Franse of Italiaanse subs vinden.

avatar van Verhoeven
Duimen voor Venetië.

Zwolle84 schreef:
Ik zou gewoon voor de Nederlandse of Britse DVD gaan. Die volstaan beiden.

avatar van Zwolle84
Verhoeven schreef:
Ik zou gewoon voor de Nederlandse of Britse DVD gaan. Die volstaan beiden.

Dat zou de allerlaatste optie zijn. Liefst geen dvd's in m'n blu-raykast.

Lijkt dat er enkel nog blu-ray in Frankrijk en Italië uitgekomen is.
Ik denk dat ik met evt dvd aanschaf wacht tot de drie (?) delen in een mooi boxje verschijnen

avatar van maxcomthrilla
Kectsjjjjjjjjjjj

Dezelfde minpunten als bij zijn eerdere werk, alhoewel ik Blue is the Warmest Colour wel kon waarderen. Positief is dat hij zeker authentiek oogt in de manier waarop hij een verhaal vertelt, hij had hier een redelijk zorgeloze film voor ogen in tijden die nog niet zo gecompliceerd waren. Jammer dat hij dat af en toe best fijne Mediterraanse sfeertje zelf hardhandig onderuit haalt door dat gewauwel van met name Ophélie, met haar vele onzekerheden over wat anderen van haar vinden.

Zo`n scene waarin Amin en zij pasgeboren lammetjes te drinken geven tijdens de ochtenddauw is wat dat betreft typerend, potentieel mooie scene; ware het niet dat je als kijker onvoldoende in zo`n scene op mag gaan omdat Ophélie constant haar klep niet dicht kan houden. Redelijke film, duurt te lang en de volgende keer graag wat meer verstilling. 3*