Geostorm (2017)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Dean Devlin
met Gerard Butler, Abbie Cornish en Jim Sturgess

Wanneer de klimaatverandering het voortbestaan van de aarde bedreigt, verenigen regeringen wereldwijd zich in de creatie van de Dutch Boy Program. Dit programma beslaat een mondiaal netwerk van satellieten, gewapend met technologieën om natuurrampen af te wenden. Na twee jaar succesvolle bescherming gaat er iets mis waardoor twee vervreemde broers belast worden met het herstel van de storing vooraleer een wereldwijde Geostorm de planeet overspoelt.

avatar van 3 2 1 cut
Als ik de trailer zo bekijk lijkt het mij van het soort type films als:

2012 (2009)

Of

The Day after Tomorrow (2004)

Altijd interessant dit soort 'bangmaak' films maar meestal zooooooo Amerikaans. Oftewel een zich herhalende blockbuster voor een nieuw (lees jong) publiek. Maar eerst zien en dan pas beoordelen.

avatar van WB
WB
Nu probeert Dean Devlin het eens zelf, zonder Emmerich aan 't roer. Iets zegt me dat dit zo'n slap aftreksel wordt van de Emmerich-films (Ja, ik vond TDAT en 2012 goed ).

avatar van TornadoEF5
Heeft Gerard Butler een patent op dat soort films? Gods of Egypt, Law Abiding Citizen en nu dit?

avatar van mcdaktari
Aan de spektakel zal het wel niet liggen maar toch denk ik dat het een slappe film word.

Waarschijnlijk weer zo een film in dat gerne waar je de fouten in ziet, net als 2012 - San Andreas en The Day After Tomorrow en Into The Storm enzo verder...
Niet dat dit soort films mij niet smaken,maar het is afwachten hoe deze valt...
Ik kijk er wel naar uit om dit soort films te gaan bekijken,de trailer geef niet veel bloot,maar dat maakt het ons eens te meer nieuwschierig om hem te gaan bekijken.
Wel slim gezien van de producent.

avatar van Valak
Hier verheug ik me enorm op. Ben hartstikke dol op deze MEGA over-the-top rampenfilms. En deze soort films staan inderdaad niet op op een goed verhaal of sterke acteerprestaties (hoewel bij de kleinere rampenfilms dat laatste juist weer wel het geval is), maar hier gaat het inderdaad om de top-notch visual effects; en dat zit hier volgens mij wel helemaal goed.

En we zijn Roland Emmerich zeker wel een bedankje schuldig, want zonder hem betwijfel ik ten zeerste of Hollywood hedendaags nog steeds van deze XL-disaster-films zou maken.

avatar van Iron Maiden
Belachelijk slechte poster en special effects, hoe kan dit met zo'n budget?

1 minpuntje in deze film vind ik dit, een flatgebouw op het strand ???????
Wie is op dit soort idee gekomen feitelijk,Is wel echt ongeloofwaardig om te zien....
De rest lijkt me wel best om te zien.
We zullen kunnen oordelen als we de film hebben kunnen zien

avatar van clockwork72
Poster ziet er uit als een of andere slechte B film uit de jaren 80. Man, hier wil een mens nog geen placemat van. Hopelijk is de film beter.

avatar van John Milton
Die poster kan inderdaad echt niet. Alsof een 14 jarige hem in paint of iets dergelijks gemaakt heeft. En volgens mij beledig ik die hypothetische 14 jarige dan nog.

Postermakers hebben goed naar deze gekeken volgens mij
Inception (2010)

avatar van clockwork72
Ja nu je het zegt, inderdaad ja. Wel een veel mooiere poster dan dat vorige gedrocht.

avatar van mjk87
Rampenfilms, leuk. Maar de cgi in de trailer die ik in de bios zag was barslecht.

avatar van Valak
Ik vind het wel een vette poster. Doet me eerder gelijk denken aan de scène in Deep Impact waarin New York getroffen wordt door de mega-tsunami.
En de CGI in de trailer vind ik er eerlijk gezegd helemaal niet slecht uit zien.

avatar van John Milton
Valak schreef:
poster is inmiddels aangepast, toen wij liepen te miepen was het dit Pronkjuweel.

John Milton schreef:

Dat lijkt idd meer op een slechte videogame!

avatar van mcdaktari
TornadoEF5 schreef:
Dit is toch een totaal andere film dan b.v Law Abiding Citizen.

Brown.Angel schreef:
1 minpuntje in deze film vind ik dit, een flatgebouw op het strand ???????
De rest lijkt me wel best om te zien.
We zullen kunnen oordelen als we de film hebben kunnen zien

Hier wordt niet over gesproken Brown.Angel precies, ik vind dit ook maar ongeloofwaardig bedacht, nou hebben we wel de film niet in zijn geheel gezien....

avatar van Ajax&Litmanen1
Nog steeds een lelijke poster, maar al beter dan de vorige. Vermoed dat de film van het niveau 2012 en San Andreas wordt. Niet best, maar best vermakelijk.

avatar van rep_robert
Denk zelf toch een niveautje eronder. De cgi weet niet te overtuigen in de trailer van Geostorm. Het is maar dat Gerard Butler erin zit, anders zou dit echt op een sci-fi channel film lijken (alleen de naam al) . De poster vind ik wel tof.

avatar van Brave-Neo
Lengte 109 minuten tegen 2012 van 158 minuten. Als er dan ook nog minder of geen jonge kinderen in voor komen wat kan er dan nog mis gaan

Maar meer als een 6je zie hierin ook niet zo snel.

avatar van Valak
De CGI vind ik best overtuigend genoeg er uitzien voor groots, indrukwekkend spektakel (waar deze films natuurlijk voor gemaakt worden) om je in je stoel weg te laten blazen.

En 2012 is uit 2009, dus ik ga ervan uit dat de CGI zeker alweer een stuk beter is dan 8 jaar geleden. Hoewel dat natuurlijk ook weer afhankelijk is van het budget.

avatar van TornadoEF5
mcdaktari schreef:
Dit is toch een totaal andere film dan b.v Law Abiding Citizen.

Even geloofwaardig. Ja, de ene film is een rampenfilm, de andere film is een goedkope aanklacht tegen het rechtsysteem. Ik vind die niet zo anders.

2012, The Day After Tomorrow en San Andreas zullen trouwens een pak beter zijn dan deze film. Hetgeen hier gebeurt is veel te vergezocht en wellicht nog meer spectaculairder en over-de-top dan in voorgaande films. Hetgeen in The Day After Tomorrow gebeurt, lijkt zelfs nog echt te kunnen gebeuren in de komende eeuw (10-20% kans maar de gevolgen zullen wel bijlange na niet zo extreem zijn).

Dit lijkt wel een The Asylum film die een grote release krijgt..

Nee hè.... ik vraag me echt af waarom er altijd een of andere getroebleerde familieplot in dit soort films zit. Zou er in Hollywood een opleiding voor zijn? Nou ja, later toch maar eens gaan kijken want ondanks alles kijkt een dergelijke film natuurlijk wel lekker weg op een mega scherm....

Vanmorgen gezien in Pathé, en hoewel ik normaal wel een zwak heb voor dit type film, viel deze me niet mee. Weet dan ook nog niet of ik thuis wel durf te vertellen hier naartoe te zijn geweest. Grappig detail: Holland c.q. Haarlem spreekt in Geostorm nadrukkelijk een woordje mee, want het wereldwijde project waar aanvankelijk het klimaat mee word beheerst heet hier daadwerkelijk Dutch Boy. Vernoemd naar die naamloze jongen die destijds zijn vinger in de dijk stopte, weet u wel. In plaats daarvan had men dit jong echter beter al zijn vingers op de zere plekken kunnen laten leggen toen de scriptschrijvers van Geostorm aan het werk waren, want de ene krankzinnige wending volgt de andere op. Dieptepunt hierin is toch wel de toevoeging dat al die weerrampen die hier voorbijtrekken gestimuleerd worden door een groep bad guys(raad eens wie uit de cast hun aanvoerder is), die de wereld naar de ondergang willen leiden, ten einde zo een herstart te kunnen maken voor een sterker gepositioneerd Amerika....hoe verzin je het. Naast de deken van volstrekte ongeloofwaardigheid die over deze film ligt, word er ook relatief weinig spektakel geboden. Alleen het laatste half uur tracht men in een razend tempo volledig los te gaan, maar dan valt op dat de CGI heel erg pover is, en dat het budget blijkbaar niet oneindig was want sommige scènes worden nog niet eens volwaardig afgemaakt. Van de acteurs kon alleen Butler me bekoren. Hij doet zijn achternaam eer aan en blijft in deze warboel stoïcijns zijn werk doen. Sturgess en Cornish in de andere hoofdrollen missen charme en power, bekende acteurs als Garcia en Harris hebben makkelijk inruilbare rollen.
Al met al een film die alleen werkt op het niveau van kermisattractie, verstand op nul(op -1 of -2 is nog beter), en dan heb je wellicht een goede kijkervaring. Maar mijn voorspelling is dat het niet storm gaat lopen voor dit gemakzuchtig gebeuren.

avatar van Shinobi
"Someone intentionally did this."

Volgens mij had Dean Devlin er beter aan gedaan om producer te blijven, gezien de vele problemen en re-shoots die zijn debuutfilm heeft moeten ondergaan.

De film volgt ongeveer hetzelfde stramien als de bekendere rampenfilms, zoals een '2012' en 'The Day after Tomorrow'. Hiervoor ligt aan de basis een krankzinnig netwerk van satellieten onder de naam Dutch Boy (vernoemd naar het jochie dat zijn vinger in de dijk stopte) dat allerlei natuurrampen moet stoppen. Vanzelfsprekend loopt dit verkeerd af en staat er een ongekende, epische ramp te wachten die men nog nooit heeft meegemaakt...

Het verloop kenmerkt zich - zoals verwacht - door een hoop onzinnigheid en onlogica waar geen pijl op te trekken valt. Hierin valt de stoïcijnse Gerard Butler op die onvermoeid zijn personage onnodig serieus portretteert. Juist dit breekt de film af, want op een gegeven moment zou je als kijker verwachten dat de toon luchtiger wordt; deze opzet kun je gewoonweg niet volhouden door alsmaar ernstig te blijven.

Toch kent 'Geostorm' een aardige pacing waar genoeg te beleven valt, ondanks dat het geheel volstrekt nergens over gaat. Daarbij zorgt de onbedoelde humor in de vorm van rare one-liners en gestoorde situaties voor de nodige afwisseling. Je moet alleen wel even door de opzichtige CGI heen kunnen kijken, want het is duidelijk dat het budget niet toereikend genoeg is.

Al met al best een redelijke rampenfilm, mits je de verwachtingen laag houdt.

2,5 Sterren.

avatar van Graaf Machine
Shinobi schreef:
"Someone intentionally did this."

Al met al best een redelijke rampenfilm, mits je de verwachtingen laag houdt.

Dat klinkt niet best. Als je de verwachtingen laag houdt zijn de meeste films redelijk. Als je de verwachtingen nog iets naar beneden bijstelt is elke film goed.

Toch zou ik deze wel gaan willen zien, ware het niet dat hij hier alleen in 3D draait, en dat heb ik nou wel eens gehad.

avatar van mrklm
Eigenlijk een remake van Armageddon, maar dan met een (nog) dommer en onnodig ingewikkeld plot. Het is niet zo moeilijk om te raden wie hier de slechterik is, zoals er überhaupt weinig verrassingen zijn in deze zoveelste nonsense-yahoo-actiefilm die clichés afwisselt met politieke correctheid. Het slaat allemaal nergens op, ook niet in IMAX 3D, maar de schamele pogingen tot humor slaan de plank behoorlijk mis. Wie zijn hersens niet uit kan schakelen, ergert zich wellicht met mij aan de vele plotgaten en de onlogische twist, maar wie zich graag laat overrompelen door een hoop lawaai en spectaculaire effects zal het wellicht deugd doen te horen dat hier niet één, maar meerdere wereldsteden in puin worden gelegd. Yippee ki yay!