The Day after Tomorrow (2004)

3,17

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Roland Emmerich
met Dennis Quaid, Jake Gyllenhaal en Ian Holm

Weerdeskundige Jack Hall (Dennis Quaid) waarschuwt met weinig succes voor de invloed die de opwarming van de aardbol zal hebben op het klimaat. Wanneer het noordelijk halfrond van de planeet daadwerkelijk het slachtoffer wordt van tornado's, overstromingen en gigantisch lage temperaturen wordt hij eindelijk serieus genomen. Terwijl het zuiden van Amerika in allerijl wordt geëvacueerd, wordt de noorderlingen geadviseerd binnen te blijven, en op het beste te hopen. Hall besluit naar het noorden af te reizen om hier zijn zoon Sam (Jake Gyllenhaal) te vinden, die samen met enkele medestudenten gestrand is in een bibliotheek.

1115 BERICHTEN 60 MENINGEN

Jaren geleden gezien. Vond er niks aan. Onzinnig.Traag, oervervelend.

Supernatural schreef:
geweldige film.heb hem zeker ook al 10 keer gezien.en hij blijft geweldig.

Hahhahah hoe kan je man???? Verwacht je toch steeds een ander einde...lol

frans123 schreef:

Hahhahah hoe kan je man???? Verwacht je toch steeds een ander einde...lol

ieder zijn eigen smaak.ik vind de film wel goed.

avatar van des1

Leuk het bijschrift "Where Will You Be?"... Nou, lekkah thuis in een warm gestookte kamer. Geweldig de visual effects. Vice president kreeg het wel telkenmaal hard voor z'n kiezen... Misschien komt het ooit wel eens zover. Evacuatie van complete werelddelen. Is nu in wezen al in sommige landen gaande waar geen water meer is. Wel wat erg happy pappy aan het eind terwijl miljoenen het leven hebben gelaten.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
een behoorlijk rammelende film. Bij release 2x in de bioscoop gezien, was toen echt onder de indruk maar op dvd en tv valt er toch veel van de magie weg.
De film begint wel heel mooi met de overview beelden van de zuidpool en de stemmige muziek maar zodra de eerste dialogen starten wordt al duidelijk dat dit een overdreven Amerikaans feestje wordt.

De tornado's in LA zijn wel om van te smullen, nog steeds zeer sterke cgi en ook de vloedgolf mag er zijn (al is het erg dubieus dat een bibliotheekdraaideur de hoofdrolspelers beschermt.)
Dat is gelijk de grote minfactor van de film, alle wijze raad en beweringen die losgelaten worden op de kijker gelden niet voor de hoofdrolspelers ( men mag absoluut niet meer naar buiten, mensen in het noorden moeten binnenblijven maar de vader niet, temperatuur keldert 10 graden per seconde behalve als je naar een boot wilt, medicijnenflesje in boot is gewoon intact en niet kapotgevroren, prehistorisch aandoende wolven rennen zonder problemen door de dodelijke kou

Voeg daarbij de cliche love substory van de matig acterende Gyllenhaal, de prekerige toespraak van de nieuwe president en mijn grootste irritatie het totaal nutteloze subplot kankerpatientje en moeder van Sam om de sentimentaliteit op te vijzelen en eigenlijk blijft er dan buiten de special effects bar weinig over.
Maar de film vermaakt dus 2.5 mag staan