The Day after Tomorrow (2004)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Roland Emmerich
met Dennis Quaid, Jake Gyllenhaal en Ian Holm

Weerdeskundige Jack Hall (Dennis Quaid) waarschuwt met weinig succes voor de invloed die de opwarming van de aardbol zal hebben op het klimaat. Wanneer het noordelijk halfrond van de planeet daadwerkelijk het slachtoffer wordt van tornado's, overstromingen en gigantisch lage temperaturen wordt hij eindelijk serieus genomen. Terwijl het zuiden van Amerika in allerijl wordt geëvacueerd, wordt de noorderlingen geadviseerd binnen te blijven, en op het beste te hopen. Hall besluit naar het noorden af te reizen om hier zijn zoon Sam (Jake Gyllenhaal) te vinden, die samen met enkele medestudenten gestrand is in een bibliotheek.

• gisteren om 23:05 uur op TV (Veronica)

Jaren geleden gezien. Vond er niks aan. Onzinnig.Traag, oervervelend.

Supernatural schreef:
geweldige film.heb hem zeker ook al 10 keer gezien.en hij blijft geweldig.

Hahhahah hoe kan je man???? Verwacht je toch steeds een ander einde...lol

frans123 schreef:

Hahhahah hoe kan je man???? Verwacht je toch steeds een ander einde...lol

ieder zijn eigen smaak.ik vind de film wel goed.

avatar van des1
Leuk het bijschrift "Where Will You Be?"... Nou, lekkah thuis in een warm gestookte kamer. Geweldig de visual effects. Vice president kreeg het wel telkenmaal hard voor z'n kiezen... Misschien komt het ooit wel eens zover. Evacuatie van complete werelddelen. Is nu in wezen al in sommige landen gaande waar geen water meer is. Wel wat erg happy pappy aan het eind terwijl miljoenen het leven hebben gelaten.

een behoorlijk rammelende film. Bij release 2x in de bioscoop gezien, was toen echt onder de indruk maar op dvd en tv valt er toch veel van de magie weg.
De film begint wel heel mooi met de overview beelden van de zuidpool en de stemmige muziek maar zodra de eerste dialogen starten wordt al duidelijk dat dit een overdreven Amerikaans feestje wordt.

De tornado's in LA zijn wel om van te smullen, nog steeds zeer sterke cgi en ook de vloedgolf mag er zijn (al is het erg dubieus dat een bibliotheekdraaideur de hoofdrolspelers beschermt.)
Dat is gelijk de grote minfactor van de film, alle wijze raad en beweringen die losgelaten worden op de kijker gelden niet voor de hoofdrolspelers ( men mag absoluut niet meer naar buiten, mensen in het noorden moeten binnenblijven maar de vader niet, temperatuur keldert 10 graden per seconde behalve als je naar een boot wilt, medicijnenflesje in boot is gewoon intact en niet kapotgevroren, prehistorisch aandoende wolven rennen zonder problemen door de dodelijke kou

Voeg daarbij de cliche love substory van de matig acterende Gyllenhaal, de prekerige toespraak van de nieuwe president en mijn grootste irritatie het totaal nutteloze subplot kankerpatientje en moeder van Sam om de sentimentaliteit op te vijzelen en eigenlijk blijft er dan buiten de special effects bar weinig over.
Maar de film vermaakt dus 2.5 mag staan

avatar van Kondoro0614
Hoe toepasselijk is het om op één januari de film ‘The Day After Tomorrow’ te kijken, voor velen was gister natuurlijk de dag van het jaar (ook voor mij) om lekker vuurwerk te knallen en dan is één januari altijd heel zwaar, ook wel ‘The Day After’. Om toch de dag een beetje door te komen heb ik dan maar ‘‘The Day After Tomorrow’’ gekeken, die net op Netflix is verschenen en die ik nog moest herzien om mijn statistieken goed te krijgen in een even aantal. Ik moet zeggen dat ‘The Day After Tomorrow’ me in de herziening toch een beetje is tegengevallen, de film kent veel leuke dialogen maar is vooral fictief doel gesteld op een zeer belangrijk onderwerp wat hedendaags nog heerst.

Ik heb ‘The Day After Tomorrow’ al wel een paar keer gezien, we hadden hem zelf op DVD en ik vond het vaak een indrukwekkende film. Nu hedendaags interesseren deze films mij niet meer héél erg en vind ik ze vaak ook helemaal niet zo leuk meer. Uiteraard kent deze film een onderwerp wat erg belangrijk in ons samenleving is: het opwarmen van de aarde en de klimaatproblemen waar wij nu mee leven. Het is op de dag van vandaag en over een paar jaar een erg groot probleem met klimaatveranderingen waar deze film de nadruk ook op legt meer hij zit er wel erg dik op en dat is dan nog zacht uitgedrukt. ‘The Day After Tomorrow’ kent zeker genoeg pluspunten en was op veel vlakken ook gewoon een leuke film alleen wist hij het vaak net niet af te maken.

De acteerprestaties waren wel oké maar, ik vond ze allemaal niet echt héél bijzonder. Dennis Quaid speelde als Jack Hall de klimatoloog die als lichtpunt in de film stond. Hij vertelde over de klimaatveranderingen waar niemand in geloofde. Zijn zoon Sam Hall (Jake Gyllenhaal) was aanwezig in New York voor een wedstrijd met erg slimme mensen, hier werd hij vergezeld door Laura Chapman, J.D. en Brian Parks met wie hij in de bibliotheek ging schuilen.

Het verhaal was wel redelijk leuk. We volgen (Zoals gezegd) Jack en zijn zoon Sam waar dan Jack de klimatoloog is. Op een missie ergens in een besneeuwd gebied doen ze ijsboringen om onderzoek te doen waarop vervolgens het ijs breekt en er een heel diep gat te zien is. Jack uit het probleem van de klimaatverandering bij de regering die er vervolgens niks aan doen en Jack zit met lege handen weer bij zijn werk. Op een dag beginnen toch alle apparaten te loeien die het weer in de gaten moeten houden en er breekt een grote storm(en) over de hele wereld uit waarbij er natuurrampen gebeuren op plekken waar het niet moet zo sneeuwde het in het warme Indiaanse New Dehli, vielen er stukken ijs naar beneden in Japan en waren er tornado’s te verkennen in Los Angeles. Nu weet men zeker dat het foute boel is, alleen is het al te laat en komt een deel van de wereld onder een diepe sneeuwlaag te zitten en vormt er een nieuwe ijstijd. Jack moet ondertussen alles op alles zetten om zijn zoon Sam te redden die vast zit en het weer begint er steeds slechter op te worden.

Al om al, een redelijke herziening en ga ik iets naar beneden in de punten. De CGI zag er niet grandioos uit maar was prima te doen en in het algemeen heb ik stiekem wel genoten.

avatar van MecG
Als je van clichés houdt, dan is dit de film om te kijken. Misschien dat het visueel een huzarenstukje was in 2004..... nu toch echt niet meer. 1* voor dit heel, heel matige filmpje

Standaard rampenfilmpje weinig verrassend .
Wel vermakelijk en kijkt vrij makkelijk weg
simpel filmpje 2.5

avatar van Mark de Jong
Verhaal? Ach..... Maar prachtige beelden.

avatar van Mercurio
Inderdaad eerste uur tamelijk indrukwekkend, vervolgens bijna niet te verdragen vanwege de sentimentaliteit. Toch een 7 vanwege het eerste uur.