The Day after Tomorrow (2004)

3,17

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Roland Emmerich
met Dennis Quaid, Jake Gyllenhaal en Ian Holm

Weerdeskundige Jack Hall (Dennis Quaid) waarschuwt met weinig succes voor de invloed die de opwarming van de aardbol zal hebben op het klimaat. Wanneer het noordelijk halfrond van de planeet daadwerkelijk het slachtoffer wordt van tornado's, overstromingen en gigantisch lage temperaturen wordt hij eindelijk serieus genomen. Terwijl het zuiden van Amerika in allerijl wordt geëvacueerd, wordt de noorderlingen geadviseerd binnen te blijven, en op het beste te hopen. Hall besluit naar het noorden af te reizen om hier zijn zoon Sam (Jake Gyllenhaal) te vinden, die samen met enkele medestudenten gestrand is in een bibliotheek.

1115 BERICHTEN 60 MENINGEN

BeanDirection
You've made it

De meest succesvolle rampenfilm ooit, als je naar de cijfers kijkt. Voor de tiende keer nam Roland Emmerich de regie in handen, en met succes. Een film die maar liefst 543 miljoen dollar oplevert is het gevolg.

The Day After Tomorrow maakt grote indruk met visuele effecten. Een in ijs begraven New York, de aarde compleet bedekt met sneeuw. Als kijker krijg je heel wat voorgeschoteld. Tijdens sommige scènes is de muziek zo goed dat het de film je meesleept.

Ondanks sommige fouten in de film is The Day After Tomorrow zo spannend, dat als het afgelopen is, je meer wil.

avatar van Aazhyd
Verschrikkelijk ongeloofwaardige film die geen moment boeit.

avatar van Geno
Ik ben het met 'La royaal' eens; 'het irriteert al na enkele seconden'...

Die sentimentele teksten van personages die met hun gezicht (volop in beeld) zich van hinderlijk soort overacting bedienen, en daarmee hun diepliggende gevoelens van wanhoop denken te kunnen overbrengen...; op mij werkt dat averechts. Maar zo flauw en plat en zielloos; triest. Daarbovenop nog een sausje van patriottisme én het fijne Amerikaanse gezin dat dreigt uiteen te vallen door deze ramp... ; succes verzekerd. Blockbuster eerste klas. En tot overmaat van ramp - aan het eind van de film (happy end) vindt de vader zijn zoon weer in die barre kou.... nou jaaaa... (ik moest er bijna van janken; zo erg vond ik het allemaal)... bluuuh

Moet ik een sterretje geven?

0,5 *

avatar van frolunda
Ik vind het eerste uur toch wel erg sterk.De spanning wordt goed opgebouwd en de beelden zien er ook fantastisch uit.Daarna wordt het helaas allemaal vrij standaard en is het een stuk minder interessant.Toch een ruime voldoende voor deze 'blockbuster' omdat ik er best plezier aan beleefde.

Basic, maar wel leuk.

Ondergaat hetzelfde lot als een hoop soorgelijke films. Eerste uur is het leukst. De aanloop, de eerste tegenslag, de paniek en de ramp ... Emmerich zit dichter tegen Independance Day aan dan tegen een aantal andere mormels die hij op z'n naam heeft staan.

Effecten stelden niet teleur, zitten een paar indrukwekkende scenes in, ondanks dat er blijkbaar weer een paar personages op 5 meter van de meest grotesque effecten moeten ontsnappen. Het is zo ontzettend nutteloos, alsof iemand daar nog met omgekrulde vingertjes naar zit te kijken?

Maar zoals steeds is de aftermath van de ramp nogal saai. Gyllenhaal en z'n vriendjes zijn oninteressant, Quaid is gewoon een slecht acteur, de verhaallijn die tussen beiden ontspint is van zeer laag niveau. Gelukkig dat het einde wel een paar grappige kwinkslagen kent, maar het hele tweede uur is jammer genoeg aan de saaie kant, waardoor de film in geheel weer een hoop aan kracht en lol inboet.

Gelukkig is er het eerste uur nog. Leuk popcornvermaak.

avatar van knusse stoel
Dit soort van films spreekt de meeste mensen wel aan, lekker de ellende van de ander bekijken vanuit de luie stoel. Niet dat we een ander ellende gunnen maar het is altijd een vorm van leedvermaak, iets wat jezelf hopelijk nooit mee zult maken!
Dit is dan ook zo'n soort film en de meeste mensen, inclusief mijzelf, spreekt het wel aan.
Dus als je deze nog niet hebt gezien, vanavond gaan kijken!
Hieronder geeft "Onderhond" weer wat ikzelf er ook van vond, alleen geef ik een sterretje meer, misschien omdat ik geen popcorn lust en dan iets meer in de film raak betrokken?

avatar van John Barry
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
The Day after Tomorrow is leuke film waarin de special effects de hoofdrol op eisen.

De special effects in deze film zijn echt subliem. We krijgen van alles voorgeschoteld. Orkanen in Los Angeles. Een vloedgolf in New York. Een schip dat de door de straten van Manhattan vaart. Kortom we krijgen hele mooie en spectaculaire dingen te zien op het gebied van special effects.

The Day after Tomorrow is een film wat je moet kijken met je verstand op 0. Het verhaal is natuurlijk enorm spectaculair. Maar het kan niet dat een klimaat zo snel , zo drastisch wijzigt . De film moet dus met een korreltje zout worden genomen. Toch zit er wel in een duidelijke boodschap in de film. De boodschap is dat regeringen niet alleen aan de economie denken moeten denken , maar ook aan het klimaat. Wat mij betreft een mooie boodschap die helaas niet bij alle regeringen evengoed zou zijn doorgedrongen.

De film is interessant door de special effects en de spectaculaire gebeurtenissen die we in de film te zien krijgen. De film moet het niet hebben van het verhaal. Want dat stelt niet zo veel voor. Jack Hall is een wetenschapper, die toevallig de enigste is die de grote klimaat verandering enigszins had zien aankomen en naar wie niemand wilden luisteren, hij gaat zijn zoon redden die vast zit in New york en die zoon heeft hij toevallig in zijn leven een beetje verwaarloost en waar de held van de film Jack Hall door de gebeurtenissen spijt van krijgt. In deze film zitten veel cliché,s. Dit had toch wel wat minder gekund.

Er word in deze film aardig geacteerd maar het is nergens hoogstaand. Dennis Quaid als Jack Hall acteert het beste. Ondanks dat Jack Hall een erg clichéachtig personage is weet Dennis Quaid hem wel goed te vertolken. De bezorgdheid van Jack Hall en zijn schuldgevoel jegens zijn zoon komt overtuigend over. De rest van de cast doet het wat minder. Maar niemand acteert echt slecht.

The Day after Tomorrow is geregisseerd door Roland Emmerich. Ik heb tot op heden 3 films van Roland Emmerich gezien. Dat is deze film, The Day after Tomorrow dus , 2012 en Independence Day. Wat me tot nu toe opvalt is dat het elke keer gaat over de Verenigde staten. Elke keer word er weer in gezoemd op de verenigde staten en laat Emmerich zien, hoe de VS het tegen buitenaardse wezens opneemt. Of hoe de VS omgaat met de wetenschap met dat het einde der tijde is aangebroken. Of in deze film: hoe de VS omgaat met de klimaat verandering. Het zou wel een keer leuk zijn voor de verandering als Emmerich een ander land de hoofdrol geeft en niet altijd de VS. Het is een beetje cliché. De VS is “de wereldmacht“ dus we geven de VS de hoofdrol. Misschien gaat Emmerich in de toekomst nog weleens een keer afwisselen van land. ( of heeft die dat al in het verleden al een keer gedaan, ik heb immers nog niet alle films van hem gezien). Maar na drie films van Emmerich gezien te hebben was dit iets wat mij opviel.

Al met al vind ik The Day after Tomorrow een leuke film, En we mogen toch wel hopen dat wat we in de film te zien kregen absolute onzin is. Dit willen we toch niet met ze allen mee te maken?

3 sterren voor deze film.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Deze film is zo'n één van die films die ik alsmaar opnieuw kan bekijken. Weliswaar een luchtige blockbuster, maar de effecten werken eerlijk gezegd nog wel. We zijn ondertussen al 10 jaar verder. Dennis Quaid en Jake Gyllenhaal zijn ideaal voor dit soort films. En de prachtige apocalyptische beelden maken het zeker boeiend. Is de film geloofwaardig? Enigszins wel moet ik zeggen. Is het realistisch? Dat dan weer niet. Het blijft een blockbuster die op de eerste plaats spektakel wil brengen. De ijstijd zal er op deze manier niet snel komen. Maar anderzijds zijn natuurrampen en klimaatsveranderingen ook niet verzonnen. Het kan een aanzet zijn om nog meer na te denken over onze planeet. Maar de film is vooral een fantasierijke actiefilm over de mens die het hoofd moet bieden tegen weersomstandigheden. Geen absolute topper die door z'n ongeloofwaardigheid wat afgeschoten wordt (deels onterecht, omdat het vooral film blijft). Maar zoals ik het ervaar een film die blijft entertainen. Soms moet dat niet meer zijn.

avatar van Phantasm
Het eerste uur is prima, maar daarna zakt het toch wat in, begint het wat saai te worden.

Met de vader-zoon zoektocht en enkele andere relatiesituaties kiest de film voor het sentimenteel-avontuurlijk accent.
Verdienste ligt nochtans uitsluitend bij het visuele waarbij wij ons een opeenstapeling van extreme natuurrampen moeten voorstellen.
Het blijft boeiend met de fantasie van de makers te bewonderen. De personages zijn wat er van kan verwacht worden : Amerikanen die zich patriotistisch, nobel en onverzettelijk opstellen en in die zin wordt dan ook stevig geacteerd.

avatar van misterdhdh
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik heb geweldig genoten van deze film. Ben enorme fan van rampenfilms, al zijn er maar weinig echt goede films over, ook deze film is zeker geen absolute topper maar is wel goed gemaakt, al zijn er zeker zaken die minder zijn. De film komt redelijk snel op gang, wat zeer goed is. Film is tweedelig enerzijds hebben we de ramp zelf, anderzijds hebben we het emotionele gedeelte dat de regisseur wel in bijna al zijn films steekt. De special effects zijn schitterend gebracht met uitzondering van die wolven. Die wolven waren ook een minpunt voor mij in deze film. Ze hebben geen enkele meerwaarde en de spanning rond de wolven ontbrak ook wat. Ook die scene daarna in de bibliotheek waarin ze net op tijd toekomen voor de dodelijk koude temperatuur hun bereikte, was wel heel toevallig dat ze die deur een fractie van een seconde op tijd dicht deden. Leuk is dat er verschillende natuurrampen in de films komen, jammer is dat je enkel het gedeelte in Amerika ziet. Acteerwerk was wel goed, maar soms inderdaad overdreven. Het einde is voorspelbaar maar het is wel allemaal mooi gemaakt. Misschien iets te veel emotie willen steken in de film en de regisseur had misschien beter nog meer de ramp zelf van de kracht van de natuur gefilmd: nog meer schade,... en het vrijheidsbeeld is eens blijven staan dacht ik in een rampenfilm wat toch ook niet veel gebeurd.

4/5
****

avatar van Boneka
Al vele malen gezien en het blijft een spannend spektakel waarvan ze gelukkig de delete scenes er niet in gelaten hebben. De film die alweer 10 jaar oud is is goed opgebouwd en hoewel fantasie hier en daar duidelijk naar boven komt, is het toch een film die je aan het denken zet. En die ijstijd is hier in Nederland ook wel degelijk geweest met een temperatuurtje van -30. Dus zo gek is alles niet bedacht. Hoe dan ook een spannend vermaak vanuit je warme luie stoel.

avatar van royals
Eén van mijn favorieten rampenfilms. De visuele effecten, de opbouw, en een gevoel van desolatie zijn hier voor mij het beste gedaan.

avatar van dvdcrusher
Ongetwijfeld een van de beste rampenfilms ooit gemaakt en met een duidelijke boodschap. Geweldig mooie special effects en een schitterend verhaal. Dennis Quaid is de geknipte acteur voor dit soort films. Een film die ik wel iedere maand zou kunnen bekijken. De vader-zoon zoektocht is eigenlijk overbodig maar stoort niet echt, Uiteraard 5 sterren

Heerlijke film met fantastisch beelden van de vernieting van diverse steden in Amerika. Vooral leuk als je op die plekken zelf bent geweest. Ziet er behoorlijk realistisch uit. Het verhaal is echt 'Hollywood', maar dat vond ik niet hinderlijk.

acja88
Is toch gewoon een matig rampenfilmpje? Vooruit, 2,5 sterren.

Niet best, deze rampenfilm. Het verhaal slaat nergens op, de personages zijn nietszeggend, het acteerwerk is matig en het einde zie je al van heel ver aankomen. Niet eens vermakelijk, toch het minste wat je bij een film als deze mag verwachten...

avatar van Gang_Star
Niet al te bijzondere rampenfilm, maar ook verre van slecht. Vooral het visuele gedeelte in deze film was mooi, de orkanen, het sneeuw, maar ook het water zag er in tegenstelling tot andere genrefilms goed uit. Special effects waren ook goed. Qua verhaallijn is het minder, maar deze klimaatverandering was vooral niet saai om te kijken.

avatar van Vdk_Movie
2012 is zelfs iets beter vind ik.

avatar van Zwolle84
TMP schreef:

Helemaal mee eens. Het is niet eens lekker herzenloos vermaak, ik vond het maar een oervervelende, eindeloze zit. En dat zeg ik als grote liefhebber van Independence Day.

avatar van W.V.
Typische rampenfilm die alleen het eerste half uur nog een beetje boeit, maar daarna verzand in de rampenclichés. De beelden van de rampen all over the world zijn wel goed, maar daarnaast heb je wel acteurs nodig die geloofwaardig de strijd tot overleven kunnen overbrengen op het publiek. Dat lukt dus bij geen een van hen en de geloofwaardigheid in sommige scenes is ver te zoeken. Deze film moet je gaan kijken als je echt niets te doen hebt, in een melige bui bent of niet al te hoge eisen aan een film stelt. Vanwege de plaatsjes de film nog 2 sterren gegeven.

avatar van IH88
“When this storm is over, we'll be in a new ice age.”

Lekker bombastische rampenfilm die er mooi uitziet en tegelijkertijd een verhaal heeft waar je maar beter zo weinig mogelijk woorden aan vuil moet maken. Het klimaat is weer eens op hol geslagen en deze keer is het menens. Binnen een paar dagen (sure) verandert heel het noordelijk halfrond in een winters landschap met dodelijke gevolgen.

Ik moet zeggen dat het er allemaal schitterend uitziet en New York verandert in een mum van tijd in een poolvlakte. Het verhaal gaat over een zoon en vader die problemen hebben, maar door de ramp nader tot elkaar komen. Pa reist in barre omstandigheden zo even naar New York om zijn zoon te redden, maar die heeft het te druk met het versieren van een meisje. Dat meisje is Emmy Rossum dus echt kwalijk kan je het Sam (Gyllenhaal) niet nemen. Quaid is de vader en is aardig maar voor de rest zitten er niet echt noemenswaardige acteerprestaties tussen. Maar The Day After Tomorrow is best spannend en nogmaals, visueel is het echt prachtig gedaan door de "master from disaster" Emmerich.

avatar van TornadoEF5
Potential abrupt cataclysmic change and the Atlantic

Nooit gedacht dat een rampenfilm in die mate ooit wetenschappelijk relevant zou worden. Veel termen die de film gebruikt, komen terug en er verschijnt een spervuur aan onderzoeken en wetenschappelijke artikels m.b.t. de amoc decline, en de thermohaliene circulatie. Mede doordat de noordelijke Atlantische Oceaan een persistent koude afwijking heeft.

Er zijn veel vraagtekens, hoewel de gevolgen uit deze film uiteraard wel weinig waarschijnlijk zijn. Maar een afremming van global warming in west-Europa behoort wel tot de mogelijkheden. Het grootste risico is echter het tipping point, point of no return en door gebrek aan kadering, is onduidelijk waar we ons nu bevinden. Ook handig om er meteen bij te zeggen dat dit een werk van lange adem is, hoewel wanneer we het tipping point bereiken het snel kan gaan. Het 8.2 ka event en het Jonge Dryas kort na de laatste ijstijd zijn twee voorbeelden van gelijkaardige mechanismes, maar dan wel veroorzaakt door de leegloop van grote zoetwatersmeerreservoirs (wat een lang woord!), door het afsmelten van de beschermende gletsjer. Het ging toen om een grote hoeveelheid zoet water dat in de oceaan werd geloosd, terwijl het proces nu geleidelijk aan verloopt.

avatar van Pazmaster
Simpel vermaak, deze film moet het eigenlijk alleen hebben van de speciale effecten die er grotendeels best goed uitzien. Duurt verder wel iets te lang voor een verhaal van dit kaliber. En WTF was er aan de hand met die schaduw? Z'n schaduw bewoog eerder dan hij???? Ik dacht dat daar nog wel een verklaring voor zou komen maar er wordt verder niet over gerept... Vreemd!

avatar van Fisico
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dit moet één van de zwakkere rampenfilms zijn die ik al zag. Vrij ontgoochelende prent. Hoewel klimaatverandering erg actueel is en ook bij mij een zeer interessant thema is, boeide deze film me zeer weinig. De overstromingen en de ijsperiode zijn erg leuk gedaan en altijd tof om naar te kijken. Zeer realistisch weergegeven, top!

Maar waarom moet er steeds de onrealistische en vooral melige tour opgegaan worden? Het verhaal is erg zwak tot slecht. Pa maakt er een erezaak van om zijn zoon eens op te halen in NY. En wat dan? Het vriest de stenen uit de grond, mensen vriezen dood op straat en de held gaat eens een boetereis doen naar NY? Hoe serieus kan je jezelf nog nemen? Wat later kom er een schip tussen de wolkenkrabbers aangevaren. Van een goede GPS gesproken. Ook nergens nog bemanning te zien...
De "spanning" wordt bij de plotse vrieskoude wat opgebouwd door kunstmatige ingrepen zoals net de deur even snel sluiten of door in een gat te springen (Quaid). Ook altijd zo typisch is de slechte timing. Water komt met een gigantische snelheid op je af, maar de hoofdrolspelers hebben nog altijd de tijd om de superhero uit te hangen om net nog op tijd gered te zijn. Vreselijk dergelijke scenario's ...

De acteerprestaties en dialogen zijn ondergeschikt in dergelijke films en dat was er ook naar. Hoewel Gyllenhaal heden ten dage een gerespecteerd acteur is was zijn plotlijn en personage erg leeg, troostelijk, oninteressant. Net als de anderen trouwens. Visueel erg goede film, voor de rest niet veel soeps. Ik verwacht meer van een "goede" film.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Met afstand mijn favoriete moderne rampenfilm. Alles draait om de visuele effecten, en die zijn niet allemaal goed (het Antarctische ijslandschap met ijsbergen aan het begin oogt gewoon niet ècht, en die CG-wolven zien er uiterst belabberd uit), maar de meeste wel, en áls ze dan goed zijn zijn ze meteen ook bijzonder indrukwekkend: de reporter die door het billboard van straat wordt geveegd, de schoonmaker die ziet hoe de hele zijkant van zijn gebouw blijkt te zijn weggeslagen, de "wall of water", en de Russische tanker die door de straten van New York drijft. De eerste helft hiervan is een uitstekende rampenprent die zich in hoog tempo afspeelt en een aardige ecologische boodschap heeft voor wie zich niet stoort aan het idee van de absurde tijdsverdichting, de tweede helft is enigszins ridicuul met die dwaze tocht van Jack ("I have to do this!") en zijn medewerkers naar New York, maar toont zo wel mooi en op navoelbare wijze de bevroren toekomst, dus ook die plotlijn kan ik wel billijken (en bovendien, als het mijn éígen kind was dat daar zo zat... maar dan zou ik natuurlijk wel ook de beschikking over zulke arctic gear moeten hebben, èn twee vrienden die zomaar samen met en voor mij hun leven op het spel willen zetten). Kersen op de ijstaart zijn de ontroerende rol van Ian Holm (Jack: “Professor, it’s time you got out of there.” Rapson: “I’m afraid that time has come and gone, my friend.”) en de aardige "reversal of fortune" ten opzichte van Mexico, en Dennis Quaid is een acteur die ik wel graag zie en die prima in deze rol past. Kortom, zoals Roger Ebert zijn recensie afsluit, "The day after tomorrow is ridiculous, yes, but sublimely ridiculous – and the special effects are stupendous."

avatar van Ella Mannaerts

Kan dit echt gebeuren ? En wanneer dan ?

avatar van Elchapo
Na oneveer 10 keer te hebben gezien zen ik nog steeds: een prachtfilm in het rampengenre...4.5 stars.

geweldige film.heb hem zeker ook al 10 keer gezien.en hij blijft geweldig.