2012 (2009)

Actie / Drama

geregisseerd door Roland Emmerich
met John Cusack, Amanda Peet en Chiwetel Ejiofor

In het jaar 2009 worden aanwijzingen gevonden uit het Maya-tijdperk die voorspellen dat 21 december 2012 het einde van de wereld is zoals we die kennen en dat de overgang plaatsvindt naar iets nieuws. Wanneer Jackson Curtis (John Cusack) en zijn twee kinderen een familietrip naar Yellowstone maken, stuiten ze heel toevallig op een enorme researchinstallatie in een uitgedroogde meerbodem en ontdekken zo het geheim van de dreigende apocalyps die de regering verborgen gehouden heeft. Jackson moet de zaken nu in eigen handen nemen en hij stort zich in een wanhopige wedloop om zijn gezin en zichzelf te redden terwijl hij getuige is van aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, tsunami's en allerlei andere rampen die de aarde voor de mensheid in petto heeft.

avatar van Donkerwoud
Over smaak valt prima te twisten, maar het levert in de regel niet zo veel op.

avatar van BanterFreak
Prima film, alleen de scene met de aardbeving in LA is een beetje onrealistisch. aangezien Jackson met z'n limo overal wel een gaatje vindt waar geen explosies zijn of auto's rondvliegen. en hij zelfs door een instortend gebouw rijdt. maar verder een prima film en een zeeg geslaagde rampenfilm.

Dikkertje Dap
Poging zoveel om mensen te hersenspoelen wat hun 'gedrag' op deze aardkloot tot gevolg kan hebben.

Deze ramp was niet het gevolg van de mens, de planeten stonden op één lijn wat al door de Maya's voorspeld zou zijn. Ik heb lang geleden als puber het boekje 'waren de goden kosmonauten' van erich von däniken gelezen die deze ramp aan de hand van de Maya kalender "voorspelde" en was zwaar onder de indruk, ik geloofde het toentertijd maar 2012 was nog zo ver weg dat het me niet beangstigde, gelukkig. Toen het jaar 2012 naderde zag je de discussie opzwellen en haakte ik af, ik geloofde het niet meer hoewel het toch door je hoofd bleef spelen.

Ik vind het een aardige film, er is aandacht aan besteed en vind de rol van Woody erg leuk. Heb de film gister gezien en het is nu 2018 dus je weet dat de film niet te serieus genomen hoeft te worden, vraag me wel af hoe ze van 2009 t/m 20-12-2012 naar de film gekeken hebben

ps
Ben het ermee eens dat mensen middels bijvoorbeeld An Inconvenient Truth gemanipuleerd worden.

avatar van Shadowed
Vond het eigenlijk erg leuk.

Emmerich is toch wel iemand waar ik graag naar kijk. Niet vanwege de films die hij maakt, maar omdat hij het popcornvermaak zo hoog instelt. Indepence day 2 was dan een grote teleurstelling, maar 2012 is zeker als rampenfilm goed geslaagd.

Ja, ok toegegeven. Als dramafilm iets minder geslaagd. Film duurt ook wel erg lang, maar dat maakte voor mij vrij weinig verschil. Ik keek puur voor de vernieling en verwoesting van Amerikaanse en andere steden. En die zagen er erg goed uit!

En omdat ik me zo vermaakt heb met deze over the top rampenfilm gewoon een 3,5*. Klinkt te hoog, maar ik heb er echt van genoten. Cusack acteert niet altijd heel sterk, maar bijv Harrelson en Glover waren best om aan te zien.

avatar van Kondoro0614
Wederom een herziening en we komen steeds dichterbij het einde van mijn doel, en dan kan ik me eindelijk weer eens volledig gaan richtingen op mijn andere lijstjes want ik wil dit er gewoon zo snel mogelijk uit hebben en klaar hebben. Toch verveel ik me geen enkel moment met het herzien van films, en kan ik precies mijn visie nu vergelijken met mijn eerdere visie hoe ik naar bepaalde films keek en de vergelijkingen zijn vaak best groot maar niet bij deze film. Deze film had ik aardig recent nog wel eens gezien maar nooit wat onder geschreven en nu vond ik het wel een mooie geschikte tijd om dit maar eens te doen.

Een héél CGI spektakel maar, net iets te veel waardoor sommige scénes er best slecht uit zien. Dan voornamelijk het rijden met de limo door L.A. vluchtend voor de wegzakkende grond vond ik er amateuristisch uit zien, zeker met zo’n marketing erachter want ik kan me nog goed herinneren hoe erg deze film in de ‘spotlights’ stond en hoeveel mensen deze film wel niet wouden zien. Toch wil ik niet helemaal liegen en waren sommige dingen echt wel fascinerend om te zien, wat een geweld er soms bedacht werd vond ik erg gaaf, vooral wanneer de aarde explodeerde terwijl er een radio zender werd gemaakt, vond ik er super tof uit zien.

De cast vond ik prima, John Cusack speelde een prima rol als Jackson Curtis en ook zijn familie deed het prima, niks op aan te merken. Maar wat heb ik wederom kunnen genieten van Woody Harrelson en dat is zonder enige twijfel een acteur die ik ontzettend erg waardeer. Zijn rol was dan niet groot in ‘2012’, wel weer fantastisch.

En het verhaal is niks bijzonders. De aarde vergaat, zo verluid het al de hele film en Jackson is natuurlijk de gene die overal van weet te ontkomen, vluchten en te overleven wat natuurlijk onrealistisch als de pest is maar, zo gaat het de hele film. Ze moeten zien te vluchten naar bepaalde ‘Arks’ waaruit ze kunnen overleven van de tragedie wat zich afspeelt, en hoewel dat de ondergang van de aarde was zie je dat nergens in terug aangezien de aarde nog gewoon één bolwerk is, dus echt de ondergang is dit niet.

En dan was dit een redelijke herziening die op geen enkel vlak echt héél interessant en realistisch wist te worden en dat is dan wel merendeels jammer, ik zag het al wel aankomen van ver want ach: het is maar een film toch? Ondergang films weten altijd mijn aandacht te pakken omdat ik als persoon best geïnteresseerd ben in dit onderwerp en er veel mee bezig ben, dus het uitkijken van de film was geen probleem.