2012 (2009)

Actie / Drama

geregisseerd door Roland Emmerich
met John Cusack, Amanda Peet en Chiwetel Ejiofor

In het jaar 2009 worden aanwijzingen gevonden uit het Maya-tijdperk die voorspellen dat 21 december 2012 het einde van de wereld is zoals we die kennen en dat de overgang plaatsvindt naar iets nieuws. Wanneer Jackson Curtis (John Cusack) en zijn twee kinderen een familietrip naar Yellowstone maken, stuiten ze heel toevallig op een enorme researchinstallatie in een uitgedroogde meerbodem en ontdekken zo het geheim van de dreigende apocalyps die de regering verborgen gehouden heeft. Jackson moet de zaken nu in eigen handen nemen en hij stort zich in een wanhopige wedloop om zijn gezin en zichzelf te redden terwijl hij getuige is van aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, tsunami's en allerlei andere rampen die de aarde voor de mensheid in petto heeft.

avatar van Donkerwoud
Over smaak valt prima te twisten, maar het levert in de regel niet zo veel op.

avatar van BanterFreak
Prima film, alleen de scene met de aardbeving in LA is een beetje onrealistisch. aangezien Jackson met z'n limo overal wel een gaatje vindt waar geen explosies zijn of auto's rondvliegen. en hij zelfs door een instortend gebouw rijdt. maar verder een prima film en een zeeg geslaagde rampenfilm.

Dikkertje Dap
Poging zoveel om mensen te hersenspoelen wat hun 'gedrag' op deze aardkloot tot gevolg kan hebben.

Deze ramp was niet het gevolg van de mens, de planeten stonden op één lijn wat al door de Maya's voorspeld zou zijn. Ik heb lang geleden als puber het boekje 'waren de goden kosmonauten' van erich von däniken gelezen die deze ramp aan de hand van de Maya kalender "voorspelde" en was zwaar onder de indruk, ik geloofde het toentertijd maar 2012 was nog zo ver weg dat het me niet beangstigde, gelukkig. Toen het jaar 2012 naderde zag je de discussie opzwellen en haakte ik af, ik geloofde het niet meer hoewel het toch door je hoofd bleef spelen.

Ik vind het een aardige film, er is aandacht aan besteed en vind de rol van Woody erg leuk. Heb de film gister gezien en het is nu 2018 dus je weet dat de film niet te serieus genomen hoeft te worden, vraag me wel af hoe ze van 2009 t/m 20-12-2012 naar de film gekeken hebben

ps
Ben het ermee eens dat mensen middels bijvoorbeeld An Inconvenient Truth gemanipuleerd worden.

avatar van Shadowed
Vond het eigenlijk erg leuk.

Emmerich is toch wel iemand waar ik graag naar kijk. Niet vanwege de films die hij maakt, maar omdat hij het popcornvermaak zo hoog instelt. Indepence day 2 was dan een grote teleurstelling, maar 2012 is zeker als rampenfilm goed geslaagd.

Ja, ok toegegeven. Als dramafilm iets minder geslaagd. Film duurt ook wel erg lang, maar dat maakte voor mij vrij weinig verschil. Ik keek puur voor de vernieling en verwoesting van Amerikaanse en andere steden. En die zagen er erg goed uit!

En omdat ik me zo vermaakt heb met deze over the top rampenfilm gewoon een 3,5*. Klinkt te hoog, maar ik heb er echt van genoten. Cusack acteert niet altijd heel sterk, maar bijv Harrelson en Glover waren best om aan te zien.

avatar van Kondoro0614
Wederom een herziening en we komen steeds dichterbij het einde van mijn doel, en dan kan ik me eindelijk weer eens volledig gaan richtingen op mijn andere lijstjes want ik wil dit er gewoon zo snel mogelijk uit hebben en klaar hebben. Toch verveel ik me geen enkel moment met het herzien van films, en kan ik precies mijn visie nu vergelijken met mijn eerdere visie hoe ik naar bepaalde films keek en de vergelijkingen zijn vaak best groot maar niet bij deze film. Deze film had ik aardig recent nog wel eens gezien maar nooit wat onder geschreven en nu vond ik het wel een mooie geschikte tijd om dit maar eens te doen.

Een héél CGI spektakel maar, net iets te veel waardoor sommige scénes er best slecht uit zien. Dan voornamelijk het rijden met de limo door L.A. vluchtend voor de wegzakkende grond vond ik er amateuristisch uit zien, zeker met zo’n marketing erachter want ik kan me nog goed herinneren hoe erg deze film in de ‘spotlights’ stond en hoeveel mensen deze film wel niet wouden zien. Toch wil ik niet helemaal liegen en waren sommige dingen echt wel fascinerend om te zien, wat een geweld er soms bedacht werd vond ik erg gaaf, vooral wanneer de aarde explodeerde terwijl er een radio zender werd gemaakt, vond ik er super tof uit zien.

De cast vond ik prima, John Cusack speelde een prima rol als Jackson Curtis en ook zijn familie deed het prima, niks op aan te merken. Maar wat heb ik wederom kunnen genieten van Woody Harrelson en dat is zonder enige twijfel een acteur die ik ontzettend erg waardeer. Zijn rol was dan niet groot in ‘2012’, wel weer fantastisch.

En het verhaal is niks bijzonders. De aarde vergaat, zo verluid het al de hele film en Jackson is natuurlijk de gene die overal van weet te ontkomen, vluchten en te overleven wat natuurlijk onrealistisch als de pest is maar, zo gaat het de hele film. Ze moeten zien te vluchten naar bepaalde ‘Arks’ waaruit ze kunnen overleven van de tragedie wat zich afspeelt, en hoewel dat de ondergang van de aarde was zie je dat nergens in terug aangezien de aarde nog gewoon één bolwerk is, dus echt de ondergang is dit niet.

En dan was dit een redelijke herziening die op geen enkel vlak echt héél interessant en realistisch wist te worden en dat is dan wel merendeels jammer, ik zag het al wel aankomen van ver want ach: het is maar een film toch? Ondergang films weten altijd mijn aandacht te pakken omdat ik als persoon best geïnteresseerd ben in dit onderwerp en er veel mee bezig ben, dus het uitkijken van de film was geen probleem.

avatar van ILDIB
nogmaals gezien zelfde mening: veel te veel overdreven kantje boord acties het is gewoon teveel van het goede. Spektakel zat dat wel.

avatar van jeffreyraijmann
Zeer ongeloofwaardige film, telkens weer weet het gezin te ontsnappen aan iets waar je niet kan aan ontsnappen....maar okay het is maar een film

avatar van Sisorow
Deze film was de graphics in zijn tijd ver voor, heel goed gemaakt.

Sisorow schreef:
Deze film was de graphics in zijn tijd ver voor, heel goed gemaakt.

Dat was het niet.

On topic:
Wat.
Een.
Troep.

avatar van martijn011
Ik ben bezig met het zien van een aantal rampenfilms en vond het wel leuk om deze na precies tien jaar weer eens te herzien. Dit is toch wel dé film als je er van kan genieten om de hele wereld vernietigd te zien worden.

Emmerich pakt uit met geweldige shots en het ene shot is nog mooier dan het andere. Ook al duurt de film erg lang, echt vervelen doe je je nooit omdat de vernietiging van de wereld erg indrukwekkend in beeld is gebracht. Het blijft jammer dat ik deze film nooit in de bioscoop heb gezien.

Toch kent de film heel veel minpunten. Wie het scenario bedacht heeft mag zich ook wel even achter de oren krabben. De ene ontsnapping is nog ongeloofwaardiger dan de andere, het ene personage nog irritanter dan de ander (wat te denken van die Rus..) en de dialogen zijn vreselijk slecht.
Als je dit alles wegdenkt en je gaat lekker onderuit gezakt op de bank hangen om te genieten van de beelden heb je best een vermakelijke avond.
3* stonden en blijven staan.

wat een slechte film,zo nep

avatar van Shadowed
Herzien.

Blijft een heerlijke film van Emmerich en wat mij betreft tot nu toe zijn beste. Daar zullen een hoop gebruikers het vast niet mee eens zijn, maar als liefhebber van dit genre is het voor mij moeilijk een misser. Emmerich maakt er weer een waar spektakel van en daar hou ik van.

158 minuten is inderdaad een extreme speelduur maar me vervelen heb ik nergens. Enkel het eerste half uur is wat minder omdat de actie daar nog niet echt losbarst. De inleiding is dan ook zoals verwacht best lang in een film als deze. Tempo ligt verder hoog genoeg dus erg saai is het ook niet. Toch zijn de rampen na het eerste half uur waar je echt voor kijkt.

En die worden dan ook groots in beeld gebracht. Emmerich maakt duidelijk al zijn budget op een goede manier op en zorgt voor een zeer bombastisch en episch spektakel. 2012 is misschien wel de meest spectaculaire film die ik tot nu toe heb gezien. Na 30 minuten breekt de actie uit en die gaat in zo'n lekkere vaart door dat je je absoluut nergens verveelt.

Realistisch zijn de effecten niet, maar wel erg mooi in elkaar gestoken. Enorme beelden van kolossale rampen volgen elkaar snel op, waarvan de ene ramp nog indrukwekkender is dan de andere. Het is bijzonder hoe Emmerich eigenlijk steeds groter uitpakt en steeds over zichzelf heen gaat in deze film.

Acteerwerk is verder niet zo bijzonder, maar wat verwacht je dan ook van een cast die nauwelijks de ruimte krijgt om een dialoog goed uit te voeren. Alle ruimte wordt opgeëist door de beelden zelf. Het sentiment is soms behoorlijk aanwezig maar het wist me opvallend genoeg wel een beetje te raken.

2012 blijft een heerlijke popcornfilm om lekker met een grote bak zoetjes naar te kijken. Soms is het lekker spannend, dan weer lekker spectaculair. In het algemeen raast het ontzettend lekker door en pakt steeds heerlijk groot uit. In die 158 minuten heb ik me geen moment verveeld. Ontzettend spectaculair voor een film uit 2009. Heerlijk eigenlijk.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Rampenfilm die brengt wat je verwacht: spectaculaire maar onzinnige actie -hoeveel narrow escapes je in een film kunt proppen weet ik niet, Emmerich doet hier in elk geval een moedige poging het record aan te scherpen- en verder alle clichés die je maar kunt bedenken (de noodlanding op 50 meter van de arken sloeg wel alles). Maar als je je daar overheen kunt zetten is het een redelijk onderhoudende film, bovendien trotse winnaar van NASA's Silliest Film Award. Ook is John Cusack als 'loser turns hero' beter te pruimen dan bv Bruce Willis met z'n eeuwige wisecracks.

Edit: Toch vind ik het wel een merkwaardig fenomeen dat alles in vrijwel elke disaster movie zo cliché gebracht wordt, alsof de regisseur geen keus heeft. Je kunt natuurlijk best een andere kant op gaan met rampenfilms -misschien bestaan die films ook wel, ik ben geen kenner. Ik zou echt positief verrast zijn geweest als Cusack plus aanhang bij de eerste omvallende toren was neergestort, of als je op het eind de drie arken had zien zinken, voor mijn part gadegeslagen door een groepje natives van een of ander Pacific eilandje. Niet uit bloeddorst, maar gewoon een keer wat anders.

Tsja, het meeste is niet realistisch maar ik betrapte me er op dat ik genoot van deze film. Goed gespeeld en de acties prima gedosseerd. En lekker lang. Avondvullend. Probeer ' m maar eens.