2012 (2009)

Actie / Drama

geregisseerd door Roland Emmerich
met John Cusack, Amanda Peet en Chiwetel Ejiofor

In het jaar 2009 worden aanwijzingen gevonden uit het Maya-tijdperk die voorspellen dat 21 december 2012 het einde van de wereld is zoals we die kennen en dat de overgang plaatsvindt naar iets nieuws. Wanneer Jackson Curtis (John Cusack) en zijn twee kinderen een familietrip naar Yellowstone maken, stuiten ze heel toevallig op een enorme researchinstallatie in een uitgedroogde meerbodem en ontdekken zo het geheim van de dreigende apocalyps die de regering verborgen gehouden heeft. Jackson moet de zaken nu in eigen handen nemen en hij stort zich in een wanhopige wedloop om zijn gezin en zichzelf te redden terwijl hij getuige is van aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, tsunami's en allerlei andere rampen die de aarde voor de mensheid in petto heeft.

avatar van Piratje
Als rampenfilm meesterlijk en uitzonderlijk geslaagd.
Maar daar blijft het dan ook bij.
De film duurde veel te lang om aantrekkelijk en spannend te blijven
en is het hele verhaal voorspelbaar en erg eenvoudig qua inhoud.
De special effects worden in overdaad gebruikt tot ze zelfs beginnen storen en vervelen.

De vertolking laat te wensen over en ik vraag me af, terwijl de wereld vergaat, of men die resterende duizenden te eten en te drinken geeft. Geen moment van gezien. Wel voortdurende golvingen en instortende gebouwen en tenslotte prachtige beelden van gletchers en Chinese bergen.

Ook het plot was te voorspelbaar en dan nog slecht gebracht.

Ook vind ik het onterecht dat, terwijl duizenden omkomen, er nog ruim de tijd is voor romantiek en familiegesprekjes.

Men tracht ook even oppervlakkig de aandacht te vestigen op het verschil tussen arm en rijk en religieuze momenten.

Hoe indrukwekkend ook toch maar een underscore van 2,0*

jeffur
Indrukwekkende special effects, was ook erg spannend om te zien, het was zeker de moeite waard!

avatar van Capablanca
Een film die je de volgende dag vergeten bent en dat is maar goed ook! Onecht, plastic mensen, geforceerde dialogen en quasiwetenschappelijke prietpraat. Dus wordt hij om de zoveel maanden op tv herhaald... Soms bekruipt je het gevoel dat de mensheid een echte 2012 verdient.

Die Emmerich toch.

Jammer genoeg is het bij dit soort films vaak zo dat ik het meest van het eerste half uur geniet. Vind het altijd wel fijn vermaak, die "sprint" naar het einde van de wereld. Ook hier zo, ondanks een hoofdrol van Cusack waar ik absoluut niet op zat te wachten.

Leuke build-up in ieder geval, ook het begin van het eind was nog best tof te noemen. Probleem begint wanneer ze voor de eerste keer het vliegtuigje instappen. Ik wil best wat aannames doen in een film als deze, verder ook niet zo'n probleem dat het niet allemaal even realistisch is (daar valt wat mij betreft de ontsnapping met de limo al onder. Maar hoe vaak kan je als ongetrainde piloot opstijgen van een te korte landingsbaan om daarna ontelbare vallende wolkenkrabbers te ontwijken? Want voegt zoiets eigenlijk toe? Ze redden het toch wel, dus spanning creëer je er niet mee. Mooi is het ook niet wat zo'n scene hangt als los zand aan elkaar door de CG. Focus liever wat meer op de vernieling zelf, daarvoor zit ik namelijk in m'n stoel. Films als deze zijn toch vooral ramptoerisme.

Tweede probleem is die compleet onuitstaanbare rol van Ejiofor. Van zo iemand wordt je toch compleet gek? De hele aardbol is bezig een kleine selectie van het menselijk ras van de complete ondergang te redden, krijg je zo'n zeikstraal die na elke bocht met één of ander moraalriedeltje komt dat het hele plan in gevaar brengt. Oh wat is het erg om niet iedereen in te lichten! Oh wat is het toch naar dat niet iedereen dezelde kans op overleven heeft! Oh nee, het hoofdpersonage is in gevaar 1 minuut voor impact, laten we even het hele schip op het spel zetten om één dufkutschrijvertje te redden. Misschien is het een persoonlijke bias, maar ik vond de argumenten van de tegenpartij telkens een stuk sterker. Even leek het erop dat Emmerich zijn film daarvoor ook leek te gebruiken, maar zo'n happy end is natuurlijk desastreus voor dat beetje logica. Serieus Emmerich?

Verder wat onnozele humor en 90 minuten aan human interest crap waar ik echt niet op zat te wachten. De vernieling van de Aarde was gelukkig wel leuk, jammer dat het uiteindelijk niet de hoofdmoot van de film is. Effecten zagen er doorgaans spectaculair uit, muziek uiteraard kut, acteerwerk matig. Maar wat deze film vooral moet brengen is vernieling, geen moralistisch gezeik.

avatar van Moviestar1979
Als groot liefhebber van rampenfilms, special effects en CGI stond deze al een tijdje op mijn verlanglijst.
Onlangs had ik hem voor 5,00 € gekocht, en het resultaat is goed.

Het verhaal slaat uiteraard nergens op, want anno 2014 lopen we nog steeds rond op deze wereld.
Misschien dat het juist de doelstelling was om het hele 2012-gebeuren belachelijk te maken.
Roland Emmerich ging zich in elk geval voor de laatste keer wagen aan een rampenfilm.
In een interview met "USA Today " gaf hij te kennen dit hierna niet meer te doen.
Tevens werd dit zijn 2e lange speelfilm na The Patriot (2000).

Gerard Butler werd overwogen voor de rol van Jackson Curtis, maar wegens conflicten met zijn agenda moest hij dit aanbod afwijzen.
Het werd uiteindelijk John Cusack die redelijk weet te overtuigen.
Jackson Curtis is achterstevoren de echte naam van rapper 50 Cent.
Roland Emmerich is een grote fan van diens muziek, en wilde hem graag in zijn film verwerken.
Seth Rogen werd benaderd voor de rol van Adrian Helmsley, maar hij had geen interesse.
Gelukkig plaatste Chiwetel Ejiofor zijn handtekening.
Zijn recent sterk staaltje acteerwerk is o.a. te zien in 12 Years a Slave (2013).

In diverse Amerikaanse bioscopen werd de film om 20:12 uur (8:12 PM) uitgezonden.
In Noord-Korea werd deze verboden, omdat hij overeenkomsten toonde met de 100e geboortedag van Kim Il-Sung.
Diverse personen werden gearresteerd wegens het bekijken van kopieën.
Roland Emmerich wilde graag de vernietiging van de Kaäba in Mekka in beeld brengen, maar producent Harald Kloser was het hier niet mee eens.
Dit om problemen met radicale moslims te voorkomen.

2012 (2009) Is een lange rit, maar weet gelukkig een voldoende te scoren dankzij de special effects.
De uitwerking is helaas te standaard.
We zien dergelijke situaties in meerdere films terug.
Vader en moeder zijn gescheiden, moeder heeft een nieuwe vriend, door een ramp komen vader en moeder dichter bij elkaar, de vriend van de moeder overlijdt, father saves the day en het gezin komt weer bij elkaar.
Hierdoor wordt het helaas allemaal iets te voorspelbaar.
Toch is hij zeker niet saai indien je een liefhebber bent van rampenfilms.

3,0 *

avatar van John Barry
Een aantal jaren geleden zaten we in spanning. Er waren geruchten over het einde der tijden. In 2012 zou de wereld vergaan. In 2009 kregen we de kans met deze film om er psychologisch op voor te bereiden op wat zou kunnen gebeuren. Jammer genoeg is deze film niet bijster goed. Toch is dit wel een leuke film om een keer gezien te hebben.

In deze film krijgen veel spektakel te zien. De GGI ziet erg goed uit. Op het gebied van special effects heb ik in deze film geen kritiek. We krijgen in deze film erg veel spektakel voorgeschoteld. Zoveel spektakel zelfs dat je een beetje kan spreken van een inflatie van spektakel. De personages in de film ontsnappen aan de meest precaire situaties. Het is allemaal heel leuk en spectaculair om naar toe te kijken. Toch slaat de verveling aan het eind van de film soms een beetje toe. Je denkt: weer een gevaarlijke situatie voor de personages, zoiets hebben we al een paar keer gezien. De film was denk ik beter geweest met 1 actie scene minder. Nu kregen zoveel spektakel dat het toch net wat te veel van het goede was. Zoveel spektakel maakt het op den duur ook een beetje saai. Toch is het spektakel goed genoeg om de aandacht erbij te houden. In deze film verwacht je spektakel, en je krijgt ook een heleboel spektakel.

Ik vond dat laatste stuk op de ark erg spannend. Sommige stukken in die scene zijn wel wat overdreven. Zoals bijvoorbeeld dat overdreven gejuich als Jackson het toch nog heeft overleefd . Maar op zich wel leuk bedacht dat de ark bijna tegen de Mount Everest op bost.

Het acteerwerk is niet al te best te noemen. Danny Glover acteert dramatisch als de president van de Verenigde staten. Wat een slechte acteer prestatie. Glover dreunt zijn teksten maar een beetje op , maar acteren is het niet te noemen. Glover acteert verenweg het slechst van de hele cast. En dit zegt wel wat aangezien veel andere van de cast ook niet geweldig acteren.

Het gezin wat in deze film centraal staat komt niet geloofwaardig als gezin over. De kinderen acteren dan nog wel aardig. Maar de volwassen!!!! John Cusack als Jackson acteert niet geweldig en dat zelfde kan je eigenlijk zeggen voor de overige leden van het gezin. Dan hebben we in deze film ook nog twee idiote typetjes. De eerste is Zlatko Burić als Yuri Karpov , die man is een Russische miljardair. Wat een vreselijk irritant en arrogant personage. Yury is echt een idioot typetje waar je niet om kan lachen, en Zlatko Burić acteert ook nog niet al te best. Dus een beetje huilen met de pet op, met dit personage. Maar het kan altijd nog erger en dat laat die idioot van een Charlie bij Yellowstone zien, wat een vreselijk typetje is die Charlie zeg. Ik kon er echt totaal niet om lachen. Woody Harrelson mag Charlie vertolken en ook hij acteert slecht.

Maar gelukkig acteert niet iedereen slecht in deze film. Chiwetel Ejiofor acteert op de automatische piloot als Adrian Helmsley maar desondanks is zijn acteer prestatie redelijk te noemen. Erg goed vond ik Oliver Platt als de stafchef. Hij en Adrian zijn in deze film elkaars tegenpolen en ze vormen in deze film een leuk duo. Wat de rest van het acteer werk betreft: Ik kan niet iedereen bespreken maar de rest van de cast acteert van middelmatig tot voldoende. Niet echt slecht, maar ook niet echt goed.

De muziek in deze film is middelmatig. Niet echt goed, maar ook niet echt slecht.

Al met al is deze film een leuke wegkijker. Deze film is erg spectaculair. Van mij had het met het spektakel wel een tandje minder gekund. Verder valt op dat het acteerwerk niet al te best is. Maar toegeven ,door al het spektakel is het slechte acteerwerk niet al te storend. Daarom laat ik het slechte acteer werk uiteindelijk niet super zwaar meewegen in me cijfer voor de film. Dit is een vermakelijke film om een keer gezien te hebben. Maar deze film is geen topper.

2,5 ster voor deze film

avatar van John Barry
Onderhond schreef:

Het schip werd niet op het spel gezet om specifiek de schrijver te redden. Het is meer andersom. Jackson zet zijn leven op het spel om het schip te redden. Er zat iets vast in het mechanisme van de ark waardoor een deur niet dicht kon, en hierdoor konden de motoren niet gestart worden. Jackson moest dat ding in het mechanisme weg halen, wat anders ging de hele ark eraan.

avatar van dvdfreak123
Goeie rampenfilm. Snap al de slechte commentaar niet. Verveelt geen minuut deze film allemaal zeer spectaculair. Hier en daar zie je wel beetje te veel dat het CGI was (beetje fake soms) Maar de meerderheid van de scenes vond ik het spectaculair uitzien. Hier en daar wel wat cliches in maarja welke film tegenwoordig niet.

avatar van Timothyvdmeer
Begin was leuk en spectaculair maar naar het einde wordt de film steeds zwakker.

Het is een goede mooie film met gave special effects,
alleen is het te voorspelbaar.
Al na een half uur weet je al dat jackson en zijn ex weer zullen samenkomen aan het einde van de film.
Ook halen ze alles echt netze rijden of vliegen net voor de wereld die 5 meter achter hun vergaat en ze halen het altijd.
ook is het raar dat een onervaren piloot ze steeds weer weet te redden door bv: op te stijgen op een veel te korte baan en hij altijd prcies tussen gebouwen door weet te vliegen
dit is wel een aanrader als je van drama en rampfilms houd

De film zelf krijgt van mij een 6,3

avatar van Dago66
Hoe ontsnap je veertig keer aan de dood !!

Special effects top maar wat een bagger verhaallijnen en onboeiende, vervelende personages. Beter gaan ze allemaal dood op het eind.

intens ongeloofwaardig en stompzinnig, maar van alle halve gare, neppe slechte rampen-films die ik heb gezien, was dit toch wel een van de betere.
Een b-film in een duur jasje gestoken, zo zie ik deze film.
Heb me opzich wel vermaakt, verstand op 0, dan is hij prima aan te zien

mbr
Help, de hele wereld vergaat!!.......maarrr.....het "all american" gezinnetje overleeft de hele bende...zottigheid ten top.....wel leuk om je Audio/Video installatie ff goed mee te testen, dus vooruit 2 sterren voor een hoop kabaal.

avatar van ambrosini
leuk film

avatar van comely
Behoorlijke saaie film waarin niets gebeurt.

top film

avatar van Darth Mallasorte
Film gemaakt op de voorspelling of laat ons zeggen het einde van de Maya kalender, einde van de wereld, goede special effects, goed verhaal, het bekijken waard op een rustige zwoele zomeravond.

avatar van Bluebird59
Fraai in elkaar gedraaid maar uiteraard te bizar en te overdreven om geloofwaardig te zijn. Vliegtuigen die door hete aswolken blijven vliegen terwijl ze normaal gesproken als gebraden duiven uit de lucht zouden vallen als een vulkaan alleen al wat rook uitbraakt. Toch een hoop spektakel, veel aktie en imposante special effects wat het aankijken dik de moeite waard blijft.

avatar van happie
Deze film was to much. Om nog maar te zwijgen van de vele clichés, die deze film eruit gegooid. Spektakel genoeg, maar de onzinnigheden stapelen zich te vaak op.

avatar van HK Senator
Wat een belachelijke, van de pot gerukte flutfilm is dit. Dit is zo achterlijk over de top dat het werkelijk nergens spannend is. Eerder lachwekkend. En het staat allemaal ook nog eens stijf van de clichés. Eigenlijk is elk woord wat ik er nog over schrijf te veel eer....

avatar van Antonev
Gewoon een lekkere en vooral erg overdreven rampenfilm. Typische film waarbij je het verstand op '0' moet zetten en gewoon van moet genieten. Zitten visueel gezien een paar hele gave scenes in.

De Maya's waren niet eens in staat hun eigen ondergang te voorspellen, laat staan die van de wereld.

avatar van 84robkuh
Grafisch natuurlijk een heerlijk spektakel. De ene (natuur)ramp is nog mooier in beeld gebracht dan de andere. Hier ligt in mijn ogen ook meteen het zwakke punt. Het gezin wordt echt letterlijk achtervolgt door de rampen. Je kunt de vele ontsnappingen aan de dood natuurlijk op geluk gooien, maar je kunt het ook overdrijven. En dat gebeurt hier nogal. Zo vaak zelfs dat de mooie beelden niet meer spectaculair zijn, maar gewoontjes worden. Eerste keer zeker genoten, maar inmiddels paar keer gezien en ga mij steeds meer ergeren aan bepaalde toevalligheden en foutjes in het script.

avatar van kleintje 2
De actie, drama en de geweldige special effecten van deze film blijven indrukwekkend. Het enige wat zuigt aan deze film is het verhaal. De natuur is mooi geschoten en de chaos is subliem maar het verhaal en de volgorde kraak ik serieus af. 3,5 * voor de speciale effecten.

avatar van IH88
“You're telling me that the North Pole is now some where in Wisconsin?”

Overdonderende film. Het is lachwekkend en een beetje huiveringwekkend dat Emmerich een simpel verhaal heeft uitgesmeerd over tweeënhalf! uur, maar de actie ziet er verbluffend uit. Het eerste gedeelte duurt veel te lang en waarom er zoveel tijd wordt vrijgemaakt voor nietszeggende personages is mij een raadsel.

Wanneer de wereld vergaat wordt het beter en kosten nog moeite zijn gespaard om het allemaal zo realistisch mogelijk uit te laten zien. De manier waarop Jackson (Cusack) en zijn gezin iedere hachelijke situatie overleven is regelrechte komedie, alhoewel het wel spannende scènes oplevert. Sommige personages zijn bloedirritant en de sentimentele situaties worden bombastisch gebracht. Zoals je gewend bent van een Emmerich film. Het laatste gedeelte tussen de bergen is prachtig en de acteurs doen hun best. Harrelson en Glover zijn het leukst. 2012 is vermakelijke onzin en toegegeven, de wereld is nooit mooier ten onder gegaan.

avatar van TornadoEF5
Ik vond het wel een leuke film vroeger, nu dat ik iets meer belang hecht aan de juistheid van zo een dingen, zal me dit een pak minder boeien dan vroeger, maar als kind zijn zo een films puur vermaak en ik denk dat dit een lange tijd mijn favoriete film was. Ik was natuurlijk wel geinteresseerd in natuurrampen, en dan zijn films zoals deze een hele beleving. Ik ben verrast dat dit zo lang is eigenlijk. Altijd gedacht dat dit een film van 2 uur was.

Tarkus schreef:
Dat deze prent het vooral moet hebben van de special effects daar zal wel niemand aan twijfelen. En die zijn dan ook van topklasse. Soms wel angstaanjagend.
Dat het volledige verhaal ongeloofwaardig is moet je er maar bij nemen, het is natuurlijk film en daarom ook dat de hoofdpersonages alsmaar aan de dood weten te ontsnappen, al sneuvelen er toch wel enkelen....
Je moet bij het scenario niet al te veel nadenken en er ok geen logica in zoeken, het is puur genieten van de soms verbluffende beelden en dat heb ik ook gedaan.
Geen topscore voor deze blockbuster, maar slecht vond ik hem nu ook weer niet... een prent voor de liefhebbers van rampenfilmen die hier weer van zullen smullen.

Heb de film opnieuw bekeken, ditmaal op Blu-ray.
Veel moet ik niet toevoegen aan mijn eerste mening, alleen dat het geluid op dit schijfje nog indrukwekkender is dan het op de DVD is.
Blijft dus een zeer genietbare spektakelfilm.

avatar van Multimediaknaller
Poging zoveel om mensen te hersenspoelen wat hun 'gedrag' op deze aardkloot tot gevolg kan hebben.

Komt er ook nog een film over zure regen, en het gat in de ozonlaag?

Ik geniet het meest van de meest negatieve en de meest positieve reacties waaruit blijkt dat er gewoon over smaak niet te twisten valt...