2012 (2009)

Actie / Drama

geregisseerd door Roland Emmerich
met John Cusack, Amanda Peet en Chiwetel Ejiofor

In het jaar 2009 worden aanwijzingen gevonden uit het Maya-tijdperk die voorspellen dat 21 december 2012 het einde van de wereld is zoals we die kennen en dat de overgang plaatsvindt naar iets nieuws. Wanneer Jackson Curtis (John Cusack) en zijn twee kinderen een familietrip naar Yellowstone maken, stuiten ze heel toevallig op een enorme researchinstallatie in een uitgedroogde meerbodem en ontdekken zo het geheim van de dreigende apocalyps die de regering verborgen gehouden heeft. Jackson moet de zaken nu in eigen handen nemen en hij stort zich in een wanhopige wedloop om zijn gezin en zichzelf te redden terwijl hij getuige is van aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, tsunami's en allerlei andere rampen die de aarde voor de mensheid in petto heeft.

Behoeft eigenlijk geen recensie.

2012 is precies wat je er van verwacht; Emmerich gaat all-out met de special effects en schroomt niet om de V.S. het middelpunt van de aandacht te maken. De hoofdpersonen worden aardig geïntroduceerd en er is opvallend veel aandacht voor oorzaken en gevolgen. Verder blijft het je standaard rampenfilm; alles is op het nippertje, alleen de echte hoofdrolspelers overleven (en het hondje natuurlijk ook, wat ik overigens nooit erg vind) en aan het einde juicht iedereen ondanks dat alles vernietigd is en de wereldpopulatie met een paar miljard verminderd is.
Pluspunten waren toch wel momenten zoals de Indiër en zijn gezin voor een enorme aanstormende vloedgolf, Glover als president en de oude man die zijn zoon belt alleen om te horen hoe hij sterft. 2012 is popcorn vermaak ten voeten uit. De tijd vliegt voorbij, wat je te zien krijgt is adembenemend, de grappen zijn standaard, de personages ook en wat dat betreft had Emmerich gelijk; this is the disaster movie to end all disaster movies. Verder gaan dan dit kunnen (en willen) we niet.

3.5

Goed bioscoop vermaak.

avatar van Teric
Wat een mooie film, beter dan ik had verwacht!
Zeker 5 punten waard, goed acteerwerk en mooie special effects.
Stond er echt versteld van
Een echte aanrader!!

Dit is gewoon een hele sterke film door de beleving die er in zit. Ongelooflijk knappe en bijozondere special effects, heerlijk gewoon. Af en toe kon je ook nog wel eens lachen.

Wel zaten er een hand wat fouten in de film.. Zoals: een plaats kost 1 miljard... wat kan je nou met 1 miljard, geld is helemaal niks meer waard als er niks meer is. Daarnaast werd er gezegd er zijn 4 arken dus kunnen er 400000 mensen in. 100000 per ark dus.. Denk even aan een voetbalstadion van Barcelona bijv.. Daar kunnen in ieder geval 100000 mensen in. Maar die ark zag eruit alsof er 1 miljoen voetbalstadions in kunnen bij wijze van spreken. Iedereen had dan wel een grote kamer, maar van die kamers konden er dan alsnog 100 keer zoveel in als hoeveel er nu in zouden zitten als je keek naar hoe zo'n ark er in verhouding uit.. En dan heb je zo'n ongelooflijk bijzonder schip en zo sterk en dit en dat tegen de zee bescherm, en dan schiet ie los door een vliegtuig.. de zee is vele male krachtiger , en dan als laatste die ik noem.. want er kunnen er nog veel meer genoemd worden.. het geval van die kabel tussen de grote deur.. dat was de schuld van de hoofdpersonen, dus door hun konden zo 100000 mensen doodgaan, maar wel worden ze zowat een legende als ze die kabel weg halen :S, ik zou ze willen vermoorden dus dat wou ik ff kwijt ..

Maaar veel geklaag zou je misschien denken.. nou nee dat valt mee want bij zo'n onderwerp kan je bijna geen fouten maken, en is het door die cliches en fouten meteen een slechte film?.. Nee! want het is natuurlijk een ongelooflijk spectakel en dat werd ook over gebracht, ik zat aan het eind van de film niet van: 'phff wat een fouten en cliches'.. maar ik zat van ' wat een TOP film'.. een film met zo'n spectakel van zo'n hoog niveau kan je niet een laag beoordelen.

Dus 4 sterren vind ik deze film zeker waard.

avatar van wwelover
Moeilijk, Moeilijk wat ik hier over kan zeggen. Het concept is natuurlijk goed, het is een interessante en natuurlijk bekende theorie van de Maya's. Maar 2012 is wederom een uit de hand gelopen spektakel show van de niet al te sterke regisseur Emmerich. Hij is wederom te veel bezig met de Special Effects dan met het verhaal. Het slaat gewoon nergens op. Het is allemaal te geromantiseerd, en ook de humor zoals Arnold Schwarznegger vond ik totaal niet toevoegend. Ook de hoofdlijn met John Cusack vond ik toch niet sterk, deed me denken aan War Of The Worlds. (Gescheiden vader, af en toe ziet hij de kinderen en de band is niet sterk)

De Special Effects waren vaak goed, soms toch te computerachtig maar ook regelmatig te overdreven. Ze proberen echt alles uit de kast te halen, en gebruiken vaak meer Special Effects dan nodig is. De muziek was wel aardig. Het einde vond ik weer te cliché, maar ik las dat Emmerich een serie wil gaan maken als vervolg op deze film ben dus benieuwd. Zal wel een flop gaan worden. Klinkt ook totaal niet boeiend. Ik vond het overigesn belachelijk hoe snel Cusack en zijn ex-vrouw weer bij elkaar kwamen, zonder ook maar even te rouwen om haar huidige man. Echte te stom voor worden.

De cast, is aardig. Cusack zet een prima rol neer en ook Peet is prima. Ik vond Ejifor en Glover erg sterk. Maar Woody Harreldson was de man, natuurlijk heeft hij een geinige rol. Maar ik vind hem toch één van de meest onderschatte acteurs die er is.

avatar van wimnoot
Roland Emmerich's 2012 doet precies wat men verwacht en nog een flinke schep erboven op.Vergeet Deep Inpact vergeet Dante's Peak vergeet Armageddon vergeet Titanic en vergeet perfect storm.Al deze films verbleken bij het aanzien van deze natuurrampen.De grote alomvattende scene's van instortende gebouwen en hele steden die vergaan gaven mij de ultieme bioscoop ervaring.Ik heb twee en een halfuur ademloos genoten van dit spektakel.

Een van de vele kritieken op deze film is dat het verhaal zelf te dun is en veel cliche's bevat. Ik ben het daar wel mee eens maar ik denk dat een spektakel/rampen film van dit formaat niet kan zonder die kleine uitstapjes op de bekende weg.Het maakt de film tot een makkelijk te volgen achtbaanrit met vele scherpe bochten en loopings.Het viel me tevens op dat de opbouw van het plot erg goed werd opgebouwd.Jackson en aanhang blijken steeds groter vliegtuigen en boten tot hun beschikking te hebben tot aan de grote Ark zelf.

Ook een punt van kritiek zou de geloofwaardigheid van de vele vluchtscene's.Ook dit vind ik precies passen in dit type film.Zou het leuker/beter zijn als hun limo ongestoord door de stad zou rijden zonder omvallende gebouwen e.d.en er nog een halve dag tussen het opstijgen van hun vliegtuigen en het instorten van de aarde onder hun zat?Ik denk van niet.

Ik kan de makers van deze film een groot compliment geven voor die originele ontsnappingen.Hoe vaak heb je een auto door een omvallend gebouw zien rijden? Of een groep mensen een groot vrachtvliegtuig zien verlaten met een Bentley gevolgd door een stuk of wat andere peperdure wagens?Allemaal erg mooie scene's

Erg jammer dat ze op het eind net te ver gaan met dat broekje van zijn dochter. Dat was zo doorzichtig en flauw dat ik in plaats van een 4.5 een 4 geef.

avatar van wyatt earp
Ik kom net van de bios, en ik ben helemaal weggeblazen door de special effects. Jezus, wat een spektakel. Wat rampenfilms en natuurgeweld betreft, steekt deze film er met kop en schouder boven de rest uit. Helaas komen de bekende cliché's ook stuk voor stuk aan bod. Maar nu moet gezegd worden dat je met rampenfilms sommige cliché's niet kunt vermijden.
Echter een groot minpunt wat mij betreft is het einde, waar ik eigenlijk al bang voor was. Het is allemaal zo zoetsappig, dat ik me er een beetje aan geërgerd heb. Van de dreigende sfeer van het einde van de wereld die de film had is helemaal niks meer over. Emmerich probeert er (zoals gewoonlijk) een draai aan te geven zodat alles toch maar goed afloopt. Erg jammer. Dat was wat mij betreft nog wel het meest ongeloofwaardige.
Maargoed, al met al heb je een prima spektakelfilm/ rampenfilm, met special effects die je helemaal vanb je stoel blazen.

avatar van rep_robert
Ik riep zelf van tevoren dat je wel kon weten hoe de film zou zijn.
Nou de film is exact hoe je het verwacht, alleen dan nog met een schepje erbovenop.
Laat ik beginnen met de positieve punten.
De special effects zijn werkelijkwaar fenomenaal, dit zijn de mooiste special effects die ik ooit in ee film heb gezien.
Fingerlicking mooi en heb een aantal keer echt genoten van hoe het eruit ziet.
Ook zat er heel veel vaart in de film, door alle actie verveelt de film geen moment en wordt je in een sneltrein vaart door de film heen geblazen.
Gelukkig richt de film zich niet op 1 personage/verhaallijn, maar pakt het meerdere mensen. Dit maakt de film aangenamer om te kijken en krijg je ook niet last van een tunnelvisie, het kan iedereen immers gebeuren.
Vooral de bijrol van Harrelson was leuk, verfrissend en gaf ook een grappig tintje aan de film.

Dan het mindere, het onoverkomelijke kleffe gedoe in een film. Ook dit is de overtreffende trap van wat ik had verwacht.
Tuurlijk is het doodnormaal dat je veel clichés verwacht en dat iedereen een vredelievend mens is die om de ander geeft.
Maar je kan ook overdrijven zeg, in elke "rustige" tussenscene zat wel een moralistische speech, je kan ook overdrijven zeg.
Bijna elk personage wat in de film speelt heeft wel een emotionele en rechtvaardigheids gevoel wat zich tot uiting brengt in de film.

Dit had echt wel minder gekund hoor, de enige die zich over het algemeen rechtvaardig gedroeg was Carl Enhauser(gespeeld door Oliver Platt). Hij moet de onsympathieke lul voorstellen die je zou moeten haten.
Ik was het eigenlijk compleet met hem eens, soms moet je hard zijn om te overleven, vooral als het om de hele mensheid gaat.
Hij brengt dat perfect tot uiting in de film en begon me ook te ergeren aan die Adrian Helmsley(gespeeld door Chiwetel Ejiofor) die zich als een heilige paus gedroeg bij elke beslissing van Enhauser.
Ze blijken allemaal ook extreem veel geduld te hebben, vooral in die laadruimte als de tijd dringt en Jackson(Cusack) moet een pokke end onder water duiken om ervoor te zorgen dat de laadklep dicht gaat. Hij gaat rustig een afscheidsspeech houden en zijn ex aflebberen, terwijl de tijd dringt. Te veel geduld dus!

Ook zitten er heel veel fouten in de film, waar je ook door heen moet kunnen kijken.
Om maar wat te noemen:
-bij een directeur van het Louvre valt de telefoon verbinding weg als ie een tunnel inrijdt. Bij de hoofdrolspelers kan er rustig getelefoneerd worden tussen iemand in India waar een tsunami van 1,5km hoog op hem afstort en iemand in Tibet die in een extreem beveiligd gebied zit, midden in het hooggebergte in rotsen.
- De ramp zelf is natuurlijk prachtig, maar de gevolgen worden zo fout weergegeven. Heb vannacht toevallig nota bene een docu op National Geographic gezien over de gevolgen van een eventuele uitbarsting van de supervulkaan in Yellowstone park. De gevolgen van een uitbarsting zouden catostrofaal zijn en zelfs de aarde een mistige lucht bezorgen van chemische rotzooi wat o.a. de zon tegenhoudt en eventueel een nieuwe ijstijd inluidt.
In 2012 barst de zelfde vulkaan op dezelfde manier uit, samen met alle andere vulkanen op de wereld en 27 dagen na de ramp hangt er een mooie, heldere blauwe lucht zonder enige vorm van vervuiling. Dit is natuurlijk onmogelijk na een ramp van deze omvang.

Zo kan ik nog wel wat meer voorbeelden geven.

Conclusie
Veel fouten, clichés en het te overmatig gebruiken van sentiment gooit toch wat roet in het eten. Wat sentiment had ik niet erg gevonden(vond het in the Day After Tomorrow veel minder erg dan hier), maar je kan ook overdrijven.
Uiteindelijk zorgen de werkelijk waar mooiste SE ooit, het meer gebruiken van personages dan andere rampenfilms, heel veel actie en het snelle verhaal ervoor dat 2012 een achtbaan rit is die je niet snel zal doen vergeten. De visueel, mooiste rampenfilm ooit(maar dat wisten we al wel)!
Mensen in de bioszaal applaudiseerden bij deze film, dat is 2012 in mijn ogen nou ook weer niet waard!

avatar van ChrisHenny
Vandaag ben ik dan toch maar naar 2012 gegaan, ik verwachtte er niet heel veel van maar had wel zin in een spectaculaire film over het einde van de wereld. Ik had, voordat ik erheen ging, op internet al wat reacties gelezen die eigenlijk vrij positief waren. Emmerich heeft me vier jaar geleden wel al gemarteld met 'A Day After Tommorow' maar ik was vergevingsgezind en gaf de arme knul een tweede kans en hoopte dat 'ie het maken van rampenfilms inmiddels goed onder de knie heeft.
Ik liep redelijk vrolijk, vol ongegronde hoop, op de bioscoop af en kon eigenlijk niet wachten tot de film zou beginnen en we de wereld kapot zouden zien gaan. Hordes enthousiaste mensen kwamen me al tegemoet lopen toen ik samen met mijn 'gang' de bioscoop in liep. Deze hadden 2012 net gezien en ze leken nog steeds vrolijk en dat moest wel door de film komen dacht ik, maar misschien waren ze gewoon blij om weer vrij te zijn.
Toen een zak Skittles mij aanstaarden vanaf een toonbank, besloot ik deze gekleurde rakkers nog even mee te nemen naar het geweldige avontuur van de ondergang van de wereld! Ik betaalde er een hoop voor maar die gekleurde rakkers mochten dit geweldige avontuur van mij absoluut niet missen.
Toen na de reclame de film begon viel het me allemaal erg mee en leken de dialogen zelfs wel aardig te zijn. Ik hoorde mensen ondertussen steeds enthousiaster door hun popcorn bakken graaien, hopend op een grandioze film, ze konden niet wachten tot de actie zou gaan beginnen! Maar al na tien minuten werd de film zo over the top en laagdrempelig dat het einde van de wereld op dat moment een redding zou zijn geweest van een marteling die nog erger was al de marteling die 'A Day After Tommorow' heette. Mensen begonnen weg te kijken en ze plaatsten hun emmers popcorn naast zich op de leuning, aangezien ze geen honger meer hadden. Je hoorde daarna ook steeds meer mensen zenuwachtig kuchen terwijl ze alvast naar de nooduitgang zochten. Ze durfden uiteindelijk echter toch niet te ontsnappen want dat zou zonde van het geld zijn.
En inderdaad dat zou zonde zijn geweest want het werd alsmaar slechter en slechter en na drie kwartier sloeg de walging bij mij om in een gevoel van vreugde dat ik niet meer had gehad sinds ik 'Airplane' voor het eerst zag. De film zit zo stampvol met zoetsappige clichés dat ze op den duur onbedoeld komisch, en zelfs hilarisch, worden. Steeds laten ze bijvoorbeeld weer een andere vader zien die nog even voor het laatst zijn zoon of dochter belt om afscheid te nemen, wanhopige pogingen van de makers om de kijkers toch in tranen te kunnen krijgen. Ik moest hier bijna elke keer weer om lachen, zo slecht was het. Verder deed de rol John Cusack me denken aan een motief wat Spielberg ook vaak in zijn films verwerkt, een afwezig vaderfiguur. Er is zelfs een scene die verdacht veel lijkt op een scene uit 'War of the Worlds', alleen dan slechter, uiteraard.
Ook is de Amerikaanse president (Danny Glover) één grote cliche, het is een man met een goed hart waar je gewoon van moet houden, wat een fantastische president. Hij doet alles voor zijn land en zijn mensen, daarbij vergeet hij het af en toe zelfs om aan zichzelf te denken, wat een vent! Een grote, zeer stoere, gespierde, Amerikaan die achter me zat vroeg zijn buurman om tissues toen meneer de president de zoveelste barmhartige uitspraak deed. Hij trok het even niet meer, logisch natuurlijk. Ik heb erg gelachen, jammer dat ik niet specifieker in kan gaan op het grote aantal hilarische scenes uit de film want er zijn er een hoop die zeker noemenswaardig zijn. De hele film zou eigenlijk als komedie bestempeld moeten worden, dan zou ik hem misschien zelfs een ruime voldoende geven. Na de film was ik doodmoe van het lachen, en ook mijn lege zak Skittles leek mij te zeggen dat hij er klaar mee was. Ik ging dus maar naar huis met bijna opgedroogde tranen van het lachen nog op mijn gezicht. Ik was kapot. Net als vele anderen, sommigen waren zelfs zwaar onder de indruk van de film en hadden net de beste film van hun leven gezien en omhelsden elkaar na de film nog even. Prachtig… Emmerich heeft het weer fantastisch gedaan!

avatar van Macmanus
Emmerich schiet eindelijk echt door!

Waar te beginnen bij deze film. Als je geen humor hebt en ook even van plan bent iets serieus te nemen aan deze film. Dan hebben we niks tegen elkaar te melden, en ga dan maar snel naar een stoffig café om over het leven te praten. Mocht je wel humor hebben en kun je heerlijk lachen om clichés en corny effecten en zo mogelijk nog cornyere dramatische momenten dan is dit misschien wel de film voor je deze zomer. Waar vorig jaar Speed Racer wegliep met blockbuster van het jaar is het dit keer 2012 zo lijkt het.

Want wat zat ik toch lekker in me stoel. Voor je het weet vergaat LA en al snel volgt de rest van de wereld. Dit keer niet door Aliens uitgekozen delen van de wereld of een dikke laag sneeuw. Nee de aarde breekt open en hele steden kieperen erin, alleen onze held en zijn gezin weten met een limo en een vliegtuig de narigheid achter zich te laten, opzoek naar de arken waar eigenlijk alleen maar belangrijke en rijke mensen in mogen.

Een soort roadtrip eigenlijk alleen is er niet al te veel road meer. Mooiste is dat deze film misschien wel de ergste nachtmerrie is voor vele critici, de film zit vol met cliches, goedkoop sentiment en bijna alleen maar CGI. Dat maakt het eigenlijk alleen maar leuker, ik zie bij dit soort films altijd van die serieuze hoofden die dan terug verlangen naar de doodsheid van Tarkofsky want dan kun je na afloop nog zo lekker lang depri zijn Ik keek hier met vrienden naar die weten hoe je hier naar moet kijken, die de clichés met een brede grijns en soms harde lach omarmen. Om achteraf nog eens in een deuk te liggen door de manier waarop ze Titinic in 10 minuten over doen en het einde waar Cusack het nog net haalt, of de met duits accent pratende Gouverneur op de televisie.

De Epos van Emmerich is klaar, en hij is serieus bezig met een film over een planet oorlog las ik ergens! Deze man is een held!

4 sterren doe ik gewoon effetjes er tegenaan, als je humor hebt gewoon lekker effe kijken en genieten van die shit!

avatar van Ajax&Litmanen1
When they tell you not to panic... that's when you run!

Gister met veel verwachtingen naar de bioscoop gegaan om eindelijk de film te zien waar ik al zoveel maanden naar uit keek. Ik wist van te voren wel wat ik zou krijgen te zien (top effecten in een jasje vol cliche's) en daarmee kon ik zeker leven.

En na het zien van de film kan ik concluderen dat ik inderdaad kreeg wat ik verwachtte, maar dan zelfs nog aangedikt op beide vlakken. De effecten van 2012 zijn werkelijk adembenemend mooi. De verwoeste steden, de omvallende wolkenkrabbers, de vulkaanuitbarsting, de tsunami vloedgolven, de vuurballen.....zo extreem mooi en indrukwekkend zal een rampenfilm niet snel meer worden denk ik. Knappe producer die hier nog overheen kan en wil gaan. Zeker bij de vloedgolven zat ik echt met open mond onderhand te kijken, zo indrukwekkend was dat! Je zag trouwens wel goed dat Emmerich veel gekeken heeft naar eerdere werken van hem en van andere producers. Zo herkende ik momenten uit films als Poseidon, Titanic, Armageddon en War of the Worlds. Nou is dit ook een genre waarin het lastig is om nog erg origineel te zijn. Ik vond het ook niet storend. Gelukkig was de spanningsopbouw wel goed. Het duurde eventjes voordat je goed in de film zat, maar daarna bleef het maar gaan! Bepaalde rampen werden voorspelt en het moment tot de fatale ramp was soms nog best indrukwekkend. Denk aan de man in India die de vloedgolf op zich af zag komen...

Wat ik wel storend vind is dat Emmerich echt het grootste clicheverhaal dat je kon verzinnen erin heeft verwerkt. Ja, ik wist het wel van te voren en ik nam me voor me er niet zo veel aan te storen, maar soms was het toch wel tenenkrommend. Weer zon soort film met de zoon die pa niet moet terwijl dochter lief erover twijfelt. Weer een ex vrouw die de ex maar niks vind, dan haar huidige vriend verliest en meteen weer terugkeert bij haar ex. Haar vriend is trouwens vlak daarvoor redelijk gruwelijk gedood maar dat schijnt haar niet zo te storen. Uiteraard lopen er wederom een stel mensen rond die vinden dat we allemaal maar moeten bidden, is er een president die niet egoistisch is en had iemand verwacht dat de Arks weg zouden varen zonder de duizenden mensen aan de kade niet op te pikken? Nee toch....
En had ik al gezegd dat het opvallend is hoevaak de hoofdpersonen aan de dood zijn ontsnapt? Was toffer geweest als die pa gewoon eens dood ging op het einde. Sowieso had ik het ook wel leuk gevonden als de film helemaal slecht af zou lopen met bijvoorbeeld 2 arken die op elkaar crashen.

En zo zijn er nog veel meer van dit soort momenten. Maargoed, ik had me hierop al ingesteld en dus keek ik er wel overheen. Hadden we tenminste in de bioscoopzaal wat te lachen om dit soort cliche's.

Sowieso zat het met de humor wel goed in deze film. Itt bijvoorbeeld Transformers 2 is hier de humor wel prima. Zo op zijn tijd een rake opmerking of een ander geintje deed het goed bij me. Ook de bijrol van Woody Harrilson werkte goed. Erg tof!
Overigens viel me het acteerwerk niet tegen. Sterke rol van John Cusack en Danny Glover als predident beviel me ook wel. Alleen jammer van die irritante kinderen...kinderen verpesten dit soort films vaak.

Kortom; zoek je een spektakelfilm met de beste effecten die er ooit zijn gemaakt? Ga 2012 kijken. Stoor je alleen niet aan het plot van de hoofdpersonen zelf. Je weet eigenlijk wat je krijgt bij een Roland Emmerich rampenfilm. De totale verwoesting was nog nooit zo mooi...

avatar van DiKKe_OsCaR
Voor mij heeft de film niet gebracht wat ik er van verwachtte. The Day after Tomorrow vond ik nog wel oke. Deze film vonden wij alledrie zeer matig. Gelukkig heb ik een bios-abonnement, anders had ik het nog zonde van mijn geld gevonden ook.

Naast dat de film erg onwaarschwijnlijk is (maar dat wist ik vantevoren), zijn de toevalligheden in deze film niet op 2 handen te tellen. Iets wat ik zeer irritant vind in films! De special effects vond ik ook van een vrij laag niveau, wellicht dat er net iets teveel in de film zaten waardoor een groot aantal fouten waren te zien. De scene in Rome bijvoorbeeld, het leek wel alsof die scene met de technieken van 10jaar geleden was gemaakt.

Het acteren was hiernaast ook vrij slecht, evenals de gehele 'Amerika is geweldig' uitdraging.

Kortom, niet de moeite waard.

Tijdens deze film zat ik me te schamen over het feit dat er mensen zijn die zoiets weten te produceren. Cliché hier, cliché daar. De eerste driekwart van de film ging eigenlijk alleen maar over stukken van de wereld die verwoest werden. Ik heb me kapot geërgerd!

avatar van Filmkriebel
Een ramp van een rampenfilm

Ik wist op voorhand dat het een oppervlakkige film zou worden met spectaculaire effecten, maar ik ben uiteindelijk toch van een ontgoochelend bioscoopbezoek thuisgekomen. Het is een heel moeilijke opdracht om in zo'n films een deftig verhaal te gaan steken, daar zal ik dus niet teveel bij stilstaan. Emmerich had weer grote apocalyptische beelden voor ogen, en daarrond breit hij dan een verhaal.

Maar in godsnaam, waarom zette Emmerich dan niet in op andere troeven die hij bij de hand had zoals personages die hij wat beter kon uitwerken. Er zit geen enkel gevoel in die personages. Ze zijn zo zielloos, zo begaan om hun hachje te redden dat alle andere sneuvelende mensen rondom hen niet meer lijken te tellen. En dan zitten lullen over solidariteit en menselijkheid. Yeah right.

Ongeloofwaardigheid troef. Ook dat wist ik : maar dat een tsunami van 1,5 km hoog de top van de Everest weet te bereiken en er zoveel tijd verstrijkt voor de blast van een supervulkaan hen bereikt pikt zelfs een klein kind niet... Ook het einde loste mijn verwachtingen niet in : als ik een eind-van-de-wereld film voorgeschoteld krijg, dan verwacht ik ook een eind van de wereld. Ah maar nee. Plots houden alle rampen zomaar op.

Wat schiet er dan nog over? een hoop imposante, bombastische en echt heel mooi gemaakte special effects. Dat is meteen ook de enige reden denk ik waarom die steriele oppervlakkige blockbuster ooit gemaakt is. Toch nog 2* voor de FX.

Ik heb hem vanavond gezien en het is een leuke film om lekker je verstand bij op 0 te zetten, onderuit te zakken en vooral te verbazen over wat er allemaal stuk kan en hoe.

Het is werkelijk waar knap hoe ze al die dingen in een film hebben gekregen.

Dat is ook wel gelijk het mindere aan de film. Hoewel het niet bepaald moeilijk is te begrijpen viel het me soms wel op dat het wat leuker zou zijn als bepaalde momenten beter zouden zijn uitgewerkt of wat meer tijd aan was besteed door eventueel een uitleg.

Alles voelde dus een beetje gehaast aan. Als je dan een film hebt van 2.5 uur heb je misschien wel iets te veel erin willen doen. Had misschien een paar dingen weg gelaten of korter gemaakt en wat andere delen wat langer dan had het er misschien wat verzorgder uit gezien wat verhaal betreft.

Uiteraard zitten er de gebruikelijke corny hollywood momenten in (het einde was te standaard voor woorden. Net als het moralistische gebeuren en dat de held niet dood te krijgen is) en kan de held van het verhaal met een limo zelfs door een neerstortende wolkenkrabber heen rijden. Haal er nog een zooitje clichés bij (kapot gelopen huwelijk, vervelende kinderen, etc) en je hebt een film. Dat hoort nou eenmaal in zo'n film. Dat kun je verwachten en als dat niet je ding is moet je er vooral niet heen gaan.
Na de zoveelste vlucht met een auto of vliegtuig was ik er wel even klaar mee. Toen had ik ook net de laatste gezien, maar als je meerdere keren een auto al het puin net ziet ontwijken en de held ziet sturen alsof hij Schumacher is dan wordt het me toch iets te gek. Net als de vliegtuig scenes die gewoon net iets te veel in herhaling vielen.

Als je dat voor lief neemt is het een lekkere spectakel film. Zoals ik al zei, verstand op 0, onderuit zakken en lekker kijken. maar hij had beter gekund

avatar van meneerknoop
Geen aanrader! Ik vond dit een waardeloze film! Het enige wat wel mooi was waren de special FX, maar ook deze werden naar mijn mening buitensporig en overdreven gebruikt. Het was me allemaal veel te bombastisch, en zelf binnen de maatstaven van een rampenfilm totaal ongeloofwaardig. Om nog maar te zwijgen over de zwakke -typisch Amerikaanse- 2e verhaallijn van het stukgelopen huwelijk en de voorspelbare bijbelse verwijzingen.

Maar nogmaals; een oscar voor de specialFX zit er wel in!

avatar van MNV2
This mass suicide adheres to the Mayan calendar, which predicts the end of times to occur on the 21st of December of this year.

Roland Emmerich heeft het weeral voor elkaar gekregen om de lat in rampenfilms te verleggen. Waar in Godzilla alleen New York City in gevaar was en in The Day After Tomorrow het noordelijke halfrond, daar is in 2012 de hele mensheid met uitsterven bedreigd. Dit is ook weer typisch zo'n film die je met een superkritische anti-Hollywood ingesteldheid kunt gaan kijken om de film achteraf in een recensie helemaal af te maken. Of je kunt naar deze film gaan met heel veel popcorn en een liter cola om vervolgens gewoon achteruit te zakken en te genieten van een achtbanenrit aan zowat alle bedenkbare rampen. Daar is deze film natuurlijk ook voor bedoelt want het mainstream publiek gaat zich echt niet druk maken over sommige clichés.

Ik lees hier en op IMDb dat mensen de cgi erg vooruitstrevend vonden terwijl ik de indruk had dat er sedert The Day After Tomorrow weinig vooruitgang geboekt is op vlak van special effects. Natuurlijk zag het er allemaal gruwelijk realistisch uit op het grote doek, zo krijg je vulkaanuitbarstingen te zien, tsunami's, aardbevingen, ... noem een ramp op en het zat wel in deze film. Tussen al die rampen door moet een gezinnetje zien te overleven. John Cusack kruipt (net als in 1408) terug in de huid van een schrijver met de naam Jackson Curtis, al is hij dit keer ook de vader in een standaard en cliché gezin dat met de dagdagelijkse problemen van een scheiding te kampen heeft. Verder speelt Amanda Peet de ex-vrouw van Jackson en Thomas McCarthy de stiefvader die natuurlijk later in het verhaal doodgaat ten voordele van Jackson.

Waar misschien het meest aan gestoord kan worden in deze film is dat de film hoe langer, hoe minder geloofwaardig werd, zo hebben de hoofdpersonages wel heel veel geluk in het omzeilen van neerstortende gebouwen enzovoort. Ik vond het ook jammer dat de scènes over het ontdekken van de ramp en de conferentie met de G8 in het begin van de film wat aan de korte duur was. In The Day After Tomorrow werd er immers nog redelijk veel technische (maar wel verstaanbare) uitleg op de kijker afgevuurd over het ontstaan van de rampen, hier moet je het stellen met een inleiding van 10 à 15 minuten waarbij je tijdsprongen te zien krijgt dus 2009 en 2012. Dus weinig Maya's en wetenschappers, maar veel rampen. Het idee van de arken was dan weer wel goed bedacht en nog redelijk realistisch uitgewerkt, het deed me ook wat denken aan When Worlds Collide uit 1951.

De overvloed aan clichés, toevalligheden, niet al te realistische handelingen en weeral die goedkope sentimenten zorgen ervoor dat dit geen topper is. De film mist wat meer verhaal -en karakteruitdieping, verder had er ook een meer memorabele soundtrack in gemogen.

3.0 sterren

avatar van serpico
De apocalyps. Het einde der tijden. Het uitsterven van de mensheid. Je humaniteit verliezen in de strijd om te overleven. Waarom vinden mensen 2012 in godsnaam een popcornfilm?

Grapje, natuurlijk is 2012 vooral een entertainende film gericht op een grote massa mensen. De plot is niet ijzersterk, zowat de hele film is zeer onwaarschijnlijk en het foute sentiment is niet voor de poes. Wat te denken van de wel erg gemakkelijk herstelde liefde van Kate voor Jackson nadat haar nieuwe man is overleden? Maar het kan ook niet gezegd worden dat 2012 behalve verbluffende CGI en fantastische stunts niks te bieden heeft. Er zit een serieuze en bijna filosofische ondertoon in de film die het afschuwelijke concept van het einde van de wereld eer aan doen. De vraag wie er gered moet worden, wie dat mag beslissen en hoe dit dan allemaal in zijn werk moet gaan aan de ene kant, een zichzelf vernietigende aardbol met doemdenkers en spannende ontsnappingspogingen aan de andere kant. 2012 is een briljante film.

Dat het sentiment werkt, komt echter lang niet alleen doordat het verhaal zich daar gewoonweg goed voor leent. De emoties spelen zich vooral af bij de randpersonages die vertolkt worden door een stel rasacteurs die wel raad weten met de opzichtig corny geschreven ontwikkelingen in het script en er ook vaak genoeg de draak mee mogen steken. De film wisselt hilariteit en overdreven heroïsme, een traan en een lach in rap tempo af en weet een aantal standvastige, dik aangezette leider-types zowel overtuigend als komisch in de spotlight te zetten. Sterker nog: de plot die zich bezighoudt met het redden van de mensheid zou waarschijnlijk niet eens zo heel ver van de werkelijkheid afliggen als het werkelijk eens nodig zou zijn.
Parallel aan de egoïstische wereldleiders met megalomane plannen staat een plot over een nogal uitgebluste John Cusack die dat maar eens compenseert door zo nu en dan eens goed driftig te worden. Deze verhaallijn, want er zijn er nog een stuk of 3 (ook al kruisen ze elkaar uiteindelijk allemaal), is waarschijnlijk de meest verplichte in de film, maar juist deze vormt het hart van de film. Het opgevoerde gezin spuit de voor de hand liggende emoties zo'n beetje in het rond, maar is dan ook absoluut niet onwaarschijnlijk. Bij een einde-van-de-wereld context hoort gewoon een down-to-earth verhaal waarin een man zijn gezin probeert te redden om één en ander meeslepend en min of meer geloofwaardig te houden. En met succes. John's familie verveelt geen moment.

Maar dan de apocalyps zelf: werkelijk subliem in scène gezet! Speciale effecten worden logischerwijs niet geschuwd, en ook het plot doet zijn best om ons zo veel mogelijk verval te laten zien. Vulkaanuitbarsting; massale overstroming; scheurend aardoppervlak; de film biedt ongeveer 10 gigantische actiescène's en iedere keer is het resultaat verbluffend. Het is allemaal zo geschreven dat op het juiste moment altijd wel een aantal hoofdpersonages aanwezig zijn om weer in een nagelbijtend spannende situatie verzeild te raken. Erg waarschijnlijk is het allemaal niet, veel van de instortingen gebeuren wel heel toevallig net rondom de auto of het vliegtuig van Cusack heen, maar visueel is het een onovertroffen plaatje. Belichting en camerawerk en effecten zijn allemaal van de bovenste plank. Het script doet ook met succes zijn best om er zo veel mogelijk problemen bij te halen: een over het hoofd geziene andere overstroming, een overheid die haar bevolking voorliegt, een hippie/radio-dj die live verslag doet van 's werelds eigen vergaan. Ja, in 2012 laait weer echt dat beangstigende gevoel op dat dit het einde is.

Er valt aan 2012 weinig op te merken. Alle menselijke dilemma's die je zult verwachten bij de teloorgang van de aarde komen ook daadwerkelijk voor. Dat er een weinig origineel gezin wordt opgevoerd om het geheel van een kloppend hart te voorzien kun je ook moeilijk een manco noemen. Als je oog in oog staat met het einde van je bestaan ga je nu eenmaal weinig moeite nemen om je eigen gebreken en verlangens eens uitgebreid onder de loep te nemen.

avatar van jeroentjuhhhhh
....

Fantastische bioscoop ervaring, ongekend.
Schrok even toen ik de speelduur hoorde, maar gelukkig word die goed gevult met alles wat je kon verwachten.
Ge-wel-dige special effects, slap sentiment, vlakke personages en voorspelbaarheid ten top.
Maar dat hoort erbij en zal ik nooit als kritiek gebruiken tegen een film als deze, ik wou spektakel en ik kreeg spektakel.

Af en toe met open mond zitten kijken naar de destructie van de aarde, beangstigend maar vooral ook mooi.
Deze móet je gewoon in de bioscoop gezien hebben.

avatar van kaholiic
Om een een goeie Rampenfilm te maken, heb je 2 dingen nodig:
1. Mooie special effects, 2. Goed acteerwerk
En deze films had ze beide...
Maar wat ik altijd heb met mooie rampenfilms is dat ze zo ongeloofelijk goed eruit zien in de bios en veel minder op TV. Dus daarom toch maar 3.5* Als het verhaal echt goed was geweest had die veel hoger kunnen scoren, maar jammer genoeg was het verhaal zo dun als een A4...

Ik vind het maar raar dat mensen zo overdrijven. Misschien ligt het wel aan mij omdat ik zo een film-freak ben, maar ik kan echter niet geloven dat mensen zo een film een hele super-film gaan maken. Enigste wat er leuk aan deze film was alleen maar effecten. Het was constant eentonig al die effecten en het begon me een beetje zat te raken. De effecten mag ik wel 5 geven, maar helaas is de film zelf slechter gemaakt dan dat ik het verwacht had, en daardoor een 2-tje achter de 5.
Het is namelijk de bedoeling dat we dan aan een EINDE van de wereld gaan denken als we 2012 horen. Nou dat heb ik dus niet gezien. Het verhaal zelf bevalt me ook niet echt, dat gerotzooi met die schepen is zo een standaard en typisch rampenfilm. Ik was blij en kon niet wachten toen ik de film 2012 hoorde, dat dus tot dat ik de film keek helaas.

avatar van eddyeddy
Een megafilm met een special FX die ronduit verbluffend genoemd mag worden. Het geheel overgoten met een saus van amerikaans sentiment.
Waarom ook niet kun je verwachten met zo een mega rampenfilm.

avatar van DVD-T
De film waar ik dit jaar het meest naar uitgekeken heb. Gisteren dan eindelijk gezien. De zaal zat helemaal vol. Normaal gesproken hou ik er niet zo van, en ga ik meestal een week na de première heen om zo goed mogelijk van de film te kunnen genieten. We konden niet langer wachten, en dus maar vlak na de première heen geweest. Toch hebben we er optimaal van kunnen genieten, omdat ook de rest van de zaal er helemaal in zat en dus gelukkig stil was.

Emmerich is goed in het in beeld zetten van grote spektakel films waarin vele dingen het niet weten te overleven. In Independence Day worden er al hele steden vernietigd, in Godzilla moet heel New York het ontgelden, en ook in The Day After Tomorrow ontsnappen steden niet aan de alles verwoestende Roland Emmerich. De trailers van 2012 beloofden al veel, maar in de film zelf is het nog beter als wat ik verwacht had. De film heeft eventjes tijd om een beetje op gang te komen. Er worden zoals gewoonlijk in de films van deze regisseur behoorlijk veel clichés bij gehaald qua verhaal en personages. Een gescheiden vader met een moeilijke relatie tussen zijn kinderen en hem. Een geleerde die eerst geen gelijk krijgt en daarna wel. Dat is verder helemaal niet erg. De film heeft voldoende vaart, en komt dan ook vrij snel bij het gegeven waar het in deze film om draait. Alles kan kapot. En dat gaat het ook. In een adembenemde lange actie scène zijn we getuige van de complete vernietiging van LA zoals we nog nooit hebben gezien, en ook niet snel weer zullen zien. Eerst maken we een ritje met een limo die door het neerstortend puin rijdt, en alsof dat nog niet genoeg is gaan we nog een stapje verder, en in een zinderende vliegtuig vlucht zien we nog beter hoe het allemaal gebeurt. Neerstorende wolkenkrabbers, in puin stortende snelwegen. De hele stad zakt weg in de grond. Aan alles is qua effecten gedacht. Er is zelfs nog een metro toegevoegd die een vanuit een tunnel onder de grond komt aan denderen . Veel tijd om op adem te komen hebben we niet, want Emmerich heeft nog meer voor ons in petto. Een vulkaan uitbarsting met alles er omheen waar je u tegen zegt.

De eerste helft geeft je echt een WOW gevoel, wat we bij veel blockbusters dit jaar nog niet hebben gehad. Een goede spanning opbouw, en een knaller van een finale daarbij. Helaas is dan de tweede helft van de film wat minder, en worden de clichés er wat meer bijgehaald. Nog wel een aantal sterke momenten zoals de mooi in beeld gebrachte tsunami's en een een zinderende vliegtuig crash . Het tempo ligt wat lager, en er is ook nog tijd om er een moraal bij te halen. Een punt waar Emmerich nu net niet goed in is. Het haalt het niveau allemaal wat naar beneden, en ook de onthulling van de arken werkten niet echt om er dat WOW gevoel van de eerste helft uit te halen. Toch blijft de entertainment valeu gewoon erg hoog en is de film daarom prima uit te houden. De corny humor werkt daarin ook zeker mee. En de clichés moet je gewoon niet te serieus nemen. Dat doet de regisseur ook niet, en hij lijkt dan ook precies te weten waar zijn zwakte ligt.

Acteer werk is best in orde. Het was wel even wennen om Cusack in een dergelijk soort rol te zien, maar hij doet het gewoon erg goed. Ook Ejiofor doet het erg goed. Enige waar ik een beetje moeite mee had waren Thandie Newton en Danny Glover. Newton's karakter voegt verder ook weinig toe in het geheel. Ook haar acteer werk laat in 2012 te wensen over. Van Glover kan ik de laatste jaren sowieso minder genieten. De man lijkt het te zijn verleerd. Hij zegt zijn tekst wat op en doet dat op een manier waarin het lijkt alsof hij 's morgens zijn kunstgebit is vergeten in te doen. De rest van de cast doet het gewoon leuk. Het is al vaker gezegd, maar er is een man die de show steelt. Woody Harrelson. Een rol die hem op het lijf is geschreven. Geweldig gespeeld. Zeker zijn laatste scène.

Film technisch weinig op aan te merken. Editing is goed, belichting, camera voering. Allemaal goed. De bombastische muziek doet goed zijn werk. Het zijn natuurlijk de effecten die de show stelen. Een overdaad aan effecten misschien, maar o zo gaaf. Alles is gedetailleerd in beeld gebracht, en de rampen scènes zijn dan ook van een hoog niveau. Eindelijk is een keer goed te zien wat er allemaal gebeurd en ook hoe het gebeurd. De technieken lijken op hun hoogtepunt aangekomen. Vooral LA is de crème de la crème als het op effecten aankomt. Prachtig gedaan. Ook de sound design is simpelweg fantastisch.

Een erg sterke eerste helft van de film, en helaas een wat mindere tweede helft. Toch stoort het niet en zorgen de gebeurtenissen uit de eerste helft, en vooral LA dat het geen 3.5* Zijn geworden. Toch wel een scène om nooit weer te vergeten. Verhaal technisch niet sterk, maar qua vermaak ongekend. De beste blockbuster van het jaar, één die je moet ervaren. WOW!

Hij viel mij heel erg tegen. Bepaalde scenes hadden ze eruit moeten laten. Jammer want vanaf het begin tot de echte Actiescene hadden ze me op de hand. Wanneer campers gaan vliegen, je door gebouwen heen gaat rijden verlies je het gevoel van realiteit en kom je in een oude blockbuster die in jaren 90 gemaakt zou zijn. Mooi effecten dat dan weer wel maar zonde, had liever een geloofwaardig verhaal gezien van anderhalf uur dan de Scenes die de film verpesten.

Kortom, goed verhaal
Mooie effecten.
Echter de uitvoering..... Zeer zwak!

Ik heb de film afgelopen zaterdag bekeken. Heb ook wat gemengde gevoelens bij de film.

Allereerst zijn de effecten fantastisch, waanzinnig en zo ongelooflijk mooi, zelfs randje realistisch gemaakt. Een genot voor het oog. Vooral de LA beving is een van de grootst, zo niet DE grootste opgezette destructie ooit in de filmgeschiedenis. Het dubbele van independence Day, en het kwadraat van The Day After Tomorrow.

Voor de bioscoop een echte MUST SEE movie.

Dan even inhoudelijk over de film. Het acteerwerk is niets bijzonders. Zeer zeker niet slecht, maar gewoon standaard voor zo'n film. Cusack zet een goede rol neer als schrijver Jackson. Ook de rol van Woody Harrelson is erg hillarisch en goed gespeelt.
Het sentiment kon mij helaas in deze film niet echt raken. Vaak omdat je ook niet echt een band hebt met deze mensen waarin je vaak het sentiment zag. Het deed me niet veel, helaas. Want ook dit soort aspecten kunnen er voor zorgen, dat een film in dit genre zijn maximale score kan halen.

Wat ik wel heel erg mis is een goede soundtrack in deze film. Zulk soort films moeten gewoon een goede sterke epische sound hebben van bijvoorbeeld Hans Zimmer of Steve Jablonksi. Harald Kloser is in deze ook geen kleine jongen, maar toch miste ik het wel.

Verder weet je natuurlijk inhoudelijk van je van een film als deze, en de anderen van Emmerich kan verwachten. Dus hier kan je lang en breed over discussieren, maar ik ga daar verder niet op in.

De film is het aanzien absoluut waard. Al is het maar om de effecten. Maar laat je verder niet verlijden door de gedachten over zaken die wel en niet wel kunnen.....

Groots opgezet spektakel stuk die geen minuut te lang duurd ondanks de speelduur van 160 minuten.

4 sterren * * * *

avatar van Materny
WOW !

Nee, niet 'World of Warcraft', maar de perfecte omschrijving van deze film in 3 letters. 2012 kent geen gelijke in dit genre, tenminste niet op het gebied van special effects. 3 Uur een reeks van aanslagen op je zintuigen, en mede daarom is het vreemd genoeg dat achteraf blijkt de bioscoopzaal toch nog intact is. Voor dit soort films bouwt men bioscopen! Het stemt me daarom ook treurig,wetende dat er straks mensen zijn die de ondergang van de aarde gaan aanschouwen op een tv van 37 cm zonder dolby...........

Voor de release van 2012 en Transformers 2 heb ik een stuk geschreven over de onderlinge strijd tussen Michael Bay en Roland Emmerich. Over wie van deze 2 heren hebben verzekeraars de grootste nachtmerries? Hoewel ik een fan ben van Michael Bay, moet ik toch objectief wezen en Roland als winnaar kiezen. Hij weet zoveel overtuigende chaos en vernietiging in deze film te gooien, dat je uiteindelijk snakt naar het einde. Dat is namelijk ook één van grootste minpunten in 2012, de lange speelduur. Enkele overbodige subplots en nutteloze scenes uit de film knippen was 2012 alleen maar ten goede gekomen. Eerlijk; wie zit er nu te wachten op een emotioneel telefoongesprek tussen een kleindochter aan de ene zijde, en een grootvader aan de andere zijde '' laatstgenoemde die tevens een vriend is van vader van een van de hoofdpersonen ''. Nutteloos en tijdrovend!

Maar bovenstaande was wel te verwachten natuurlijk. In Godzilla en Independence day was het niet anders, het doelloze zoetsappige gezever tussendoor hoort gewoon bij Emmerich. En aangezien ik me er nu van tevoren ook op heb voorbereid, valt het uiteindelijk wel mee. John Cusack viel gelukkig ook mee . De man met de uitstraling van een verkeersbord wist me eens positief te verrassen. Dat tevens ook hij met de nodige gezinsproblemen de vernietiging in werd gestuurd is geen minpunt. Het versterkt mijn sympathie voor hem namelijk, iets wat misschien van secundair belang is in deze film, maar toch belangrijk. Niemand zit namelijk te wachten op een emotieloze eenheidsworst die zich van iedere benarde situatie meester maakt.

De overige cast was ook prima en gevarieerd. Het lieve en leuke gezinnetje van de gefaalde auteur, de humoristische hippie in de bossen en uiteraard ook het groepje Russen '' al was die dikke een verhaal apart ''. Danny Glover als president was niet zo'n succes. Het gezeur met z'n dochter schaar ik onder ' nutteloze subplots'; het voegde zo weinig toe.

Toen uiteindelijk de wereld tot rust kwam, de arks de laatste dreiging overwonnen hadden en ik m'n schoenen aantrok kon ik gaan denken over een gepast cijfer voor 2012.

Mijn mening; ik kwam naar de bioscoop voor spektakel! En dat kreeg ik. Wil ik een film met een goed verhaal zien dan kies ik er wel eentje uit waar Roland Emmerich niet aan het roer staat

avatar van HarmJanStegenga
''It seems to me that the worst is over'' [Oostenrijks accent/]

Geweldige rol van Schwarzenegger. Tsjah, wat valt er voor de rest nog te zeggen wat nog niet ter sprake is gekomen. Het is voor iedereen inmiddels wel zo'n beetje duidelijk dat dit het grootste spektakel ooit op het witte doek is. Emmerich schopt Bay's kont en niet zo'n beetje ook.

En daarvoor was ik gekomen. Heerlijk vermaak, visueel overdonderend, prachtige CGI, erg mooi gemaakt allemaal. Interessant concept; de apocalyps, het einde van de wereld. We gaan er allemaal aan! Whaah! Dat is nog even afwachten natuurlijk. De uitwerking is voldoende. Hoewel de logica vaak ver te zoeken is (het eigenlijk gewoon zo onlogisch en ongeloofwaardig als de pest is), het verhaaltechnisch één zwak geheel is en eigenlijk alleen de stunts en de special effects de film op de been houden werkt deze film gewoon. Het enige wat we nodig hebben zijn indrukwekkende beelden van onze wereld die zwaar naar de knoppen gaat. Geweldige scéne toch, wanneer Cusack en co. in de limousine alles precies weten te ontwijken, het vliegtuigje net halen en één of andere amateurvlieger die net een paar uurtjes les heeft gehad ze van alle ellende weg weet te vliegen. Ik vond het heerlijk, fantastisch over the top, spannend, visueel imponerend en gewoon puur vermaak.

Ondanks dat geen van de personages echt weet te overtuigen (behalve Chiwetel Ejiofor, geweldig acteur) slaan ze ook nergens de plank mis. Cusack doet het prima, Peet is altijd leuk, Harrelson kent een paar grappige scénes en ook de andere vele grote namen in de bijrollen doen gewoon hun ding. Die dikke Rus is ook grappig trouwens, vooral die scéne in dat vliegtuig dat Cusack de Bentley niet aan de praat krijgt en die Rus met z'n stem wel. Heerlijk. Eén van de grootste minpunten uit de film vond ik dan de score. Ik miste Hans Zimmer, of in ieder geval één van die mannen die heerlijk zo'n bombastische score neer kunnen zetten. Trevor Rabin, Steve Jablonski, noem ze maar op. Dat zou het allemaal toch wat af hebben gemaakt, nu moeten we het doen met een opzich prima, maar toch ongeïnspireerde score. Beetje jammer.

Mjah, ik heb me prima vermaakt met deze 2012. Er zaten ook zeker wel wat subplotjes in die ik ook niet helemaal kon waarderen; Cusack en z'n zoon, Danny Glover en Thandie Newton, Cusack en Peet (hé, je man is net dood!) etc. Het zal er bij horen, veel vond ik het niet toevoegen, maar oké. Ach, boeiend ook. Ik wou spektakel en heb het gekregen. Prachtige boodschap ook; maak nu nog wat van je leven, geniet, want op 21-12-12 gaan we er allemaal aan. Emmerich weet een verbluffend staaltje spektakel neer te zetten zoals we die nog nooit zagen. Dikke voldoende voor deze film.

avatar van dutchtuga
mcdaktari schreef:
Ja inderdaad, wat een super domme opmerking zeg. Gezien het zijn werk is doet hij het niet voor de kat z'n k*t

Ook niet echt een al te slimme opmerking, dit. Wat de film betreft: rotzooi van de bovenste plank. De ontelbare plotholes, pijnlijk generieke score, humor gericht op het intellect van een 12-jarige, misselijkmakende heroïek en bordkartonnen personages (de russen, Woody Harrelson ) zijn zó een doorn in het oog, dat het zelfs de best wel overtuigende effecten doet verbleken. Nu waren de negatieve punten best te verwachten, gezien Emmerichs 'regisseurs' verleden, maar het is eigenlijk best triest hoe je een film met een in principe angstaanjagend uitgangspunt, zó naar de gallemiezen weet te brengen en er een gezellig filmpje voor het hele gezin van weet te maken. De misleidende trailer heeft mij op het verkeerde been gezet. Ik had gehoopt op een Emmerich die mij een angstaanjagend beeld van de apocalyps zou kunnen geven, maar hij blijft jammer genoeg in oude gewoontes hangen. Treurige film.

Deze film is werkelijk prachtig! Gewoon al voor de sfeer en de manier waarop de film je op het puntje van je stoel laat zitten (voor bijna 3 uur lang!) verdient hij al meer dan een 3 een half.

Ok, puur filmisch is deze film misschien niet helemaal een topper, ik heb ook wel de classics gezien, waaronder films die echt met een enorme diepgang, uitwerking en zelfs kunstzinnigheid gemaakt zijn.

Maar COME ON, deze film verdient NOOIT een 0 of een 1 op 5. Sorry, maar als je zoiets kunt geven aan deze film, dan ben je hoogstwaarschijnlijk een principiële ouderwetse nietsnut die denkt dat hij alles van films kent.

Ook daarom al geef ik hem een dik verdiende 5! (Mijn stem zou anders op 3.5 - 4 hebben gelegen)

De trailer zorgde ervoor dat ik echt naar deze film uitkeek.

Uiteindelijk in de bioscoop bleek de film rechtstreeks uit hollywood (als in makkelijk verhaal, maar voorspelbaar en niet nieuw) te komen en daarvoor ook het grote publiek gemaakt te zijn. Wat uiteindelijk ervoor zorgde dat een naar mijn mening een goede mythe/idee in een middelmatig niveau verhaal is omgedoopt waardoor het een film is geworden waar het geld is geinvesteerd in special effects (welke goed waren) maar het uiteindelijke resultaat een film is waar je naar 1 scene al weet hoe het gaat aflopen.

Jammer, had naar mijn mening veel meer uitgehaald kunnen worden.

avatar van Captain Pervert
"Geen verhaal is nog beter dan een kutverhaal"

Special effects maken geen film. Zelfs niet als ze zo mooi zijn als in 2012. Er moet altijd een verhaal als kapstok zijn om de effecten aan op te hangen, en in deze film is die kapstop erg gammel.
Er wordt een aardig plausibele quasi-wetenschappelijke verklaring gegeven, daar zit het hem niet in.

Wat me bij deze film mateloos irriteerde was de aaneenrijging van cliché scenes en situaties waarin de hoofdpersonen belanden. Alles lijkt geschreven door (en misschien ook voor) een twaalfjarige puber die net Armageddon, Deep Impact en Poseidon heeft gezien. Het gebrek aan verrassingen in het plot maakte het laatste halfuur ondraaglijk. Met water ondergelopen kamertjes, mensen die zich opofferen om anderen te redden, het waterpeil dat toevalligerwijs op 10cm onder het plafond blijft steken, verzin het maar of het zit in 2012. Alle hoofdpersonen zijn archetypes die ook in 1000 andere films zitten. De uiteraard gescheiden hoofdpersoon, de kinderen die uiteraard een jongen en een meisje zijn, de uiteraard nobele wetenschapper, de uiteraard egoïstische adviseur van de president, de uiteraard decadente Rus die absoluut niet kon acteren, en Woody Harrelson's hippie die een kopie is van "The Truth" uit GTA San Andreas. Zucht.

Danny Glover's houterige acteerwerk stonk zoals bierschijt op zondagmorgen. De vreselijke Cusack die maar één gezichtsuitdrukking ("huh, ik hier?") heeft in de hele film. En, ik noem hem nogmaals, de dikke Rus die niet kon acteren. Hoe KOM je aan zo'n slechte acteur (hoe kom je er vanaf!). Wat een ramp. Amanda Peet de Maria Shriver-lookalike met haar wenkbrauwen en constant bang kijkende dopogen. Bah. Die zwarte wetenschapper deed het nog redelijk.

Ook de vele "subtiele" hints lagen er te dik bovenop, zoals die twee opa's die een liedje genaamd "It's not the end of the world" ten gehore brengen. Of de supermarkt-scène met: "ik heb het gevoel dat er een kloof tussen ons ontstaat" en dat er dan daadwerkelijk een kloof ontstaat van 30 meter diep. Zucht.

De parallellen met echte wereldleiders (zwarte president van de VS, vrouwelijke kanselier van Duitsland, Queen Elizabeth, etc) hadden ook niet echt gehoeven. De "cameo" van Arnold Schwarzenegger is dan wel weer zeer grappig (inclusief het commentaar van Cusack op hem).

En dan het onophoudelijke sentimentele gezeik, vooral aan het eind. Wij nuchtere Hollanders hebben daar niet veel mee. Op deze site worden daarom films als Deep Impact, Armageddon en Independence Day de grond in geboord, al kon ik me daar niet storen aan het emotionele geleuter. Maar bij deze film wordt mijn grens bereikt, en ver overschreden.

Er is trouwens ook een verschil tussen realisme en geloofwaardigheid, die dingen zijn niet hetzelfde. Deze film is niet realistisch, maar binnen dat kader kan je je film nog wel geloofwaardig maken. Dat is hier niet gelukt. In 2012 worden door de gapende plotholes zoveel vragen opgeroepen, dat ik niet weet waar te beginnen. Ik doe dat dan ook maar niet. Op één ding na, dat is het opnieuw beginnen van de jaartelling: day 27, month 01, year 0001. Strikt genomen zijn er dan 1 jaar en 27 dagen voorbij, maar getuige de Chinees op krukken is dat niet wat de makers bedoelden (ze bedoelden denk ik 27 dagen). Maar goed.

Rest mij te zeggen dat de makers met het einde wel een grappige ironische twist aan het verhaal geven. Of all places, blijft er één plaats gevrijwaard van rampspoed. Kijk nu eens wie bij wie aanklopt voor hulp...

Het is niet alleen kommer en kwel, maar er is werkelijk zoveel fout aan deze film dat ik nu echt moet ophouden. Tuurlijk, de film is wel entertainend en de 2,5 uur vliegen voorbij. De special effects maken de clichéscenes draaglijk, maar het laatste halfuur is zo misselijkmakend dat ik deze film niet meer kan geven dan

2.5 sterren