2012 (2009)

Actie / Drama

geregisseerd door Roland Emmerich
met John Cusack, Amanda Peet en Chiwetel Ejiofor

In het jaar 2009 worden aanwijzingen gevonden uit het Maya-tijdperk die voorspellen dat 21 december 2012 het einde van de wereld is zoals we die kennen en dat de overgang plaatsvindt naar iets nieuws. Wanneer Jackson Curtis (John Cusack) en zijn twee kinderen een familietrip naar Yellowstone maken, stuiten ze heel toevallig op een enorme researchinstallatie in een uitgedroogde meerbodem en ontdekken zo het geheim van de dreigende apocalyps die de regering verborgen gehouden heeft. Jackson moet de zaken nu in eigen handen nemen en hij stort zich in een wanhopige wedloop om zijn gezin en zichzelf te redden terwijl hij getuige is van aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, tsunami's en allerlei andere rampen die de aarde voor de mensheid in petto heeft.

avatar van Montorsi
HarmJanStegenga schreef:

Altijd wel hilarische sites

avatar van Montorsi
JacoBaco schreef:

Die was ik niet vergeten, maar ik had gewoon geen zin om dat te vermelden. En ik geef al aan in mijn post met voorbeelden als de pest en alle oorlogen die al gevoerd zijn en er in dat opzicht dus weinig veranderd is. Natuurlijk dachten ze met het fenomeen zure regen dat het ook gedaan was met de wereld. Is er nog zure regen? Ik dacht het niet! Er was ellende in de wereld er blijft ellende in de wereld. Alleen tja.. ik heb nou eenmaal het gevoel dat het niet lang meer gaat duren.

Veel verder dan een gevoelskwestie zul je ook niet komen. De argumentatie van degene die geloven in een apocalyps op de korte termijn is in de regel waarvan je direct in de lach schiet.

En dan uiteraard relatief niet lang. Wat de aarde bestaat volgens de bijbel geloof ik zo'n 6000 jaar en volgens wetenschapper loopt het in de miljoenen.

Laten we er maar miljarden van maken. En de bijbel geeft zelf geen scheppingsdatum, er is veel later door geestelijken geprobeerd te interpreteren wanneer de schepping zou hebben plaatsgevonden, en die komt inderdaad telkens uit om en nabij de 4000 v. Christus.

Jullie zeggen nu, het is nooit anders geweest. En ik zeg, ja dat klopt en nu neemt het alleen maar toe. Er gaat gewoon wat tijd overeen. Maar uiteindelijk, het houd een keer op he.

Wat neemt er dan toe? Als je op de lange termijn kijkt gaat het alleen maar beter met de wereld. De mensheid is in 200.000 jaar uitgegroeid tot de meest heersende soort die ooit op de aarde heeft rondgelopen. Ziektes zijn steeds beter te behandelen, en de sterftecijfers dalen alleen maar. Het aantal oorlogen is ook alleen maar afgenomen, zover zelfs dat er anno 2008 tussen staten geen enkel gewapend conflict is, afgezien dan van een incident in Georgië.

Montorsi schreef:

De wereldbevolking neemt dus toe. In verhouding met vroeger en nu qua aantal bewoners op aarde, heb ik het idee dat er nu meer leed is dan vroeger. Of het nu maatschappelijk leed is of wat dan ook, er is naar mijn idee meer leed en dat is moeilijk te bevatten natuurlijk als je net als jij en ik gewoon gelukkig in het leven staat. Verder wordt er hard aan de milieu gewerkt, maar ik heb er niet zoveel vertrouwen in wat dat betreft.

avatar van Knisper
Ik heb op de middelbare school een project gedaan over de Maya's en ben deze theorie toen ook tegengekomen. Ik weet het fijne er niet meer van af, maar was toen wel redelijk onder de indruk.

avatar van Stephan
Emmerich weet wel altijd interessante onderwerpen te verfilmen, maar zijn afwerking laat (te) vaak veel te wensen over. Zo is Star Gate puur "Waren de Goden kosmonauten". Een intrigerend gegeven die helaas door een goedkope formule-aanpak te niet werd gedaan.
Nu dan 2012. Ik vrees dat er weer aliens aan te pas gaan komen. Niburu wordt natuurlijk bewoond door mens-achtigen die het niet met ons op hebben en achter hun gelaat verschuilt zich vast weer een neon-skull die oplicht als ze kwaad worden...
Nou ja... dat soort dingen.

Overigens... iedereen die 2012 aanhanger is claimt dat de Maya's (het -wiel? wat is dat?- volk) kalender zoveel heeft voorspeld... mag ik daar bewijzen van? Vind het nergens.

Wikipedia:
The Mesoamerican Long Count calendar forms the basis for a New Age belief, first forecast by José Argüelles, that a cataclysm will take place on or about December 21, 2012, a forecast that mainstream Mayanist scholars consider a misinterpretation, yet is commonly referenced in pop-culture media as the 2012 problem.

"For the ancient Maya, it was a huge celebration to make it to the end of a whole cycle," says Sandra Noble, executive director of the Foundation for the Advancement of Mesoamerican Studies, Inc. in Crystal River, Florida. To render December 21, 2012, as a doomsday or moment of cosmic shifting, she says, is "a complete fabrication and a chance for a lot of people to cash in."

Het komt er op neer dat de kalender ophoudt.

Madecineman (moderator)
Wikipedia op zich is geen (echt) bewijs.

avatar van Knisper
Ach, de Engelse wikipedia is een stuk betrouwbaarder dan de meeste andere sites op internet en is zeer handig voor snelle info. Het is ook niet echt een discussie of de Maya-kalender ophoudt in 2012, dat is zo, maar de zaken staan er dus absoluut niet voor zoals Emmerich het aan het verfilmen is.

Madecineman (moderator)
Ik gebruik naast Wikipedia ook vaak .edu sites van universiteiten ed. Is meestal wat minder makkelijk toegankelijk maar wel over het algemeen een betrouwbare bron. En anders heb ik nog altijd m'n boekenkast en de bibliotheek om de hoek, ouderwets snuffelwerk.

Verder lig ik er ook niet echt wakker van dat de maya-kalender ophoudt in 2012. De kalender op mijn WC houdt er over 27 dagen al mee op en ik heb nog steeds geen nieuwe! Daar maak ik me veel meer zorgen om

avatar van Stephan
Madecineman schreef:

Mijn punt is echter dat vaak wordt geclaimd dat de kalender in het verleden het nodige heeft voorspeld dat schijnt uitgekomen te zijn. Daar lees ik niets (betrouwbaars) over.

Madecineman (moderator)
Het lijkt me meer zo'n Nostradamus verhaal...
Daarvan wordt door aanhangers ook van alles geclaimd wat hij zou hebben voorspeld. Maar als je heel objectief kijkt is het gewoon allemaal zo vaag dat je er alle kanten mee op kunt zou je dat willen. Als je maar goed en lang genoeg blijft zoeken naar woorden en getallen zul je altijd wel iets vinden wat in je straatje past, vooral achteraf...
Uiteindelijk zijn alle voorspellingen gewoon heel makkelijk te ontkrachten met wat logisch denkwerk.

avatar van JacoBaco
Ik merk wel dat er veel mensen hier alleen geloven in zichzelf en in hun portemonnee. En dat mogen ze natuurlijk zelf weten.

Over dat 2012 maak ik me ook niet echt druk. Want wanneer was het nou? 14 oktober jongstleden zou er 3 dagen lang een Alien Spaceship te bewonderen zijn ergens in Amerika. Waarschijnlijk staat dat schip nu nog steeds in de file, want hij is nog steeds niet gearriveerd. Dus ik bedoel maar. Dat was toen ook voorspelt door iets of iemand.

Maar ik ben toch meer van de bijbel. Als het eenmaal 3,5 jaar lang erg goed met de wereld gaat, dan schijnt het daarna ernstig mis te gaan. Wederom 3,5 jaar lang. Dan kom je op 7 jaar. Aldus de bijbel.

We zijn nu eind 2008 en dat 2012 gebeuren is over 4 jaar.

avatar van HarmJanStegenga
Als de wereld echt vergaat eind 2012, moet dat vantevoren wel even duidelijk worden aangegeven, want dat ben ik nog wat 'dingen' van plan

HarmJanStegenga schreef:

Zoals.?

Naakt radslagen maken over een kruispunt.

Ik in elk geval wel.

avatar van 606
ziet er indrukwekkend uit de teaser

avatar van sinterklaas
The Day After Tomorrow 2?

Reinbo
Emmerich, dat beloofd niet veel goeds....Veel digitale effecten en een tenenkrommend slecht verhaal. Laat mij raden: Een divers gezelschap wetenschappers moet de wereld en/of zichzelf redden.

Origineel!

avatar van BoordAppel
Rampenfilm 101. Maakt ook niet zoveel uit, als het maar spectaculair is.

avatar van CTK
CTK
@JacoBaco: Die indruk die jij krijgt, dat komt toch ook doordat er zoveel bronnen van informatie zijn tegenwoordig. Daarom krijgen we tegenwoordig haast een overload aan rampnieuws.

En mocht het toch gebeuren, enjoy the ride to it!

CTK schreef:

En mocht het toch gebeuren, enjoy the ride to it!

Nou, de enige bron die ik serieus neem, is de bijbel. Voor vele slechts gewoon een boek natuurlijk, maar ik hecht er echter wat meer waarde aan.

En wat jij zegt mocht het gebeuren, enjoy the ride to it. Dat doe ik al

gebruiker_56935
Heerlijke bioscoopfilms altijd. Gewoon onderuitgezakt genieten van de special effects.

Ziet er een beetje uit als een Day After Tommorow revisited, alleen dan nog groter en spectaculairder. Houd op zich wel van dit soort films, dus hier kijk ik wel naar uit.

avatar van CTK
CTK
JacoBaco schreef:

En wat jij zegt mocht het gebeuren, enjoy the ride to it. Dat doe ik al

De enige bron die jij serieus neemt is de bijbel....

U hebt de verlichting duidelijk nog niet doorstaan. Ik gruwel van het gedacht dat mensen zich laten leiden door zulke geschriften.

CTK schreef:

De enige bron die jij serieus neemt is de bijbel....

Vervelend voor je.

We zijn nu eind 2008 en dat 2012 gebeuren is over 4 jaar.
Dan zal het volgend jaar ineens heel erg goed moeten gaan met de wereld en dan in 2012 (ongeveer 3,5 jaar later ineens heel slecht. Tja, we zien het wel, maar volgens mij staat het niet echt met elkaar in verband. [/quote]

Graag wil ik mensen er aan herinneren, dat 2012 NIET pas over 4 jaar is, maar in 2010 dus niet deze jaarwisseling maar de volgende.

De maya kalender is de meest accurate kalender die er ooit bestaan heeft (is bevestigd door sterrenkundigen en wetenschappers) (deze kalender is gebasseerd op de sterrenstand) Helaas hebben wij de Gregoreaanse kalender overgenomen en die kalender loopt ong. 2 jaar achter. Dit feit is te achterhalen via internet en boeken.

Volgens de Maya cultuur zijn er 5 zonnewendes. 1 Zonnewende duurt ong. 29.000 jaar. 21 december 2012 (dus eigenlijk 21 december 2010) is de 4de zonnewende voorbij en begint de 5de zonnewende.

2012 zal niet het einde van de wereld zijn, maar volgens de maya cultuur, zal de totale hierachie worden omgegooid en staat er een verandering op komst, die het goede in de mens naar boven zal halen (zoals bijv. een oorlog of economische crisis)...als het ware een rups die in een vlinder veranderd (zo wordt het op internet omschreven) Er zal ook 3 dagen duisternis vallen (ivm planeten die anders gaan staan) De wereld vergaat echt niet hoor.... Zoals je in alles in het dagelijks leven kunt zien, heeft het leven niet een begin - en eindpunt, maar is het een cirkel. Een cirkel heeft GEEN begin- en/of eindpunt.
Na de laatste zonnewende zal alles weer van voor af aan beginnen.

Deze info/feiten zijn niet alleen gebasseerd op de maya cultuur, maar opgebouwd uit meerdere geloven en wetenschappelijke/astrologische feiten.

Voor meer info. zoek op google naar 21 december 2012

avatar van Mel24
Ben net terug uit Mexico en heb 2 Maya sites bezocht.
Heb heel wat info gekregen en heb toch wel wat ogen opengetrokken

Verdomd slimme mensen die Maya's, zeker voor die tijd! Het was héél interessant en ben ook wel eens benieuwd naar het jaar 2012.

Heb vernomen dat het normaal 22 december zou zijn ivp 21 december. 2012 is namelijk een schrikkeljaar.

Ik denk in ieder geval dat er wel iets te gebeuren staat maar dan wellicht iets met ons sterrenstelsel en hopelijk niet het einde van de wereld. Anders had ik het idd graag geweten

Ben ook niet echt een fan van Emmerich maar ga hem toch maar kijken. Kan nog eens meevallen..

Ik ben echt zo benieuwd naar het jaar 2012. Dus, ben ook benieuwd na deze film.

Kevin13
Gaat dit een soort van kopie worden van The Day after Tomorrow ? opzich wel een leuk concept.

avatar van Drs. DAJA
21 december 2012... waarom niet na kerstmis?

Drs. DAJA schreef:
21 december 2012... waarom niet na kerstmis?

En Oud & Nieuw.