MENU

3,75

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Steve McQueen
met Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender en Lupita Nyong'o

Noord-Amerika negentiende eeuw. Solomon Northup (Ejiofor), een ontwikkelde zwarte man met een talent voor muziek, woont met zijn vrouw en kinderen in Saratoga, New York. Op een dag wordt hij ontvoerd en verkocht als slaaf. Niemand luistert naar Solomon wanneer die beweert een vrij man te zijn. Terwijl hij de gruwelheden van het leven als een slaaf moet ondergaan, droomt hij van een terugkeer naar huis.

momenteel te zien in 80 bioscopen
Vanaf 20 mei te huur

geplaatst op 29 maart 2014, 12:57 uur, permalink
Ik begrijp de verdeelde meningen over deze film volledig. Gisteravond samen met mijn vriendin naar deze gekeken.
Ikzelf vond hem langdradig en op sommige momenten saai, verhaal is goed, acteerwerk ook, maar een beetje meer vaart in de film had zeker gemogen. Mijn vriendin daarintegen was diep onder de indruk en in tranen aan het eind. Daarom 2,5 ster.

avatar van Verhoeven

geplaatst op 29 maart 2014, 13:23 uur, permalink
mjk87 schreef:
Heb ik iets gemist?
Het shot zit tegen het eind van de film. Rond de tijd dat de hoofdpersoon kennismaakt met het personage dat Brad Pitt speelt. Hier een still.

avatar van mjk87
geplaatst op 29 maart 2014, 13:31 uur, permalink
Verhoeven schreef:

Ah oké, dat is me dus niet opgevallen. Als er nog eens een herziening komt dan zal ik erop letten. Dank.

geplaatst op 1 april 2014, 14:53 uur, permalink
Voor mijzelf een van de beste films van 2014

avatar van Zwolle84
geplaatst op 2 april 2014, 21:56 uur, permalink
Ik hang ergens tussen de "extreme" meningen boven mij in. Enerzijds vind ik hem, vooral de eerste helft, te rommelig, langdradig - een schril contrast met het adembenemende Shame. Maar een lage score geven wil ik ook niet, daarvoor zijn bepaalde scenes te aangrijpend en is vooral het acteerwerk te goed. Die pijn op het gezicht van de hoofdpersoon, ongelooflijk hoe hij dat voor elkaar krijgt voor de camera.

*3 vanwege die pluspunten, maar een bevredigend gevoel heb ik er niet aan overgehouden.

avatar van m1701
geplaatst op 3 april 2014, 10:54 uur, permalink
Zeer sterke film!
Het verhaal is zoals je em zou verwachten, maar visueel spat het echt van het scherm af!
En dan het acteerwerk van de hoofdrolspeler!!! WOW ik kon helemaal met hem meevoelen
zo overtuigend gespeeld!!!

avatar van Lansiertje
geplaatst op 4 april 2014, 12:29 uur, permalink
De film is geworden wat ik ervan had verwacht, het onderwerp is immers al talloze keren verfilmd. De misselijkmakende onderdrukking van een categorie mensen, in dit geval "the nigger, the boy", neergeschreven door een man die het allemaal aan der lijve heeft moeten ondergaan. Machtsmisbruik is van alle tijden (zie maar naar de kind slaven in derdewereldlanden), iemand vernederen, verkrachten en/of afranselen is van een andere orde. Gelukkig voor de man waren niet alle blanken in die tijd onmensen, kan ook niet anders. Je moet al een zieke geest hebben om je medemensen op die manier te behandelen. Waar ik me, los van het verhaal wel vragen bij stel, is de prestatie van de Oscar winnares Lupita Nyong'o. Om Julia Roberts en Jennifer Lawrence te verslaan, is er in mijn ogen toch iets meer nodig dan wat ik van haar heb gezien, maar dat is natuurlijk mijn mening. Niettemin boeiende film.

avatar van ockhausen
geplaatst op 5 april 2014, 18:19 uur, permalink
3 sterren echt niet meer en zeker geen oscar waardig!

geplaatst op 6 april 2014, 19:56 uur, permalink
Goede film. Vreselijk hoe het er vroeger aan toe ging. Niet dat het nu veel beter is, maar toch. Ik had eerlijk gezegd niet zo'n zin in deze film, maar hij viel me 100% mee. We hebben het natuurlijk allemaal al eens eerder gezien in de serie 'North & South'. En de film 'Amistad'. En zo zijn er nog veel meer op te noemen. Toch wordt het allemaal fraai neergezet. Zeker de moeite waard.

avatar van John Milton
geplaatst op 7 april 2014, 19:24 uur, permalink
ockhausen schreef:
3 sterren echt niet meer en zeker geen oscar waardig!

zeker?

Blij dat wetenschap niet met die mate van zekerheid bedreven wordt

Prima dat jij het geen Oscar waard vond, maar om nou met zekerheid te stellen dat de film niet Oscarwaardig is zonder uitleg of vergelijking met de andere genomineerden, daar kunnen we niet zoveel mee.

Ik ben zelf overigens ook niet 100% overtuigd of ik de Oscar voor beste film voor '12 Years a Slave' wel verdiend vind, maar nu vind ik die vraag ook niet zo heel interessant gezien de willekeurige en bevooroordeelde natuur van de Academy Awards (en de samenstelling van the academy). Ik heb zowel van Gravity als van The Wolf of Wall Street meer genoten,maar dat is natuurlijk niet het criterium. Dallas Buyers Club en Her moet ik nog zien.

Interessanter voor mij is hoe McQueen omgaat met de materie en de historie, hoe hij zijn verhaal vertelt en welke stijlmiddelen hij daarbij gebruikt. En uiteraard hoe het imposante blik acteurs zich houdt. 12 Years a Slave is geen meesterwerk voor mij, daarvoor vond ik het verhaal en de thematiek misschien toch iets te weinig uitgewerkt, hoe bewust die keuze misschien ook moge zijn. Lupita Nyong'o beste scènes zitten pas later in de film en ook Chiwetel Ejiofor krijgt pas in de derde akte de kans om echt te schijnen. Acteurs als Giamatti, Dano en Cumberbatch (o.a.) zijn van het niveau dat je zou mogen verwachten maar Fassbender heeft een zieke intensiteit die hem terecht een nominatie opleverde. Overigens, hoé goed Lupita Nyong'o ook was, Adèle Exarchopoulos heeft mijn stem voor beste acteerprestatie in 2013 voor La vie d'Adèle - Chapitres 1 et 2.

De fotografie is van McQueens vaste DOP Sean Bobbitt en ook deze film ziet er prachtig uit, het Zuiden wordt schitterend in beeld gebracht. Toch vond ik Shame stilistisch beter, al is die heel anders gefilmd en eigenlijk moeilijk hiermee te vergelijken. Je kunt de cotton fields en plantage moeilijk met de kilheid van Shame in beeld brengen.

Ik was meer dan een beetje verbaasd dat de muziek aan het einde van Zimmer bleek te zijn. Je zou bijna vergeten dat de man ook nu nog meer kan dan bombastische scores maken (die ik overigens zeer waardeer). Wel licht hinderlijk vond ik dat de score me meer dan een beetje aan Price's werk voor Gravity deed denken. Beide prachtige scores, maar het leidt af als je aan de Sojoez raket moet denken tijdens emotionele scènes waarin iemand de zweep krijgt.

Een zware film, goed geacteerd en mooi in beeld gebracht. McQueen doet de historische werkelijkheid hier wat mij betreft geen geweld mee aan (al ben ik niet gespecialiseerd in Amerikaanse geschiedenis) en weet aangezet melodrama wat mij betreft vakkundig te vermijden. Wat rest is authentieke ontroering over een goed gemaakte film, al is het voor mij niet het meesterwerk dat velen erin zien. Daarvoor miste er toch net iets, al kan ik niet precies de vinger erop leggen wat.

8,5/10 wordt 4*

avatar van DragQueen
geplaatst op 12 april 2014, 21:48 uur, permalink
Een sterke Dramafilm, met een zeer krachtig verhaal. De regie van McQueen is zeer overtuigend. Visueel ziet het er goed uit. De settings en mooie omgevingen zijn sfeervol geschoten. Sterk en veelzeggend zijn soms ook de lange scenes. Maar ook de cast overtuigt ruimschoots. Ejiofor speelt een zeer sterke hoofdrol, en brengt deze met de nodige inleving. Ook de bijrollen van o.a. Fassbender zijn erg overtuigend. Ook Brad Pitt komt nog even voorbij. 4 Sterren.

avatar van Montorsi
geplaatst op 13 april 2014, 10:30 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Hoewel ik de vorige twee films van McQueen denk ik sterker vond (Shame zeker), toch weer een bijzonder fraaie film. Ik was een beetje bevreesd door iets te veel Amerikaans melodrama en te veel leed om het leed, maar McQueen springt er juist wel erg sterk mee om. Het is een redelijk traditionele film, waarin de minder traditionele scenes er duidelijk uitspringen wat mij betreft. Scenes die juist door hun lengte erg sterk worden. Hoe hard, ruw en verschrikkelijk ook, de scene waarin Salomon wordt opgehangen is juist sterk door de lengte, om wat er om hem heen gebeurd, de ogenschijnlijke normalisering van de gang van zaken.

Ook behoorlijk verontrustend om te tonen hoe naast de bekende bruten zoals het personage van Fassbender en diens vrouw, ook ontwikkelde en sympathieke lui zoals die van Cumberbatch gewoon meedoen met de hele gang van zaken. Verder inderdaad erg goed overgebracht door Ejiofor en de rest. Enige wat ik echt niet zo goed vond werken is de keuze om Pitt zo prominent op te laten draven. Vond ik minder geslaagd en een beetje bedacht overkomen.

Verder een stuk beter dan verwacht omdat McQueen zijn stijl -weliswaar in iets getemperde vorm- weet door te trekken. Een ruwe en niet-geromantiseerde weergave van hoe de slavernij moet zijn geweest. 3.5*