MENU

3,75

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Steve McQueen
met Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender en Lupita Nyong'o

Noord-Amerika negentiende eeuw. Solomon Northup (Ejiofor), een ontwikkelde zwarte man met een talent voor muziek, woont met zijn vrouw en kinderen in Saratoga, New York. Op een dag wordt hij ontvoerd en verkocht als slaaf. Niemand luistert naar Solomon wanneer die beweert een vrij man te zijn. Terwijl hij de gruwelheden van het leven als een slaaf moet ondergaan, droomt hij van een terugkeer naar huis.

momenteel te zien in 1 bioscoop

avatar van Dello
geplaatst op 12 augustus 2014, 10:17 uur, permalink
Best wel een goede film. Wat ik een afknapper aan de film vond was de rol van Brad Pitt. Alle blanken zijn slecht behalve Brad Pitt. Zijn rol is ook niet erg geloofwaardig. Als plantage eigenaar laat je natuurlijk nooit iemand met zulke ideeen tussen je slaven werken.

avatar van Pvmeegen
geplaatst op 17 augustus 2014, 21:51 uur, permalink
De film viel wat tegen. Ik had er veel meer van verwacht. Het is uiteraard heel erg wat er allemaal gebeurt en dat grijpt ook aan. Maar doordat ik van zo'n dergelijke grote productie, en de vele goede recensies, meer had verwacht en de film me toch net niet greep bleef ik er een dubbel gevoel aan over houden. Niet kort daarvoor heb ik "Hoe duur was de suiker" gezien en die greep me meer aan. En dat vind ik ook al geen topper.

avatar van Flavio
geplaatst op 19 augustus 2014, 16:53 uur, permalink
Mijn verwachtingen waren niet al te hoog, ondanks dat ik Shame en Hunger goede films vond, maar dit type films verzanden vaak in spanningloos drama en helaas kreeg ik gelijk. Een loodzware en saaie vertelling waarin iedereen keurig zijn rol vertolkt, zonder dat ik ook maar een keer werd verrast- McQueen is een degelijk regisseur geworden.

Eigenlijk kon je de film vanaf de eerste scene uitschrijven- geen enkele keer een originele invalshoek, hooguit de scene dat Solomon hulpeloos aan een tak hing half opgehangen terwijl iedereen doorging met zn werk. En dat uitgererekend de enige fatsoenlijke blanke in de film werd gespeeld door co-producent Brad Pitt, tsja...

Hoodrolspeler Ejiofor speelt als halve heilige een ondankbare rol, moeilijk om met zulke slappe teksten indruk te maken, een beetje gekweld kijken dan houdt het wel op. Fassbender had het dan makkelijker maar zijn portrettering van een sadistische en verkrachtende slavenhouder is ook .al vaker gedaan. Het is allemaal zo stereotype, geef mij maar de veel originelere prent van Tarantino waarin je nog wel eens verrast wordt. Dat het in Amerika zo op handen gedragen wordt begrijp ik nog enigszins want het is het soort film die je daar goed moet vinden -vandaar ook de overdreven Oscar-oogst alsof je net hebt gekeken naar een meesterwerk- maar dat de film hier ook zo'n hoog gemiddelde scoort verbaast me enigszins.

Enige pluspunt vond ik Lupita Nyong'o, zij speelde goed en naturel, en maakte wel impact met haar kleine rol.

avatar van Mark van Beers
geplaatst op 21 augustus 2014, 8:19 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Eigenlijk wil ik deze film allereerst in 1 woord samenvatten: indrukwekkend !!!

12 Years a Slave duurt ruim twee uur dus was ik in het begin een beetje bang dat het verhaal wat langdradig zou worden, maar dat is absoluut niet het geval. De slavernij, de onthutsende mensenhandel en de meedogenloosheid tegen de in de film zo benoemde 'nikkers' worden werkelijk op sublieme wijze in beeld gebracht.

De geweldige setting, het goede camerawerk en het voortreffelijke acteerwerk van Chiwetel Ejiofor en zeker ook niet te vergeten Lupita Nyong'o dragen daar zonder twijfel hun steentje aan bij.

Sommige scenes raakten me zo diep dat het kippenvel op mijn lijf verscheen met als hoogtepunt toch zeker de scene waarin Solomon wordt gedwongen om Patsey door middel van zweepslagen tot op het bot te pijnigen.

Enige minpunt van de film vind ik persoonlijk dat we tijdens de film eigenlijk zelden of beter gezegd nooit zien hoe de vrouw en kinderen van Solomon met het gemis van hun echtgenoot en vader (12 jaar !!!) omgaan.

Wat mij betreft heeft regisseur McQueen met deze film echt een meesterwerkje afgeleverd: 4,5 *

avatar van Lana*
geplaatst op 24 augustus 2014, 23:06 uur, permalink
Dit was me een film.
Mij ruim 2 uur stil krijgen is volgens mij nog nooit iemand gelukt, maar tijdens deze film was ik muisstil, en zelfs tot nog even daarna.
Wat een indrukwekkende scènes, wát een verhaal.
En dan het acteerwerk... Zo ongelofelijk geloofwaardig dat ik elke minuut met ongeloof mee heb geleefd.
De belachelijke, onterecht lage scores van sommige hier kan ik dan ook moeilijk serieus nemen.
Ik kan er verder gewoon weinig van zeggen, behalve dat ik het met mijn voorganger eens ben.
Graag had ik ook wat meer van zijn achtergebleven familie gezien, sowieso iets meer van zijn achtergrond.
Was dit wel meegenomen in de film had hok van mij de maximale score gekregen. Nu geef ook ik een dik verdiende 4.5
Deze komt komt in mijn film kast.

avatar van pedro1946
geplaatst op 26 augustus 2014, 9:25 uur, permalink
Flauw aftreksel van De Negerhut van Oom Tom, natuurlijk respecteer ik de mening van anderen.

geplaatst op 31 augustus 2014, 19:56 uur, permalink
Prachtige film over een vrije, zwarte man met een gezin die als slaaf verkocht wordt. Een meeslepend verhaal met een aantal aangrijpende momenten. De film speelt zich af in Amerika tijdens het midden van de negentiende eeuw en het is allemaal mooi, maar ook medogenloos in beeld gebracht. Sterk acteerwerk van zowel de hoofd- als vele bijrollen. Wat mij betreft een instant klassieker.

avatar van eRCee
geplaatst op 31 augustus 2014, 21:51 uur, permalink
Haha, die Hans Zimmer heeft zeker wel een halve middag werk gehad om de muzak in elkaar te knutselen die onder deze film gemonteerd zit. Niet te begrijpen dat je daar mee aan durft te komen, en dat je dat als regisseur ook accepteert.
Maar goed, het zegt wel het één en ander over de film. 12 years a slave is te conventioneel en te clichématig om indruk te maken. Zoals vaker bij dergelijke drama's wordt er alles aan gedaan om maar duidelijk te maken hoe onrechtvaardig de situatie wel is (alsof dat op voorhand al niet duidelijk is), in plaats van een lopend verhaal uit te werken rondom een personage dat aanspreekt. Helaas gaat dat gepaard met van die betekenisvolle en gezwollen dialogen, waarvan die in de slotscène één van de ongeloofwaardigste is. Dat alleen al haalt voor mij de film voor een groot deel onderuit.
Inderdaad schiet McQueen tussendoor een aantal mooie plaatjes, maar als geheel kan de stijl van 12 years a slave me ook niet overtuigen. De film heeft geen eigen gezicht.
Over de gehele linie wat mij betreft een matige film, een typisch product (in de negatieve zin van het woord) uit Hollywood. Hoewel het goed is dat het onderwerp op deze manier weer voor het voetlicht wordt gebracht, dat is dan wellicht nog de grootste verdienste van deze film.

avatar van Whazaa
geplaatst op 4 september 2014, 1:00 uur, permalink
Zware film, iets te zwaar misschien. Prachtig einde, maar de film zelf vond ik niet meer dan 3* waard...

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
geplaatst op 8 september 2014, 10:05 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
12 Years a Slave is zeker niet subtiel, maar had heel veel erger gekund in de handen van een andere regisseu. Als - noem maar wat - een Spielberg. De aanpak van Steve McQueen zorgt voor een intense en zware film met af en toe een paar ijzersterke keuzes. Die paar lange shots die de film heeft (van Platt die nog aan het touw hangt of de zweepslagen) geven de film iets unieks en dat werkt het beste. McQueen weet te voorkomen dat het allemaal te geromantiseerd overkomt, ondanks dat zijn film wel grotendeels volgens het boekje verloopt. Grootste minpunt van de film is het casten van de grote namen. Ejiofor en Nyong'o doen uitstekend werk, maar ineens Pitt tegenkomen werkt niet echt best. Een onbekende acteur had in die rol veel meer toegevoegd. Enkel bij Fassbender had ik geen problemen, maar die speelde dan ook echt fenomenaal.

3,5 sterren.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 18 september 2014, 17:20 uur, permalink
Weinig op aan te merken. Een aangenaam klassiek geconstrueerd en uitstekend gefilmd drama met een ijzersterke centrale rol (Chiwetel Ejiofors soulful eyes vertellen alles) en een paar mooi onsmakelijke schurkenrollen (Michael Fassbender springt er natuurlijk uit, maar Paul Dano is ook niet misselijk). Enige minpunt is de even onverwachte als bespottelijke verschijning van Brad Pitt. Een prima film die er echter nergens in slaagt om z'n uitgangspunt te overstijgen om mij als kijker na afloop van de film "veranderd" achter te laten.

avatar van Pim1993
geplaatst op 19 september 2014, 0:09 uur, permalink
Haha wat een dom gezeur allemaal over de rol van Brad Pitt. Ja, er is een blanke met andere ideeën dan alle bikkelharde slavendrijvers. So what dat het Brad Pitt is? Het is toch een prima vertolkte rol. Jullie bekritiseren het alsof het propaganda is, maar zo heb ik het totaal niet ervaren. Ik kijk de acteur die vrijwel de gehele film met een zweep in zijn hand staat niet anders aan dan een Brad Pitt die uiteindelijk is 'Good guy' wordt neergezet.

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 19 september 2014, 11:02 uur, permalink
Voor mezelf sprekend: ongetwijfeld waren er in die tijd ook vele blanken met andere en menslievender ideeën dan de plantagehouders, daar heb ik geen problemen mee, en ik zie het ook niet als propaganda (en waarvoor dat zou moeten zijn weet ik ook niet). Waar ik wèl problemen mee heb is die "prima vertolkte rol" : waar voor mij de andere bekende acteurs opgaan in hun rol en ik na de eerste kennismaking nergens meer denk "hee, Paul Giamatti" of "kijk, daar heb je Benedict Cumberbatch weer", blijf ik bij hèm de hele tijd Brad Pitt met een opgeplakte baard en een pruik zien die met een onbeweeglijk gezicht en een monotone stem op plechtige wijze zijn inzichten verkondigt. Volgens de IMDb-trivia-pagina pareerde Pitt kritiek op zijn "heldenrol" door te zeggen dat het gewoon makkelijker was om de financiering van de (mede door hem geproduceerde) film rond te krijgen als hij er zelf ook een rolletje in had, en ik twijfel niet aan zijn uitleg, maar dat neemt niet weg dat hem hier als een houten klaas vind spelen.

avatar van Kondoro0614
geplaatst op 21 september 2014, 0:49 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
12 Years a Slave

WAT EEN FILM!!
Heftig maar toch mooi tergelijk...

Met zo'n film als deze zie je de echte werkelijkheid hoe dat in het echt (misschien) wel is gebeurd.
12 Years a Slave heeft een sterk verhaal in zich. Een verhaal over een man, die zijn leven goed op de rit had, en toen werd gekidnapt en uiteindelijk een slaaf is geworden .
Je kan zien dat het erg treurig was die tijd Denk aan de verrichte mishandelingen.

Ik moet ook erbij zeggen dat Chiwetel Ejiofor hier een knap staaltje acteer werk heeft verricht. Ik vind dat je dat echt goed moet kunnen om zo'n film te maken, en zo'n heftige boodschap naar je toe te sturen op de bank. Natuurlijk geld dit ook voor Lupita Nyong'o en Michael Fassbender.

Natuurlijk was het einde ook gewoon super. Lekker het gevoel van "Haha! Zie je nou wel!" hier meer bedoel ik dan dat hij al de heletijd zegt dat hij een Vrij man is, en dit dan uiteindelijk ook weer word.

Voor een film zoals deze een 4.0* een mooie en goeie score, en dit hebben ze verdient. Ik denk dat hoger iets te hoog gegrepen is.. Omdat het toch wel soms iets te heftig is, en dit sloeg mij eigenlijk af van het kijken, denk hierbij aan al die zweepslagen etc., maar zo zie je wel hoe het nou echt was, en dat was natuurlijk verschrikkelijk voor deze mensen!

avatar van ambrosini
geplaatst op 22 september 2014, 8:35 uur, permalink
true story..

je kan weinig wijzigen aan een true story.. en daarom vond ik het verhaal wel goed maar kreeg nooit the feeling.. (spanning) ..

geplaatst op 28 september 2014, 10:22 uur, permalink
Zeer aangrijpende film. Ik kreeg de rillingen over mijn lichaam. Dat ooit heeft mogen gebeuren. Dat sommigen hier de "spanning" niet voelden, doet me eigenlijk nog meer pijn. Zoiets zou toch ieder mens moeten aangrijpen?

Wat ik nu niet goed heb meegekregen is, hoe is het met die man is afgelopen?

avatar van Fryce
geplaatst op 30 september 2014, 9:25 uur, permalink
Alles klopt. Fantastisch spel, prachtige sfeer, mooi verhaal, mooie beelden. Kan echt niets vinden wat ik niet goed vind aan deze film.

avatar van legian
geplaatst op 3 oktober 2014, 10:11 uur, permalink
Eigenlijk wil ik zeggen wat een prachtige film maar zo prachtig is het allemaal niet. De film laat goed zien wat voor vreselijke dingen er zijn gebeurd in die tijd. De film weet het goed over te brengen met geweldige acteerprestaties en prachtige shots.

Ejiofor zet zijn personage goed neer, hij laat mooi zien dat hij er niet zomaar mee instemt maar komt er langzaam achter dat hij totaal geen invloed heeft op de situatie. Op zich begint de film niet eens zo verkeerd, Ford lijkt zo'n slechte baas nog niet en is dan ook vrij goed voor zijn slaven. Echter loop daar ook Tibeats rond (heerlijk gespeeld door Dano) en hij vind het heerlijk om de baas te spelen Evenals Fassbenders personage trouwens. Hij weet zijn personage geweldig sadistisch neer te zetten.

Veel gehoord commentaar is Pitts personage die veelste goed is voor de donkere medemens. Ik heb me er niet echt aan geergerd (en het is toch waargebeurd). Tevens is Cumberbatch zijn personage ook zo slecht niet dus het komt vaker voor.

Al met al is het een fantastische goede film geworden, ook al is de hele hype met de oscars eromheen niet helemaal verdient het is wel een van de toppers van 2013.

avatar van tbouwh
geplaatst op 7 oktober 2014, 11:58 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Indrukwekkend. Een bekende zei dat het niet mogelijk was deze film zonder tranen in de ogen te bekijken, en mij is het ook niet helemaal gelukt.
12 Years a Slave is hard en realistisch; dit geldt zowel voor het verhaal als voor de manier van film, en het feit dat de film gebaseerd is op een waargebeurd verhaal versterkt dat beeld alleen maar.
De cast doet het fantastisch: de ´donkere´vast is goed, maar het is vooral Fassbender die opvalt, in een bijna onmenselijke rol. Ik denk dat niet veel acteurs deze rol zo goed hadden kunnen neerzetten. Of dat in dit geval een compliment is weet ik niet. de geselscene is ontzettend confronterend en ze laten erg veel zien. Je moet mentaal maar in staat zijn zo´n scene te spelen.
De tussenkomst van Pitt is wat abrupt, en het is wat apart om te zien hoe betrekkelijk eenvoudig Solomon uiteindelijk wegkomt. Ongeloofwaardig is het natuurlijk niet, want dit was wel de realiteit. Het einde is ontroerend.
Ik kan niet zeggen dat ik genoten heb, maar wel dat de film me heeft geraakt, en dat er inhoudelijk vrij weinig op is aan te merken.
Naast een goed historisch beeld toont deze film diepere inzichten over de schaduwkanten van de mens. De muziek is schitterend; de ´Roll Jordan Roll´-scene maakte erg veel indruk.

avatar van tbouwh
geplaatst op 7 oktober 2014, 12:00 uur, permalink
Ricardos schreef:

Wat ik nu niet goed heb meegekregen is, hoe is het met die man is afgelopen?

Direct aan het einde van de film verschijnen nog wat regels tekst in beeld: Solomon heeft middels een langdurige rechtszaak zijn ontvoerders aangevochten, uiteindelijk zonder succes. Gegevens over zijn dood waren onbekend.

avatar van Rodger
geplaatst op 10 oktober 2014, 4:36 uur, permalink
Zeer mooi, en goed gemaakt drama.
Tot in detail goed,..
Echt weer zo'n top 10 film..

4.5 ***

geplaatst op 10 oktober 2014, 7:40 uur, permalink
Voor de liefhebbers. Hoe was het nu 'echt'. Addio Zio Tom (1971)

avatar van Ste*
geplaatst op 13 oktober 2014, 23:20 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Tja, eigenlijk typisch zo'n degelijke Oscarfilm waar ik naast 'goed, aangrijpend', weinig zinnigs over weet te zeggen. Hier en daar is de hand van Steve McQueen wel te zien, vooral in de lang aanhoudende intense shots. Ik ben er niet echt fan van, maar gelukkig was het stilistisch niet altijd zo traag als in Shame, en in deze film wel goed gebruikt, zeker in die ongemakkelijk lange scène waar Solomon opgehangen is. Ook hier en daar wat mooie natuurshots die wegkijken als een schilderij.

Opvallend vond ik de haast 'Shakespearisaanse' teksten soms. Vraag me af of er veel min of meer uit het boek is gekopieerd? Vroeg me regelmatig af of men (en zeker de slaven zelf) toen wel zo spraken. Af en toe krijgt het bijna een soort toneelachtige sfeer.

Verder zoals gezegd goed, acteerprestaties springen er regelmatig uit (alleen Brad Pitt is dan echt weer een heel jammer element, vind die vent vrijwel altijd misplaatst aanvoelen), en met de nodige shock-value hier en daar dat wel goed gedaan is.

een kleine 4*, geen dolenthousiaste.

avatar van pierre18
geplaatst op 16 oktober 2014, 17:13 uur, permalink
Flavio schreef:

Ben ik het 100% mee eens, in dit stuk is geen woord van gelogen.
Wil er alleen nog aan toevoegen de serie ROOTS.
Na deze serie begon elke vervolgfilm over slavernij in Amerika meer van hetzelfde te worden.

Geen slechte film, maar ook geen topper.

geplaatst op 17 oktober 2014, 18:58 uur, permalink
Helaas voor mij niet de topper die ik had verwacht.
De acteerprestaties zijn prima, de tijdsgeest is goed neergezet, mooie sfeerbeelden en indrukwekkende/heftige scenes maken de film meer dan de moeite waard, maar toch miste ik iets.
Misschien de brok in mijn keel of de impact die nog lang nazindert na zo'n mensonterend verhaal.
De film gaf me niet de mokerslag waar ik op hoopte en geloof me; ik ben echt wel een gevoelig mens.
Ook de 12 jaar gingen aan mij volledig voorbij, je kreeg geen enkel idee van tijd, het had net zo goed 2 of 3 jaar kunnen zijn. De hoofdpersoon leek niet echt ouder,ziek of verzwakt te raken na zo'n lange periode in erbarmelijke omstandigheden. Al met al een goed gemaakte film waar in mijn ogen iets meer in had gezeten. Wat ik nog als laatste kwijt wil is dat ik de gospels die gezongen werden op de plantages zeer pakkend vond omdat daar alles in samenkomt: geloof in god, verdriet, wilskracht en de hoop op een beter leven na de dood.

avatar van Boneka
geplaatst op 24 oktober 2014, 23:56 uur, permalink
Eerlijk gezegd iets meer van verwacht met al die Oscars. Moet zeggen ik zie hier veel recensies waar ik me volledig bij kan aansluiten. Zoals Jellybean ook zegt. Ik mis de tijd, het ouder worden en vooral muziek! De film was vooral erg stil en dat terwijl mijn vorige film (The Last Mohicans) daar zo in uitblonk. En eerlijk gezegd houd ik niet zo van stille films. De echte beleving bij de momenten die het erom doen miste ik gewoon. En er zaten hier en daar toch ook gaten in. Waarom werd de ontvoering niet in beeld gebracht? En het briljante idee komt ineens zomaar naar voren toe op een plek bij het water. Heb ik iets gemist? De film is niet perfect in balans en dat is jammer. Filmisch was ie okay. Niks over te klagen en met de acteurs had ik ook weinig moeite. Vooral de rol van Patsey vond ik indrukwekkend goed gespeeld. Ook de oude littekens en de geselingen werden uitstekend in beeld gebracht. Gelukkig waren er enkele gospels te horen zij het minimaal. Helaas dan weer niet ondertiteld. Jammer!

Niettemin een ruime voldoende, maar met een betere tijdsbeleving en vooral muziek was mijn punt misschien wel eentje hoger geweest. Jammer dat Steve McQueen dit bewust niet wilde. En wat meer interactie met de rest van de slaven had best gekund. Nu draaide het teveel rond de hoofdpersoon.

avatar van jacobine_rodijk
geplaatst op 25 oktober 2014, 0:11 uur, permalink
Boneka schreef:
Waarom werd de ontvoering niet in beeld gebracht?

Jawel, hoor.

avatar van Boneka
geplaatst op 25 oktober 2014, 13:25 uur, permalink
jacobine_rodijk schreef:

Jawel, hoor.

??? Ik zie hem eerst dineren met die twee die hem kennelijk hebben gedrogeerd. Na zo'n 11 minuten zit ie ineens geketend. Later zie ik hem kokhalzen terwijl we hem overdenkend in de cel zien. Vervolgens zie je dat ze hem de trap opnemen en hem op bed stoppen. "We kunnen nu niks meer voor hem doen zijn de laatste beelden zonder die ontvoering? Daarna gaat het verder in de cel, dus waar zie jij dan die daadwerkelijke ontvoering???

geplaatst op 30 oktober 2014, 15:42 uur, permalink
Wat een ontzettend indrukwekkende en ontroerende film. Ondenkbaar deze tijd dat dit ooit gebeurde.