MENU

3,76

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Steve McQueen
met Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender en Lupita Nyong'o

Noord-Amerika negentiende eeuw. Solomon Northup (Ejiofor), een ontwikkelde zwarte man met een talent voor muziek, woont met zijn vrouw en kinderen in Saratoga, New York. Op een dag wordt hij ontvoerd en verkocht als slaaf. Niemand luistert naar Solomon wanneer die beweert een vrij man te zijn. Terwijl hij de gruwelheden van het leven als een slaaf moet ondergaan, droomt hij van een terugkeer naar huis.

momenteel te zien in 4 bioscopen

geplaatst op 11 mei 2014, 9:55 uur, permalink
Tijdloos schreef:

Dat de MENS deze gruweldaden hebben gedaan bewijst maar weer eens dat de geschiedenis zich kan herhalen en dat is denk ik de grootste narigheid bij het kijken van zulke films ( dat de mens de oorzaak is). .

De mensenhandel is op dit moment nog steeds actueel en het gaat er nog steeds op gruwelijke manier aan toe(het speelt zich alleen af buiten het zicht). Sommige mensen zien in andere mensen een product/, afschuwelijk!

avatar van grovonion
geplaatst op 12 mei 2014, 9:25 uur, permalink
Inderdaad, onderschat het aantal wreedheden dat mensen elkaar vandaag de dag nog elke dag aandoen. Mensen hebben bijlange nog niet genoeg bijgeleerd, en het gaat weer de verkeerde kant op.

avatar van jippie2010
geplaatst op 12 mei 2014, 19:08 uur, permalink
Indrukwekkend, rauw, hard, echt. *4.5

geplaatst op 17 mei 2014, 22:51 uur, permalink
Indrukwekkende film,
Gaat over een zwarte man in de 19e eeuw, die een goed leven heeft, vrouw.. kinderen.. beetje geld.. en talentvol is.. maar dan word ontvoerd en verkocht als slaaf... en wat hij dan meemaakt....
Acteerwerk is erg sterk, en ook de sfeer van de 19e eeuw is goed neergezet...
Miss 1 klein puntje, maar tja das persoonlijk.. tegen het einde komt brad pitt in de film als kleine bijrol en natuurlijk moet hij weer de good guy blanke spelen.. mja
echt sterke film, aanrader

avatar van wiggle46
geplaatst op 25 mei 2014, 6:15 uur, permalink
Ik ben een afstammeling van Slaven! Mijn kids hebben deze film gezien en zijn "shocked". Levensecht, buikkrampachtige film.
Prachtig gemaakt, uitstekend geacteerd. Pure waarheid.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
geplaatst op 26 mei 2014, 2:58 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Hoewel dit absoluut een sterke film is zie ik helaas wel een dalende lijn in het werk van McQueen. Hunger is toch vrij duidelijk zijn beste film. Een van zijn sterke punten blijft het in beeld brengen van het fysieke lichaam. Dat zit in al zijn films en ook hier. Maar helaas zet deze film het drama regelmatig nadrukkelijker aan. De nogal heftige scene waarin Northup hangt is erg McQueen en niet alleen heftig, maar duidelijk de beste scene van de film.

Helaas zit er in 12 Years a Slave nogal wat als standaard drama uitgewerkte scenes. Hij doorbreekt daarmee de toon niet zo radicaal als in de scene waar ik in Shame over viel, maar het zorgt ervoor dat deze film zijn potentie niet waarmaakt en bijna evenveel aanvoelt als een goedgemaakt tussendoortje dat door Oscarnominaties omhoog wordt gestuwd, maar wat ik een week later al weer kwijt ben (zoals pakweg The Hurt Locker). Als dan co-producent Pitt zich een nogal geforceerd klein rolletje blijkt te hebben gegeven lijkt dat oordeel compleet.

De film stijgt daar op de valreep nog bovenuit door het kale, aardse einde dat wel weer indruk maakt en niet in allerlei vallen trapt. Daardoor overheerst het positieve nog flink, maar ik begin wel te vrezen voor McQueen.

Kleine 3.5*

avatar van Podenco
geplaatst op 29 mei 2014, 16:01 uur, permalink
Prima film met goedgekozen acteurs. Toch niet bijzonder vernieuwend: het had een jaren 90 film kunnen zijn. Jammer dat er zo weinig diepte in zit.

avatar van mayhemblik

geplaatst op 30 mei 2014, 22:37 uur, permalink
queenie schreef:
Erg mooie film. Triest om te zien hoe het ooit geweest is. Sfeer wordt mooi weergegeven en sommige stukken zijn gewoon hard. 4*

Ooit is geweest??
Volgens mij zijn er pas nog een stuk of 200 meisjes ontvoerd in Nigeria door Boko Haram en als je slaven eens in het echt wilt zien moet je op een mooie dag eens een rondje over de Wallen lopen, daar zitten er zat.
Ik bedoel het niet kwaad hoor, maar ik schrik van sommige reacties.

geplaatst op 2 juni 2014, 8:16 uur, permalink
mayhemblik schreef:
ik schrik van sommige reacties.

Ik neem aan dat de meeste mensen heus wel weten dat slavernij nog steeds bestaat in allerlei vormen, maar queenie geeft stechts aan dat zij het triest vind om te zien hoe het geweest is, want deze vorm van slavernij, waar deze film over gaat, is namelijk 'geweest'. Beetje overdreven om daar van te 'schrikken', lijkt me.

avatar van mayhemblik

geplaatst op 2 juni 2014, 20:41 uur, permalink
Bedankt voor de geweldige oog opener, van af nu zal ik dan ook nergens meer van schrikken.
En inderdaad, de meeste mensen weten het heus wel maar je zult er nog van schri, o nee ik bedoel van opkijken wat veel mensen jong Ún oud niet weten.

Deze smiley kijkt niet geschrokken hoor maar wel verbaasd.

avatar van Antonev

geplaatst op 3 juni 2014, 20:32 uur, permalink
kos schreef:
Ijzersterk. Slavernij zo als het was, rauw en ongenuanceerd. Als een Nazi concentratiekamp.

Zou je kunnen uitleggen wat je precies met je laatste zin bedoelt en hoe dat precies aansluit op de slavernij in Noord-Amerika?

geplaatst op 5 juni 2014, 10:52 uur, permalink
Als je zoekt naar een 1 op 1 vergelijking moet ik je teleurstellen.

avatar van JeroenFR08
geplaatst op 5 juni 2014, 12:34 uur, permalink
Gewoon een goede film. Absuluut geen 5 sterren waard, daar pakte hij niet genoeg voor. Het wordt nergens echt bijzonder.
Fassbender en Ejiofor spelen goed.
Had er stiekem toch iets meer van verwacht.

avatar van Ralf81
geplaatst op 5 juni 2014, 22:12 uur, permalink
Indrukwekkende, harde en confronterende film met een misselijkmakend thema.

avatar van Awake78
geplaatst op 10 juni 2014, 9:34 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Film die bij mij in eerste instantie (lees: het eerste uur) even moest groeien. Laatste uur is ijzersterk met een aantal scenes die lang op je netvlies zullen blijven staan.

Het eerste uur zoals gezegd ging wat te snel, nog voordat je er goed voor ging zitten was de beste man al ontvoerd. Had graag nog wat achtergrond van hem willen zien. Daarom duurde het ook even voordat de film mij greep.

Het laatste uur was adembenemend, al had ik graag een ander einde gezien. Waarom geen indrukwekkende ontsnapping, met dito achtervolging, bijvoorbeeld toen hij die spullen moest halen voor Epps vrouw. Met een ontsnappingsroute over land en water, dan had er van mij nog wel een uurtje bij gemogen. Waarom werd hij niet op een andere manier uit het slavenbestaan gehaald? Ik snap dat dit een min of meer 'true based' film is, maar dan nog. Dit ging mij te simpel. Met ineens een soort Jezus die opstaat (Brad Pitt) die de good guy speelt en hem 'ineens' liet vrijkomen.

En naderhand vond ik het ook een gemis dat Solomon dat meisje Patsey niet later nog had geholpen op een of andere manier. Dat was voor mij een bevredigender einde geweest dan nu, dat al zijn gezinsleden sprakeloos hem op stonden te wachten.

Buiten dat, heftige maar vooral goede film. Oscarwinnaarwaardig? Tja, da's dan wel weer typisch...

avatar van Hannibal
geplaatst op 10 juni 2014, 9:42 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Er was geen indrukwekkende ontsnapping omdat het simpelweg zo niet gegaan is, en Patsey, en alle andere slaven zijn niet geholpen omdat dit onmogelijk was. Met de vrijlating van Solomon kwam nog geen einde aan de slavernij. Zo hard was het, en zo hard werd het weergegeven.
Voor indrukwekkende ontsnappingen en bevrijdingen kun je beter een Rambofilm kijken.

avatar van Awake78
geplaatst op 10 juni 2014, 10:30 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Waar slaat dat nou weer op? Ik zeg alleen hoe ik het liever had gezien, ongeacht of het nou zo gegaan is of niet. Hoe vaak komt het wel niet voor dat ze in een 'waargebeurde film' een loopje nemen met de werkelijkheid, puur en alleen om de film wat aantrekkelijker te maken?

Dit sloeg wat mij betreft een beetje de plank mis, met iemand die uit het niets komt opdagen als een soort verlosser die ergens buiten de film om een briefje schrijft en een paar dagen later wordt onze vriend gewoon even uit het slavenleven getrokken.

En ik weet dat het op papier inderdaad onmogelijk was om bijvoorbeeld een Patsey te helpen (ik heb ook de aftiteling gelezen), maar iemand die zoveel heeft meegemaakt kan toch ook wel buiten de gebaande paden trachten om zo iemand te helpen?

avatar van Hannibal
geplaatst op 10 juni 2014, 10:50 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Awake78 schreef:
Waar slaat dat nou weer op?

Ik zeg gewoon zoals het is? 'Indrukwekkende' ontsnappingen / bevrijdingen zie je toch voornamelijk in zulke films. Ik snap dat jij het liever anders had gezien, maar ik vind het zelf belangrijk dat in een film als deze de authenticiteit van het echte verhaal, het boek van Solomon Northup, in stand wordt houden. Juist het feit dat hij Patsey niet heeft kunnen redden maakt het extra schokkend, vooral omdat zij hem nota bene heeft gevraagd een einde aan haar leven te maken en dat niet heeft gedaan. Na zijn bevrijding kan hij helemaal niets meer voor haar betekenen.
Ik ben alleen maar blij dat er niet is besloten de film 'aantrekkelijker' te maken door er zulke flauwekul bij te verzinnen.

geplaatst op 10 juni 2014, 11:04 uur, permalink
Ach jij vindt het flauwekul, ik vind het flauwekul dat kost wat het kost vastgehouden moet worden aan een boek welke ik toch niet gelezen heb. Door het missen van zulk soort plotwendingen of andere interessante ontwikkelingen kan ik imo geen 5* geven. Het is en blijft een film waar ik naar kijk, geen documentaire.

avatar van Hannibal
geplaatst op 10 juni 2014, 11:28 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Dat kan, en ik respecteer je mening, maar ik vind dat een soort happy ending breien aan deze afschuwelijke gebeurtenissen om de filmkijker een goed gevoel te geven teveel onrecht zou doen aan wat er werkelijk gebeurd is. Niet alleen documentaires hoeven de waarheid te tonen.

avatar van Awake78
geplaatst op 10 juni 2014, 11:45 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ok dat is ook weer waar. Daar dacht ik tijdens het kijken ook aan. Normaal zie je (zeker in Hollywood films) een happy end. Ook weer eens wat anders dat dit dit keer maar half gebeurd. Moet ook zeggen dat ik bij deze film ook mijn onderbuikgevoel liet spreken en daarbij misschien ook wel stiekem gehoopt had.

Valt inderdaad wat voor te zeggen

avatar van boemboem27
geplaatst op 11 juni 2014, 22:58 uur, permalink
hele heftige film waarbij je maag wel eens omdraaid.
realiserende ook nog dat deze film op waarheid berust maakt het allemaal nog een stukje erger.
een heel klein rolletje voor Bradd Pitt die natuurlijk de "Good Guy"uithangt.
al met al een hele goede film maar je moet wel tegen deze gruwelijke misselijkmakende waarheid
kunnen.

avatar van Snaaf
geplaatst op 27 juni 2014, 16:01 uur, permalink
Als je hier nog niet cynisch van wordt, dan ben je een "gelukkig" mens. Ik kon alleen alleen maar mijn hoofd schudden en bedenken wat een dom, nietsbetekenend, kwaadlustig en arrogant dier de mens is, die niet in staat is om te leren en daarom nog nergens van heeft geleerd. Wat een prachtige film. De volle vijf!

avatar van Snaaf
geplaatst op 27 juni 2014, 16:04 uur, permalink
[quote]Awake78 schreef:
Dit sloeg wat mij betreft een beetje de plank mis

...Dude...? Welke plank die echt bestaan heeft kan je mis slaan?

geplaatst op 29 juni 2014, 11:28 uur, permalink
Vond de film aardig wegkijken. En weer goed om te beseffen wat een verschrikkelijke tijd dat toch is geweest.

geplaatst op 18 juli 2014, 20:14 uur, permalink
Waar gebeurd verhaal, dat toch wel indrukwekkend is.
Het thema, de slavernij, geeft natuurlijk aanleiding voor emotionele en soms wel schokkende beelden, en ze mogen dat doen vind ik. Wat men hier toont is helaas wel waarheid.
Over de vertolkingen heb ik niets dan lof, puik gedaan van de ganse cast.
Maar een topfilm vond ik het niet, daarvoor vond ik hem toch wat langdradig...
Maar natuurlijk wel zeer interessant om te bekijken.

geplaatst op 21 juli 2014, 12:02 uur, permalink
Eindelijk gezien. Hij is goed, maar ik vind hem niet zo goed als het gros hier. De sterkste punten zijn m.i. het mooie camera-werk. Verhaal en acteren is goed maar niet uitmuntend.

En nu lees ik de mening van mijn voorganger hierboven. Daar ben ik het mee eens, maar mijn wardering is lager: 3,0.