MENU

3,75

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Steve McQueen
met Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender en Lupita Nyong'o

Noord-Amerika negentiende eeuw. Solomon Northup (Ejiofor), een ontwikkelde zwarte man met een talent voor muziek, woont met zijn vrouw en kinderen in Saratoga, New York. Op een dag wordt hij ontvoerd en verkocht als slaaf. Niemand luistert naar Solomon wanneer die beweert een vrij man te zijn. Terwijl hij de gruwelheden van het leven als een slaaf moet ondergaan, droomt hij van een terugkeer naar huis.

avatar van Sleepwalker
geplaatst op 3 november 2014, 4:23 uur, permalink
Indrukwekkend en ontroerend.. Wat is de mens ongelofelijk wreed en hebzuchtig. Nog steeds. Er is niet veel veranderd.
Wat heeft de gekleurde medemens in die tijd geleden. Wat een onrecht, alleen voor een huidskleur..

avatar van royals
geplaatst op 19 november 2014, 22:16 uur, permalink
Ik vind deze film zwaar overgewaardeerd. Dit historische onderwerp is al velen maal in films aangekaart en beter (Ben-Hur, The Help, Amistad, Django Unchained). Het is geen slechte film, en de rollen zijn goed gespeeld maar ik vermoed dat de film sympathie opwekte voor het trieste onderwerp dan dat het zo'n originele en bijster goede film is..

avatar van bass-9
geplaatst op 21 november 2014, 13:53 uur, permalink
Dello schreef:
Best wel een goede film. Wat ik een afknapper aan de film vond was de rol van Brad Pitt. Alle blanken zijn slecht behalve Brad Pitt. Zijn rol is ook niet erg geloofwaardig. Als plantage eigenaar laat je natuurlijk nooit iemand met zulke ideeen tussen je slaven werken.

Nou nou nou. Wat een kortzichtige reactie. Heb je überhaupt je verdiept in de geschiedenis? Er waren veel meer blanken die het afkeurden. Maar het was wet en gewoonte. Die landheer waar hij eerder was, was ook een voor die tijd redelijk mens. En redelijke mensen bestonden toen ook. Alleen liep men er niet mee te koop wanneer men zo dacht. Omdat het de gewoonte niet was. Simpel zat. Tevens werkte hij niet vast daar maar deed hij de bouw van buitenaf. Raar om dit eruit te pikken.

Het is weliswaar een tikje Hollywood om er weer een good guy in te doen, maar uitzonderingen bestonden er toen ook. Er zijn blanken geweest die voorvechters waren voor de rechten van donkere mensen. Op grote en kleine schaal. Irrelevante kritiek.

geplaatst op 21 november 2014, 16:00 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Ondanks alle lofbetuigingen had ik een sentimentele draak verwacht. Geen idee waarom, van Steve McQueen (goede naam trouwens) had ik nog niets gezien. Die verwachting bleek ongegrond. Vond het een ijzersterke film, die erg eerlijk op mij overkwam.

Om de stap naar het publiek (die over het algemeen in vrijheid zal leven) kleiner te maken wat betreft kunnen identificeren met, gaat het om een slaaf die gewend was in vrijheid te leven. Vond het om die reden eigenlijk wel een slim keuze. Wat volgt is een hele hoop onrecht dat te pijnlijk voor woorden is. De vrijheidsberoving van een heel volk, de fysieke en psychologische martelingen. Meest pijnlijkzijn de minutenlange scene waarin de hoofdpersoon aan een strop bungelt, de zweepslagen voor het meisje, maar ook bijvoorbeeld het verplichte dansen of het tellen van de productie (en de mogelijke zweepslagen die daar op volgen). Maar eigenlijk is natuurlijk alles erg pijnlijk.

En dan is het van cruciaal belang dat het drama oprecht aanvoelt. Om niet over sentimenteel, ongenuanceerd of op een andere manier zeurderig te worden is echt niet gemakkelijk. Want iedereen weet al dat de slavenhandel van toen een groot onrecht was. De film had mijn volledige aandacht de gehele speelduur en ik werd er ook een beetje boos van, ondanks dat ik niets heb gezien dat ik niet al wist.

Het prima verzorgde visuele aspect, de sterke acteerprestaties en het eenvoudige (maar effectieve) deuntje van Zimmer zorgen er definitief voor dat dit een uitstekende film is. Enige minpuntje was dit niet alle bijrollen even goed waren. Het rolletje van Pitt zorgde er vooral voor dat ik me weer besefte dat ik naar een film aan het kijken was (en me dus uit het verhaal haalde).

Vind het met enige afstand de beste film over het onderwerp die ik heb gezien. 4 sterren.

geplaatst op 21 november 2014, 18:43 uur, permalink
mister blonde schreef:

Kijk Addio Zio Tom eens. Die laat pas echt goed zien wat slavernij inhield.

avatar van bjerik76
geplaatst op 26 november 2014, 23:28 uur, permalink
Phoe, wat een film.
Als je dacht dat vroeger alles beter was...

De film bevat mooie beelden van New Orleans, de plantages.
Daarintegen worden er ook heftige scene's vertoond hoe het er aan toe ging.
De martelingen zijn soms wat uitgebreid, dat ik die zelfs heb verder gespoeld.
bepaalde spelers halen het bloed onder je nagels vandaan in hun doen en laten.

Een film die je je niet makkelijk nog een keertje terug kijkt, zeker omdat de hele geschiedenis op ware feiten is gebaseerd.