MENU

3,75

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Steve McQueen
met Chiwetel Ejiofor, Michael Fassbender en Lupita Nyong'o

Noord-Amerika negentiende eeuw. Solomon Northup (Ejiofor), een ontwikkelde zwarte man met een talent voor muziek, woont met zijn vrouw en kinderen in Saratoga, New York. Op een dag wordt hij ontvoerd en verkocht als slaaf. Niemand luistert naar Solomon wanneer die beweert een vrij man te zijn. Terwijl hij de gruwelheden van het leven als een slaaf moet ondergaan, droomt hij van een terugkeer naar huis.

momenteel te zien in 1 bioscoop

avatar van Dello
geplaatst op 12 augustus 2014, 10:17 uur, permalink
Best wel een goede film. Wat ik een afknapper aan de film vond was de rol van Brad Pitt. Alle blanken zijn slecht behalve Brad Pitt. Zijn rol is ook niet erg geloofwaardig. Als plantage eigenaar laat je natuurlijk nooit iemand met zulke ideeen tussen je slaven werken.

avatar van Pvmeegen
geplaatst op 17 augustus 2014, 21:51 uur, permalink
De film viel wat tegen. Ik had er veel meer van verwacht. Het is uiteraard heel erg wat er allemaal gebeurt en dat grijpt ook aan. Maar doordat ik van zo'n dergelijke grote productie, en de vele goede recensies, meer had verwacht en de film me toch net niet greep bleef ik er een dubbel gevoel aan over houden. Niet kort daarvoor heb ik "Hoe duur was de suiker" gezien en die greep me meer aan. En dat vind ik ook al geen topper.

avatar van Flavio
geplaatst op 19 augustus 2014, 16:53 uur, permalink
Mijn verwachtingen waren niet al te hoog, ondanks dat ik Shame en Hunger goede films vond, maar dit type films verzanden vaak in spanningloos drama en helaas kreeg ik gelijk. Een loodzware en saaie vertelling waarin iedereen keurig zijn rol vertolkt, zonder dat ik ook maar een keer werd verrast- McQueen is een degelijk regisseur geworden.

Eigenlijk kon je de film vanaf de eerste scene uitschrijven- geen enkele keer een originele invalshoek, hooguit de scene dat Solomon hulpeloos aan een tak hing half opgehangen terwijl iedereen doorging met zn werk. En dat uitgererekend de enige fatsoenlijke blanke in de film werd gespeeld door co-producent Brad Pitt, tsja...

Hoodrolspeler Ejiofor speelt als halve heilige een ondankbare rol, moeilijk om met zulke slappe teksten indruk te maken, een beetje gekweld kijken dan houdt het wel op. Fassbender had het dan makkelijker maar zijn portrettering van een sadistische en verkrachtende slavenhouder is ook .al vaker gedaan. Het is allemaal zo stereotype, geef mij maar de veel originelere prent van Tarantino waarin je nog wel eens verrast wordt. Dat het in Amerika zo op handen gedragen wordt begrijp ik nog enigszins want het is het soort film die je daar goed moet vinden -vandaar ook de overdreven Oscar-oogst alsof je net hebt gekeken naar een meesterwerk- maar dat de film hier ook zo'n hoog gemiddelde scoort verbaast me enigszins.

Enige pluspunt vond ik Lupita Nyong'o, zij speelde goed en naturel, en maakte wel impact met haar kleine rol.

avatar van Mark van Beers
geplaatst op 21 augustus 2014, 8:19 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Eigenlijk wil ik deze film allereerst in 1 woord samenvatten: indrukwekkend !!!

12 Years a Slave duurt ruim twee uur dus was ik in het begin een beetje bang dat het verhaal wat langdradig zou worden, maar dat is absoluut niet het geval. De slavernij, de onthutsende mensenhandel en de meedogenloosheid tegen de in de film zo benoemde 'nikkers' worden werkelijk op sublieme wijze in beeld gebracht.

De geweldige setting, het goede camerawerk en het voortreffelijke acteerwerk van Chiwetel Ejiofor en zeker ook niet te vergeten Lupita Nyong'o dragen daar zonder twijfel hun steentje aan bij.

Sommige scenes raakten me zo diep dat het kippenvel op mijn lijf verscheen met als hoogtepunt toch zeker de scene waarin Solomon wordt gedwongen om Patsey door middel van zweepslagen tot op het bot te pijnigen.

Enige minpunt van de film vind ik persoonlijk dat we tijdens de film eigenlijk zelden of beter gezegd nooit zien hoe de vrouw en kinderen van Solomon met het gemis van hun echtgenoot en vader (12 jaar !!!) omgaan.

Wat mij betreft heeft regisseur McQueen met deze film echt een meesterwerkje afgeleverd: 4,5 *

avatar van Lana*
geplaatst op 24 augustus 2014, 23:06 uur, permalink
Dit was me een film.
Mij ruim 2 uur stil krijgen is volgens mij nog nooit iemand gelukt, maar tijdens deze film was ik muisstil, en zelfs tot nog even daarna.
Wat een indrukwekkende scnes, wt een verhaal.
En dan het acteerwerk... Zo ongelofelijk geloofwaardig dat ik elke minuut met ongeloof mee heb geleefd.
De belachelijke, onterecht lage scores van sommige hier kan ik dan ook moeilijk serieus nemen.
Ik kan er verder gewoon weinig van zeggen, behalve dat ik het met mijn voorganger eens ben.
Graag had ik ook wat meer van zijn achtergebleven familie gezien, sowieso iets meer van zijn achtergrond.
Was dit wel meegenomen in de film had hok van mij de maximale score gekregen. Nu geef ook ik een dik verdiende 4.5
Deze komt komt in mijn film kast.

avatar van pedro1946
geplaatst op 26 augustus 2014, 9:25 uur, permalink
Flauw aftreksel van De Negerhut van Oom Tom, natuurlijk respecteer ik de mening van anderen.