2012 (2009)

Actie / Drama

geregisseerd door Roland Emmerich
met John Cusack, Amanda Peet en Chiwetel Ejiofor

In het jaar 2009 worden aanwijzingen gevonden uit het Maya-tijdperk die voorspellen dat 21 december 2012 het einde van de wereld is zoals we die kennen en dat de overgang plaatsvindt naar iets nieuws. Wanneer Jackson Curtis (John Cusack) en zijn twee kinderen een familietrip naar Yellowstone maken, stuiten ze heel toevallig op een enorme researchinstallatie in een uitgedroogde meerbodem en ontdekken zo het geheim van de dreigende apocalyps die de regering verborgen gehouden heeft. Jackson moet de zaken nu in eigen handen nemen en hij stort zich in een wanhopige wedloop om zijn gezin en zichzelf te redden terwijl hij getuige is van aardbevingen, vulkaanuitbarstingen, tsunami's en allerlei andere rampen die de aarde voor de mensheid in petto heeft.

Een iets betere uitvoering dan de twee langdradige category 6 en 7 rampenfilms, maar dat heeft vooral met het budget te maken hetgeen, toegegeven, spectaculaire special effects heeft opgeleverd. Met geld is echter geen goede rol te koop, daar is meer voor nodig dan lege personages en mooie poppetjes. Cusack is ook een beetje een mismatch, net toen ik dacht dat hij zijn carriers een meer serieuze kant zou opduwen kwam 2012 voorbij... Afgezien van een hoop vals sentiment, onrealistische gebeurtenissen en een graatmager plot; toch nog twee sterretjes.

Rare mengelmoes van drama/actie,suspense,prophecy,rampenfilm en komedie.....De hoofdrolspeler is altijd gescheiden, en de overheid houdt de ramp voor de burgers geheim...Hoe vaak hebben we dit thema wel niet gezien? Mooie effecten redden de film niet. Na een drie kwartier uit gezet. Voel mij te te goed voor dit soort films.....

lexiepexie schreef:
jeetje, hoe heb ik het voor elkaar gekregen, 158 minuten kijken naar deze film. laten we het er maar op houden dat je ook zo af en toe dergelijke cliche-films moet zien om andere matige films te kunnen waarderen.

hahahahha....ik zag op de hoes ,2,5 uur staan...toen heb ik hem afgezet.......gaaaaaap.

kan zo'n cusack trouwens niks beters??? zeker derde huis gekocht!

Vahnstad
2012, tja. Het is een film die veel commotie met zich meebrengt. Het concept is vrij cliché, maar de visuele effecten zijn wel zeer sterk, zeker voor zo een film. Als rampenfilmliefhebber was ik wel onder de indruk van deze film. Ik vind echter dat de acteerprestaties beter kunnen, en na 2 keren deze film gezien te hebben, heb ik het wel gehad. Jammer dat alles zich weer op de klassieke clichéplaatsen afspeelt. Los Angeles, Yellowstone, New York, en een klein beetje Grote Oceaan, Zuidpool, en China. Achja, het kon en moest beter.

7/10 = 3,5/5.

avatar van Joy4ever

avatar van mjk87
Joy4ever schreef:
Over vier dagen het verzoek indienen het genre aan te passen naar komedie.

Kan al, deze film speelde zich af tijdens de Zomerspelen. Die hebben we reeds overleefd.

avatar van TheLionKingFan
Joy4ever schreef:
Over vier dagen het verzoek indienen het genre aan te passen naar komedie.

Aah, net wat ik wilde plaatsen

avatar van tronnie
Een van de beste rampenfilms die ik tot nu toe heb gezien .

avatar van Malli
frans123 schreef:

kan zo'n cusack trouwens niks beters??? zeker derde huis gekocht!

Altijd een beetje flauw om een film die je niet uitkijkt, toch een cijfer te geven.

avatar van swenbos
Waargebeurd verhaal altijd zielig 4*

avatar van mcdaktari
tronnie schreef:
Een van de beste rampenfilms die ik tot nu toe heb gezien .

qua special effects misschien wel ja, maar ik persoonlijk vind 2012 niet de beste rampenfilm. Maar het is wel heel mooi gemaakt ja, en qua film had ik me er prima mee vermaakt.

avatar van tattoobob
Saaie bedoeling hoor...kan het niet wat origineler

avatar van job98
Mooie effecten, maar het verhaal slaat natuurlijk nergens op

avatar van job98
Hij was wel leuk. Alles ging kapot. Hahah

avatar van misterdhdh
gemengde gevoelens na het bekijken van deze film, al voor de 2de keer bekeken en vond hem beter dan wanneer ik hem de eerste keer zag. special effects zijn natuurlijk met grote onderscheiding geslaagd en deze zorgen ervoor dat deze film nog interessant is. als de special effects slecht waren dan was deze film pas een flop. heb me wel nog vermaakt maar deze film duurt iets te lang voor mij. hij bleef maar duren. wat mij het meeste stoorde was natuurlijk dat die man maar bleef ontkomen aan de kracht van de natuur.. bv je valt met je camper de ravijn in en dan stopt opeens het verderbarsten zodat hij zich nog kan vastklampen en net op tijd voor alles weer verderbarst het vliegtuigje in kan. , teveel oninteressante personage's, iets teveel amerika in beeld, leek wel dat amerika alleen ten onder ging, , niet altijd schitterend acteerwerk en muziek kon ook beter en spannender. muziek gaf mij niet het einde van de wereld gevoel.
algemeen leuk om eens te kijken, geniet vooral van de spectaculaire effects. maar in deze film zat nog zoveel meer

3/5

avatar van Countrynies
Over 15 jaar als ik kinderen heb laat ik ze deze film zien en zeg ik dat ik dat overleefd heb! Mwhuahuah.

avatar van JdeBoer
op 17 jan. 2013, RTL4, 20:30 - 22:30 komt "Unstoppable" (met o.a. Denzel Washington en Chris Pine) i.p.v. deze film

avatar van RK86
Deze film kon ik gewoon niet afkijken, vreselijk... maar volgens rtl4 komt niet deze film vanavond op tv maar unstoppable!

avatar van Edie
Behoorlijk slechte film inderdaad, sommige computer effecten zagen wel oké uit, sommige toch echt niet voor zo'n grote film.. Vooral bij de eerste aardbeving en de familie probeert weg te komen uit L.A, af en toe zaten hier wel slechte effecten tussen. Dan het einde, in dat schip; niemand die klaagt over het koude water? Geen koude damp uit de monden bij het praten, of ook maar enigsinds rillen? Slecht slecht... En telefoneren als alle elektriciteit is uit gevallen? Right.. En dat moderne overlevings schip wat op de cm nauwkeurig kan uitrekenen wanneer de inslag plaatsvindt

Zelf vond ik Day After Tomorrow nog net iets beter, vooral vanwege de toch best mooie soundtrack, iets wat deze film niet heeft.

Minst beroerde rampenfilm die ik ooit gezien heb.
Vind hem beter dan Day After Tomorrow.

Het verhaal is onder nul zoals bij de meeste rampenfilms, maar de effecten en scenery zijn dik in orde.

Hoe je dergelijke film vreselijk kan noemen, begrijp ik niet....dan heb je nog geen vreseliijke films gezien.

avatar van Donkerwoud
Laat het maar aan Roland Emmerich over om het einde van de wereld aan te laten voelen als een hobbelig achtbaanritje. Het wil werkelijk waar nergens echt spannend worden, maar de kijker wordt wel bestookt met de meest krankzinnige special effects. De film lijkt soms zelfs op repeat te staan als er weer een soortgelijke grap of een voorspelbaar ´actiemomentje´ in wordt gelast. En dan natuurlijk altijd die cheesy one-liners na elke spannende gebeurtenis. Toch is het genieten geblazen op dezelfde manier dat een patatje met mayo dat ook kan zijn: je weet dat je er niet verzadigd van raakt, maar op z´n tijd moet het kunnen.

avatar van JacoBaco
0Sandor0 schreef:
Minst beroerde rampenfilm die ik ooit gezien heb.
Dat kan, al vind ik Deep Impact veel beter en in principe is Armageddon ook een rampenfilm en ook een stuk beter/leuker dan 2012.

En Titanic is dan eigenlijk ook een rampenfilm en dat is de allerbeste.

avatar van Earth
Verschrikkelijke nepfilm. Dit heeft niets met film te maken. Het is eerder een tekenfilm.

avatar van Angelo2
Earth schreef:

Leg nou is even uit wat je hier nu mee bedoeld? Omdat jij de film niet leuk vind heeft dit niets met film te maken?

disneystore
Loepsaal, hoe kom jij aan geen ster? Leg dat maar eens uit!

disneystore
Waar is je reactie gebleven ?

job98 schreef:
Mooie effecten, maar het verhaal slaat natuurlijk nergens op

Het verhaal slaat zeer zeker wel ergens op , ik zie de overheid er zo voor aan om ons achter te laten en dat al die rijke stinkers er lekker vandoor gaan .. ik denk niet echt dat wij zoiets mee zullen maken . Stel dat er wat met de aarde gebeurd zullen ze het misschien ook wel geheim houden .
De overheid houd zoveel achter voor ons , ik sta nergens raar van te kijken .

Ik vind het wel een mooie film met wel gave special effecten , voor 2009 geen slechte film!

avatar van Earth
Angelo2 schreef:

Omdat het gebruik van CGI doorgeschoten is en niet zo'n beetje ook. Zelfs mijn kids van 11 en 13 vonden nep.

avatar van ikkegoemikke
Rampenfilm met weergaloze CGI ... dat is het.
Maar 2.5 uur !!!!!!!!!!!
Het zou spijtig zijn, moest dit de laatste film zijn , die ik gezien had voor het einde van de wereld

avatar van Malli
Earth schreef:

Het blijft natuurlijk CGI, maar van alle CGI-vehikels die ik al heb mogen aanschouwen, kwamen de effecten nergens beter tot hun recht dan hier.