Geostorm (2017)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Dean Devlin
met Gerard Butler, Abbie Cornish en Jim Sturgess

Wanneer de klimaatverandering het voortbestaan van de aarde bedreigt, verenigen regeringen wereldwijd zich in de creatie van de Dutch Boy Program. Dit programma beslaat een mondiaal netwerk van satellieten, gewapend met technologieën om natuurrampen af te wenden. Na twee jaar succesvolle bescherming gaat er iets mis waardoor twee vervreemde broers belast worden met het herstel van de storing vooraleer een wereldwijde Geostorm de planeet overspoelt.

avatar van mcdaktari
Ik neem aan dat dit weer zo'n typisch "eind goed al goed" film is? Zo ééntje waar die superieure Amerikanen het wel weer eens ff op zullen lossen. Ach ja, bij dit soort films weet je eigenlijk al wat je te wachten staat. Ik zal deze best nog wel eens een keer kijken, maar het is niet zo dat ie op mijn lijstje staat van films die ik zeker wil zien.

avatar van Ajax&Litmanen1
Rampenfilms zijn wel een soort guilty pleasure van me, ook als ze inhoudelijk erg zwak zijn geschreven zoals 2012 of San Andreas haal ik vaak nog wel enig plezier uit. Het blijft vaak machtig om te zien hoe de wereld weer eens wordt verwoest door van alles en nog wat. Geostorm valt wel in deze categorie. Inhoudelijk is het gewoon niet veel soeps, dat hele politieke thrillerplotje over systemen en complotten is doodsaai en haalt ook vaak de vaart uit het verhaal weg, net als dat geneuzel tussen de 2 broers me ook totaal niet boeide. Hollywood komt nog altijd niet veel verder dan zulke familieverhaaltjes in dit soort films te verwerken in een poging om er emotie en menselijkheid aan toe te voegen. Het zorgt juist vaak voor irritaties, al bleef dat nog binnen de perken.

Gelukkig zit er wel voldoende dood en verderf in de film, al moet je er dik een uur op wachten voor het echt lekker los gaat en dat is echt veel te lang. Jammer dat er niet wat beter werd gedoseerd, want je komt nou eenmaal voor de verwoestingen kijken. Die zijn overigens best aardig, met acceptabele CGI beelden die lang niet altijd overtuigen, maar ook niet door de ondergrens zakken. Wel hadden bepaalde scènes wat langer mogen duren, zoals met de ijsstorm over het strand of de gigantische vloedgolf. Best leuk, maar als zulke stukjes maar 20 seconden duren valt er nog te weinig te genieten.
Uiteindelijk voelt Geostorm op geen enkel vlak geslaagd, er zijn echt veel betere van dit soort films, maar als de verwachtingen niet al te hoog liggen valt er best van te genieten. Af en toe is zo'n hersenloze film als deze prima entertainment. Maar wel te karig voor een voldoende.

Wat een enorme baggerfilm, en slecht geacteerd..pff, ..een 1 voor Butler en de moeite.....

avatar van weerwolf79
Niet meer dan een matige film met soms mooie cgi en andere scenes zien er dan weer heel goedkoop en heel erg nep uit, het verhaal is wel heel erg slap, het acteerwerk zeer matig en zeker geen film om in de bios te gaan zien, hij is het geld van het kaartje niet waard.

avatar van Jazzthieve
Zelfs wetend wat je ongeveer kan verwachten en je brein uitschakelen ervoor helpen niet. Deze film is te dom om zelfs voor dom simplistisch vermaak te dienen. Voeg daaraan toe het irritant slechte acteren, vooral van Jim Sturgess die lijkt alsof hij constant high op xtc loopt te acteren, en het trage saaie verloop waar werkelijk niets gebeurt tot de laaste 25 min van de film en je hebt dit misbaksel als resultaat. De karakters in de film lijken bovendien oliedom te zijn. De poster van de film liegt trouwens volop, op geen enkel moment vind een scene in de film plaats zoals weergegeven op de poster.

avatar van max cady
weerwolf79 schreef:

Mee eens! Verder geen zin om hier nog iets over te typen eigenlijk ...

Een van de slechtste 'disaster' films allertijden. Wat een meuk zeg, niet normaal. En helaas is dat een trend anno 2017!

avatar van Uier
Mijn god, wat een pulp. Normaal gesproken kan ik wel door de dommigheid van zo'n film heen prikken, maar door repeterende serieuze ondertoon en de eindeloze achterlijke motivaties werkt het alleen maar op de slappe lach.

avatar van 606
Heb er en blijf er een zwak voor houden, zag er vaak toch goed uit hoor. Echt niet low low budget, nee die zien er wel anders uit.

avatar van Doido
Waar heb ik in godsnaam weer naar zitten kijken. Kunnen ze geen maximum leeftijd geven voor dit soort films. Vanaf 16 jaar niet meer aan te raden bijvoorbeeld. Waar moet ik beginnen? Dat acteerwerk, het plot, het was allemaal zo enorm slecht.

avatar van Ajax&Litmanen1
Doido schreef:

Waarom ga je deze film kijken als je veel te oud bent voor deze film? Althans, je zegt het zelf.

avatar van Antonev
Bombastisch ogende rampenfilm, boordevol actie. Het verhaal is dun, maar zorgt wel voor het nodige vermaak. De acteerprestaties zijn mat, maar dit wordt enigszins gecompenseerd door straffe beelden en effecten. Ik had er minder van verwacht moet ik eerlijk zeggen.

Na een aantal van dit soort films gezien te hebben (Day After Tomorrow, 2012 etc..) wordt het wel een beetje veel van het hetzelfde, zoals de bekende CGI tornado's en tsunami's.

Het nieuwe aan deze is het meer futuristische sci fi aspect en het feit dat ze enkele grote namen als Andy Garcia, Gerard Butler en Ed Harris hebben weten te strikken voor deze film. Wellicht hebben ze ook nog een boodschap mee willen geven in het kader van globale opwarming.

Plot: Butler moet de wereld redden na een sabotage in het door hemzelf ontworpen satelliet netwerk waarmee men natuurrampen kan voorkomen

Enfin, geen hoogstaand acteerwerk in een film die het vooral van de visuele effecten moet hebben die (in deze tijd) ook nog vrij standaard zijn.

avatar van filmkul
Matige rampen/actiefilm. Het verhaal is echt belachelijk. Dat is ook het grootste minpunt van de film. Een ongeloofwaardig en hersenloos verhaal mag best, maar dit is echt absurd. De opbouw is best aardig, maar spanning is er vrijwel niet. De special effects zijn niet van hoog niveau. Daarnaast hebben we het allemaal al een keer gezien en vallen we van de ene mega cliché in de andere. Het acteerwerk is gemiddeld. Wat een ramp. 2.0

avatar van olbo
Was niet al te best. Leek wel alsof ik een B-film zat te kijken zoals vroeger op SiFi Channel.

avatar van 2dehans
ramp van een film.....

avatar van Rillo
Met té hoge verwachtingen en een zak chips op de bank geïnstalleerd maar al snel werd me duidelijk "dat 'm dit niet ging worden"...
Lekker gemaakt door de trailer met apocalyptische beelden ( die er wel mee door konden ) werden de acteerrollen zó licht neergezet dat zelfs op aarde al sprake was van gewichtloosheid.
Wat een bij elkaar gezocht verhaal met een meest ongeloofwaardige aanpak.
Heb altijd wat anders gedacht bij het woord "rampenfilm" maar deze doet zijn naam eer aan.
Daarom ... 1 ster voor de soms spectaculaire beelden en een halve voor de moeite = 1,5 ster

Jammer dat Abbie Cornish in zoiets meedoet. Was toch wel 1 van de grootste vrouwelijke talenten vond ik.

avatar van knusse stoel
Ach, voor een moeilijker en diepgravender film afspelen, dan heb je toch weer een gemiddelde avond.
En laten we wel zijn, we kijken toch ook voor ontspanning en sensatie?
Wel, de film levert dat voldoende en vandaar een 7!

Vriendin maakt opmerking om toe te voegen: zij waardeert deze film op maximaal een 6.
So what? I'm the boss.

Ik kwam dit tegen op imdb:

"The theatrical version of the movie is actually the second cut of the film put together after extensive reshoots. The studio rejected the film's original cut due to poor reactions from test audience, so the film underwent re-shoots under the auspices of Jerry Bruckheimer, who was brought in in a producer capacity at a very late stage. "

Hij was dus nog een stuk slechter, maar er is nog even met geld gesmeten om het een en ander te verbeteren wauw haha

avatar van Timmertje86
Ik hou stiekem wel van 'de wereld vergaat' films. Maar man man man, wat een tegenvaller was dit.

13 jarige vrouwelijke "techneut"
Duitse vrouwelijke commander
Donkere vrouwelijke hacker
Vrouwelijke geheime agent
Mexicaan die op het einde "Thank the Mexican" zegt.

Kan het nog meer obvious?
Al die SWJ's, feministen, anitafs en ga zo maar door. Dit zie je steeds terug in meerdere films wat een hele scenario zo ongeloofwaardig maakt. Als ik daar omheen denk, dan heb ik hier en daar nog een beetje van de CG kunnen genieten, maar het voelde allemaal zo overdreven uit.

Ik heb niks tegen vrouwen in hogere posities, van mijn part zijn ze president of wat dan ook, maar om een heel film hiermee vol te stoppen... binnen 5 jaar hebben we een donkere vrouwelijk 007 film.

Een andere voorbeeld is trouwens Spiderman: Homecoming.. Als je die hebt gezien dan weet je waar ik het over heb.

broncode
Na alle slechte kritieken vind ik een positieve toch wel belangrijk. Gewoon een lekkere film voor een zondagmiddag. Verstand op nul en het over je heen laten komen. Als je het gaat analyseren, klopt d'r natuurlijk geen hout van, want bv in 2023 al kunstmatige zwaartekracht kunnen genereren, is wel vrij gedurfd. En wat dacht je van al die satellieten op zijn plek zetten in zo'n kort tijdsbestek.

avatar van thunderball
Deze een maand of wat geleden ook tussen door gaan zien.

Te Metropolis Antwerpen gaan kijken, want een rampenfilm komt het best tot zijn recht op een groot scherm en dan blijkt....

dat het niet zo zeer een rampenfilm is, maar meer een film over rampen te voorkomen, m.a.w. aan het begin krijgen we te horen dat voorheen men met steeds meer natuurrampen te maken kreeg, maar via een inventief systeem te bouwen in de ruimte (waar ik na al die weken werkelijk mij niets meer van kan herinneren) heeft men ze onder de duim weten te krijgen.

Geen nood: uiteraard wordt het gesaboteerd en gaat het dan toch nog mis. Helaas kom je er als kijker toch vrij bekaaid vanaf, want de rampen, die in beeld komen, duren telkens nog geen halve minuut en dat is toch vrij teleurstellend voor een genrefilm als dit.

De scenes in de ruimte, bestaande uit zeer goede SFX, maken echter behoorlijk wat goed en hoofdrolspeler Butler is geknipt voor het soort van heldhaftige rollen, die hij ook nu weer vertolkt.

Niet de film, die ik van te voren verwachtte, maar kan er mee door qua amusementswaarde.

Een vijfje, ofwel 2,5 ster.

avatar van otherfool
Marry her!

Coolste is natuurlijk de aftellende klok tot de GEOSTORM, met als absoluut hoogtepunt het moment dat er een volstrekt willekeurig moment wordt gekozen voor bijbehorende computerstem: it is now 17 minutes and 43 seconds till GEOSTORM. Butler's scheve mond acteert trouwens nog beter dan Sturgess, die niet minder dan bloedirritant was. Garcia en Harris zijn betrouwbaar zoals verwacht mocht worden.

Voor de rest uiteraard gewoon (niet bijster goed gemaakte) bullshit.

was qua film ook een rampenjaar 2017.

avatar van schumacher
Er is altijd 1 vereiste voor mij om een film degelijk te vinden en dat is dat die snel/lekker wegkijkt en dat is wat deze film deed. Wel verstand op nul, dit is geene hoogstaande film of wat dan ook.
Puur vermaak, meer niet.
En die blonde was ook mooi meegenomen .
Het is echter wel geene film die ik een 2de keer zal bekijken of tmoet al voor die blonde schoonheid zijn.

avatar van Pazmaster
Een rampenfilm volgens het boekje zonder enige verrassing, bijpassende flauwe "humor" en overwegend matige cgi. En ondanks een behoorlijke cast wordt er toch vrij zwak gespeeld. Ligt dat aan de acteurs? Ik denk het niet, die hebben hun sporen inmiddels wel verdiend. Ik denk dat het meer aan het script en de regie ligt. In ieder geval geen voldoende waard.

robbie34 schreef:
was qua film ook een rampenjaar 2017.

klopt niet heel veel bijzonders was er dit jaar

avatar van mixmaster
Zeer voorspelbare en flauwe film met slechte cgi en slap verhaal.
Nee dit is nou niet echt een film die ik nog een keer zou willen zien.