Gravity (2013)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Alfonso Cuarón
met Sandra Bullock, George Clooney en de stem van Ed Harris

Dr. Ryan Stone (Sandra Bullock) is een briljante medische ingenieur die op haar eerste shuttlemissie gaat met de ervaren astronaut Matt Kowalski (George Clooney), die het commando heeft over zijn laatste vlucht voor hij met pensioen gaat. Maar een schijnbaar routine ruimtewandeling draait uit op een ramp. De shuttle wordt vernietigd waardoor Stone en Kowalski alleen achterblijven – vastgeketend aan elkaar en steeds verder zwevend in het duister. De oorverdovende stilte verraadt dat ze elke link met de Aarde verloren hebben ... en elke kans op redding. Angst wordt paniek, en elke hap lucht vermindert de nog resterende hoeveelheid zuurstof. Maar misschien is de enige weg naar huis verder te gaan in de angstaanjagende uitgestrektheid van de ruimte.

avatar van Nicholas
sierrra schreef:
Waarom zou de film niet geloofwaardig zijn? Ik heb mij tijdens het kijken er geen moment aan gestoord dat het niet geloofwaardig zou zijn. Over de top is het natuurlijk wel enigszins maar dat kun je de film niet kwalijk nemen. Het is namelijk geen documentaire of een film zoals Apollo 13.

Ongeloofwaardig in de zin dat Bullock's personage zo'n 35x dood had kunnen zijn, maar elke keer miraculeus weet te ontsnappen.

avatar van schoonetoonen
en het einde. Komaan, dat einde...

avatar van roger queen
spannede film een 10 prachtig gefilmd

avatar van Kondoro0614
“No, no, no, Houston, don't be anxious. Anxiety is bad for the heart.”

Het is nu de tweede keer dat ik deze film heb gezien maar, blijkbaar heb ik er nooit op gestemd en een mening bij geschreven zo te zien. De eerste keer was een heuse filmdate met mijn toen toekomstige vriendinnetje (helaas duurde dat niet lang) en gelukkig heb ik hem maar voor de tweede keer aangezet want ik weet nog van toen dat de gedachten er niet veel bij waren. Maar wat viel mij deze film ontzettend tegen zeg, en buiten de mooie beelden om is het allemaal wel echt huilen geblazen.

Ik weet niet wat het is maar, na het zien van Sandra Bullock krijg ik constant één of andere feministische jeuk en het was bij deze film wel héél erg aanwezig. Het slechte acteerwerk met een beetje dom hijgen naast me gelaten vond ik het niet best wat ze hier liet zien, ik ben wel beter van haar gewend in dat gebied. En ook ‘George Clooney’ wist mij nou niet bepaald te vermaken, heb het persoonlijk al niet echt met die acteur maar hier laat hij weer erg slecht werk zien en ook zijn rol vond ik verre van bijzonder.

En dan vooral het klungelen van de ó zo professionele astronauten die blijkbaar nog geen normaal moertje vast kunnen houden, de ongeloofwaardigheid spatte er werkelijk van af waardoor de film buiten het visuele aspect echt erg bagger werd om te kijken. Het verhaal was nou ook niet bepaald bijzonder te noemen dus afgeleid was ik echt ontzettend snel. Ach en buiten het feit dat het blijkbaar ‘geniale ingenieurs’ moesten wezen had vooral Bullock ook wel héél veel geluk, misschien wel het meeste geluk van de wereld. Hé, het begint eigenlijk al gelijk bij het los raken van de shuttle waarna ze vrij in de ruimte terecht komt, mevrouw weet dit te overleven. De hoeveelheid zuurstof er nog in de tank zat, en ze daar blijkbaar uit het niets langer mee kan doen dan ervoor. Het tweevoudig ontsnappen van spacestations die op ontploffen staan en een nare kou overleven waar ze allang van moest bezweken en zo denk ik dat ik het allemaal wel heb gehad.

En wat dachten we van de interesse van o.a. ruimtevaartorganisatie ‘NASA’ die met zijn bondgenoten blijkbaar helemaal niet bezig leken te zijn met het ruimtestation ‘ISS’ die aan knoppen ging door een brand en meteoriet regen, en daarna gebeurde dit zelfde bij hun Chinese buren en. En dat ‘ISS’ ook eigenlijk weinig uit doet op het feit dat er drie mensen van hun in gevaar zijn in de ruimte, er is weinig communicatie. Ze zegt zelfs nog een keer een line in de zin van ‘Er herdenkt en bidt niemand voor mij’, zijn ze dus illegaal de lucht in geknald? Dit was echt dikke poep.

En ik kan de film nog wel verder afzeiken maar daar heb ik gewoon weg geen zin meer aan, en ik wil er ook niet veel meer tijd aan besteden. De film was gewoon tien keer niks, en hoewel ik vaak interesse heb over dit soort dingen (ik vindt de ruimte een erg interessant onderwerp) viel deze film vies tegen. Weinig goeds voorover buiten het feit dat het visueel dan wel erg mooi is.

@Kondoro0614, apart dat je deze Oscar winnende film zo slecht vindt, maar zoiets dergelijks had ik met de Oscar winnende film "The Revenant (2015)", terwijl ik Leonardo DiCaprio gewoon een goede acteur vindt.

Wat betreft deze film vind ik het jammer dat ik hem destijds niet in de bioscoop heb gezien in 3D, maar juist thuis via de televisie in 3D.

Theunissen schreef:

Ik kreeg jouw melding niet, gelukkig kom jij voor in mijn updates en zie ik zo je reactie.

Ik denk dat we allemaal wel bepaalde films hebben waar we niks mee hebben: oscar, golden globe of noem maar op, het ligt er net aan of het in je straatje past. Ik voelde helaas weinig voor 'Gravity' en ik denk dat het toch wel voor mij aan 'Bullock' lag waar ik me soms mateloos aan wist te irriteren. En dat terwijl ik juist wel een verfijn liefhebber ben van films in de ruimte, vooral met zulke mooie beelden van o.a. de aarde en soms aardig wat details die ze verwerkt hebben.

Daar in tegen vond ik "The Revenant" dan juist wel weer echt super gaaf.

Kondoro0614 schreef:

Ik ben normaal gesproken ook geen fan van Sandra Bullock, maar in deze film vond ik haar juist goed en hetzelfde geldt voor de Drama / Sport film "The Blind Side (2009)" (daarvoor ontving ze ook de Oscar voor beste actrice).

Theunissen schreef:

Die ken ik nog niet. Ik zal hem in mijn lijst zetten en ik denk dat hij vrij spoedig wel draait op de TV bij mij !

avatar van SmackItUp
Geweldig begin, maar eens het beklemmende camerawerk en de geweldige setting naar de achtergrond worden gedrukt gaat het snel bergafwaarts. Er komt wat drama en paranoia bovendrijven, maar Bullock blijkt dan toch niet actrice genoeg om deze vervelende momenten boven de middelmaat uit te tillen. Jammer dat Cuarón niet gewoon vast bleef houden aan het begin, had een veel betere film opgeleverd.

avatar van Brandt
Gravity moet je natuurlijk in 3D zien, helaas levert die Netflix functie niet bij het abonnement, desalniettemin ook voor de TV genoten van een bijzondere film. Een hoofdrol voor de aarde, een hoofdrol voor de ruimte en een bijrol voor de mens. Het verhaal van dr. Ryan Stone interesseerde me niet zo, die redt zich wel dacht ik nog, maar die beelden...magistraal!

avatar van VforVictor
Aardige film en best spannend. Had em jaren geleden gezien en zojuist herzien, de 3 sterren blijven staan. Geen geweldige film maar wel een voldoende waard!

avatar van Lovelyboy
Boeiende film toch altijd weer, mits je het geheel met een klein korreltje zout neemt.

Een meer dan prima degelijk en vooral rustig beeld wordt in eerste instantie geschetst van een aantal astronauten. Al snel gloren er problemen aan de horizon en, laten we het zo zeggen, slaat de wet van Murphy toe en die blijft toeslaan. De onwaarschijnlijke rits gebeurtenissen die Stone weet te overleven is opmerkelijk, net als haar redelijke gemakkelijke eerste stappen weer op aarde terwijl de gemiddelde astronaut toch even als een gestrande walvis ligt vanwege het wennen aan de zwartekracht. Iets waar je behoorlijk kapot van kunt zijn naar het schijnt. Ik geloof direct dat iemand die in de ruimtevaart zit of zelfs astronaut is, meteen zal vinden dat de film van flauwekul en reacties niet gewoon voor een getrainde astronaut aan elkaar hangt.

Laat een correct gebeuren nu ook niet helemaal de bedoeling zijn van Cuaron maar eerder een rush van spanning en stress, zoals bijvoorbeeld Dunkirk, in combinatie met treffende muziek. Laat die film dit in mijn optiek ook net zijn. Oogstrelende visueel zijn de beelden van de ruimte en de aarde. Visueel is alles een plaatje, net als de montage. En treffende is de spanning waarin je als kijker wordt meegesleept van overleven, mogelijkheden en een weg terug naar aarde. Iets dat overigens niet met veel toeters en bellen gaat, want geen geluid, maar vooral visueel gebracht wordt en via het acteren van Clooney en Bullock. Iets dat prima lukt. Beide doen het prima in hun rol. Aspecten als angst, eenzaamheid maar ook keuzes maken komen voorbij en dit maakt de film tot een prima geheel.

Zoals gezegd, geloofwaardig is Gravity niet echt, maar als suspense vol ritje slaagt de film wel degelijk. Iets dat op geweldige wijze wordt bijgestaan door Steven Price's zijn soundtrack, klanken waar overigens de soundtrack van Fury ook in te herkennen valt. Gravity is een lust voor het oog, boeit, is spannend en heeft vooral de juiste lengte. Prima film.

Aazhyd schreef:
Tja, wat kan ik hierover zeggen. Het verhaal is ongeloofwaardig, de acteurs zijn gemiscast, de muziek is irritant en bovenal ziet het er ongelooflijk fake uit. Ik snap niet dat hier oscars voor zijn uitgedeeld.

Waarom bekijk je dan zo een film? Je kon bij voorbaat al weten dat het niet echt er uit kan zien!

Nu nog weer een gedeelte gezien. Natuurkundig is dit vreselijk slecht. Eenvoudige wetten uit de natuurkunde worden niet gevolgd. Een ruimteschip waar de brokstukken vanaf vliegen. Baarlijke nonsens. Als er iets afbreekt moet het geraakt worden en kan niet spontaan zomaar een kant opvliegen. Er is geen explosie. De astronauten zijn met elkaar verbonden, dus beide in rust. Vebreek de verbinding en ze blijven op de zelfde plaats. Maar nee, er zweeft er een weg. Onzin. Ik lees in de krant, dat de natuurwetten zo getrouw mogelijk worden gevolgd. Onzin. De plaatjes zijn leuk, maar het is volslagen onzin wat je ziet gebeuren.