Gravity (2013)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Alfonso Cuarón
met Sandra Bullock en George Clooney

Dr. Ryan Stone (Sandra Bullock) is een briljante medische ingenieur die op haar eerste shuttlemissie gaat met de ervaren astronaut Matt Kowalski (George Clooney), die het commando heeft over zijn laatste vlucht voor hij met pensioen gaat. Maar een schijnbaar routine ruimtewandeling draait uit op een ramp. De shuttle wordt vernietigd waardoor Stone en Kowalski alleen achterblijven – vastgeketend aan elkaar en steeds verder zwevend in het duister. De oorverdovende stilte verraadt dat ze elke link met de Aarde verloren hebben ... en elke kans op redding. Angst wordt paniek, en elke hap lucht vermindert de nog resterende hoeveelheid zuurstof. Maar misschien is de enige weg naar huis verder te gaan in de angstaanjagende uitgestrektheid van de ruimte.

avatar van sierrra
Waarom zou de film niet geloofwaardig zijn? Ik heb mij tijdens het kijken er geen moment aan gestoord dat het niet geloofwaardig zou zijn. Over de top is het natuurlijk wel enigszins maar dat kun je de film niet kwalijk nemen. Het is namelijk geen documentaire of een film zoals Apollo 13.

avatar van Bad Kitty
Een van mn favoriete films!
Beklemmend en spannend vanaf t begin. Stoor me aan niks, gewoon genieten!
Perfect acteerwerk. Prachtige beelden.
Gezien in de bios 3d en wow dat geluid. Nu eens op tv...

avatar van Aazhyd
Tja, wat kan ik hierover zeggen. Het verhaal is ongeloofwaardig, de acteurs zijn gemiscast, de muziek is irritant en bovenal ziet het er ongelooflijk fake uit. Ik snap niet dat hier oscars voor zijn uitgedeeld.

De visuele effecten zijn fantastisch. Het beeld, dat de ruimte mensonvriendelijk is , klopt ook. We kunnen er als mens nauwelijks overleven. Het minste of geringste is dodelijk. Maar natuurkundig gezien rammelt er wel erg veel. Rondzwervend gereedschap is vernietigend voor de apparatuur en zal dus nooit gebeuren. Als je in de ruimte dezelfde snelheid hebt, hou je die ook. Als Kowalski door Stone wordt losgelaten, kan hij niet bij haar wegzweven. De raketmotoren worden op het oog op willekeurige momenten aangezet en kunnen nooit het effect hebben, dat de film suggereert. Als Stone met een brandblusser zich naar het Chinesche ruimteschip manoeuvreert, klopt er niets van het gebruik van de brandblusser. Als hij de ene kant opblaast, ga jij juist de andere kant op.
En er ontbreekt eigenlijk ook een verhaal. En als het gaat over het ruimtepuin, dan is dat er wel heel erg plotseling en daarmee onrealistisch.
Ik weet, het is maar een verhaal, maar maak het niet te gek. En waar heeft hij al die Oscars voor gekregen ?

avatar van Shadowed
Mooi.

Gravity is niet een film waarvan ik hem enorm graag wou zien, maar toen deze vijfsterrenfilm (in de gids) op TV kwam heb ik hem toch maar opgezet. Ben achteraf toch wel verrast.

Deed me denken aan Dunkirk, er zit niet bijzonder veel diepgang in de personages en het is soms goed spannend. Het gevoel dat je alleen in de ruimte zit en de stukken om je heen zijn goed aanwezig, achteraf toch wel jammer dat ik deze film niet in 3D zag.

Een leuk spektakeltje

avatar van des1
Een film die het moet hebben van de visuele beleving. Blijft minder van over bij kassie kijken thuis. Wel weer erg Amerikaans. Jezelf wegcijferen (Clooney), aan boord klauteren e.d. dat op het laatste momentje gebeurt. Tuurlijk om de spanning erin te houden. Mooie vondst Clooney die nog "ff aanklopte". Edoch, bleven toch cardboard characters; de hele setting is natuurlijk de ware ster.

avatar van Angel9999
Visueel gezien een mooie film. Maar een Sandra Bullock in paniek deed me steeds denken aan de film Speed als ze daar in paniek was. Dat vond ik vreselijk irritant. George deed het geweldig.

avatar van Alathir
Tjonge, jonge wat een geklungel weer van een ruimtefilm. Eerste maal dat ik Gravity zie nadat ik al van vrienden had gehoord dat het niet veel soeps was. Professionele astronauten gedragen zich alvast niet zo onnozel als George Clooney en klungelen zeker niet zoveel tijdens een reparatie als Sandra Bullock. Een ruimtewandeling wil je sowieso zo kort mogelijk maken, omdat een kleine scheur in het pak of het uitvallen van de klimaatregeling catastrofale gevolgen kan hebben voor de persoon die er in zit.

Wat ik ook niet zo goed begrijp is waarom Bullock Clooney (aka de belachelijkste astronaut in de geschiedenis van de mensheid) niet naar zich toetrekt als ze daar samen hangen te bungelen met nog een paar touwen rond Bullock haar benen/voet. Vooral het wegvliegen van Clooney verder de ruimte in vind ik vreemd aangezien het op die hoogte toch nog vooral de aarde is die hem 'aantrekt' (gravitatie). Nu goed op die manier waren we daarna mooi verlost van hem.

Dan het hele satellietgegeven uit de film. Er wordt vanuit Houston melding gemaakt dat er een satelliet geraakt is in een LEO (Low Earth Orbit) en toch vallen alle communicatiesystemen uit? Het ISS bevindt zich op veel lagere hoogte (ongeveer 400km boven de aarde) dan communicatiesatellieten die op een hoogte van ongeveer 36000 km geostationair blijven 'hangen'. Hoe kunnen deze dan vernietigd worden? Er is ook sprake van een snelheid van 30.000 km/h dat het puin zou vliegen en dan zie je het puin gewoon aankomen? Een kogel zie je ook niet uit een pistool vertrekken en aankomen...

Verder begint op een gegeven moment Sandra Bullock te wenen omdat ze het waarschijnlijk niet gaat halen. Ik denk niet dat haar tranen gewoon vanaf haar ogen gewichtloos zouden worden. Leuk voor een 3D effect misschien maar weer niet erg correct. Toevallig weet ze iets later één of andere Chinees te bereiken via een bepaalde radiofrequentie. Na een moeizaam contact (zo lijkt het wel) verliest ze zichzelf volledig en wordt ze even een hond. Het laatste wat ik nog raar vond is dat haar 'terugkeercapsule' of pod helemaal niet bestendig lijkt te zijn tegen de wrijving met de dampkring. Er ontstaat zelfs vuur binnenin..? Daarna verdrinkt ze maar gelukkig kan ze zich redden om tijdens de slotminuut dat waterige zand te kunnen vastgrijpen. Houston, we made it!

Natuurlijk is het niet allemaal slecht. Er is veel ruimtepuin en het kan zeker schade en chaos veroorzaken daarboven. Toch was beter geopteerd voor op zijn minst al 2 andere acteurs die je niet kent. Ik kan noch Clooney noch Bullock serieus bekijken als astronaut. Ze hebben veel te veel rollen gespeeld die je niet kan wegdenken bij het kijken van deze film. Ook hadden ze Bullock iets meer kleren mogen laten aantrekken, al heeft ze nog steeds een mooi figuur. Ik denk niet dat iemand zo in een ruimtepak gaat. Visueel zag het er best goed uit, maar het script dat kon beter. Weinig boeiende dialogen en de personages zijn weinig ontwikkeld.

avatar van horizons
Duidelijk de film niet in 3D ervaren in de bioscoop. Enige keer dat 3D goed was.

avatar van Alathir
Welnee, in 3D zou ik hem heus niet beter vinden. Mijn rechteroog is namelijk dominant over mijn linker en ik krijg er dus voornamelijk hoofdpijn door. Ik zie natuurlijk ook wel driedimensionaal maar heb altijd de indruk dat anderen in 3D iets veel spectaculairder hebben gezien als ikzelf

Het is uiteraard een visuele film, maar visuals alleen maken voor mij een film niet en dat heb ik al vaker geschreven. Zo ondersteboven was ik er trouwens ook niet van op mijn 4K scherm. Voor mij moet een ruimtefilm wel wetenschappelijk accuraat zijn en dat is Gravity vaak niet. U ziet dat misschien door de vingers maar elke andere ingenieur die ik vroeg wat hij van Gravity vond zei me niet echt goed. Bij Interstellar was dat weleens anders.

Zwolle84
Maar toch... is dit een film om in de bioscoop te ondergaan. Zelden zo’n overweldigende audiovisuele ervaring gehad. Het verhaal is echt compleet bijzaak hier.

avatar van horizons
Eens. Het zo juist van de beleving afleiden als er met verhaal in werd gestopt dan de basis: ongeluk-> proberen te overleven.

avatar van AC1
AC1
Zwolle84 schreef:

Zo mooi vind ik Sandra Bullock nu toch ook weer niet.

In Film > Overige films > gravity:

de film "gravity" is een aardige film , maar in 3D moet het veel beter overkomen.
Waar kunnen we deze film in de 3D in de bioscoop in de toekomst zien.
Met dank
DICKY

Het is een zeer matige film;waar natuurkundig ook niks van klopt.
Ze scheert door de ruimte en opeens pakt ze weer het ruimteschip vast;die een veel hogere snelheid heeft uiteraard.
Het is echt kinderachtig!!
Toch door de effecten geef ik 3 sterren!!

Voor mij blijft de film moeiteloos overeind op TV: de film is van begin tot eind spannend en zit ook vol mooie en ontroerende momenten. De film koppelt ook twee nogal tegenstrijdige thema’s mooi aan elkaar: enerzijds het actuele probleem van ruimtepuin en anderzijds onze oeroude (maar eigenlijk vooral moderne) angst voor de onmetelijkheid van het (verder onleefbare) universum die de Aarde en de mens nietig maakt en een onmetelijk gevoel van eenzaamheid geeft maar die omgekeerd ook die nietige Aarde zo waardevol maakt. Vier tot vier-en-halve ster.

avatar van kissyfur
Een opmerking voor de mensen die het wetenschappelijk allemaal willen laten kloppen: de ruimte, de eenzaamheid, duisternis en stilte, de strijd om te overleven... het is allemaal metaforisch.

avatar van bartbart
Het alternatieve einde van Gravity, wat mij persoonlijk 10 keer beter lijkt

Alternatieve einde Gravity

avatar van Polvo
Matige film, ik verwacht van SF dat het wel klopt, maar hier klopt geen snars van.
En dan heb ik het nog niet over Clooney die er een lach of ik schiet film van maakt.
Hopeloos geacteerd.
een 2 tje.

Polvo schreef:

Het is een film, geen documentaire. Zie ook kissyfur's opmerking.

avatar van Polvo
horizons schreef:

Het is een film, geen documentaire. Zie ook kissyfur's opmerking.

Ik kan me alleen aansluiten bij de recensie van alathir en aazhyd hier boven, waarbij ik alathir zijn opmerkingen met nog wel een a4tje kan aanvullen.
De film is een volstrekt ongeloofwaardig verhaal.

avatar van horizons
Maar geloofwaardigheid is dan ook niet het uitgangspunt.

avatar van Kronos
Gewoonlijk is het wel de bedoeling van film om het ongeloofwaardige geloofwaardig te maken.

Deze film heeft een dubbel probleem wat dat betreft: Hoe het er visueel uitziet en het suffe verhaaltje.

Dat vind ik tenminste. Maar als anderen dit een topfilm vinden gun ik hen het plezier helemaal.

SF op zijn best! Dit was puur genieten!

Veel spektakel, wat ik echter vreemd vind is dat Ryan (Bullock) werkelijk alles van zich afgooit. Als gevolg daarvan ontstaat ook de brand in ISS. Het lijkt me juist dat astronauten er in getraind worden alles een vaste plaats te geven. Verder aardig om gezien te hebben maar niet meer dan dat.

avatar van JanLo
sierrra schreef:
Voor geloofwaardigheid kan men beter uit het raam kijken. Ik begrijp ook niet zo goed waarom mensen altijd geloofwaardigheid willen. Als het een waargebeurd verhaal is, dan is dat verhaal meestal zo bijzonder, en haast ongeloofwaardig. Dat bijzondere bijna ongeloofwaardige zorgt ervoor dat er een film over gemaakt wordt!

avatar van Boneka
Paar jaar geleden voor het eerst gezien en natuurlijk klopt er niet veel van en is compleet ongeloofwaardig. Maar de beelden zijn oogstrelend en ondanks het dunne verhaal heel erg mooi gemaakt. Vooral de rol van Sandra Bullock is indrukwekkend. Haar eenzaamheid en aftakeling was goed te zien in het laatste half uur. Over Clooney kan ik kort zijn. Hij heeft nog net niet zijn Nespresso binnen handbereik. Zijn acteur prestaties zijn altijd middelmatig. Ook in deze film soms tenenkrommend slecht. Gelukkig wordt ie in de ruimte gestuurd en zien we hem op een fata morgana moment niet meer terug. Dat was trouwens wel een mooi moment voor nieuwe inzichten naar het eind.

Geen absolute top ook qua verhaal niet, maar beeld en geluid vergoed zoveel dat ik er toch anderhalf uur heerlijk van hem genoten!

avatar van Ajax&Filmfreak
Zeker, deze film is 1 van de weinige waar ik me echt kan ergeren aan de ondertitels omdat het de adembenemende beelden verpest.
Ook qua geluid is deze film fantastisch.

Gister wilde ik even een paar stukjes zien en vooral beluisteren omdat ik nieuwe speakers in mijn setup heb.
Maar de film is weer in 1 keer uitgekeken.
Het pakte me gelijk weer.....

Hoe is de 3D animatie op de 3D blu-ray?
Ik heb zelf alleen de 2D versie Blu-ray.

avatar van anne J
De effecten zijn leuk, maar dat is dan ook eigenlijk het enige. Verder blijft niets overeind staan in deze film. Acteerwerk wat matig, ondanks goede acteurs in de film. Dus dat is jammer. Leek wel routinewerk, geen inleving in de karakters. Ook geen verhaal. Is niet erg trouwens, maar zonder verhaal wil je op z'n minst een beleving / thema / gevoel ondergaan tijdens het kijken. Ook dat is afwezig helaas. Want het concept van 'de grote, stille, levenloze ruimte' dat je zou moeten ondergaan was te magertjes. Blijft letterlijk op die woorden hangen van het concept, wordt niet verder uitgediept dan dat Bullock en Clooney zich daarin bevinden, alleen zijn en terug moeten geraken naar ISS of iets dergelijks, en de kijker dus ook. En that's it.

Nah, dan kijk ik vele malen liever naar 2001: A Space Odyssey. Net zulke mooie effecten (en wellicht mooier, want Gravity kleurt te netjes binnen de lijntjes met wat voor beelden je kan gaan verwachten van een ruimte film). En 2001 is tenminste echt een beleving die je ondergaat.

avatar van Walter S.
Zwolle84 schreef:

Die kans had ik vanavond, draaide ihkv de rewind weken in Pathé. Ik had de film nog nooit gezien. Zag er inderdaad mooi uit. Verhaal, ach, beetje standaard maar desalniettemin best leuk en hier en daar spannend. Prima de moeite waard.

avatar van Nicholas
sierrra schreef:

Ongeloofwaardig in de zin dat Bullock's personage zo'n 35x dood had kunnen zijn, maar elke keer miraculeus weet te ontsnappen.

avatar van schoonetoonen
en het einde. Komaan, dat einde...